• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bilen nu urlastad och avställd. Har dock inte tappat av vattnet ännu och gör mig nog ingen brådska med det heller. Har värme på i bilen ca 15 grader just nu Stor tvekan om detta med avställningen då vi gärna skulle viljat prova bilen i vinter, men det är ju inte värre än att man ställer på bilen igen. Kan ju som sagt tidigare sova i bilen på hemmaplan med det blir nog inte detsamma som att sticka iväg någonstans,.
Jobbat vidare med belysning under bakre skåpen och nu sitter de där och fungerar. Blev ganska bra belysning och om jag får igång dimmern så kan det bli ren mysbelysning.
Detta med ljusslang och belysning så kommer jag att montera dessa på flera andra ställen och just nu är det under skåpet på toaletten. Görs på samma sätt som tidigare alltså, ljuslisten fastsatt på en aluminiumvinkellist. Enkelt att montera och enkelt att ta bort i händelse av att man behöver byte ljuslisten.
Kvar är också att montera upp ljuslisterna i skåpen ovanför dinetten. Plus luftledare utefter väggarna och en annan massa smågrejer. Klämmer och mojar med allt i bodelen för att försöka lista ut hur allt blir bäst--för oss.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 2 nov  2010 002   A.jpg
    2 nov 2010 002 A.jpg
    474,4 KB · Visningar: 21
  • 2 nov  2010 001   A.jpg
    2 nov 2010 001 A.jpg
    494,8 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja så var då de sista ljuslisterna monterade nu i de två skåpen ovanför dinetten . Tror det är ganska praktiskt att ha dessa ljus även om bilen säkert används mest under den ljusa tiden av året. Stopp, jag glömde att min bättre hälft vill ha ljus i garderoben och det skall fixas.
Mest tillfredställande var det kanske för mig att montera dessa ljus. Skulle vilja fortsätta men har inte riktigt klart för mig var resterande ljus skall monteras. Väntar lite med detta och låter tiden utvisa det.
Nu gör jag ett litet uppehåll för resa till England och hälsa på hos vår äldsta dotter med familj. Flyger till Manchester tidigt i morgon och kommer tillbaka söndag kväll. Finns en stor husbilsfirma en bit ifrån där vi är och som vi besökt någon gångför att se på husbilar och tillbehör. Kanske man kan få nya friska ideer där....
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevligt veckoslut
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej!

Jag har följt ditt bygge med stort intresse, ända från start. En sak har jag har jag undrat över. Hur har det gått med bilens vikt? Har sett att du själv undrat, men jag har inte sett någon fortsättning om hur det har klarat sig.

/Mikael

(edit: stavfel)
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej!
Du liksom jag funderar på vikten och det är något som jag måste kolla snart.
Skall ju innan det blir dags att ut och åka nästa vår/sommar byta till en turbomotor och jag tror att den väger några kilo mera än sugmotorn.
Återkommer om detta
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror när jag tittar tillbaka på din fortsatt renovering skriver du "Arbetet med min husbilsrenovering fortskrider så långsamt" där man kan se skalet och hur du började att renovera. men hur den såg ut ifrån början med rivningsarbetet kan man inte se. Har du en annan tråd om detta som jag inte kan hitta. Bara nyfiken på hur den såg ut ifrån början.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

8,2 grader kallt……när man skall till jobbet. Huva.
Kom hem från England sent i går kväll. Alltid lika trevligt att se och träffa barn o barnbarn.
Inhandlade ett par tidningar om husbilar-husvagnar men tyckte inte att dessa hade så mycket att tillföra. Tror inte ens att de har ledlampor som belysning. Hann dock tyvärr inte till husbilsförsäljningen vilket var lite synd. Där finns det allt från minsta husbil till stora amerikanare. Man får ju alltid lite idéer och tips om man får se lite andra bilar invändigt. Vill ju veta var jag monterar tv’n på bästa sätt till exempel - i ett skåp, ovanpå ett skåp eller var? Det blir spännande att försöka lista ut detta. Vore kanske en ide att ha utskjut på sidorna för större golvyta---
Nästa är kabeldragning mm till solcellen – regulatorn, gäller bara att återigen plöja genom forumet och försöka para ihop det bästa för max resultat.
Oh min skapare det är mycket smått o gott kvar att göra.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej!
Om du tittar på Brors " Min husbil" så ser du litegrann hur bilen såg ut avskalad.
M.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror när jag tittar tillbaka på din fortsatt renovering skriver du "Arbetet med min husbilsrenovering fortskrider så långsamt" där man kan se skalet och hur du började att renovera. men hur den såg ut ifrån början med rivningsarbetet kan man inte se. Har du en annan tråd om detta som jag inte kan hitta. Bara nyfiken på hur den såg ut ifrån början.

Hej Juan,
lite bilder från en gravt fuktskadad husbil och som avgjorde den fortsatta renoveringen. Konstaterade att det skulle vara lika mycket jobb att reparera som att bygga nytt. Så blev det kanske inte detta tog massor av mera tid. Rensade ut allt för att ev kunna använda något, typ skåp efter det att skalet var klart men ansåg inte dessa tillräckligt bra då de också fått en släng av fukten. Beslöt att bygga även nya skåp - hela inredningen förresten.
Massor av jobb har det blivit men också bra resultat - i alla fall i mina ögon. Nöjd så här långt men det återstår ju en massa småsaker ännu.
Detta har varit ett lärorikt och roligt jobb och så har man ju haft bra respons från HBK's medlemmar med glada tillrop mm.
Undrar ibland om jag orkat med detta om inte HBK's forum funnits.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 15 okt 2007 OBS vattnet på väggen.jpg
    15 okt 2007 OBS vattnet på väggen.jpg
    274,2 KB · Visningar: 33
  • 15 okt 2007 Rutten ram.jpg
    15 okt 2007 Rutten ram.jpg
    229,7 KB · Visningar: 27
  • 19 okt 2007 Skåp ovanför spis v.jpg
    19 okt 2007 Skåp ovanför spis v.jpg
    231,9 KB · Visningar: 29
  • 20 okt 2007  isolering.jpg
    20 okt 2007 isolering.jpg
    254,8 KB · Visningar: 31
  • 20 okt 2007 fukt.jpg
    20 okt 2007 fukt.jpg
    218,5 KB · Visningar: 28
  • 20 okt 2007 mörkt.jpg
    20 okt 2007 mörkt.jpg
    227,8 KB · Visningar: 27
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror...

Har med stort intresse följt din renovering , så jag säger ännu en gång ett stort tack till din förträffliga dokumentation och inspiration du givit mig och många andra.

Skrev några rader då du höll på med värmen i alkoven kommer inte ihåg exat hur du gjorde men själv har jag element i fot och huvudända och längst fram går det ett ”värmerör” precis under madrassen som original. Detta räcker dock inte riktigt till för att det skall vara varmt, ovanför täcket är det helt ok men kylan kommer underifrån i alkoven (och gubben får ont i ryggen av detta!).

Har pratat med ”grabbarna” på Alde och fick tipset att köpa två T-kopplingar, en kran (att minska/öka flödet med) och så slang i den mängd jag behövde. Då kunde jag lägga några extra värme slingor (parallet med det andra röret) under madrassen i lämplig mängd, blir det för varmt kan jag strypa med kranen. Har ännu inte hunnit med att göra detta, det blir nog inte förrän nästa vinter men jag tror att detta kommer att fungera utmärkt. Har ett liknade system bak i bilen vid bädden där och detta fungerar perfekt. Stryper där värmen större delen av året men får släppa på lite mer när det blir minusgrader (egentligen skulle ju kranen bytas ut mot ett termostat så skötte det sig själv).

Ta det som ett tips/idé om värmen inte räcker till i alkoven, hälsningar Torbjörn :) :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Torbjörn och tack,
som sagt det har skrivits lite om värmen i alkoven. Har inte testat värmen riktigt ännu, men bilen står med värme på ( 15 grader )och verkar ganska varm i alkovdelen
Har en lång radiator i hela frontdelen ( 180 CM ) och rör på sidorna. Har funderat lite på kylan som kommer underifrån -från den kallare hyttdelen - och där skulle kanske behövas någon form av värmeslingor under madrassen men det är inte enkelt att lösa då den bakre delen av alkovgolvet skjuts framåt då den inte är bäddad. Får bli ett framtida projekt att lösa detta. Det finns ju flexibla slangar mm så det kan nog gå att lösa.
Återkommer kanske med detta senare.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Har problem att hitta de tidigare bilderna på Brors bil hur den ursprungligen såg ut.
Att söka på < bror.axelsson > eller hans medlemsnummer ger inget svar.
Så vad ska jag söka på?

Är väl bortskämd med militära instruktioner, där man vänder sig till en ren idiot.
Även det självklara ska med i texten.
Då är det svårt att göra fel.

Så nu får jag väl vara idiot och fråga: Hur gör jag? :confused:

Redigerat p.g.a. stavfel.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja mina vänner så har även höst och vinter kommit till Eskadervägen i Järfälla.
Bilen uppbackad på dess plats, tömd på allt vatten och uppställd för att kunna används att sova i om man så skulle önska. Både jag och min fru brukar snarka så detta kan verkligen bli en fristad......
Kopplad till elen och 11-12 grader i bilen just nu. Enkelt att snabbt få upp behaglig värme och så slipper man fukt mm om man har lite värme på. Kostar säkert en o annan krona men det kan det ju vara värt.
Har ju en massa småjobb att fixa under uppställningstiden så det passar ju bra med en varm husbil att jobba i.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:...............sporadiskt.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 14 nov  2010.jpg
    14 nov 2010.jpg
    792,2 KB · Visningar: 40

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Esbjörn,
är man tung som jag /( 77 kg ) så behövs det regäla klossar-----eller som Kajsa Varg, sa man tager vad man haver och dessa betonggrejer låg närmast till.
Bra ide med detta om att gå i ide.........
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Juhooooo, plötsligt händer det..........
Har länge tittat efter och drömt om luftfjädring till bakaxeln och haft ordentlig koll på tyska Ebay.
Hittade en komplett luftfjädring för ett antal dagar sedan och lade ett bud. För lågt naturligtvis men 20 sek före avslut kom jag till skott och vann detta. Totalt blev det halva priset för detta fabriksnya kit, så jag känner mig nöjd just nu trots mera jobb...
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack V-backen,
angående detta att plötsligt händer det som reklamen påstår.
Hade mycket hellre tagit 50000 kr i månaden i 25 år men man kan ju inte få allt .........
har ju vår gamla husbil och gott om jobb kvar på bilen ändå.
Hälsningar Bror
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
du har en jätteskön inställning som jag beundrar.
Det där med att vinna så mycket pengar, skapar säkert bara en massa bevär och bekymmer.
V-backen :wink:
 
Toppen