• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kallt som bara den och då blir det inget jobb i bilen när det är så kallt. Mycket spring ut och in i bilen. Vill inte ha den utkyld. Som tur är så finns det ju fortfarande lite att göra i garaget.
Har haft funderingar på vad som sitter mellan väggen och luftledplåten. Inbillar mig att det kan ramla ner saker där som i slutändan kan skada aluminiumröret men läckage som följd.

Gjorde en snabbresa till Bauhaus för att få odla lite fantasi då jag vet att de har lite olika plåtar med olika utseende och storlek på hålen i plåten. I facket bredvid finns rör mm i olika utförande. Kollade lite på dessa rör och hittade en u-profil 20 x 20 x 1,5 mm. Vad passande att köpa en bit sådan profil och använda som distans mellan väggen o plywooden. Sagt o gjort. Hem och skulle till att såga vertikala bitar när det rann upp ett liljeholmens…. Varför inte borra en rasande massa hål snyggt och prydligt och montera profilen horisontellt överst mot plywooden då får jag ju både distans och ”tätning”. Nu är denna list limmad till plywooden och torkar till imorgon. Tror inte att dessa hål kommer att äventyra luftflödet nämnvärt men den som lever får se………
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 29  nov 2010 002   A.jpg
    29 nov 2010 002 A.jpg
    641,5 KB · Visningar: 19
  • 29  nov 2010 004   B.jpg
    29 nov 2010 004 B.jpg
    644,7 KB · Visningar: 15

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kallt idag igen. Minus 14 grader kl 0630.
Har nu monterat radiatorskyddet/luftkanalen i dinetten och det passade bra till slut. Det gick inte helt utan lite filande, passande och justerande men till slut…
I och med detta så är dinettdelen helt klar men fortfarande så skall motsvarande jobb göras bak i ”salongen”. Där blir det ju likadant så det borde gå lite snabbare. Tyvärr måste jag köpa ytterligare en ekplywood vilket är lite retsamt då det bara går åt 30 x 180 cm. resten blir till ingen nytta. Skojade med min bättre hälft att den överblivna skivan kommer att gå åt till nästa bygge men det föll inte i god jord.
Nu skall jag ta paus från husbilen någar dagar och göra något roligare. Skall renovera och bygga om en flakmoped vars ramdelar kommit hem från blästring. Nya motorfästen skall svetsas dit för att rymma den nya motorn plus en massa annat. Skoj.
Kanske delar jag med mig även av detta---------som pausbild liksom.
Återkommer:music-icon::music-icon::mcride:...
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 30  nov 2010 003   A.jpg
    30 nov 2010 003 A.jpg
    601,5 KB · Visningar: 33
  • 30  nov 2010 006   B.jpg
    30 nov 2010 006 B.jpg
    440,3 KB · Visningar: 31
  • 30  nov 2010 009   C.jpg
    30 nov 2010 009 C.jpg
    693,7 KB · Visningar: 26

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Radiatorskyddet blev naturligtvis väldigt snyggt. Dina konstruktioner vill gärna bli bra. Hur är dina fönster inramade? Vad består den vita ytan av? Det ser ut som om du har en väldigt tjock väggisolering. 15 cm?. Är det en synvilla?

Hur har du infattat fönstren så snyggt? Jag har som jag berättat exakt likadana och dom är inte lätta att fodra in. Jag är inte nöjd med mina.

Help!
:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Alve,
önskar jag haft 15 cm isolering i hela bilen, uppvärmd med förnybar energi mm men tyvärr.
Det du ser är en synvilla och väggen är 36 mm, fönsterna är Seitz standardfönster.
Lätt som en plätt, fram med sticksågen och såga upp ett trektangulärt hål, i med fönstret och skruva fast och den vita ram du ser är den del som skruvas mot fönstret och tätar mot väggen, de ovala hålen är ju ventilationshål -- tror jag
Fördelen med synvillor är ju att det oftast ser mycket bättre ut än det är... eller hur?
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Tack, men det var inte ramen som tillhör fönstret, den med ventilationshål, jag menade. Så långt var det problemfritt för mig också. Det är den vita yta som förbinder fönsterramen med inre väggytan som jag blir avundsjuk på.
:confused:
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, sanslöst hur snyggt det blir, du är otrolig :D

Å så vill jag gärna se moppe renoveringen åxå ;) (Jag håller på med ett obj i källaren nu. :p: )
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Lasse,
länge sedan man såg något om dina projekt/jobb här på forumet. Saknat dina inlägg.
Tack för att du tycker det blir fint för det tycker jag själv för att inte tala om min bättre hälft, som varit skeptisk från början.
OK skriver också lite om moppen som jag renoverar som mellanspel till husbilen. Skall ju börja med drivlinan till husbilen men vill göra ett litet brake från den nu-om jag nu kan hålla mig.
Ha det gott i kylan
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Lasse,
länge sedan man såg något om dina projekt/jobb här på forumet. Saknat dina inlägg.
Tack för att du tycker det blir fint för det tycker jag själv för att inte tala om min bättre hälft, som varit skeptisk från början.
OK skriver också lite om moppen som jag renoverar som mellanspel till husbilen. Skall ju börja med drivlinan till husbilen men vill göra ett litet brake från den nu-om jag nu kan hålla mig.
Ha det gott i kylan
Hälsningar Bror

Jo du Bror , de va ett tag sedan :oops: Tror jag tappade orken efter flytten och bygge av altan, förådsbyggnad, vedföråd och renovering av div rum inne, mont av luftvärmepump mm..
Nu ska jag bara bygga ett nytt special-kök så e ja klar för en tid framöver (kanske)
Men däremot var jag i husbussen i gårkväll för att hämta en sak, när jag skulle ur den så stod inte trappsteget där det brukar, det resulterade i besök hos flickorna på röntgen avdelningen :D ......... så nu hoppar jag omkring å äter några rosa piller ..Hehehe...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Lasse,
det är lätt att bli stavhoppare.........
Du ser också att det kostar på en massa att ha för höga mål. Du har ju jobbat fantastiskt mycket plus flytten.
Ta det nu lungt och knapra på dina rosa piller så kommer det att ordna sig.
Ha det så gott
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror...
Hur fäste du U-profilen(som du borrade hål i) i husbilsväggen? Tänkte göra en likadan vid soffan i min bil, där har Bürstner "glömt" luftspalt och element.

Mvh Torbjörn
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Torbjörn,
fäste denna list med vidhängande plywood med 6st 35 x 3,2 mm skruvar direkt i plywood-väggen.
Enkel list att fixa med lite tidsödande att borra hålen, jag var lite lat och använde en konisk stegborr. Man får borra ganska försiktigt med en sådan för den blir fort slö och kletar då igen med aluminium.
Lycka till
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Juan,
roligt att din grabb snart är frisk och återställd och att allt återgår till det vanliga igen så att vi kan få fortsätta följa ditt bygge.
Helt rätt så använder man rödsprit som kyl/smörjmedel vid jobb i aluminium, men i mitt fall gick det bra utan men tog det ganska lungt istället.
Ha det så gott
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tack Bror...
Hade jag förstorat bilden hade jag ju upptäckt dina skruvar. Skall göra en likadan bakom soffan när jag fått ett extra element på plats men det får bli till våren när värmen kommer.
Hälsningar Torbjörn
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

¿Vad är det för typ av gångjärn du använder till luckorna? Dom har ju en trälist runt om. Jag har letat efter gångjärn som lyfter ut dörren lite så att inte listen tar i men inte hittat någon.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

¿Vad är det för typ av gångjärn du använder till luckorna? Dom har ju en trälist runt om. Jag har letat efter gångjärn som lyfter ut dörren lite så att inte listen tar i men inte hittat någon.
Det finns gångjärn på IKEA, som är till PAX-garderoberna. Tror dom bara finns på varuhusen och kostar 55kr för 3 st. Antagligen både bäst och billigast.
Calle
 
Toppen