• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kjellz

Guest
Sv: Campingbil

Tack Bengtic!
Jag uppskattar dina inlägga om din Campingbil och jag ger dig 100% stöd. Dina inlägga gör mig glad för du om någon tänker till och hittar nya lösningar på de behov och problem som kan dyka upp i en Campingbil och med tanke på det lilla utrymmet så är det inte bara att Köpa något färdigt. Jag kan även tänka mig att resan till målet är lika viktig som den slutgiltiga lösningen.
Att olje/fotogen lampan blir varm vet alla som bränt sig på en under sin tid som Scout, smart att kyla av avgaserna, smart att sätt en liten fläkt som blåser bort värmen. Tänk på att lampan behöver luft för att kunna brinna så täta inte till 100% bara för då blir det kallt igen. Stort lycka till och fortsätt att skriva det gör mig glad.

Mvh
KN
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Tack för ett positivt svar roligt med uppmuntran.
Särskilt som min mor gick bort ikväll, det var väntat och demensen omfattande men ändå svårt.
Fick inte godkänt på besiktningen hade bytt en läckande bromcylinder vänster bak och rengjort i övrigt bra bromsbelägg, men höger bak var tydligen inte så bra som jag trodde.
Nu har jag bytt den också, väldigt enkelt när bilen varit sprutad med olja under och inget sitter fastrostat.
Luftade ensam genom att med en polygrip trycka ihop hjulcylindern stäng avluftningen och släppa på tången. Omvänd avluftning alltså egen ide uppfunnen av nödvändigheten.
Blev jättebra inga fjädrande bromspedaler.
Ja resan är större än målet speciellt om man tycker om att konstruera och uppfinna. För lite sånt idag man köper färdiga lösningar som kanske inte passar förr blev man tvungen att lösa det själv men idag gör man inte det och går miste om en del av glädjen med att ha gjort något själv som blev som man ville ha det.
Måste fixa lite nu för det blir en resa till Gotland och begravning och ska passa på att ta en sväng där.
Fläkten blir ju viktig så ventilationen är säkerställd så man inte vaknar upp och ser i tidningen att en idiot eldat inne i en bil och blivit kolosförgiftad och kommer på att det är en själv man läser om!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Campingbil

Ett annat sätt att lufta bromsar när man är själv är att använda en lagom lång planka som man trycker ner bromspedalen med och kilar fast den mot framkanten på stolen, sen luftar man vid oket och upprepar proceduren tills man är klar.
Det blir lite spring runt bilen men är man själv så är man... :)

mvh jocke
 
K

Kjellz

Guest
Sv: Campingbil

Hej Bengtic!
Tråkigt med din mor och således ingen kul läsning trotts att det var väntat som du skriver. Ja besiktningen är ett annat (o)roligt fenomen. För många år sedan hade vi en Corvette från 1973, besiktningen klämde bromsslangen på den vid den årliga kontrollbesiktning och gav mig körförbud.
Kul att du lever och bor i Finspång, då borde du känna till Borggård strax utanför. Denna lilla pärla har jag tillbringat mycket tid då min älskade Farmor & Farfar levde och verkade där. Ha det nu bra på Gotland och stort lycka till med din härliga Campingbil, bra att du undviker att läsa mindre trevliga artiklar om dig själv i tidningen. :D

Mvh
Kjellz
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

Hej!
Kul läsning men måste höja ett varnade finger angående fotogenlampan.
När du monterar metallkroppar på lampan för att ta tillvara värmen/utjämna så kommer du eventuellt att höja temperaturen på själva fotogenlampan.

Risken med det är att fotogenet i tanken blir så pass varmt att det kan självantända eller avge gaser som antänds. 38–72 °C är fotogenets flampunkt.

Har själv sett en billig kinesisk lampa stå i full brand, beroende på för stor/kraftig låga.
Lovar att den upplevelsen vill man inte ha i en husbil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Tack för svar och omtanke det värmer.
Jag använder lampolja som jag inbillar mej har en något högre flampunkt.
Tempen på oljan ska inte bli mycket över 20grader Feurhand har ett smart system med tunväggiga plåtrör som inte leder ner värmen i oljan.
Ska även montera en friskluftsfläkt som kommer ge en luftström genom ordinarie fläktsystem via en brytare inuti sovutrymmet.
Alla delar är av plast och en speciell lödkolv med en varm kniv kommer användas för att ta upp ett lämpligt hål.
Ansluter pluspolen direkt till batteriet och drar en ensam ledning via strömbrytaren till chassiminus .
Jag använde lampolja för vinteravfettningen rekomenderar det eftersom som den inte dunstar så lätt när man tvättar pga. lägre flampunkt.
Vill man snåla så kan man ju använda miljödiesel och dränka hela bilen innan man tar högtrycksprutan.
Har plockat bort en plåt i cylindern som ger bättre genomströmning verkar fungera bra.
Med milda sommarnätter kommer jag inte använda den alls.
Behöver komma bort några dagar känner jag så jag kommer nog börja packa snart.
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Campingbil

Hej Bengtic!
Så roligt att du fortsätter att utveckla din bil.
Tycker att fotogenlampan är genialisk i all sin (till synes) enkelhet.
Krävs stora tankar för att komma på de "små" lösningarna :)
Fortsätter med glädje att följa din tråd och hoppas på många långa härliga uppdateringar och uppfinningsrika konstruktioner.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Campingbil

Hej Bengtic
Min son köpte för ca. 8 månader sedan en äldre Citroën Berlingo på vita plattor (dansk lag) - personbil.
Han är snickare (tømrer) och byggnadskonstruktör och användar bilen för daglig mängd verktyg och lite material.
Ibland han lånas min husbil, men kommer nu att försöka med sin egen bil för ersätta husbil utrustning.
Vi har precis börjat med platta konstruktion.
Här kan du se som sökt, hur en dubbelsäng har byggts.
Eftersom jag också riktar tack till dig och andra själv-byggare, för många tips som inspiration.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t70364/
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

Har först nu läst din berättelse och den är intressant. Påminner mig om en gammal sjöman från ungdomstiden. Sven Lundin alias Sven Yrvind och hans teorier om båtbyggnad i just små båtar..
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jobbar vidare på förändringar/förbättringar!
Byter Ikeas madrass mor en från Jysk Ikeas visade sig efter några dagar ge smärtor i höften eftersom den väldigt fort tappade spänsten, under resan till kroatien blev jag tvungen att köpa en strandmadrass och lägga under för att sova vettigt.
Blir att skära till den nya som är lite bredare, problem med att den ska kunna vikas under dagtid för att vara soffa 68cm djup och 93cm bredd på sängen nattetid.
Blir dock betydligt bekvämare, hur många har 90 *200cm att sova på i husbilen?
Ikeas madrass är perfekt av två orsaker den är billig men inte så billig och den är bra för gäster speciellt om man inte vill ha dom boendes en längre tid.
Ventilationen jobbar jag med, tagit bort plastpanelen i motorummet och gjort hål och monterat en fläkt med två lägen som jag hade inne förut.
Kommer att testa det långsamma läget först det är väldigt tyst och drar nästan ingen ström, kommer att ha det ständigt på är tanken för att slippa imma på fönstren.
Planerar att åka till husbilsträff för singlar i veckan på hampetorps camping får bita ihop och betala 200kr för en parkering över natten fast jag kan parkera en bit bort utan att någon bryr sig.
 

Bilagor

  • 20130611_234353.jpg
    20130611_234353.jpg
    2,7 MB · Visningar: 5
  • 20130611_234153.jpg
    20130611_234153.jpg
    2,4 MB · Visningar: 5
  • 20130611_234212.jpg
    20130611_234212.jpg
    1,3 MB · Visningar: 4
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Att jämföra mej med Sven Lundin är väl att ta i har läst det han skrivit och tycker nog att jag är ingenting i jämförelse, men han var ju lite speciell.
Jo jag tror jag är normal och har fungerat tills dags dato helt socialt integrerad med samhället.
Men drömmar har vi alla och när man är ekonomiskt oberoende som pensionär så är det dags att uppfylla en del av de drömmar vi alla bär på.
Annars är det väl just ekonomin som gör att man tvingas ta till extrema lösningar, annars hade jag haft en vanlig bil och en fullvuxen husbil.
Men det går nu inte ihop ekonomiskt och en bil ska då fylla alla behov och det var mycket funderande vad jag skulle skaffa, jag vet ju att vintern är lång och tung och att då köra omkring i en stor skåpbil fungerar inte när man ska åka och handla.
En renault boxer skulle annars varit perfekt att åka ner till spanien och bo i några månader på vintern, men återigen så är det ekonomin - det går inte att räkna hem färja och bränsle tar så mycket pengar att man billigare flyger ner och hyr en lägenhet några månader.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Det ser ut som om den är flyttbar så att när man lyft ut sängen kan man ha den som vanlig skåpbil, snyggt träarbete är väl någon med tillgång till verkstad och händig med el och trä!
Har man ett par kompletta moduler där allt är färdigt och klart så kan man nog få en riktigt bra husbil.
Men som allt prototypen kräver mycket arbete, och de färdiga satser jag sett är ruskigt dyra. Tänk om man hade en verkstad att vara och fixa och dona, har ju haft det när jag var lärare hade tillgång till allt på loven byggavd. svetsavd. svarv och fräsavd. elavd.
Hade i 4 år en kadett kombi -79 som jag byggde om till övernattningsbil med säng och skåp, fungerade faktiskt bra men väldigt trångt men sängen helt ok. Synd att jag inte har några foton av den.
Så caddyn är ju stor jämfört med den men man är ju inte lika smidig längre.
Skulle egentligen vilja ha något som är lite större och mera bo-bil.
Men pengar och någonstans att hålls och bygga gör att det är orealistiskt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har nu varit ute på min första tur för sommaren och provat min nya säng i verkligheten.
Det är på nästan alla sätt lika bekvämt som att sova hemma lite mer omständligt att göra klart men värt besväret.
Värmen strejkade eftersom den slocknar när jag stänger dörren eftersom det blir en stor tryckskillnad, tände ett värmeljus och trots att jag hade sommartäcke och det var lite kyligt ute kändes det inte kallt.
Tror att det är aluminiumfolien som sitter i alla väggar som gör att den håller värmen. Ventilationen var inte bra surrar och ingen märkbar effekt.
Har en värstingfläkt till en dator som har stor luftmängd och ljudlös som jag kan montera, måste lösa detta snart.
Gjorde service idag bytte olja och filter har märkt att den tagit mer olja vartefter jag kört.
Den gamla oljan var som tjära så jag körde bara 300mil innan jag bytte igen. Jag bytte till syntet två ggr och detta kan ha tvättat rent motorn så att den nu drar olja, den var säkert inte bytt på 6000mil innan enl. pappren.
Nu har jag hällt i vanlig mineralolja jag tror att den kan passa bättre.
Såg att wire72 renault express var till salu på blocket, det var den som gjorde att jag byggde den här och det eminenta författarskapet och alla foton gjorde att jag undvek en del fel som jag skulle gjort annars.
Den såg ut som jag minns den från tråden här. Så den lever vidare!
Blev sugen på att köpa en riktig husbil när jag såg alla bilar på hampetorpsträffen en integerard frankia gillade jag och tänkte att en sån kan man bo länge i.
Men sen att ha en husbil stående och vara tvungen att ha två bilar kändes jobbigt. Om man vore två skulle det vara en annan sak men som det nu är så har jag nog det bästa av två världar.
Foton från Fuengirola kanske någon känner igen bilen? Man står ju gratis i centrum.
 

Bilagor

  • 20121203_132539.jpg
    20121203_132539.jpg
    3,1 MB · Visningar: 9
  • 20121203_132708.jpg
    20121203_132708.jpg
    3,4 MB · Visningar: 4
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja nu var det länge sedan man skrev något och vad har hänt då, jo en tur till Gotland byte till året runt däck som ska fungera både på vintern och sommaren.
Allmänt hatade av alla testexperter men fungerande även i måttligt vinterväder.
När jag läser alla inlägg om mer eller mindre fuktskadade husbilar kommer jag tänka på min gamla sprite husvagn och det känns inte bra, har ju haft många tankar om något större och bättre att kunna bo i men det handlar ju om ganska mycket pengar för att få något som är friskt.
Har funderat en del och kommit fram till att ett bra förtält som man sätta upp snabbt och lätt och använda bilen mera som en sovplats skulle lösa en del problem.
Använder ju min bil varje dag som vanlig bil och har som snigeln huset med mej, hade jag en bra värmare skulle jag kunna använda den mycket mer.
Min påbörjade fotogenlampsvärmare började läcka olja en ny har inhandlats men inte monterats än.
En resa till kanarieöarna har gjorts 2 veckor för samma pris som färjan till tyskland -med boende.
Men får ibland lust att bara åka iväg söderut och stanna när det blir varmt väder igen.
Man har ju sin säng och sitt lilla hem som gör att man mår bra istället för att gå på kalla stengolv i ett hotell.
Ska försöka hitta ett tackräcke som jag kan montera ett förtält på och en bra värmare som går på diesel.
Alla tips mottages tacksamt men det kanske faller lite utanför ramarna av vad som avhandlas normalt här.
Ska bli intressant att se om min sprutning med utspätt fett på underredet har gjort verkan har inte tvättat bilen på mycket länge men ser att det som råkade hamna på utsidan fortfarande finns kvar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja mitt försök att hindra en fruktansvärt medvetet gjord rostkänslig kaross gjorde att jag tog till ytterligheter.
Blandade en patron med smörjfett med molybdensulfid gjort för glidande öppna ytor på maskiner och liknande med akrylatbensin eftersom den inte luktar och är inte aggressiv mot plast.
Var ganska orolig för ett eldhav men det gick bra hade småregnat lite och grannarna var småfulla på sina verandor som vanligt.
sprutade med en växtspruta som man pumpar upp.
Hade problem med att den gärna ville sätta igen sig eftersom blandningen inte ville lösa sej så bra, riktig bensin hade varit bättre.
till dags dato är det fortfarande fett på utsidan och kommer inte tvätta ordentligt än på länge och inte med fettlösande medel på undersidan.
Vet att någon firma använder uppvärmd sågkedjeolja men fett borde vara bättre och kan man värma upp den till flytande borde det vara bättre.
Använde det på 60-talet där man fick värma en burk med spruta på en elplatta fullkomligt livsfarligt höll på att glömma bort den flera gånger och det kokade i den men fettet var sprutbart och man sprutade mekaniska kassapparater på den tiden invändigt.
Kommer att syna underredet och se om det hjälpt under vårrengöringen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Tja! Inte mycket att skriva om så här i vintern när man utan garage inte kan eller känner sej motiverad att gå ut och skruva och ideerna slutat komma.
Är väldigt tvehågsen ska jag sätta ekonomin i fara och handla en mindre husbil och bli en i gänget och skaffa nya problem som en äldre (billigare ) husbil förmodligen har?
Eller ska jag fortsätta att förädla det jag har och som fungerar och som jag i morgon kan sätta mej i och köra söderut tills temperaturen blir normal.
Å ena sidan kostnader för bränsle skatt reparationer som kanske gör att man som många aldrig når målet och - fukt i väggar men värme dusch toalett osv.
Å andra sidan en snabb billig transport på bekostnad av bekvämlighet.

Vad kan man göra för att förbättra det man har? Värme funderar jag på, någorlunda billiga dieselvärmare skulle göra att jag kunde ha bastu i min lilla bil- men kommer det att väsnas hela natten och finns det batteri kvar på morgonen?
Förtält? Har förstått att förtältet är en viktig del av livet det solskydd jag hängde upp hade två fördelar det var snabbt att sätta upp och kostade inget. Men problemet var att eftersom det satt på dörrarna så kunde jag inte gå därifrån utan att plocka ner det för att låsa.
Fick ett erbjudande om ett förtält från storpontus för nästan 2 år sedan har ångrat att jag inte tog det.
Funderar på resetält från biltema men vet inte hur jag skulle kunna få fast det, går förmodligen inte.
Kommer i vart fall förbättra den del av sängen som rymmer mina 1,93cm i fotändan den sista lösningen blev inte bra, krävde att man fällde ner fotändan innan man kunde skjuta ihop sängen till soffa och för att göra det måste man gå ut och skjuta på passagerarsätet.
Låg man i sängen krävdes det alltså att man måste klä på sej först och ta på sej skor som blev extra jobbigt eftersom sängen tog en massa plats den första lösningen var alltså bättre ur den synpunkten.
Avskyr lösningar som bygger på att man måste göra saker i en viss ordning för att det ska fungera, man kommer lätt in i en cykel där man till sist tvingar sej själv att göra en serie saker som man egentligen inte har lust att göra -i varje fall inte i den ordningen.
Min starkaste motivation och som jag tror är den bärande för hela husbilsutveckligen är att man har hemskänslan och tryggheten med sej vart man än är. och ju mer hemlikt man kan göra det i husbilen desto mer mår man bra även om det utanför inte är så kul alla gånger. Man har tv kanske internet i varje fall har man filmer och talböcker en skvätt wiskhy och vin.
Är man sedan två som trivs bra så fungerar det mesta.

Jag frågar inte efter svar men jag tror det som är det viktigaste förutom upptäckarglädjen. är tveksam om branchen fattat det- det erbjuder mer och mer trånga lösningar speiellt som man lägger dushen i mitten och låter folk som betalt massor ska klättra upp från duschen i på en smal trappa o aktern -
Allt för att man ska kunna bor eknkelt med fordom som men inte vill ha.
Blir nog sverige. i sommer.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Tältet finns kvar så vitt jag kan minnas. Tror dock att jag kastade det "balkonggräs" matta som jag hade på marken.
Vill du ha tältet så får du det, bara roligt om det kommer till nytta.

Men, jag förstår inte riktigt ditt antingen eller resonemang. Antingen en bil du måste krypa runt i eller en stor gammal husbil?

Finns ju alternativ däremellan. Bland de viktigaste egenskaperna för ett drägligt leverne i en campingbil är ståhöjd som jag ser det. Inte dusch och separat sovrum. Campingbussen, alla husbilars urmoder, tex byggd på VW buss med uppfällbart tak för ståhöjdens skull och ändå rimlig förbrukning om man skall åka europa runt. Nöjer man sig med att åka runt i Sverige är det bränsleförbrukningen en ganska ringa post trots allt när man räknar på en bils totalkostnader.

Campingbussen är nästan lika kort som din Caddy, aningen bredare, under 2 meter hög och du får plats med dubbelt så mkt inuti.

Så ser jag på det hela men smaken är ju olika.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen