• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Juhooooo, plötsligt händer det..........
Har länge tittat efter och drömt om luftfjädring till bakaxeln och haft ordentlig koll på tyska Ebay.
Hittade en komplett luftfjädring för ett antal dagar sedan och lade ett bud. För lågt naturligtvis men 20 sek före avslut kom jag till skott och vann detta. Totalt blev det halva priset för detta fabriksnya kit, så jag känner mig nöjd just nu trots mera jobb...
Hälsningar Bror

Grattis Bror.
Man kan verkligen gör fynd på e-bay. Jag köpte där bl. a. bränslecellen, parabolantennen med receiver, HB-2500-luftkonditioneringen och några nya ljusstarka objektiv till mina Nikon och Leica kameror.
Hälsningar Udo
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.667
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror........"har ju vår gamla husbil och gott om jobb kvar på bilen ändå......."

Vet inte om jag kan hålla med dig. Du har en av dom nyaste husbilarna i Sverige. Det är väl bara designen på dragbilen som inte är ny.
//Esbjörn
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

17-18 nov 2010
Ruskigt vad lat man är egentligen eller så har man slappat av i tron att det som finns kvar att göra på husbilen kan fixas senare. Fel-fel-fel…..
Fuskar också just nu med en total renovering av ytterligare en flakmoped. Den förra hamnade ju i Grundsund
Jobbar iaf med luftledare till radiatorerna i dinetten och den s.k. salongen. Dessa görs dels av 1mm aluminiumplåt och det som syns kommer att bli ek-plywood av samma typ som använts i resten av bilen. Vet inte men tror att aluminiumplåten kan sprida en del go värme av luften som sedan leds vidare upp efter ytterväggen. Hade först tänkt ha en hel aluminiumplåt men insåg att det borde bli snyggare med plywood på den del som är synlig. Plåten är nu också nerklippt till passande storlek och plywooden kommer att limmas på plats.
Har också tagit hem servostyrningen som legat i min hangar för rengöring och kontroll av packningar, damasker, slangar mm och framför allt ordentlig rengöring.
Tycker mig också vara klar med invändig belysning i skåp mm och skall låta det växa fram om vi vill ha mer belysning någonstans.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 18  nov  2010 001.jpg
    18 nov 2010 001.jpg
    668,7 KB · Visningar: 12

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Uj uj uj nu är det ruskigt blåsväder med lite yrsnö och ändå så finns det de som har det värre.
Egentligen inget viktigt att skriva om............
Nu är det bara en månad kvar till julen och ett långt härligt firande. Delar av tiden i Murjek naturligtvis men det ges också tid till jobb hemmavid med husbilen. Finns ju en del justeringar och småpyssel såsom div skydd över värmerör elkablar mm. Fixat och limmat vinkellister på dessa skydd för enkel montering och lika enkel att ta bort om så skulle behövas.
Härligt att vara ute i husbilen när det blåser så mycket. Varmt o gott, ca 18 grader , men ångrar grovt att jag inte lade in värmeslingor i golvet. Funderar nu på elslingor som i alla fall funkar då man står kopplad till elstolpe.
Har idag enbart lyckats limma två vinkellister ( slö eller lat??) på den del som skall täcka värmeröret i alkoven men kom då på att det behövs någon typ av utsläpp av den varma luften som alstras där så det blir att fara till Bauhaus och botanisera. Där finns lite båtprylar i rostfritt som kanske kan passa.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.................
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • nov  2010  Grundsund 023.jpg
    nov 2010 Grundsund 023.jpg
    606,4 KB · Visningar: 6

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha så var det nästan slut på en arbetsvecka igen. Massor av snö har gjort att jag inte gärna gått ut i husbilen då man drar in massor av snö trots att man tar av sig skorna. Det är knappt 18 grader i bilen så fukten torkar väl bort med tiden men vill inte ha in fukt över huvud taget.
Har då försökt att jobba i garaget med de grejer som kunnat göras där. Har ju andra renoveringsobjekt i garaget att jobba med som ytterligare en flakmoped vars ram mm kom från blästrinen under veckan så jobb finns det även om jag inte jobbar husbil.
Till detta så kom nu lyftfjädringskitet idag via DHL och det var spännande att packa upp detta. Ganska kraftiga grejer som dessutom var fint ytbehandlade men saknar kompressorkitet som jag måste köpa till separat tillsammans med fördelningsventiler så att jag kan justera ett av bakhjulen vid behov. Skickade ett mail till USA för att efterhöra om det också finns ombyggnadssatser till framvagnen. Skulle smaka fågel att åka på luft samt möjligheten att kunna justera höjden på bilen vid parkering/uppställning.
Skall imorgon skotta bort snön runt husbilen och försöka montera de prylar i bilen som står klara i garaget. Är det bra väder mellan Tierp och Eskilstuna så skall jag dock flyga ner min flygmaskin till E-tuna där jag lyckats få en hangarplats så att pippin slipper stå ute i regn snö och rusk. Skönt då maskinen alltid stått i hangar och aldrig behövt stå ute. Skall bli skoj med en flygtur igen det är ett tag sedan sist………
Är det inte flygväder så blir det husbilsjobb!!!
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:...............
Trevlig helg till er alla
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 26 nov 2010 004  A.jpg
    26 nov 2010 004 A.jpg
    644 KB · Visningar: 17
  • 26 nov 2010 007   C.jpg
    26 nov 2010 007 C.jpg
    481,5 KB · Visningar: 17
  • 26 nov 2010 008   D.jpg
    26 nov 2010 008 D.jpg
    538,8 KB · Visningar: 17

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Jag flög mycket "Lillcub" under min flygepok. En vinter fick jag uppleva att flyga den med skidor på. En ny och lycklig upplevelse. Allt under mig var flygfält.
Gällde att tänka på att man inte hade någon broms.

Bror, har du kanske någon gång träffat en flygentusiast vid namn Lennart Hemminger?

Hälsningar Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

För att glädja segelflygarna skulle man fälla linan vid banänden och landa längre fram. Spara några minuters kostnader. Då var det rejäl vingglidning som gällde.

Jag beundrar passageraren extra efter den där stjärtsvängen. Särskilt mysigt i lillcub eftersom passageraren sitter fram.

Häftig film. Blev naturligtvis sugen av att se planet. Hanterandet av det var lite hiskeligt. Den killen hade en del timmar bakom sig på cub. Måste ha varit extra förstärkt för avancerad flygning.

Tack. Den filmen sparar jag.
:cool: (jag med pilotglasögon)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Gräsänkling som man är innebär att jobba husbil. Tyvärr så blev det ingen flygning idag- få se vad morgondagens väder bjuder på.

Har idag vaxat och monterat skydd över värmerör och kablar i dinetten och fortsatte med att såga till en plywood som tillsammans med den tidigare tillverkade aluminiumplåten skall fungera som luftledare i dinetten. Fick jobba lite med passningen av plåten trots att jag tidigare ansett den bra. Hade för avsikt att limma på plywooden på aluminiumplåten idag med insåg att jag inte hade tillräckligt med lim hemma. Hade en oöppnad limpatron och när den skulle öppnas så visade det sig att limmet torkat i patronen. Måste fått en gammal patron vid senaste inköpet som skedde för drygt en månad sedan men kan inte bevisa det. Blir ett snabbt besök på Bauhaus i morgon bitti så att luftledaren kan färdigställas och monteras.
Kommer att kasta ut det uppfällbara bordsunderredet då det är både tungt och klumpigt och ersätta det med en skena i väggen i stället. Sparar några kilo på detta och smidigare att hantera. Det underrede som jag har nu saknat fjädrar som hjälper till att höja o sänka bordet. Skall beställa bordsfäste via Campingvaruhuset tillsammans med en del övriga delar. Skall också jaga kompressor och tillbehör till luftfjädringen bak.
Servostyrningen finns nu garaget och skall rengöras och ev byta damasker mm. Slangarna till och från pump/oljebehållaren skall också bytas.
Jobbet på husbilen kommer så långsamt att handla mer o mer om mekaniken, då det inte återstår så rasande mycket mer snickerijobb.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar och trevlig kväll
Bror
 

Bilagor

  • 27 nov 2010 002.jpg
    27 nov 2010 002.jpg
    548,6 KB · Visningar: 10

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.921
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Vad händer om en vingspets tar i marken? Det såg ju rätt nära ut? :confused: Syftar på flygvideon!
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det är inget bra om vingspetsen tar i marken för mycket eller hårt. Skulle tro att denna maskinen har en liten stålskena som gör att inte vingspetsen skadas.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Söndag igen och slö. Ute snö som behöver skottas bort.
Grundmålade och målade luftledningplåten det sista jag gjorde i går kväll för att det skulle vara möjligt att limma fast plywooden mot plåten. Detta är gjort och fastspännt med tvingar i 7 timmar och var just nere i garaget och inspekterade jobbet. Ser himla bra ut så imorgon skall det in i bilen.
Talade på att jag tänkt kvarta i bilen i fredags men detta blev ej av då det var dragit på golvet. Undersökte varifrån detta drag kom och hade inte haft en tanke på att hytten inte är uppvärmd som bodelen och att tätningen mot hytten inte gick helt ner till golvet. Klantigt av mig att inte tänka på det. Monterade skydd för fönsterna i hytten med org filtskydd ,inte så vackert men kanske bra för ev kallras. Har också ett par ventiler i golvet som inte kan stängas med jag kommer att teipa över dessa då vi inte använder gasol under uppställningen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 28  nov 2010 009   A.jpg
    28 nov 2010 009 A.jpg
    467,6 KB · Visningar: 13
  • 28  nov 2010 007   B.jpg
    28 nov 2010 007 B.jpg
    492,1 KB · Visningar: 12
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror…
Har skrivit om värmen i alkoven tidigare då jag tycker det blir kallt underifrån i madrassen. Testade i förra veckan en billig lösning på problemet. Köpte en räddningsfilt på Jula (en tunn aluminiumfolie att lägga över folk vid exempelvis en olycka, pris ca 20kr), placerade den mellan madrassen och bäddmadrassen. Resultatet var fantastiskt stålningsvärmen från mig själv gjorde att jag inte kände igen bädden längre, nu var den varm och skön ibland fick jag stoppa foten utanför täcket för att reglera värmen. Som jag tidigare berättat så är det varmt och skönt ovanför täcket och nu blev det också varmt och skönt under täcket. Har kollat och det verkar inte bildas någon form av kondens!

Ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år Bror, jag fortsätter att följa dina äventyr…
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Torbjörn,
tack för tipset om Jula's räddningsfilt/folie. Skall fara och köpa ett idag. Det kanske kan användas till mycket mera som t:ex tätningar/skydd för hyttens glas. Kanske bättre än de som finns som är av något filtmaterial.
Tack också för att du följer detta äventyr framledes
God Jul och Gott Nytt År även till dig och din familj
Hälsningar
Bror
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Självbyggarna har alltid att göra med sin klenod.
1 . Min senaste insats i Amandan är byte av klumpig ( 24 år gammal)
Värmeväxlare till en "ny" från en Pulsonex pannan.
2. ska monteras S.O.G. i taket.
3. isoleras förarhytten,ytterligare med en ny typ av isolering.

Har en fråga ?
Vilken typ av fogskum ska jag använda för att fylla i tomrummet mellan hytten och bo delen ?, tänker på slutna celler ( korrosion på metallen ).
Först tänkte jag spruta linolja på plåten och sedan fogskum.
Men det finns så mycket att välja ?.


Mvh
 

Bilagor

  • Värmeväxlare 001.jpg
    Värmeväxlare 001.jpg
    2,3 MB · Visningar: 14
  • Värmeväxlare 002.jpg
    Värmeväxlare 002.jpg
    2,5 MB · Visningar: 15
  • Värmeväxlare 003.jpg
    Värmeväxlare 003.jpg
    2,7 MB · Visningar: 16
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Perrovski,
kul att flera än jag jobbar med sina gamla bilar.
Detta med isolering är inte lätt. Skulle nog inte använda fogskum i bilen då, såvitt jag vet så absorberar detta fukt och vatten. Vet inte om det finns fogskum med slutna celler.
Det borde byggmasknader kunna upplysa om.
Har du öppet utrymme så kanske man kan strimla isolering och trycka in. Riktigt pillerjobb dessvärre.
Lycka till
Hälsningar Bror
 
Toppen