• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägares snikenhet

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Det finns några som står i Sälen på vintersäsongen ..?!

Skulle tro att det är svårt att hitta andra alternativ om man vill upp dit i all snön för att åka skidor såvida man inte har en riktig terränggående bil. Diskussioner handlar ju annars om camping- & ställplatspriser under den del av året som det inte är vinter, i alla fall fram till ditt inlägg. Men det är klart att övernattning i husbil vintertid också är något att beakta.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Vi åker faktiskt upp och åker skidor med husbil några gånger per vinter, och den har inte fyrhjulsdrift...? Det är viktigt att man inte ser saker och ting bara ur sin egen synvinkel.
Vad är det egentligen för skillnad mellan att hyra en säsongsplats på vintern eller på sommaren förutom temperaturen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Exempelvis hit till Jormvattnets fiskecamp Jormvattnets fiskecamp - Välkommen! tar man sig säkert med tvåhjulsdrift, men för att dra med sig skotern och all annan nödig vinterfiskeutrustning behövs nog i alla fall bakhjulsdrift? Övervintring kostar rimliga 5.500:- (+elkostnad) och kortare vistelser från 120:- per dygn inkl.el.

Detta är ett av de snösäkraste områdena i Jämtlandsfjällen och skoterlederna inom området brukar vara öppna och farbara till slutet av april. Riktig vildmark!

aake
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Vi åker faktiskt upp och åker skidor med husbil några gånger per vinter, och den har inte fyrhjulsdrift...? Det är viktigt att man inte ser saker och ting bara ur sin egen synvinkel.
Vad är det egentligen för skillnad mellan att hyra en säsongsplats på vintern eller på sommaren förutom temperaturen.

Svaret är mycket enkelt, ingen. Det har väl aldrig varit tal om säsongsplats i den här tråden bara ett inlägg "Finns väl knappast någon med husbil som bokar en säsongsplats, gud bevare mig:twitcy:". Mitt uttalande om fyrhjulsdrift gällde ifall man vill fricampa vilket jag trodde alla begrep eftersom man även norröver har snöplogar som gör vägarna farbara:wink:.

Bennie
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Säsongsplatser passar bra mycket bättre för husvagnar och det är också nästan enbart sådana man ser på fiskecamper i fjällen. Men vill man göra kortare turer i vinterfjällen och särskilt om man dessutom vill dra på släp då passar en vinteranpassad husbil perfekt.
Själv fricampar jag på vintern och brukar nästan aldrig vara ute mer än en vecka åt gången.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Svaret är mycket enkelt, ingen. Det har väl aldrig varit tal om säsongsplats i den här tråden bara ett inlägg "Finns väl knappast någon med husbil som bokar en säsongsplats, gud bevare mig:twitcy:". Mitt uttalande om fyrhjulsdrift gällde ifall man vill fricampa vilket jag trodde alla begrep eftersom man även norröver har snöplogar som gör vägarna farbara:wink:.

Bennie

Fast vi fricampar ju...? ;)
 

Sbohl

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Olofström
HBK-Nr
22241
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Tack för det svaret,och du har rätt angående campingägarna snikenhet dom skall ha allt och lite till dom kan spänna bågen lite för mycke ,det tänker dom inte på .
medlem 22241
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Campingägares snikenhet

Tråden är gammal men tyvärr fortfarande aktuell, och platserna utanför köpcentrat fanns i alla fall kvar 2016.

Det finns många vinklingar och tankar omkring detta. Men det som slår mig hela tiden är att vad f... får en dum campingägare att tro att man skulle åka in och betala 450:- för en nattparkering och 50:- för en glass om de plockar bort några gratisplatser utanför ett köpcentra som är tänkt som, och som funkar som mellanlandning för de allra flesta.
Att sedan det finns de som står där en längre tid än tillåtet innebär väl det samma som vid alla tillfällen och olika lägen, att några inte kan följa flocken och regler, utan måste utnyttja olika situationer utöver och till det yttersta är väl inget att bry sig om, skyltningen talar ju om reglerna.

Fy f.. för gnälliga campingägare som ser varje nattparkerad husbil som en förlorad inkomst.
Vad är det som får dem att tro att man vill in på deras dyra lekplatser när man inte är ute och campar utan bara är ute och åker för att se sig omkring.
Sådana här uttalanden gör bara att jag blir ännu mera avigt inställd till campingplatser.

Jag har skrivit tidigare vid flera tillfällen att jag kan tänka mig att åka och campa ibland. Bilden jag då får i mitt huvud är typ den campingen norr om Skagen (om den nu finns kvar) sandstrand sol och bad, gångavstånd till Skagens hamn med räkor, öl och vin.... Koppla av och inte göra något mer än finnas till i en hel vecka..............
Men nattparkera en natt på en camping, det finns inte ens i mitt tänkande... varför skulle man ?

(Just Skagens camping dök upp i mitt huvud för dit brukade vi fara med motorcykel och koppla av fullständigt ibland på åttiotalet. Men med motorcykel och litet campingtält så fanns det ju en väldigt stor anledning till campingplats och dess bekvämligheter. Jag hade varken egen dusch, toa, värme, kylskåp eller TV med mig då :D.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det är inte ren snålhet som gör att jag inte vill in på en camping. Jag vet inte vad jag har där att göra helt enkelt. Är det dåligt väder är det inte ens säkert att jag går ut ur bilen mellan ankomst och avfärd.
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Parkera för en natt pris 450 kr är inte det en aning dyrt med handen på hjärtat?
En del äldre har sålt bostaden för att ha råd till sin hb
Många har lånat till bilen.
Sedan kalla oss rika är väl att ta i överkant inte på pengar men i frihet det tycker jag vi har rätt till efter 40-50 års arbete.
Till alla campingägare som läser detta vi behöver inga sandlådor vi har gungat färdigt.
Nej bara en plats att ställa bilen på ut med stolen korka upp en öl och tänka på livet vi har bakom oss och vad vi har framför oss jo hälsan och få njuta av det vi har bidragit med.
Men så var det priset?
Kanske en pensions rabbat?
Inte en tia men kanske 30-40%
Vad får det kosta förslag med toa 100-125 tycker ja är själigt.
Ordspråket många bäckar små gör oftast en stor å kanske något för dig att tänka på om du vill bli sveriges bästa camping.
Ett positivt omnämnande i detta forum eller med djungeltelgrafen skulle nog ge effekt.
:music-icon:2179
 
Senast ändrad:

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

står på en ställplats i södra Tyskland nedanför Hof, betalat 6 euro för vatten tömning wifi och el. Underbar utsikt lungt och skönt. Plats för 13 bilar vid fler finns en åker tillgänglig Finns även toa och dusch och tvättmaskin
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Parkera för en natt pris 450 kr är inte det en aning dyrt med handen på hjärtat?
En del äldre har sålt bostaden för att ha råd till sin hb
Många har lånat till bilen.
Sedan kalla oss rika är väl att ta i överkant inte på pengar men i frihet det tycker jag vi har rätt till efter 40-50 års arbete.
Till alla campingägare som läser detta vi behöver inga sandlådor vi har gungat färdigt.
Nej bara en plats att ställa bilen på ut med stolen korka upp en öl och tänka på livet vi har bakom oss och vad vi har framför oss jo hälsan och få njuta av det vi har bidragit med.
Men så var det priset?
Kanske en pensions rabbat?
Inte en tia men kanske 30-40%
Vad får det kosta förslag med toa 100-125 tycker ja är själigt.
Ordspråket många bäckar små gör oftast en stor å kanske något för dig att tänka på om du vill bli sveriges bästa camping.
Ett positivt omnämnande i detta forum eller med djungeltelgrafen skulle nog ge effekt.
:music-icon:2179

Det där med pensionärsrabatt tycker jag är en mycket bra idé.

Kanske styrelsen kan ta idén vidare och förhandla centralt med t.ex. SCR och andra stora aktörer inom campingsverige.

Rimligen är det intressant för campingplatserna, åtminstone under lågsäsongen när det mest är "fritidsmiljonärer" som har möjligheter att nyttja deras anläggningar.

Men som lillian och reidar skriver, skall det vara en ordentlig rabatt och lättförståligt för att få genomslag. Typ ACSI, som är ett bra exempel på rak och enkel generell rabatt.

TommyD
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Det där med pensionärsrabatt tycker jag är en mycket bra idé.

Kanske styrelsen kan ta idén vidare och förhandla centralt med t.ex. SCR och andra stora aktörer inom campingsverige.

Rimligen är det intressant för campingplatserna, åtminstone under lågsäsongen när det mest är "fritidsmiljonärer" som har möjligheter att nyttja deras anläggningar.

Men som lillian och reidar skriver, skall det vara en ordentlig rabatt och lättförståligt för att få genomslag. Typ ACSI, som är ett bra exempel på rak och enkel generell rabatt.

TommyD

Lite off topic men som 40-årig husbilsåkare kan jag inte låta bli att protestera lite här, vi gick med i Husbilsklubben för att de är en förening som främjer husbilsåkande i all former.
Tycker klubben skall hålla sig till detta och låta pensionärsföreningarna sköta arbetet med pensionärsrabatter….
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Nu är du nog fel ute. Om du tittar på klubbmedlemmarnas ålder så ser du snart att väldigt många är pensionärer, kanske t.o.m. en bit över hälften. Pensionärsrabatten det talas om gäller husbil på camping alltså ett husbilsrelaterat ämne som definitivt hör hemma i detta forum.
För övrigt så diskuteras detta Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt.

Bennie
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Det var verkligen inte meningen att vara "ogemytlig" och jag ber om ursäkt om någon mer än Bennsan tog illa upp. För övrigt anser jag att även jag måste kunna få utnyttja parollen för Under Markisen och nämna min åsikt som ovan. Jag har verkligen inget emot att ämnet diskuteras i forumet, jag menade bara att MIN åsikt var att jag tycker att klubben i första hand skall jobba för husbilsåkande i alla former och alla åldrar och inte specifikt jobba för rabatter för barnfamiljer eller pensionärer eller folk som bor i Skåne eller andra delgrupper.
Nu lovar jag att inte sno tråden mer! ;-)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Jag uppfattade dig inte heller vara ogemytlig. Vad jag menade var att varför inte försöka få till en "pensionärsrabatt" när man har jobbat för andra rabatter som också rör husbilsåkandet. En sådan rabatt skulle gynna merparten av oss eftersom alla blir pensionärer förr eller senare.

Bennie
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Och jag som också tycker att en ev framtida framförhandlad rabatt på campingplatser på lågsäsong är en bra idé förstår fortfarande inte varför Klubben i ett sådant arbete ska begränsa sina ansträngningar till en delgrupp i klubben? Varför inte kämpa för en sådan rabatt för alla medlemmar???
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

"...campingägarna snikenhet dom skall ha allt och lite till ..."

Nej, det håller jag inte med om alls. Vi får väl respektera att dom vill sälja sin produkt, dom kämpar för sin affärsidé. Tyvärr är dom lite trångsynta. Vi saknar ju en helt annan produkt, Ställplatsen. Enkel, snabb o säker.

Men tråden har ju ändrat innehåll till vad det skall kosta. Då är det lite svårt att följa alla krav på hur en Ställplats/Minicamping skall se ut. Självklart blir campingägarna sura, priserna höga, mycket blir förfelat och ingen vill stå där.

Det ser annorlunda ut i Europa. Vi har åkt genom Tyskland o Österrike till Italien. Överallt har vi stått bra, tryggt o säkert utan att det kostat en Euro. Vi betalar motorvägsavgift här i Italien men i gengäld så finns det Töm/Fyll på varje rastplats.

Vi stannade på en ställplats i Cassino, första natten kostade 2 Eur. Vi besökte MonteCassino och bytte upp oss till en riktigt bra ställplats, pris 13 Eur (stor bil).

Skulle det behövas så har vi ett ACSI kort med oss men vi, liksom många andra, klarar ju en vecka utan att besöka en serviceanläggning.

Nu står vi enkelt i Pompeij och undrar varför allt skall behöva bli så komplicerat och infekterat i Sverige? Tuta o kör hälsar Björn Lena.
 
Toppen