• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Kanske har du någon nytta av mina vedermödor:

Kolla att clipsen du skall använda inte är avsedda för en dörrmasonite som är tunnare än den du valt. Kolla också att clipsen får spelrum i fästena, fär alltså inte sitta stenhårt i masoniten. Jag konstaterade att det var viktigt att plåthålen träffas exakt vinkelrätt för att det skall klicka till ordentligt. Upptäckte att det underlättade om högtalarna var monterade i själva metalldörren och att de lösa dörrsidorna var helt fria med ett högtalargaller monterat i masoniten.

Lycka till med dörrarna också!

Hälsningar
Alve
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Jag skulle byta högtalare mot några bättre härom veckan. Efter jag gjort det och var ute ett ärende med bilen så upptäckte jag att det inte gick att veva ner rutan. Kolla djupet på högtalarna så inte fönstret tar i. Den placeingen jag har kräver grunda högtalare eller distanser. Jag har inte hittat några distanser ännu så jag får nog göra egna.
 

Bilagor

  • DSC00062.JPG
    DSC00062.JPG
    1,4 MB · Visningar: 19

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Kanske har du någon nytta av mina vedermödor:

Kolla att clipsen du skall använda inte är avsedda för en dörrmasonite som är tunnare än den du valt. Kolla också att clipsen får spelrum i fästena, fär alltså inte sitta stenhårt i masoniten. Jag konstaterade att det var viktigt att plåthålen träffas exakt vinkelrätt för att det skall klicka till ordentligt. Upptäckte att det underlättade om högtalarna var monterade i själva metalldörren och att de lösa dörrsidorna var helt fria med ett högtalargaller monterat i masoniten.

Lycka till med dörrarna också!

Hälsningar
Alve

Hej Alve,
tackar för tipsen.
Kommer att använda samma sorts pluggar som sitter i Volvo V70. Där har man en gummipolugg i hålet i dörren och där sätts så en "snäpplugg" Tar en bild på dessa imorgon. Dessa gör att det inte behöver vara alldeles exakta hål. Fördelen med dessa plugg är att de är lätta att montera och demontera. Tror att jag kommer att använda högtalare från samma bil
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag skulle byta högtalare mot några bättre härom veckan. Efter jag gjort det och var ute ett ärende med bilen så upptäckte jag att det inte gick att veva ner rutan. Kolla djupet på högtalarna så inte fönstret tar i. Den placeingen jag har kräver grunda högtalare eller distanser. Jag har inte hittat några distanser ännu så jag får nog göra egna.


Hej
jag har gjort samma misstag i mitt jobb en gång i tiden.
Tror att jag kommer att använda Volvo V70's högtalare. dels så har de bra ljud och kvalitet men kräver att de monteras så att de inte tar i rutan. Jobbar på att montera elhissar så det borde bli plats i framkant på dörren som bör räcka till för högtalarna. Annars så får det bli en mindre sort det finns ju en uppsjö med bra högtalare.
Vad gäller din montering så om du inte hittar en distansring som iof sig borde finnas hos en bilradiohandlare så kan du ju såga till dessa själv från passande tjocklek på md.
Lycka till
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lördag och inte i arbetsform. Förkylningen med kraftig hosta vill inte ge med sig.
Inte bra då jag skall flyga till Luleå/Murjek på onsdag för montering av värmepump. Naturligtvis så blir man frisk av den norrlänska friska luften.....

Har i alla fall försökt att jobba vidare på bakre överskåpet och det verkar bli bra trots att det tar en hemsk tid. Har tyvärr slut på ekplywood och kan inte montera front och botten. Kan dock provmontera och mäta in för bakväggens skåp. Det blir en del klurande för att få detta snyggt men det finns ett par olika lösningar på det så vi får se vilket det blir.
Roade mig med att pyssla lite med ett emblem till grillen som tidigare haft en tom ruta. Hittade i bra att ha lådan på jobbet ett emblem till en mycket senare Peugeot. Stämmer inte men lite sågande och filande så kan det nog passa. Ser det inte bra ut så är det ju bara att ta bort det. Finns ju enklare emblem att köpa hos Peugeot men det är för enkelt………
Den sista bilden föreställer Volvos clips till dörrklädseln
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 4 sept 2010  2010 007.jpg
    4 sept 2010 2010 007.jpg
    577,3 KB · Visningar: 21
  • 4 sept 2010  2010 006.jpg
    4 sept 2010 2010 006.jpg
    1.007,8 KB · Visningar: 24
  • 4 sept 2010  2010 005.jpg
    4 sept 2010 2010 005.jpg
    279,7 KB · Visningar: 22

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lite bättre form idag så det var att ta tag i byggnationen. Provmonterade sidoskåpet med hjälp av tvingar och stöttor. Verkar bli bra men sedan är det ju bakgavelns skåp. Gäller att få till ett snyggt hörn där och det verkar inte lätt. Får göra denna skåpstomme och provmontera för att sedan se vad som skall till och hur det skall göras. Med båda skåpstommarna på plats så tror jag att det enklaste men kanske inte den finaste lösningen blir att montera bakre skåpet och låta sidoskåpet gå emot det. Vet inte om det kommer att se riktigt klokt ut men vem vet? Det bakre skåpet har inte en enda rät vinkel så det blir en utmaning. Vill ju att skåpen sitter på exakt samma höjd annars ser det tokigt ut men tror att det skall fixa sig.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Hälsningar Bror.
 

Bilagor

  • 5 sept 2010  2010 001.jpg
    5 sept 2010 2010 001.jpg
    591,3 KB · Visningar: 24
  • 5 sept 2010  2010 002.jpg
    5 sept 2010 2010 002.jpg
    744,5 KB · Visningar: 20
  • 5 sept 2010  2010 004.jpg
    5 sept 2010 2010 004.jpg
    751,2 KB · Visningar: 22
  • 5 sept 2010  2010 005.jpg
    5 sept 2010 2010 005.jpg
    612,8 KB · Visningar: 27

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.843
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Kan du inte göra en passbit i vinkel mellan de bägge skåpen. Skåpen får ju vara kortare men hörnet blir mycket snyggare?
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu blir det uppehåll i min fortsatta renovering några dagar, orsaken är Metropolen Murjek, dit jag flyger i morgon för att installera en luftvärmepump. Behöver också en paus och skall då passa på att fundera på mera husbilsjobb. Bakre skåpen t:ex, bra montering av TV hur nu detta skall bli och se ut och bästa placering mm.
Husbilen har under tiden ställts upp i Litslena utanför Enköping där min bättre hälft och några flera damer är bjudna på kräftskiva i helgen och behöver då en bekväm sovstuga så då fick det bli husbilen...............
Hoppas bilen finns kvar att hämta efter helgen. Kräftor har ju en underlig förmåga att göra en lite yr i boetten, och ibland illamående har jag hört sägas. --undrar varför--??
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Jag följer ditt bygge - verkligen inspirerande!
Vad gäller skåpen, en tokig idé: korta båda skåpen och gör ett hörnskåp mellan.
Kan bli jobbigt, men har jag förstått dig rätt så är du inte rädd för detta.
Lycka till!
:yes:
Agne 214
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

hej Agne,
har faktiskt skissat på detta med ett litet hörnskåp. Är bara rädd för att man slår huvudet i skåpet. Hade tänkt att försöka montera tv'n i hörnan bak och har flera ideer om hur det skall se ut men så kommer man till verkligheten. Blir det bra? Kommer man att slå skallen i skåpet? mm. Snurrar runt i skallen nu..............mer än vanligt.
Tack för tipset i alla fall
Hälsningar Bror
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Vi har haft några kanondagar med +20 på dagarna,hoppas du får en bra vistelse i Murjek
nu är älgjakten igång så det är livat i älgskogen.Vi åker nästa vecka till dottern i Lomma
och vidare till Spanien så småningom.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf,
en kort vistelse i Murjek ger energi och laddar batterierna.
Tyvärr så var det ganska dimmigt vid landningen på Kallax men vem bryr sig.
Har avnjutit en god middag med en kompis och fått ett par Norrlands Guld så livet leker.
Fick en orange mössa av en MBK:are som jag nog kommer att använd i händelse av promenader i skog o mark.
Ta det lungt på er resa söderöver och hoppas att ni fåren härlig tid både i Lomma och Spanien
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha hemma i vardagen igen sedan sent söndagskväll. Hämtat husbilen i Enköping efter damernas kräftskiva---och allt var helt???!!!---.
Fortsätter imorgon med bakre skåpen. Har kollat lite på utbudet av TV och fastsättningar av densamma. Skulle kunna tänka mig en lösning som skrevs om här på forumet där man drar ner tv'n ur ett skåp. Måste jaga delar för ett sådant montage. Vet att det finns elektriskt manövrerade höj o sänkbara skenor så jag har att finna ut var dessa säljes.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

SKF INA mm säljer desa skenor fast väldigt dyrt.
Du kan köpa på IKEA skenorna till en låda dom har en med kullager. Sedan letar du upp en DC motor två endbrytare och 2 dioder lite fantasi så har du en mycket bra TV hiss. Själv handlar jag retrofit prylar på ebay av en säljare som heter merchant dice han är väldigt kunnig och trevlig. Marchant Dice Ltd - Homepage Han har allt material för sådana här saker.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej!

Nu kommer jag med en lite off topic fråga.:cool:
Håller ju på att snickra en hel del.

Har bordcirkelsåg som iof funkar kanon.
Men den startar inte mjukt utan startar med full fart direkt.
Detta ger ju en kraftig belastning på elen vid start.

Går det att sätta nåt i serie med motorn för att få den att starta lite mjukare?

Eller är det bara att gilla läget, och köpa nytt?

Ha det gott!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det har med 3 fas att göra, din cirkelsåg är nog en 1 fas med en helt vanlig 220 v kontakt?

Det finns externa motorkontroller som höjer hastigheten långsamt,men jag tror inte att det får plats i maskinen. Det vanligaste systemet är frkvensomvandlare då kan du reglera varvtalet acceleration du kan kontrolera massor. men du mäste då starta motorn med kontrollen och inte med knappen på maskinen.
SDC10281.JPG

I detta fallet så är det en 3 fasmotor som jag kontrollerar med 220 volt
Ett annat sätt är att sätta på en motorkontroll samma som steglösa borrmaskiner har
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen