• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Gardinspiraler är det jag har nu och de hade jag direkt på dörren och fick ta bort och sätta dit eftersom de skymde sikten sedan vill jag ha något som blir bättre mot kallras eftersom man har huvudet under när man sover.
Gardinerna blev väldigt fula och skrynkliga, det var en nödlösning i sista stund innan min resa.
Förra året fanns inte lust eller ork att fixa men i år blir det av.
Får ta en tur till skeppsfourneringen i Norrköping de har det mesta och leta skenor där - tack för tipset!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Var till besiktningen idag efter olje och filterbyte och fick den godkänd på avgasvärdena.
Men det fanns dålig ljusbild också på pappret vilket jag trodde var en etta så man inte måste laga på en gång, jag fick åka hem och byta glödlampa men det hjälpte ju inte eftersom jag vet att det var lite konstigt med den insats jag bytte för 2 år sedan. Den hade ju blivit godkänd förra året.
Eftersom det fanns en anmärkning så blev den inte godkänd även efter andra besöket.
Bilen som jag tog insatsen från var en Seat systerbil till min som ju är tillverkad av Seat.
Men det var en äldre modell så jag fick flytta kablaget, nåväl jag tog ut insatsen och inuti bredvid lampan satt en plåt som skärmade av ljuset originalmonterad. Jag gjorde en titthålsoperation med hjälp av plåtsax och polygrip och lyckades få bort den.
Efter detta var ljusbilden som den skulle!
Man undrar ju hur skrotbilen kunnat bli godkänd vid reg besiktning och alla vanliga besiktningar, verkar ju som den kanske var avsedd för en annan marknad kanske England med vänstertrafik, felet måste ju begåtts vid fabriken eller också är den bytt mot en felaktig sort någon gång eftersom den såg bra ut.
Och naturligtvis skulle jag få den av alla som fanns!
Den första besiktningsmannen var mycket noga och kunnig men samtidigt kanske inte den smidigaste och klart osympatisk han hittade det lilla glappet i styrningen som jag undrat över och att det inte lyste som det skulle därbak, det saknades t.o.m. en lampa som inte suttit där så länge jag haft bilen.
Den andra som är chef och som jag känner sedan länge är oerhört trevlig och påpekar hellre än skriver eftersom han vet att jag fixar allt själv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Surrar på lite blir nog sista gången jag skriver på den här gamla datorn eftersom den är stor och tung men fungerar bra, jag har nu en ny ZENBOOK med ssd disk intel I7 osv. Snabb allt händer direkt uppstart från helt avstängd 20s. Jag gillar ju design och vikt på 1,3 kg och otroligt skarp skärm och tunn som en surfplatta gör den väldigt portabel klarar bortåt 7tim utan laddning!!
Har skaffat en gardin i möbeltyg samma som kudde och madrass.
monterade idag men skenan behöver fixas lite.
Var till en affär som säljer växter och hittade något som jag tror en hel del kan vara intresserade av!
När man vill ha ett kylskåp så passar det ofta inte med standardskåp och då kan man bygga själv, nu har jag som den första hittat ett billigt kyl/frys för de som vill bygga själv.
Man kan nämligen köpa helt fyrkantiga blomkrukor i en isolerande skumplast i olika storlekar jag köpte en som rymmer bara 9,5l och för att få lock så ska kanske skära ut det från en cellplast bit men är nog enklare att köpa en likadan kruka och slakta den.
En kruka kostade 99kr så det är småpengar och väggtjockleken är 22mm eftersom de finns i olika storlekar så kan man med fantasi skära till något som passar och sedan installera en kylanordning.
 

Bilagor

  • IMG_1033.JPG
    IMG_1033.JPG
    1.006,2 KB · Visningar: 12
  • IMG_1034.JPG
    IMG_1034.JPG
    1,1 MB · Visningar: 6
  • IMG_1035.JPG
    IMG_1035.JPG
    1,1 MB · Visningar: 6
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

En bild föreställer alltså magneterna som jag syr fast på gardinen för att den ska vara på rätt ställe eftersom dörrarna lutar.
Finns på clas i sjön och väldigt starka.
Beträffande kylskåpet ska jag ha 2 lock för egen del ett som kan kyla via ström när jag kör och ett när jag bara ska ha bra isolering.
Det är nämligen så att ett peltierelement som sitter i alla elboxar i billighetsklassen består i huvudskap av två plattor med många små korta distanser imellan.
när man lägger på ström blir ena sidan kall och den andra varm, reverserar man strömmen genom att ändra plus och minus blir andra sidan kall.
Största problemet med de här boxarna är att de drar mycket ström alla drar ca: 5-6 A
Tömmer alltså ett batteri ganska fort.
Andra bekymret är att när man stänger av så kommer den kalla och den varma sidan utjämna tempskillnaden inom sekunder.
Det blir alltså varmt i skåpet inom någon minut, en vanlig kylbox kan alltså vara bättre jag tänkte lösa problemet med 2 olika lock.
Isoleringsförmågan i de blomkrukor jag föreslagit torde vara större än i de flesta vanliga kylboxar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har deppat lite den här veckan min bil blev påbackad av en kvinna som inte tittade i backspegeln alls i en kö på en gata i cenrum, helt oförståeligt.
Det var mycket låg fart ett par km/t men det blev skador på motorhuv och strålkastaren och lite annat. Hon var lite speciell hennes mobil var av ett mycket gammalt datum och utan kåpa och knappar??
Nu är jag rädd för att försäkringsbolaget motparten har Trygg Hansa vill lösa in bilen för en låg summa eftersom den kostnad som plåtslagaren verkar kalkylera med kan bli ganska hög, det skulle bytas motorhuv och lackas osv.
Jag ska också bli av med bilen i säkert en vecka och innan dess ska jag väl vänta på verkstadstid delar osv, och jag hade ju tänkt åka lite så fort det blir fint väder och doktorn har tittat på min hand som ska opereras.
Just nu hänger lycktan fast med en ståltråd och pekar upp i himlen.
Har bestämt mej för att fixa allt det viktiga själv om jag kan komma överens med bolaget?
Vet inte vad ni i klubben har för erfarenheter av sånt här, jag har ju varit skadefri i en massa år så jag vet inte mycket om hur det går till.
Kan jag få erfarenheter och tips är jag tacksam!
har i alla fall gjort en kylbox och satt upp en hylla i skåpet, gardinen är på plats med 8st små magneter som håller den på plats när den är fördragen.
En pläd är inköpt och ska förses med kardborrband för att avskärma från kupen och isolera mot kyla.
Så det är inte mycket kvar så kan jag packa och åka en sväng och testa, ska nog ta med min kanot den här gången.
Bara jag kan få ihop bilen snabbt.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Campingbil

Hej Hej...Måste ge dig beröm för din "Husbil".....När man har familj blir det lite trångt...Tyvärr...Annars ett bra jobb..:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Ta kontakt med ditt forsikringsbolag og legg fram hva som er skjedd og at det er en spesialinnredet bil. Det er ditt bolag og ikke motpartens som er første instans, bestemmer de at du kan få et kontantoppgjør (om det er det du ønsker) så legger de ut dette og krever pengene fra motpartens bolag. Det er og de som avgjør eventuellt hyrbil for den tiden bilen er ute av drift, og det er da hyr av motsvarende bil - kult med en plåtis i noen uker :rolleyes:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag har varit i kontakt med mitt bolag Vardia och eftersom jag bara är halvförsäkrad så har dom lämnat ärendet till trygghansa motpartens bolag helt och hållet och all kontakt i ärendet ska gå till dem.
De tvår alltså sina händer, jag trodde liksom du Knut att de skulle företräda mej i ärendet, som det nu är har jag inget att sätta emot ett skambud på bilen.
Har nästan beslutat att fixa allt själv och stå ut med lite skönhetsfel.
Tror nog knappast jag får en hyrbil och knappast en plåtis, de kommer säkert att hävda att det är en liten skåpbil och allt som finns på fyra hjul är bättre än den.
Har inte någon bra erfarenhet av försäkringsbolag, de bara tar ens pengar och man måste byta vartannat år annars smyghöjer de försäkringen utan att meddela.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Campingbil

Förlåt mig Bengt, jag skulle ju inte tacka dig, tar bort mitt tack, vill bara säga att jag lider med dig, hoppas du kan lösa det och köpa ny huv och framskärm på skroten, du brukar ju fixa det mesta som ser omöjligt ut från början, jag ska hålla alla mina tummar för dig och bilen, skruva dit det som är trasigt, sen får du lacka i höst när du åkt färdigt, lycka till Bengt! Hälsningar Finn
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har lyckats rikta det mesta på huven med ett gammalt skruvstycke och några brädlappar.
Stämmer inte perfekt mot skärmen men ganska bra, ska försöka finjustera med värmepistol och kylspray.
På måndag beställer jag förmodligen en ny lykta från skruvat.se det skiljer så lite mot skroten så det är enklast att köpa nytt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Hittade sidan nu i eftermiddag, eftersom efter fotot så var det fel strålkastare som skruvat påstår ska passa!
Den du rekommenderade hade rätt sort.
Hittar mer skador på bilen så jag funderar på att inte göra det själv om det är så att det är problem med någon balk som blir svårt att få till.
Allt beror nu på hur TryggHansa väljer att hantera det här ärendet, den är inte till salu speciellt inte till ett försäkringsbolag som vill skrota den!!!!
:twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har äntligen fått klart med min skada, eftersom jag inte vill lämna bort bilen under den tid på året som är bäst att campa så valde jag en kontant ersättning som jag bedömer är ca: 70% av vad det kostat bolaget att betala en verkstad plus att det hade varit kostnader för hyrbil.
Jag upplever att jag fått en skälig ersättning av trygg hansa och ska nu göra en tillfällig reparation över sommaren så jag kan köra med bilen.
Om jag skulle lämnat in den hade jag garanterat inte haft någon bil förrän tidigast i juli och under den tiden hade jag fått jaga verkstaden och lackfirman osv.
Så nu blir det ett varv runt skrotarna omkring Norrköping!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Lyckades få tag i stötfångare grill och strålkastare på en bilskrot.
Strålkastaren hade förståss den avlånga kontakten och min har den runda, varför man bytt är en gåta eftersom jag bedömer den gamla rent elektriskt är bättre förmodligen är det för att vårda eftermarknaden.
Men jag lyckades skifta kontakter eftersom valeo hade gjort samma infästning i lyktan så kontakten satt på en plastbit intryckt med ett par plasthakar.
Eftersom jag fick tag i det mesta så rev jag mer än jag tänkt och också därför att det skulle bli svårt att få det bra med bara ny lykta eftersom det var fler skador som det skulle visa sej!
När jag fått bort allt så var tvärbalken allt sitter fast i krokig, även AC kylaren hade fått sig en törn.
Eftersom det är väldigt svårt att rikta en balk utan en verkstad så ska jag besöka samma skrot igen Norrköpings Bilskrot AB bra pris och trevlig man som demonterade delarna gör att jag återvänder dit.
Lika bra att köpa en oskadad balk och montera och jag vet ju hur bilen ser ut och att den är okrockad.
Har aldrig gjort sånt här stort jobb tidigare och hålls ute på min parkeringsplats, men det är egentligen inte svårt bara att skruva och se till att delarna passar ihop.
Jo jag lossade batterikabeln utifall jag skulle komma åt någon kontakt till krockkudden.
Huven fick jag till ganska bra men jag behöver den nya balken så jag kan se hur huven passar ihop med balken, hoppas bara att den passar eftersom jag har AC och den kylaren tar plats.

 

Bilagor

  • IMG_20140615_094853.jpg
    IMG_20140615_094853.jpg
    1,1 MB · Visningar: 6
  • IMG_20140615_095058.jpg
    IMG_20140615_095058.jpg
    1,2 MB · Visningar: 6
  • IMG_20140615_095135.jpg
    IMG_20140615_095135.jpg
    1,2 MB · Visningar: 6
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jaha då var en ny framvagnsbalk monterad, var till samma skrot igen och de tog bort den medan jag väntade.
600kr var inte så farligt, så nu sitter den på plats med strålkastarna monterade.
Stötte dock på problem jag tog ju lyktan från en seat inca systerbilen men de hade en liten förändring på fästet till blinkersen så den sticker ut en dryg centimeter framför strålkastaren så nu måste jag skaffa blinkersen som hörde till men den hade klarglas och min är orange.
Det kommer ju se konstigt ut, finns en annan lösning också som heter epoxilim och sätta fast den jag har permanent, jag lutar åt den lösningen.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Campingbil

Snyggt jobbat Bengt, ser att din envishet och kluriga hjärna kommer så väl tillpass i en
sådan situation som du hamnat i, håller alla mina tummar för din reparation, Lycka till, Finn
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Tack för berömmet Store Pontus, ja jag räknar med att kostnaden stannar under 3000kr med spraylack och jag fick 13000kr för skadan så det är bra för en fattigpensionär så nu kan det t.o.m. bli en liten utlandsresa i sommar!
Du måste väl vara färdig med din bil nu?
Pengarna räcker nog till ett kamremsbyte men har inte hittat någon som kan göra det än om jag inte ska gå till vw i Norrköping men de lär ta bra betalt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Börjar bli färdig nu, har monterat stötfångaren och kabeln till motorvärmaren som jag fick göra ett nytt hål för.
Har satt dit ett galler på grillen för att ge ett litet personligt utseende, kofångare och grill är vita så det blev lite spraylackning.
Lacken stämmer inte perfekt men det är en lack som ska användas till bromsok och den täcker jättebra, och sedan är det lätt att lacka på vitt, torkade av med aceton först.
Ett fäste bröts sönder av den som demonterade, han trodde tydligen inte man behövde lossa muttern som höll grillen utan satsade på våld och på ena sidan gick det hyfsat på den andra gick det sönder.
Tråkigt när man betalar för hela delar det var en skada på ett annat ställe också som gjorde att jag valde att sätta dit ett galler.
Jag valde att limma fast skruven, tänkte ta epoxi men kom ihåg mitt bra köp på biltema tjockt superlim och kicker till ett kanonpris.
Bara att lägga på och spraya med kicker så härdar det snabbt, det fäster där många andra lim inte fungerar även på händerna....
Hade lite bilder trodde jag men det hade blivit en video eftersom jag använde telefonen och kom åt fel knapp. Återkommer med mer foton.
Tittade på ett foto från Gotland förra året.
 

Bilagor

  • IMG_20140618_212041.jpg
    IMG_20140618_212041.jpg
    425,9 KB · Visningar: 6
  • IMG_20140618_214411.jpg
    IMG_20140618_214411.jpg
    425,3 KB · Visningar: 5
  • IMG_20140618_212428.jpg
    IMG_20140618_212428.jpg
    214,2 KB · Visningar: 5
  • IMG_20130713_201954.jpg
    IMG_20130713_201954.jpg
    598,8 KB · Visningar: 13

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

När man ser hur snyggt du fixar till bilen undrar jag varför du talar om att lämna bort bilen för kamremsbyte? Det fixar du själv!! Inte för att jag bytt kamrem på någon VAG-motor men hur svårt kan det vara? Kanske finns det någon filmsnutt på You Tube.
// Göte J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har aldrig bytt kamrem men blev erbjuden att låna en sats med specialverktyg för att byta, känner mej osäker och är rädd för haveri.
Det är enligt ett verkstadsprogram bara 1,8 arbetstimmar för att byta men jag måste byta vattenpumpen också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen