• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

24 juli – 3 augusti 2010

Hemresa via Skymningens camping i Kristinehamn – vårt absolut första besök på en camping - funkade bra faktiskt bra fast det är klart att man känner sig kymig då man saknar rutin för hur allt fungerar.

Synd att du inte körde 5 mil längre till oss i Villingsberg vid Våtsjön 1 mil öster om Karlskoga. Jag hade gärna bjudit på en övernattning här i härlig miljö med en plats vid stranden med världens vackraste solnedgång och vi hade kanske kunna beröra ämnet "Flyg".
Jag har förr avverkat ett par tusen timmar på Aztec PA23-250?, men tyvärr har allt bleknat en aning.

DSC_5565 (Large).JPG
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Får gratulera till första resan och hoppas att det blir en vana. Att vara lite bortkommen på campingar gör det bara mera intressant för de som redan är på plats, och det kan ni bjuda på oxå likväl som dina andra inlägg som vi läsare tar del av. Ha en fortsatt bra sommar.:)

Jadu Brikje,
får väl bjuda på detta. När vi anlände till campingen så satt massor av folk ute och naturligtvis kollade de på mitt sätt att klargöra bilen.
Vet inte om dom hade någtra synpunkter ingen sade dock något.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Synd att du inte körde 5 mil längre till oss i Villingsberg vid Våtsjön 1 mil öster om Karlskoga. Jag hade gärna bjudit på en övernattning här i härlig miljö med en plats vid stranden med världens vackraste solnedgång och vi hade kanske kunna beröra ämnet "Flyg".
Jag har förr avverkat ett par tusen timmar på Aztec PA23-250?, men tyvärr har allt bleknat en aning.

Visa bilaga 29169

Tackar, detta hade varit trevligt. Barnbarnen var trötta och säkert lite less på husbil så vi tog det enklaste.
Hade gärna pratat bort några timmar på flyg, vet att du har ett antal timmar på Aztec. En riktig arbetshäst.
Tider skola komma som flickan sa så du går inte säker framledes
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lata dar i solen...........
familjen sysselsätter barnbarnen, åker o badar mm så det blir inte mycket gjort på husbilen.
Fick ihop en relativt kort lista på fel o brister och har börjat att fixa dessa. Bl.a en ljudisolerad låda till vattenpumpen som jag tyckte lät förfärligt och väckte oss om någon var på toan på natten. Hade också ett elfel på eluttaget i diskbänken.
Oljeläckläckaget från motorn struntar jag i tills vidare då motorn skall ersättas. Verkar komma från främre vevaxeltätningen och orsaken till detta kan vara att jag hällde i syntetolja i denna gamla motor. Borde tänkt mig för där. Skall byta olja till vanlig mineralolja och se vad som händer. Vi hoppas ju kunna använda bilen så länge det är hyggligt väder och det är inte skoj att söla ner på ställ-campingplatser där man står.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig helg till er alla
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

21 aug 2010.
Nu är det slut med lata dagar
Så var det då dags att efter ett par lyckade resor med detta stölleprov bl:a till Älvkarleby Fiskecamp där vi förresten också fick besök av Tommy Lind (linden) och hade en trevlig stund med en massa snack om husbilar mm, vi skulle egentligen varit ute även denna helg men de hotade med regn så bestämdes det att fortsätta med renoveringen.
Har försökt att lista ut vad som borde ändras och vad som kan vara/göras annorlunda. Vi behöver nackstöd vid varje sittplats så det står på tur att prata med firman som gjorde de andra dynorna att tillverka dessa med samma tyg och sedan fästa dessa permanent. Luftstyrningar vid varje radiator skall också monteras om inte annat så för att skydda radiatorerna mot ev sparkar etc.
Det skall ju vara ett överskåp i bakre delen av husbilen och dessa skall nu tillverkas. Samma mått och utseende som på de övriga skåpen men skall dessutom innehålla ett utrymme för en mikrovågsugn, så jag måste dimensionera för den extra tyngd som det medför. Dessutom vill jag bygga in en tv i det bakre hörnet som kan gömas undan då den inte används . Detta blir en utmaning och har ingen aning om hur detta skall göras. Men som vanligt så kommer det att lösa sig-tror jag.
Ingen har dessvärre heller kastat ut sin TV och som träffat vår bil så det blir att försöka hitta det ultimata även för detta. Skall innehålla Boxer modul och DVD och har en aning om vad som komma skall.
Har roat mig med att renovera en flakmoppe under tiden och eftersom många med stora rymliga bilar har ett extra fordon – bil eller motorcykel - endera på släp eller i husbilen så kan ju en flakmoppe på ett litet lätt släp passa oss. Väger inte så tungt och passa våran plånbok ävenså driftkostnaden. Skattebefriad dessutom. Naturligtvis kommer vi att montera cykelställ på husbilen och ha med ett par cyklar utifall soppan till flakmoppen är slut……. Kanske inte lika flott som en Smart eller en HD men ändå……………….
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 21 aug  2010 004   A.jpg
    21 aug 2010 004 A.jpg
    1,4 MB · Visningar: 24

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Visst är den söt------och går som bara den. Kul grej och ganska praktisk faktist.
Vore ju kanske ganska bra att ha på campingar mm för att hämta gasol, tömma toatanken mm, men men.... Tror jag får kånka o bära och lämna moppen hemma. Stor önskan från västkusten är att den skall få permanent adress Grundsund av någon anledning
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jag har inte sett en flakmoppe på många år aldrig här i Spanien när jag tänker efter så har jag nog inte sett någon utanför norden, det kanske är en typisk Svensk sak. Men är det inte en Sachs. var tillverkades dom fanns det olika fabriker. Nä nu blev det många frågor fast ämnet ligger inom fortsatt renovering.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja det kanske är en typisk svensk företeelse med flakmoppe. Användes bl:a av televerk elverk m.fl
Detta är en Monark med en 50 cc Sachs motor treväxlad och med fotväxel trots att de flesta hade handväxel då man växlade genom att vrida v handtag. Vet inte riktigt årsmodellen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jag kommer ihåg att Hörby komun hade några det var Cresent tror jag trädgårdsmåstarna hade dom. Din ser ut som den var ifrån Ca 1965 jag vet att dom tillverkades någon gång in på slutet av 70 talet. Var dom inte väldigt populära bland 15-åringarna i Stockholms skärgård.Själv köpte jag en för 200Kr den var fotväxlad och fungerade bara i 3-ans växel. kommer inte ihåg vad det blev av den.en står kanske kvar på gården. Jag skall se efter nästa gång jag kommer "hem"
Den är nog för tung att ha där bak på din husbil även om du gör en hissanordning och transporterar den lodrätt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Det är nog som Bror säger att Televerket hade sin telehacka på flaket. Då Joshanonanaon skulle få sin svarta sorgtelefon indragen stannade man utanför huset och började hacka. Man hackade och hackade och byggde ett tält över hålet.

Hackandet kunde ta evigheter.
:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag kommer ihåg att Hörby komun hade några det var Cresent tror jag trädgårdsmåstarna hade dom. Din ser ut som den var ifrån Ca 1965 jag vet att dom tillverkades någon gång in på slutet av 70 talet. Var dom inte väldigt populära bland 15-åringarna i Stockholms skärgård.Själv köpte jag en för 200Kr den var fotväxlad och fungerade bara i 3-ans växel. kommer inte ihåg vad det blev av den.en står kanske kvar på gården. Jag skall se efter nästa gång jag kommer "hem"
Den är nog för tung att ha där bak på din husbil även om du gör en hissanordning och transporterar den lodrätt.


Tror att det kan vara årsmodell 1960-65. Skall kolla med chassienumret. Kolla när du kommer "hem" om din gamla finns kvar för jag behöver ytterligare en flakmoppe. Köper den gärna isåfall.
Detta med att jag skulle ha med flakmoppen efter husbilen var nog bara en önsketanke. Tror inte att jag drar omkring med ett släp i onödan. Denna moppe skall till Grundsund men kommer då att fraktas på ett släp efter vår husbil. Skall då passa på att känna hur det kämnns med ett släp kopplat till bilen.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jo flakmoppe hade man när man var 15.
Fick en illgul flaka av en bekant till oss som då jobbade på posten. Den hade stått och dammat i ett hörn sen den var ny och var i mint condition.. tills jag satte vinkelslipen i den, kortade flaket och satte dit riktiga stötdämpare ifram istället för gummibussningarna.. ack ja
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tycks väcka upp lite gamla minnen med denna flakis. Kul. Hoppas minnena är angenäma......
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tycks väcka upp lite gamla minnen med denna flakis. Kul. Hoppas minnena är angenäma......
Hälsningar Bror

Jo då Bror, nog väckte det upp minnen :D min lyckades jag pricka en lyktstolpe med i en cykelvägs korsning en tidig vintermorgon (var på väg till bandyplanen för att handspola den till kommande match) dom styrde inget bra på snö/is dom där :eek:

Och tack vare bilden på denna moppe nu så ska jag iväg till grannbyn nu i veckan och köpa en tidig 60-tals Comàr som skall vara i orginalskick :p visserligen en med två hjul bara... men men ,,,
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Började som "springpojke" hos en lokal handlare här i Ekshärad.
Innan affären öppnade fick jag börja dagen med att köra ut mjölk i glasflaskor till
några kunder. Det var ett redigt skrammel från flaskorna när man åkte omkring
med dessa på flakmoppen. Under dagen fick jag sedan köra ut matvaror till
många hushåll i bygden.
Efter matpaketleveranserna vid återfärd blev det en sport att köra moppen på 2 hjul.
Det var ett mycket praktiskt fordon kunde lastas med mycket paket.
Blev det för jobbigt fick man hjälpa till med att trampa.
Det fanns en liten egenhet de var ibland lättvälta i skarpa kurvor. Fick hänga som en burkslav för att motverka detta problem.
Vilka minnen dessa flakmoppar skänker.
Tack Bror för en fin bild på mycket fin flakmoppe.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tillbaka till ordning och renovering av husbilen igen.

Har också funderat på om det blir någon mera resa i år men tvekar och jobbar vidare. Komma skall ju bl:a byte av drivlina mm.

Helgen har tagits lugnt men dock påbörjat bygget av bakre överskåpen. Ides inte såga till lister utan for till Bauhaus och köpte färdighyvlade lister. Sågade till förstärkningar i plywood och har limmat på listerna runt dessa. Skall ju ha en micro i skåpet så jag vill att det skall byggas starkt men ej för tungt.
Klurigt blir det också att få till det bakre skåpet som inte har en enda rak vinkel. Bakstammen lutar och är rundad upptil.l gaveln mot toan är välvd så det blir att fundera en hel del för att slippa göra flera skåp. Måste nog göra skåpen i skelett först för att klara passningen och sedan montera ner dessa och klä med ekplywood i slutskudet. Vi får se.
Fått en hemsk förkylning under helgen och tog det lite lugnt idag. Har dock varit ute i bilen och kollat och mätt och tror att jag kan få till ett skåphörn som kan se bra ut.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 22-23  aug  2010 004   A.jpg
    22-23 aug 2010 004 A.jpg
    590,7 KB · Visningar: 15
  • 22-23  aug  2010 003   B.jpg
    22-23 aug 2010 003 B.jpg
    750,2 KB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hösten närmar sig med stormsteg. Har en besvärande förkylning med mycket hosta och snuva som bidragit till att det har varit stillestång en tid.
Kört igång lite idag och fortsätter jobba med bakre överskåpet. Limmat en del idag och väntar på att detta skall torka. Skall sedan provmontera för att se hur fortsättningen bak kan se ut. Blir ju en typ av vinkelskåp där. Måste också göra en del förstärkningar då den främre delen kan komma att inrymma en micro i framtiden. Min frus önskan….
Har också skaffat en CD till hytten för att slippa höra dånet från motorn. Håller på med en kabelhärva till denna. Skulle vilja montera högtalarna i dörrarna i stället för som original under instrumentbrädan till höger och vänster, Borde gå att få ett bättre ljud. Skall göra nya dörrklädslar så då passar det ju att experimentera. Högtalarna kommer säkert att hamna en bit ut från själva klädselsidan. Får då plats att isolera högtalarnas baksidor om inte annat så för att inte folk utanför bilen skall behöva plågas av vår musik. Kanske vore det bra även med en baslåda.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 1 sept 2010  2010 017   B.jpg
    1 sept 2010 2010 017 B.jpg
    671,6 KB · Visningar: 13
  • 1 sept 2010  2010 019   C.jpg
    1 sept 2010 2010 019 C.jpg
    618,1 KB · Visningar: 13
Toppen