• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Tack för ditt mail!
trodde jag var ensam skulle vara roligt att träffa dej, men att bli färdig med den bussen till sommaren ska du ge upp, gör den körklar med en enkel inredning så du klarar sommaren köket och sängar är viktigast.
sedan har du hela vintern att göra den perfekt.
Det viktigaste är trots allt det mekaniska som alltid ska fungera annars är semestern förstörd.
Du ser min mail och vi kan mailas och prata det skulle vara roligt.
Bengt:spinny:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jo jag är modellflygare mest segel men en del inomhus har även konstruerat starflyer som såldes som ritning av bosse gårdstad fanns som uppslag i modellflygnytt. Inte många om ens någon fatttade aerodynamiken som låg bakom.
Finns mycket positivt som jag inte tagit tillvara på tidvis lever jag bara dag från dag. Har mycket kunskap om elektronik aerodynamik och en massa annat. Tappat sugen men kanske kan komma tillbaka till livet igen, allt jag gjort ligger en tid bakom mej.
 
F

F.d. 24733

Guest
Sv: Campingbil

Att tappa sugen är inget konstigt,men det kan bero på att vi behöver så mycket energi för att fungera.Konstigt nog så är det problemlösning som jag behöver,för att fungera?Men samtidigt tar det mycket energi från mig?Jaja,varför ska det vara enkelt för?Tydligen ska det vara upps and downs,som di säger i staterna;)
Jag vet inte om det är rätt av mig att skriva detta,men jag gör det iaf.
Nu,för första gången på mycket länge,så har jag som sagt hittat mig själv,och trivs otroligt bra med livet.Jag har satt upp mål som jag tror mig hinna med,till och med stiger upp tidigt på helger,och sätter igång med det jag planerat.
Du skriver att jag inte ska ha bråttom med husbilen,sant,men nu är det så att jag har planerat igen;)Vi får se hur långt jag kommer:)
Isoleringen kommer att vara klar imorgon,sedan ska jag ju bara bygga en inredning,kan ju inte ta så lång tid?:) Hahaha,ja du ser hur en annan tänker ibland.
Segel sa du ju,ja jag köpte mig en segelkärra i sommar,men annars är det motor som gäller för mig.Har alltid ratat el,men började för ett år sedan ungefär med detta,och till min fasa så funkar det mycket bättre än för trettio år sedan;)
Ha det bäst nu Bengt,måste sova så jag kommer mig upp i morgon;)
Vi höres!
Mvh Micke
Ps:Försökte hitta en bild på Starflyern,har nog troligt byggt denna en gång:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Hej Bengtic!

Som tidigare nämnts är du inte den enda som har problemen att det gärna blir lite för ofta, lite för gott, lite för mycket....

Att erkänna det för sig själv är första o största steget, och de frireligiösa nykterister som misstycker kan vi klara oss utan.

Skall själv träffa företagshälsovården i samma ärende om nån vecka, bättre stämma i bäcken så att säga än att låta det gå för långt.

Att få skapa efter sina egna drömmar och idéer är det som håller många av oss igång. Och kanske viktigare än slutresultatet eller eventuella jordenruntresor. Och som jag sagt tidigare, kan mitt tält vara dig till glädje så står det här o mest tar tar plats i mitt garage. Kanske att det bör anpassas något för din bil? men jag tror att en Jeep Cherokee nog är ungefär lika hög och bred som en Caddy.

Kör hårt o ge inte upp.:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Tack för era svar!
Jag mår bättre av att få veta att jag inte är ensam och att det är andra som har mina problem och tar tag i det.
Jag är mycket tacksam för ditt erbjudande om tältet tittade på de som säljer men det finns inte längre.
Det kommer att passa perfekt för min bil och mina planer för sommaren
ska försöka ta mej till kusten eller norra änden av vättern som har en skärgård som inte många känner till.
Landade med mitt plan 10000+kr i skogen i höstas och fick en fantastisk hjälp av klubben att hitta det det var flygfoto taget från ordförande som gjorde att det gick att hitta det.
Har ett foto av min gamla konstruktion det är originalplanet som blev publicerat i modellflygnytt -85.
Helt otroligt vilka fina människor det finns här i husbilsklubben utan varandra skulle vi inte klara oss får vi problem är det bara att gå in och maila så får vi svar av duktiga medlemmar.
Just nu så vräker snön ner i Finspång men det är meningen att den ska smälta i morgon.
Ser framåt till våren och när solen kommer kommer också lusten och möjligheten att jobba vidare med bilen blev inte så mycket gjort förra året då min mor dog och den bästa trösten och botaren av problem tog över.
 

Bilagor

  • IMG_0005.jpg
    IMG_0005.jpg
    3,8 MB · Visningar: 7
F

F.d. 24733

Guest
Sv: Campingbil

Hej Bengt. Visst känner jag igen denna maskin:) Körde en med en webra 40 speed,gick som kulan! Att ta en dag i sänder,är aldrig fel.
Idag fick jag klart med isoleringen i bussen:)
Tråkigt med ditt plan,men ännu roligare att ni lyckades hitta den igen.
Nu får vi bara hoppas att vädret snart blir bättre;)
Ha det bäst Bengt!
Mvh Micke
Ps: Tråkigt med din mor:(
Det är lite krångligt att kommentera på forumet,när man inte ser allt samtidigt,
men som allt annat en träningssak.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja nu har våren kommit snödroppar och krokus på radhustomten.
Med solen kom man att se hur otroligt smutsig bilen var, tvättad i augusti sist efter detta sprutad med både olja och konsistens fett som hamnat lite utanför underedet.
Gjorde en snabbtvätt med en hink några bitar av en skumgummimadrass och en hemgjord "supertvätt" och se bara spruta på och torka av och smutsen försvann direkt och vattnet pärlade och rann av gick åt lite svampar eftersom det är där smutsen fastnar.
Mitt eget recept som jag avsäger mej allt ansvar för:
bilvax, lampolja, går säkert lika bra med lacknafta men oljan har högre flampunkt och dunstar inte så fort och löser asfalt också, liten skvätt diskmedel och vatten. Blandat hälldes det i en sprutflaska med spray.
Bara att spruta på blöta svampen och torka av efter en stund.
Testa själva! Det bästa är att man oftast har allt hemma och det blir mycket billigare än att köpa specialmedel som innehåller samma saker.
I Norrköping kan man tydligen få sin husbil tvättad utvändigt för 300kr handtvätt.
 

Bilagor

  • IMG_1007.JPG
    IMG_1007.JPG
    1.020,4 KB · Visningar: 1
F

F.d. 24733

Guest
Sv: Campingbil

Kommer absolut att testa detta,på ett bra ställe:)
Har du receptet också?;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Det är väl ungefär 25% av varje lite mindre diskmedel och lite mer vatten, det enda som kan vara skadligt är ju lampoljan men det som är i avfettning är ju ofta värre, speciellt den miljövänliga som lätt får saker att rosta eftersom det brukar vara lite sura saker i den.
På jobbet rengjorde man maskiner med påföljd att de rostade under sommarlovet blev rätt mycket extra jobb.
 
F

F.d. 24733

Guest
Sv: Campingbil

Tack Bengt! Som sagts så kommer jag att testa detta.Måste bara berätta detta:)Jag sa ju att isoleringen va klar,satte igång under veckan efter för att planera resten,kanske kunde använda lite av det gamla materialet för att bygga upp de nya väggarna. Efter en timme eller två på lördagen va jag klar....över hur man tänker ibland!Hmm,det fattades bara fjorton skivor byggmaterial!;)Jag har planerat det mesta,men tyvärr så glömde jag det viktigaste:) Men,man lär så länge man lever. Hoppas att du mår bra iaf:)
Mvh Micke
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

SMÅ SAKER.
Jag har en liten bil och då måste man ha små saker med sej!
Har en liten tv som faktiskt fungerar bra men skärmen är ju liten klarar sej några timmar på batteriet men laddar på 12volt från bilen.

Jag har en liten moped som går bortåt 30km, har jobbat med ljudämparen eftersom den låter som en ilsken trimmer och har en liten tom burk som ljudämpare.
Blev skillnad men insugningsljudet till förgasaren är väldigt högt så jag får fixa det också med någon burk.
Tyvärr är den ju helt olaglig -lekfordon.
Men man kan ju ha den som depåhoj väger bara 12kg och man kan få den ganska liten genom att sänka sadeln och styret.


 

Bilagor

  • IMG_1009.JPG
    IMG_1009.JPG
    2,5 MB · Visningar: 0
  • IMG_1010.JPG
    IMG_1010.JPG
    2,6 MB · Visningar: 1
  • IMG_1008.JPG
    IMG_1008.JPG
    2,6 MB · Visningar: 4

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Campingbil

Hej Bengtic!
Undrar lite om vad du har haft för funderingar för att ytterligare utveckla din lilla fina campingbil. Förmodar att du spånat under vinterhalvåret och kommit fram till några kluriga och unika lösningar.
Hoppas att du inte gett upp projektet.
Längtar lite efter uppdateringar :)

Själv har jag inte kommit längre på min tänkta Ford Transit Connect eftersom jag inte sålt min Pözzl ännu...kan inte ha fler bilar samtidigt än jag har.

mvh
UffeB
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har mått bättre en tid slutat helt med alkohol och det har hjälpt sover utan sömnmedel tar sällan magmedicin och deppar inte så mycket.
Har tagit tag i bilen igen man vill ju vara förberedd inför sommaren som ju lurade en att sätta igång med sommarprojekt på verandan och tomten.
Har bytt ut mitt gasolkök mot ett nästan likadant som kostar 3 ggr så mycket på en båtfirma.
En viktig skillnad som motiverar priset är tändsäkring så att den stänger gasen om lågan slocknar, nu kan jag ha den på en stund på svag värme utan att vara rädd för att den slocknar utan att jag märker det, har ju en tillsats att sätta på så den fungerar som värmare.
Har också byggt om sängen för tredje gången men är inte helt nöjd men nu är det betydligt lättare att gå från soffa till säng och tillbaka förut var det nödvändigt att göra det i en viss ordning och jag kunde inte ha förarstolen i körläge.
Sedan har jag fått en riktig klädsel på madrassen tidigare var det bara ett påslakan av flanell så det såg inget vidare ut, det är gjort av ett proffs.
Det blir lite skrynkligt när man viker upp och jag har övervägt att sätta knappar där men jag bryr mej nog inte om det. Under tyget ligger ett specialmaterial Temprakon taget från en dyr bäddmadrass ska vara framtaget av Nasa och isolera och fördela värme värme och kyla. När det kom ut i luften blev det små supertunna fibrer som svävade omkring som dun.
På agendan nu är det nya gardiner bak och någon smart lösning på att isolera framdelen med rutorna från kyla och få det enkelt och snyggt.
Det ska inte ta en lång stund att göra iordning bilen för att sova och man ska helst inte behöva springa runt utomhus om det regnar.
Fick en 2 på besiktningen för höga avgasvärden idioten satte sig i bilen och tryckte gasen i botten med växeln i friläge så varvräknaren var långt in på det röda området själv kör jag nästan aldrig över 3500 varv så det är klart att det släpper en massa sot från avgassystemet då.
Motorn har bara gått 16000mil och är i perfekt skick!
Men gör man så där kan man ju förstöra ventiler och kanske knäcka kamremmen som jag snart ska byta, jag kommer att ställa krav vid ombesiktningen att man håller sig utanför det rödmarkerad området annars går jag någon annanstans. Förre stationschefen som jag känner tycker det är vansinne fast det är ett EU direktiv.
Ska prata med en annan besiktningsman som är vettig istället för den jag fick sist.
 

Bilagor

  • IMG_1020.JPG
    IMG_1020.JPG
    829,9 KB · Visningar: 17
  • IMG_1018.JPG
    IMG_1018.JPG
    848,6 KB · Visningar: 19
  • IMG_1011.JPG
    IMG_1011.JPG
    2,3 MB · Visningar: 12
  • IMG_1014.JPG
    IMG_1014.JPG
    900,4 KB · Visningar: 10
  • IMG_1013.JPG
    IMG_1013.JPG
    868,5 KB · Visningar: 10
  • IMG_1015.JPG
    IMG_1015.JPG
    860,2 KB · Visningar: 11
  • IMG_1016.JPG
    IMG_1016.JPG
    794,5 KB · Visningar: 15

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Börjar ju se riktigt trevlig ut i din vil.
och helt rätt. Man får prova sig fram och mindre bra lösningar görs om.
Ju mindre bil man bygger på ju större är utmaningen att få det bra och ju mer krävs det av klurighet och fantasi.

Kör hårt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Fick mitt sovsäckstäcke levererat från Outnorth, väldigt fint och med blixtlåset råkade vara på rätt sida till skillnad från videon som presenterade täcket.
Tidigare hade jag ju vanliga sängkläder men det blir inte så trevligt dagtid när man vill sitta i soffan och använda datorn.
Det är stor skillnad på det här jämfört med det som man köper på jysk och liknande ställen men det är priset också.
Det är också lite större 90cm mot 75cm som är det vanliga.
Tog tag i målningen av mitt skåp det har ju varit grundfärg i nästan 2 år nu blev lite bättre men jag är som vanligt besviken på biltemas sprayfärg eftersom den täcker väldigt dåligt. Gick åt en hel burk på ganska liten yta.
Börjar så smått fundera på vart man ska åka i sommar, hade tänkt stanna i Sverige men både Danmark och Baltikum lockar!
Kunde ju passa på och få kamremmen bytt där det är billigt och bra.
 

Bilagor

  • IMG_1026.JPG
    IMG_1026.JPG
    1 MB · Visningar: 5
  • IMG_1023.JPG
    IMG_1023.JPG
    641,7 KB · Visningar: 3
  • IMG_1025.JPG
    IMG_1025.JPG
    912,6 KB · Visningar: 8
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Blev inte nöjd med min säng det är ganska besvärligt att få den infälld, trots modifikationen.
Anledningen till det hela var att jag skulle få den lite bredare så att ev. någon skulle kunna följa med, detta har jag dragit mej ur och avskrivit -detta är en enmansbil punkt.
Efter ombyggnaden hamnade jag i ett moment 22 liknande elände som gjorde att allt var tvunget att göras i en viss följd för att man skulle kunna bädda och bädda upp, nu kan man ju tycka att det inte kan bli så mycket bekymmer med en så enkel sak. Stolarna t.ex var tvungna att fällas först och de hade en benägenhet att åka tillbaka när man var i andra änden och då fick man springa några varv till det var saker som inte gick i som de skulle och som man fick springa runt med plus att man för att komma åt under sängen fick lyfta ut en massa saker och man vill inte lägga madrass och sängkläder på marken eller på en dammig bil så då var det på stolarna som ju var framfällda och som fick fällas tillbaka men som inte gick för sängen spärrade vägen. sen var det skivan till förlängningen fram som inte gick att skjuta in och då var ju högerstolen spärrad.
Ja ni förstår det hela.
Så jag nu har jag återställt det hela en bit utom framänden som var mekaniskt vek.
Vad jag har gjort är att sätta dit en kraftig regel som gör sängen bredare.
Den är dock inte så bred som tidigare eftersom den kapats på bredden några gånger 85cm mot 90 tidigare och 80cm från början med den gamla madrassen.
Köpte en tempurkopia av en kudde på Jysk dock mindre än standard 50*60cm.
Skulle dock ha köpt ett örngott till samtidigt vilket jag inte kunnat eftersom det inte finns och sparat pengarna, finns inte heller på Ikea eller andra affärer, tydligen tvungen att ta fram symaskinen och med våld ge mej på ett nytt örngott vilket jag inte har lust till eftersom jag måste lära om allt igen. Man borde inte få sälja kuddar som det inte finns örngott till,
och nu förstår jag extrapriset och varför de har massor kvar som inte blir sålda trots mindre än halva priset.
Letar material till gardiner men har inte hittat det perfekta än. Det ska vara ljust och trevligt på insidan och aluminiumfärgat på utsidan.
 

Bilagor

  • IMG_0579.JPG
    IMG_0579.JPG
    331,9 KB · Visningar: 3
  • IMG_0575.JPG
    IMG_0575.JPG
    302,3 KB · Visningar: 3
  • IMG_1029.JPG
    IMG_1029.JPG
    1 MB · Visningar: 3
  • IMG_1028.JPG
    IMG_1028.JPG
    1 MB · Visningar: 2

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Campingbil

Ser mysigt ut att krypa ner och linda täcket ett varv runt om sig.

Prioriteras: Köra, äta och sova.

:mcride:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Händer inte så mycket, har bytt kupefilter igen hade ett kolfilter från biltema men det blev en svart beläggning på rutan främst vi luftutsläppen så antingen så var filtret dåligt och släppte in smuts eller vilket jag tror kolpulvret i filtret släpper och kommer in i bilen.
Nu blev det ett vanligt, luftfiltret var smutsigt men det jag blivit lurad av biltema att handla passade inte eftersom de inte har någon ordning i databasen.
Bytte olja och filter, använde en pump som pumpar upp oljan genom hålet för oljestickan, fungerar bra och enkelt det blir ju lite gammal olja kvar men jag byter lite oftare istället.
Köper på Swedol som har billig kvalitetsolja.
Har fått sytt en huvudkudde i samma material som madrassen ser trevligt ut, ska ha gardiner i samma tyg ska göra en mall till det och få det sytt av en firma blir nog bäst så.
Håller på och bockar om krökarna på gardinlisten som ska skruvas i plåten innanför dörren, det ska gå lätt att dra för gardinerna tidigare fick jag sätta upp dem varje kväll nu ska det bli riktigt gjort.
Kommer att ha små magneter insydda nertill som ska sluta till mot dörren och hindra kallras från fönstren.
Rent psykologiskt upplever jag det som att ju finare och bättre det blir ju bättre trivs man och vill bo i bilen.
Finns det någon som har bättre förslag på att hänga gardiner så mottas det tacksamt eftersom det är en lucka i mitt vetande.
 

Bilagor

  • IMG_1032.JPG
    IMG_1032.JPG
    917,4 KB · Visningar: 0
  • IMG_1031.JPG
    IMG_1031.JPG
    962,8 KB · Visningar: 1
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Campingbil

Hej.
Jag har monterat ett par gardiner i vår husbil med sånt här: Gardinspiral | Clas Ohlson

Funkar väl sådär men är billigt och går fort, man köper (kanske ingår) små krokar som skruvas in i vajern.
Jag använde självborrande skruvar för nummerskyltar med små täcklock för att skruva fast krokarna i plåten. Tror faktiskt att jag även använde små distanser på 5-10 mm för att få ut gardinerna en aning för att lättare kunna dra för dem.

mvh jocke
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

I båtbranchen finns en hel del gardinskenor som är mindre och smidigare. går att böja så de följer karossens form.
Gardinspiral funkar på plana ytor men det går inte att öppna upp garndinerna så mkt dagtid. Gardinspiral bra om man kan ha en uppe o en nere så blir inte gardinerna så fladdriga. Hade så i min Isuzukampingbil.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen