• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Alldeles för få problem för att kvalificera för en kall pilsner i skuggan.

Du måste ta fart före backarna!

Ha det bra i fortsättningen!!

Alve
:mcride:
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja, du kan stanna hos mig på gatan, gratis el, dusch om du/ni behöver, släppaut om det behövs, inga frågor om varför o hur, bara för att din tråd har varit så intressant, mina förfäder var finsninckare men nån sån gen föll inte på mig.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vad skall det vara för fel på bilen för att kvalificera sig för ett par pilsner??? Kan ordna nästan alla tänkbara fel..........Tänker inte göra så många knop men kan finna tid och utrymme för några kalla bira ändå.
Att ta fart för att komma upp för ett motlut måste man men när man når maxfart och ändå tappar halva farten då är det mörker.
O BerntMgn akta dig så att vi inte tar dig på ordet. Allt gratis det är ju en sak att stilla bedja om och det erbjuds ju inte så ofta. Alla gener kan man inte heller få tyvärr men du är garanterat bra på något annat
Nu blir det lite grillat och ett (två? ) glas rödtjut.
Tillönskar alla en glad o trevlig kväll
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Klart att generatorn bör räcka till ett par pilsner. Men, om du kommer ihåg vad jag berättade om min italienresa så förstår du att Tyskland lider av en svår ölbrist nu.

Hälsningar Alve
:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jadu Alve, lovar att inte torrlägga västkusten men har god lust. Ingen generator kan vara värd så mycket huvudvärk som detta skulle innebära.
Gammal man gör så gott han kan..............
Hälsningar
Bror
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Precis vilket fel som helst, kvalificerar för en pilsner. Man måste ju fundera ut en lösning, och det gör man bäst över en pilsner. Sedan måste man ju njuta över lyckan att ha gjort ett bra jobb, och det gör man bäst över en pilsner.
Eller också dränka sorgen när man går bet......
Calle
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Förkylning försöker jag alltid bota med lite wirre. Ärligt talat vet jag att det inte hjälper men det blir i alla fall roligare att vara sjuk.
:mcride:
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror skruva på mer bränsle på pumpen så håller den farten bättre ;-) Den ska svarta lite när du trampar fullt då går dom som bäst och tappar inte lika mycket i uppförsbackarna :wideeyed:( Nu är man miljöbov igen ;-) hehehe)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vad skall det vara för fel på bilen för att kvalificera sig för ett par pilsner??? Kan ordna nästan alla tänkbara fel..........Tänker inte göra så många knop men kan finna tid och utrymme för några kalla bira ändå.
Att ta fart för att komma upp för ett motlut måste man men när man når maxfart och ändå tappar halva farten då är det mörker.
O BerntMgn akta dig så att vi inte tar dig på ordet. Allt gratis det är ju en sak att stilla bedja om och det erbjuds ju inte så ofta. Alla gener kan man inte heller få tyvärr men du är garanterat bra på något annat
Nu blir det lite grillat och ett (två? ) glas rödtjut.
Tillönskar alla en glad o trevlig kväll
Hälsningar Bror

Hej Bror !
Har du funderat på att mata in lite gasol till motoren när det behövs
som best. Googla diesel performance product.
Trevlig semester önskar
Paulkaj
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Låter bra,
Hur gör man då? Var sitter denna förlösande skruv?

På min 2,5 l Fiat diesel som är en 94a sitter den i bak kanten på pumpen där rören till spridaren kommer ut! man lossar en låsmutter sen justerar man skruven ! men kommer inte ihåg om det va in eller ut för att ge på mer men det märker du ;-) Va Fiat verkstan som sa åt mig att ge lite mer diesel ! och det funkar bra men får skruva ner den nu när jag ska besikta den !
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Precis vilket fel som helst, kvalificerar för en pilsner. Man måste ju fundera ut en lösning, och det gör man bäst över en pilsner. Sedan måste man ju njuta över lyckan att ha gjort ett bra jobb, och det gör man bäst över en pilsner.
Eller också dränka sorgen när man går bet......
Calle

Tänk, sååå bra skrivet :p


BROR ; Lika bra du väntar tills turbon sitter där, dom där uppförsluten kommer bara att skratta åt dig vad du än skruvar på :cool:

(Jag vet.....)

// Lasse.
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tänk, sååå bra skrivet :p


BROR ; Lika bra du väntar tills turbon sitter där, dom där uppförsluten kommer bara att skratta åt dig vad du än skruvar på :cool:

(Jag vet.....)

// Lasse.

Blev en väldig skillnad på min ! skruva på den precis så den börjar svarta och den klipper uppförsbackarna mycket bättre och det va på inrådan av Fiat mek , Är inte samma energi i miljödieseln som det va i blankdieseln som dom kallar den och då krävs det lite mer bränsle enligt meken.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack,
skall prova att öka bränslemängden på min Roto-Diesel pump var nu skruven kan sitta.
Skall hämta hem en ny generator i Uddevalla strax.
Klara ,vårt barnbarn har dock tre -årig födelsedag idag så det kan bli fördröjning med monteringen.
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Helt rätt.
Har fyra barnbarn och de styr morfar helt o hållet............Vi ses inte alltför ofta tyvärr
Trevlig kväll
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jadu så avancerat är det då inte på min pump ! ska försöka se vilket fabrikat det är på den. Och vi har ingen Turbo !
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

24 juli – 3 augusti 2010
Så bar det då iväg på vår första ”riktiga” semester per husbil. Känns lite konstigt att fara omkring som en snigel med huset med oss. Med på resan var vår äldsta dotter Caterine med barnbarnen Morgan o Matilda. Tror att det var deras första resa i husbil så barnen tyckte nog det var spännande. Att sedan få sova i alkoven var nog toppen för dem. Vi gamlingar sov förrestenalla nätter i husbilen och hade det kungligt.
Färden gick till Grundsund i ganska bra fart utom i backarna förståss, men bättre än jag hade trott. En turbo kommer att göra susen absolut. I övrigt en händelselös resa.
Upptäckte dock en av dagarna att det läckte vatten under pannan. Läckage i en slangklämma igen. Var en riktig idiot som använde oarmerad slang av livsmedelskvalitet i stället för armerad slang. Var att fara till Torp i Uddevalla och inhandla armerad slang och nya klammer och sedan byta ut de som läckte. Numera torrt under pannan. Fick också byta generator då det hände något med den gamla. Fick nu en generator med 75 amp i stället för 70 amp som inte fanns för tillfället.
Hemresa via Skymningens camping i Kristinehamn – vårt absolut första besök på en camping - funkade bra faktiskt bra fast det är klart att man känner sig kymig då man saknar rutin för hur allt fungerar. Det blev lite minigolf på morgonen och sedan vidare till mitt gamla föräldrahem utanför Arboga för ytterligare en natt. Hemma i Barkarby igen igår eftermiddag.
Allt har fungerat som beräknat med lite justeringar ,byten mm efter ombyggnaden. Det kommer säkert att bli lite ändringar här o där när man fått boa in sig lite mera. Tyvärr upptäckte jag ett litet oljeläckage från motorn vid hemkomst men det kan ju gott få läcka lite för denna motor blir inte gammal i vår husbil. På måndag hämtas den andra drivlinan hem tyvärr inte helt klar men det får jag fixa själv. Bara bra för då vet jag vad som är gjort vid motorn.
Förvånande var att på vår 130 mils resa enbart såg 3 bilar med HBK emblem och det kan man ju fundera på varför. Vi mötte massor av husbilar både på ner och hemresan.
Bilder:
Koll på farten
Lite godis på födelsedagen
Återkommer, då med mera handarbete:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 24  juli-3 aug  2010 Semester 001   A.jpg
    24 juli-3 aug 2010 Semester 001 A.jpg
    489,5 KB · Visningar: 24
  • 24  juli-3 aug  2010 Semester 005   B.jpg
    24 juli-3 aug 2010 Semester 005 B.jpg
    500,4 KB · Visningar: 23
F

F.d. 25206

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Får gratulera till första resan och hoppas att det blir en vana. Att vara lite bortkommen på campingar gör det bara mera intressant för de som redan är på plats, och det kan ni bjuda på oxå likväl som dina andra inlägg som vi läsare tar del av. Ha en fortsatt bra sommar.:)
 
Toppen