• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Sov ju i husbilen i natt och har slaggat som en gris. Vaknade tidigt till fågelsång. Passade då bra att fixa lite kaffe. Mums.
Kommer att sova ytterligare en natt i bilen. Det blåser ganska mycket så det skall bli mysigt att lyssna till detta.

Lördag igen och jobb med husbilen. Det finns en del små justeringar och ändringar som jag vill göra. Delar av detta har gjorts idag. Monterat kabelkanaler i skåpen ovanför köksbänken, tillverkat vinklade plåtar för ventilationen mellan vägg och garderob mm.
Tagit isär en del på servostyringen som behöver förnyas/bytas ut samt rengjort densamma.
Typiskt för Peugeot och även Fiat och Citroen är att tätningen och ljudisoleringen där rattstången går genom golvet är uttorkade och trasiga och så var det även på denna tillika som på husbilen. Styrlederna verkar ok så de får rulla vidare. Det är dock en stor och ful oljebehållare för servon och skall se om jag inte kan hitta en nättare på skroten.

Sista bilden föreställer en gräsänklings måltid - färdigköpt otroligt god -laxpudding, Det är inte synd om mig.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Fortsatt trevlig helg
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 5 mars  2010 001   A.jpg
    5 mars 2010 001 A.jpg
    463 KB · Visningar: 42
  • 5 mars  2010 003   B.jpg
    5 mars 2010 003 B.jpg
    460,2 KB · Visningar: 28
  • 5 mars  2010 006  C.jpg
    5 mars 2010 006 C.jpg
    330,1 KB · Visningar: 28
  • 5 mars  2010 008   D.jpg
    5 mars 2010 008 D.jpg
    683,7 KB · Visningar: 28
  • 5 mars  2010 010   E.jpg
    5 mars 2010 010 E.jpg
    546,6 KB · Visningar: 28
  • 5 mars  2010 011   F.jpg
    5 mars 2010 011 F.jpg
    366 KB · Visningar: 32
  • 5 mars  2010.jpg
    5 mars 2010.jpg
    440,3 KB · Visningar: 30

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Okej.. Den där laxpuddingen är det "mikromat" eller för annars hade väl inte den gröna kvisten klarat sig. Fabrikat? Jag är mest van vid Dafgårds som jag tycker har den bästa snabbmaten men den här såg god ut
Calle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God morgon Calle,
vi har en fantastiskt fin fiskaffär i Spånga centrum där man kan köpa allt i fiskväg. De hemmalagar också en del fiskrätter och brukar handla lite där. Käkade i fredagskväll en otrolig god Janssons frestelse och igår då denna fantastiska laxpudding. Tyvärr kanske lite för stor portion för min smak men man får offra sig..... Värmde denna i micron men kan ju också värmas i ugnen. Köper ibland också Fam Dafgårds mat som oftast är toppen men försöker undvika fabrikstillagad mat då jag inte är helt säker på att man alltid får den bästa och nyttigaste maten. Min bättre hälft är en superbra matlagare och ser till att det är näringsrik mat utan en massa tillsatser och också minimalt med salt och socker.
Ha en bra dag, för det har jag, jobbar som tusan framför tv'n med Wasaloppet...
Hälsningar Bror
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

God morgon Calle,
vi har en fantastiskt fin fiskaffär i Spånga centrum där man kan köpa allt i fiskväg. De hemmalagar också en del fiskrätter och brukar handla lite där. Käkade i fredagskväll en otrolig god Janssons frestelse och igår då denna fantastiska laxpudding. Tyvärr kanske lite för stor portion för min smak men man får offra sig..... Värmde denna i micron men kan ju också värmas i ugnen. Köper ibland också Fam Dafgårds mat som oftast är toppen men försöker undvika fabrikstillagad mat då jag inte är helt säker på att man alltid får den bästa och nyttigaste maten. Min bättre hälft är en superbra matlagare och ser till att det är näringsrik mat utan en massa tillsatser och också minimalt med salt och socker.
Ha en bra dag, för det har jag, jobbar som tusan framför tv'n med Wasaloppet...
Hälsningar Bror

Haha... ja du... akta så du inte jobbar ihjäl dig;)
Vi ställer ut på Båtmässan och det är full rulle redan nu.
Vem vet kanske blir det en TV stund efter 18.30:rolleyes:

Ha det bäst!
Du Bror, gör du allt ute med bilen, eller kör du in den i garaget ibland?
Nyfiken...

Emma hälsar så mycket. Ni kommer väl på buggkursen i Mariestad?! ;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Puh det var ett jobbigt Wasalopp........
Misstänkte Lasse att ni var på båtmässan. Borde varit där och kollat på utbudet av kylskåp för 12 v - 220 v.
Mitt husbilsbygge har aldrig varit under tak utan taket har alltid -nästan - varit under blå himmel. Mera sport då eller ur? Däremot när det är dags att byta drivlinan så kommer detta att göras i min gamla flygplanshangar där det finns betonggolv och motorlyft domkrafter verktyg mm
Krama Emma och ha det så gott.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Påt igen efter några slöa dagar. Har ju slappat ett par nätter i bilen under helgen. Fantastiskt att sova i bilen. Alldeles själv.....
Fick hem lite delar från Tyskland- Reimobutik- idag bl.a nya riktiga rör- i stället för plastslang - och olika böjar mm för ombyggnad av avloppet som inte fungerat som väntat. Rinner undan mycket sakta. Dessutom nytt bordsfäste och ben till dinetten. Vill bli av med ”giljotinen” till bordsunderrede och sparar dessutom lite vikt som bonus. Har nu limmat på en förstärkning på bordets undersida for dessa ben som blir två till antalet. Tror att bordet också då blir stadigare med två ben. Lätt att vika benen vid bäddning. Har detta redan på bordet bak i ”salongen” och detta fungerar helt perfekt.
Rörmokeriet får vänta lite tills utetempen är mera mänsklig.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar Bror.
 

Bilagor

  • 9  mars  2010 001  A.jpg
    9 mars 2010 001 A.jpg
    518,5 KB · Visningar: 25
  • 9  mars  2010 003   C.jpg
    9 mars 2010 003 C.jpg
    626,7 KB · Visningar: 22
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Du har nog rätt! Jag har haft mycket stölder av kabel på jobbet. Sedan jag satte upp en skylt på Rumänska om att vi nu använder aluminiun kabel med en lätt beklädnad av mycket tunn koppar. Detta tillsammans med en bit kabel som varuprov. Efter detta så har stölderna upphört.

O gud så smarta vissa är man önskar att flera kunde ha den slutledningsförmågan men väntar på att någon kallar Dig rasist som det oftast blir här i swedala. Eller att man inte kan dra alla över en kant som man hört om man har någon åsikt.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Åhhhh,
äntligen fredag med behövligt vila från det vanliga arbetet. Skall nu under helgen jobba med husbilen. Om det inte är för kallt så skall jag försöka montera den nya stereon i instrumentpanelen, hytten är ju avskild från bodelen och således kall, men skall också montera skenan i väggen som håller bordet i dinetten och där är det varmt o gött. Har gjort klart bordet med förstärkning och dessutom slipat ett varv med fint slippapper och ytterligar två lager med vax. Bordet ser nu ganska bra ut och borde tåla en del vatten vin o dyl som kommer att spillas ut. Barnbarnen kanske också gör små fina teckningar där utan att mena något illa............men inte med tuschpennor bara.
Tror inte att jag sedan kommer att lägga mera krut på bodelen tills vidare. Allt fungerar vilket är lite förbryllande för mig då jag ju saknat kunskap om vad jag pysslade med. Detta forum har varit fantastiskt med en del råd och dåd men kanske mest av all alla glada tillrop. Uppskattat verkligen.
Nästa vecka börjas det med drivlinan
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....................
Tillönskar Er alla en Trevlig Helg.
Hälsningar Bror.
 

Bilagor

  • 11  mars  2010 001.jpg
    11 mars 2010 001.jpg
    410,4 KB · Visningar: 17
  • 11  mars  2010 003.jpg
    11 mars 2010 003.jpg
    573,2 KB · Visningar: 18
F

F.d. 52950

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det har vært lærerikt og underholdende og følge deg Bror, gjennom hele prosessen. Det blir ikke det samme å følge husbilsklubbens innlegg uten din håndverksopplæring for oss andre med ti tommler.

Gleder meg til fortsettelsen med motor og drivline. Din tråd er det første man leter opp.

Takk Bror for instruktive og fine bilder og forklaringer. :D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Rullebo, kul att du följer detta.
Det man inte har i huvudet får man ha i händer och fötter...:(
Skulle montera fästskena i väggen och bordet i bilen idag och det var inga problem utan ganska enkelt men kunde snabbt konstatera att jag monterat de båda bordsbenen för långt ut och att det inte skulle vara enkelt att få med sig sina egna påkar då man sätter sig ner. Ut igen i garaget och fick ändra på benens infästning och vips så var allt mycket enklare. Tyvärr så blev det ju en extra skarv under bordet men det är det ju ingen som ser mer än jag själv.
Min fru har också varit på IKEA för att försöka hitta ett passande draperi el dyl för att avskilja hytten från bodelen. Ett problem med denna avskiljning är ju alkovdelen men tror att vi funnit ut en bra lösning än på detta genom att sätta ett blixtlås i samma höjd som bädden i alkoven och detta gör att man kan välja att dra för alkovdelen eller ut mot hytten eller genom att använda blixtlåset dra för alltihop. Kommer att montera oljetter och motsvarande på väggen och låta allt löpa i en skena i taket. Bilder kommer.
Ger upp nu för idag då det vankas röjning i garaget i morgon för mera smutsigt motorjobb och andra verktyg. Solen värmer ganska bra idag och ger en påminnelse om att det snart är dags att ställa på och besikta bilen. I och för sig så funkar ju bilen bra med den drivlina som sitter där men mera pulver är önskvärt för att inte tala om servostyrning,
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 12  mars  2010 001.jpg
    12 mars 2010 001.jpg
    507,5 KB · Visningar: 18
  • 12  mars  2010 003.jpg
    12 mars 2010 003.jpg
    453,8 KB · Visningar: 19

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
roligt att höra från dig. Ligger arbetet nere på din kärra eller anser du dig färdig?
Denna sajt är mycket bra och verkligen värd att studera och så håller man koll på kabelarean. Har använt en liknande vid mitt bygge och tror det fungerat bra. Ingen brasa ännu............

Ha det så gott i väntan på garagetider som komma skall
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Den blir aldrig färdig. Skall först sätta upp kondensskydd i carporten och sedan ta itu med rostskador och lackering.

Veka kablar i väggar, golv och tak kanske skulle ge en jämn och skön värme i husbilen. Nåja, kanske inte jämn.
:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja mina vänner,
jobbar vidare om dock i lite mindre takt med min husbil. Faktiskt varje kväll med saker som inte riktigt syns ens för mig själv. Satt en stund i all ensamhet i bilen ikväll, varmt o gott, och funderade på vad som egentligen är kvar och kan konstarera att allt nu fungerar inkl belysning i alla skåp, dock har jag fortfarande lite problem att finna passande och snygga luckhållare. Använder nu någon sorts enkel plasthållare som inte inger något större förtroende. Söker vidare....
I morgon blir det resa med SAS till Luleå för vidare färd till Metropolen Murjek för lite rekreation och skoteråkande. Skall bli härligt att komma upp och komma ut igen till de härligt tysta vidderna per mullrande skoter. Stanna på lämplig plats -det finns det gott om - och grilla en bit Jokkmokkskorv och bara njuta.
Det finns de som har det värre, um en säjer.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar
Bror
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.Välkommen upp till metropolen hoppas att de blir mycket skoter,vi är ett gäng som åker till Kronogård i morgon ska fiska och åka skoter,stannar till måndag
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf,
detta låter fantastiskt. Bara att hoppas på bra väder.
Kommer att åka så mycket som möjligt
En Trevlig helg tillönskas
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tack Rullebo, kul att du följer detta.
Det man inte har i huvudet får man ha i händer och fötter...:(
Skulle montera fästskena i väggen och bordet i bilen idag och det var inga problem utan ganska enkelt men kunde snabbt konstatera att jag monterat de båda bordsbenen för långt ut och att det inte skulle vara enkelt att få med sig sina egna påkar då man sätter sig ner. Ut igen i garaget och fick ändra på benens infästning och vips så var allt mycket enklare. Tyvärr så blev det ju en extra skarv under bordet men det är det ju ingen som ser mer än jag själv.
Hälsningar Bror
Blir rejält det där med 2 ben ! Dom flesta jag sett har bara ett ben !
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det är som med människan-stadigare på två ben....
Anledningen är att det skall vara ett stadigt bord då det sannolikt kommer att hängas lite på det om man är ute med barnbarn mm. Jaja även vi vuxna kan ju "hänga" på bordet
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hahaha ja stadigt är bra ! Men det är väl oftast vid vägginfästningen som är den svaga länken ? Där kan jag tycka att det är lite *rappligt*
Men 2 ben minskar ju ev brytning inne vid väggen när det hängs på bordet ! Så du är nog helt rätt ute där :) Är imponerad av ditt bygge och att du bara mal på ! Fin husbil du fått till iaf :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tillbaka igen i Fjollträsk efter några härliga dagar med mycket blåst och skoteråkning.
Skall idag jaga passande klädsel/galon? till dörrarnas insida och dessutom passande högtalare. Önskar också elfönsterhissar och tror att jag kan göra om elhissar från Suzuki beroede på hisslängd. det finns universella fönsterhissar som man monterar direkt på vevens plats och detta döljs av en kåpa med knapp för manövrering. Det är ett billigt alternativ kanske.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
Toppen