• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vårvärme ute nu och det var idag dags att koppla ur värmen som varit på hela vinter och hållit mella 10 - 13 grader i bodelen. Har varit lagom temp att jobba lite i men också att luta sig en liten stund.
Kolla bilden från mätning av förbrukning - tid. 3226 kw - 5027 tim
Är lite bränd på mina dörrklädslar som jag klantade till lite med klumpiga högtalare men skam den som ger sig. Hämtade idag hem de clips som håller( den kommande ) klädseln mot dörrplåten. Ganska fiffig lösning som kommer från Volvo V70 och som möjliggör demont och montering hur många gånger som helst utan att skada klädseln. De pluggar som sitter orginal skadar med tiden dörrsidans masonite stomme och även klädseln.
Bilden visar den plastplugg som sätts i dörrens hål och den andra är pluggen som sitter genom klädslesidan och in i den andra pluggen.
Startat bilen ett antal gånger och den fungerar som den skall, går jämt o bra och har funderingar på någon resa före det motorbyte som komma skall men som egentligen inte bråskar.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 12  april   2010 016.jpg
    12 april 2010 016.jpg
    316,7 KB · Visningar: 15
  • 12  april   2010 020.jpg
    12 april 2010 020.jpg
    261,7 KB · Visningar: 16
  • 12  april   2010 021.jpg
    12 april 2010 021.jpg
    292,3 KB · Visningar: 16
G

GunDogs

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det är nog inte bara Volvo som använder denna plugg. Jag har den i min
Toyota Yaris och faktiskt är även vissa av husbilens yttre plastdetaljer
monterade med denna (då i husbilens färg).
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Absolut, dessa clips är mycket praktiska och har funnits sedan 80 talet på bl.a Mazda och många flera. Finns i ett antal färger för resp bilmärke.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tiden går……… nya idéer, läser kataloger, söker nya delar och tillbehör men nu får det bli ett stopp för det teoretiska och fortsätta med husbilen. Skall ju snart ställas på och användas. Läser mycket om försäkringar och premier här på forumet. Har idag Länsförsäkringar men skall göra en förfrågan på övriga bolag utom Folksam där jag inte ens skulle försäkra min gamla cykel, egentligen oavsett premiens storlek.

Kom av mig lite då jag inte var helt nöjd med dörrsidorna och de tilltänkta högtalarna. Klädslarna kan komma att användas efter modifiering för andra mindre högtalare.
Tog s.k. time out och tillbringade påsken i Metropolen Murjek och återvände med nya krafter. Har ju också idéer om en nyare större buss för ombyggnad till husbil/buss och har haft ett antal kontakter. Inget som egentligen brådskar men håller ögonen öppna för man kan ju snubbla över ett fynd???!!!

Nåväl, fick före påsken hem el. fönsterhissar inköpta på Ebay Tyskland och skulle montera dessa. Började i måndags och trodde att det skulle vara en barnlek, har under årens lopp monterat antal utan problem. I denna bils dörrars insidor finns det -synligt ut-gott om plats men så är icke fallet tack vare en balk och rutledarlist mitt i dörren men det är överkomligt värre är det att hitta en plats att borra hål för kablarna till hissen och högtalaren i varje dörr. Hittar ingen bra plats i dörrens gavel och motsvarande plats i A-stolpen. Balkar och förstärkningar både i dörr och A-stoplen. Vill inte ha hålen mitt för varandra för att slippa riskera avböjda kablar. Detta blir ett riktigt huvudbry men kommer att lösa detta då det finns en del underliga mer eller mindra bra lösningar på olika bilfabrikat. Där står jag idag och tycker att resultatet hittills är lite futtigt.

Helgens jobb är att byta ut avloppslednigarna under bilen. Monterade felaktigt böjbar slang till avloppet och har nu problem med att det rinner undan för dåligt. Gillar att duscha men vill inte ha fotbad samtidigt – om man säger så. Monterar nu också av riktiga vattenlås direkt på avloppsrören. Hoppas att det kommer att fungera bättre.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • April  2011 002  A.jpg
    April 2011 002 A.jpg
    502,3 KB · Visningar: 18
  • April  2011 003.jpg
    April 2011 003.jpg
    531,5 KB · Visningar: 17
  • April  2011 015  C.jpg
    April 2011 015 C.jpg
    311,5 KB · Visningar: 18

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ser ut att bli en underbar, solig och fin dag idag. Passande bra att ligga under husbilen och byta avloppsrör. Ingen risk för solbränna då montören ju ligger i säker skugga.........
Rör vinklar och böjar framme så det är bara att ge sig på eländet.
Trevlig Valborg till er alla och var försiktig med elden...
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

1 maj 2011
Lovades bra väder under helgen men fy för den lede vad kallt det var att ligga under husbilen. Blir nog förkyld nu...
Detta med dragning av rör i stället för slang var inte så enkelt. Har fixat och kapat till alla rör med vinklar o böjar men måste nu ta upp hål i ramen för att få en proper dragning och dessutom lite fall mot tanken. Blir att köpa en ordentlig hålsåg i morgon minst 40 mm för rörelsefrihet då avloppsröret är 28 mm. Detta rör kommer enbart bakifrån – dusch och tvättställ.
Köksavloppet kommer att ge mera arbete då det är verkigt trångt där röret skall fram. Gasollådan t:ex. Kommer att bli många böjar där och samma gäller ju här att det skall vara lite fall mot tanken. Vad mycket enklare det var att montera böjlig slang men med sådan blev det tyvärr inget bra resultat = långsam avrinning
Tur var att jag beställde en massa extra böjar och vinklar från Reimo så det är bara att kröka på.
Skulle vilja sänka ner tanken till i nivå med ramens nederdel för att få max fall.Det kräver att jag ändrar infästningen från att vara i golvet på bodelen till fäste i ramens nederdel. Enkelt att fixa till egentligen.
Bilderna
påbörjad montering av rör
gammal anslutning med böjlig slang-

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:[
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 1 maj  2011 008.jpg
    1 maj 2011 008.jpg
    409,4 KB · Visningar: 14
  • 1 maj  2011 006.jpg
    1 maj 2011 006.jpg
    2,2 MB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag var det meningen att jag skulle jobba vidare med montering av avloppsrör men tji. Ligger inte under bilen i denna tempratur och nederbörd.
Skall egentligen använda bilen till helgen men med detta blir det inget. Tyvärr. Skulle ju kunna åka utan avlopp med det känns fel att inte kunna använda faciliteterna som önskvärt är typ borsta tänderna mm. Man får ju inte släppa ut sådant vatten i naturen, som bekant
Leker nu lite med dörrklädslarna som nu får duga och skall monteras tillbaka nu med provisorisk kabeldragning till fönsterhissar centrallås och högtalare.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar med trevlig kväll
Bror
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Det är ju när det regnar som man ska jobba i källaren, med tak över huvet :)
Soliga dagar ska man vara på taket.
Tror nog att du får löst dina avloppsproblem, och förr eller senare hoppas jag att få se ditt verk på plats.
Calle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Egentligen så gäller ju sol ute sol inne men........
Blåste kallt och regnade och inte alls trevligt att jobba ute. Finns ju en del annat som kan/kunde fixas till i gagaget så det är väl ingen ko på spåret.
Hade dock velat använda bilen i helgen men detta får anstå en tid.
Calle, du kommer säkert att få se stölleprovet.:wink:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fredag igen och tydligen fint väder för utomhusarbete.
Helgen skall ägnas åt jobb med avloppsrör och håltagning för dessa i resp rambalkar
Dessutom skall vi besöka några ställen där det säljes båtdelar och tillbehör i jakt på ett litet 12v-220v kylskåp. Isotherm 65 liters kanske .....
Skulle egentligen använt bilen denna helg men det kommer flera helger förhoppningsvis med mycket bra väder
Trevlig dag och helg
Hälsningar
Bror
 
F

Falkon

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror
Du skriver att ta hål i rambalken! När jag byggde min husbil på 90-talet satte jag en bult genom
ramen, de var inte populärt på bilprovningen, var med ytersta tvekan jag fick den godkänd.
Vill bara nämna detta för säkerhets skull:D:D:D
Kjell
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Kjell och tack.
Skrev lite slarvigt rambalkar men det jag kommer att borra i är utliggarna från ramen på höger sida och det är enligt bilprovningen ok att borra där.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tack, Bror,
för din korrektion av "balk".
Mitt hjärta "dansa ballet" som min skolkamrat Anna-Lena sjöng
i låten "kärlek på lasarett" för många år sedan.

var glad att du får jobba med det vi alla är intresserade av.
Själv har jag 3/4 kompost samt 2/3 vindsgolv att utgräva
(0ch jag är INTE arkeolog!).

18cm med 50-årigt dammigt kutterspån (host/fnys) att skopa
med sopskyffel till 200L-sopsäckar, jag dansar inte av glädje.
Men det måste göras med tanke på elpriserna.
Det är "direktverkande värme" i huset, byggt i mitten av 50-talet.

må så grankott i ren luft!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hans och tack.
Slarvar nog lite med uttryck och benämningar ibland.
Är inte avundsjuk på dig som skall jobba med gammal isolering. Gjorde det själv för några år sedan med det var torvströ. Inte roligt alls. Se tiill att ha en ordentlig skyddrmask och skyddskläder.
Lycka till med din utgrävning så ligger jag i skuggan under bilen......:cool::D:D
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Oj oj oj, min fru kom just hem med röding som vi skall äta lite senare.
Har varit och inhandlat en passande hålsåg mm för håltagning för avloppsrören. Hade tänkt ge mig på detta idag men ändrar mig och sitter med något gott i glaset och väntsr på favomaten - stekt röding med potatis.............och mera gott därtill. Dessutom soligt o varmt.
Det finns de som har det sämre um man så säjer.:wink::wink::wink:
Inga bilder idag det blir bara läskande och frestande ---så
Trevlig Helg på er alla
Hälsningar Bror
Pigg och alert imorgon bitti
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Oj oj oj, min fru kom just hem med röding som vi skall äta lite senare.
Har varit och inhandlat en passande hålsåg mm för håltagning för avloppsrören. Hade tänkt ge mig på detta idag men ändrar mig och sitter med något gott i glaset och väntsr på favomaten - stekt röding med potatis.............och mera gott därtill. Dessutom soligt o varmt.
Det finns de som har det sämre um man så säjer.:wink::wink::wink:
Inga bilder idag det blir bara läskande och frestande ---så
Trevlig Helg på er alla
Hälsningar Bror
Pigg och alert imorgon bitti
Vi brukar skära upp fisken och riva bort avloppet. Jag menar det behövs ingen hålsåg för det, händig som du är..........:wub:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vilken fantastisk helg detta varit. Strålande sol varmt o gott. Har hunnit med husbilen, träffat en 1 månad gammal tjej och ätit god mat med tillhörande anpassad dryck. Har också tjuvsolat lite...
Man borde ju inte alls . ha jobbat med husbilen utan farit iväg någonstans och bara njutit av det vackra vädret.
Nåväl det skulle fixas avloppsrör så det var bara att skrida till verket men detta. Borrade ett antal hål i utliggarna från ramen = tvärbalkarna för att i dessa hål dra ut rör för avloppet. Trångt så det förslår.
Handlade en bra hålsåg hos Swedol till det facila priset av 109 kr. Avloppet nu klart och såvitt jag förstår så rinner vattnet ner i tanken utan några problem men kommer att sänka avloppstanken 8-9 cm för ytterligare fall. Allt fungerar nu som det är men allt kan ju bli bättre.
Vidare så har det jobbats med madrassen i alkoven som efter installation av radiator inte riktigt stämde i mått ( mitt fel ) så min bättre hälft fixade detta. Passar nu som handen i hansken och gör det kanske lite enklare att bädda.
Jobbat också med att lösa problemet med kabeldragning ut till dörrarna och det är inte enkelt. Normalt så borrar man förskjutna hål för en kabelgenomföring men för detta finns inte plats då avståndet mellan dörr och a-stolpe vid stängd dörr är mindre än 5 mm vilket skulle klämma kablarna som till slut slulle sluta fungera. Har nu borrat 2 jättestora hål i a-stolpen och dörrens gavel och skall försöka få kablaget att löpa i gummigenomföringar där. Borde fungera. Det blir att antal kablar dels till fönsterhissarna samt högtalare och matning till centrallås.
Jobbar ar vidare med detta under kommande dagar och hoppas min teori håller...
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 8  maj  2011 004.jpg
    8 maj 2011 004.jpg
    3,1 MB · Visningar: 10

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Dra kablarna genom ett plaströr som är fixerat i stolpen, och löper i ett hål i dörren. Inne i dörren borde du ha plats för kabelslacket.
Calle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Calle,
tyvärr funkar inte denna lösning. Har redan provat detta och orsaken är en extra förstärkning i dörren som gör att kabelröret går emot ytterplåten. Det är inte bra och kommer att skada kablarna framledes. När vet ju ingen men jag har nog gift mig med detta stölleprov så jag vill inte riskera framtida problem. Kommer att lägga alla kablar i en kraftig krympslang som jag böjer till rätt form vid krympningen och hoppas att det skall fungera. Ev får man sätta en svag fjäder som sträcker kabeln när man stänger dörren.
Inte helt problemfritt och skall bli kul att se dess funktion.
Hälsningar Bror

PS man kan inte prestera för mycket med denna lunch/utfodring eller???? DS
 

Bilagor

  • 8  maj  2011 006.jpg
    8 maj 2011 006.jpg
    2,8 MB · Visningar: 7
Toppen