• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägares snikenhet

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

"...campingägarna snikenhet dom skall ha allt och lite till ..."

Nej, det håller jag inte med om alls. Vi får väl respektera att dom vill sälja sin produkt, dom kämpar för sin affärsidé. Tyvärr är dom lite trångsynta. Vi saknar ju en helt annan produkt, Ställplatsen. Enkel, snabb o säker.

Men tråden har ju ändrat innehåll till vad det skall kosta. Då är det lite svårt att följa alla krav på hur en Ställplats/Minicamping skall se ut. Självklart blir campingägarna sura, priserna höga, mycket blir förfelat och ingen vill stå där.

Det ser annorlunda ut i Europa. Vi har åkt genom Tyskland o Österrike till Italien. Överallt har vi stått bra, tryggt o säkert utan att det kostat en Euro. Vi betalar motorvägsavgift här i Italien men i gengäld så finns det Töm/Fyll på varje rastplats.

Vi stannade på en ställplats i Cassino, första natten kostade 2 Eur. Vi besökte MonteCassino och bytte upp oss till en riktigt bra ställplats, pris 13 Eur (stor bil).

Skulle det behövas så har vi ett ACSI kort med oss men vi, liksom många andra, klarar ju en vecka utan att besöka en serviceanläggning.

Nu står vi enkelt i Pompeij och undrar varför allt skall behöva bli så komplicerat och infekterat i Sverige? Tuta o kör hälsar Björn Lena.
Ja visst är det billigare ute i europa det borde Svenska campingägare ta efter.
Viktigt är att få till ett annat synsätt på priserna på svenska ställplatser.
Vad är skäligt att betala det är vad jag menar
Åter igen en plats för natt parkering under ordade förhållande.
Fler köpcentra borde ta efter färjestadens ide det ökar intresset för ett stopp och alla parter tjänar å detta.
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Enl skyltningen:Avgift alla dagar 00-24.
Anl betalningsautomaten: Avgift för husbil 100:- per 24 tim.( andra alt saknas)
Lasse W
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Har alltid stannat på platsen och fyllt på förnödenheter här inför Ölandsvistelsen. Nu blir det inget med det längre. Bunkrar innan Färjestaden.
Så, där går affärerna miste om våra pengar..., tyvärr
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Nästa steg i utvecklingen är väl att vi skall ha betalt för att bemöda oss med att stanna på en ställplats. Vårt värde och våra enorma spenderbudgetar är kraftigt underskattade och det formligen skvätter tusenlappar om oss så fort vi drar i handbromsen.
OBS ironi!!

Jag är mycket tveksam till att vi handlar så mycket per gång så att handlarna har marginal över för att ens täcka kostnaden för ställplatsen. Det och övernattare som inte ens handlar är förmodligen anledningen till att det numera kostar.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Vi var där i augusti, handlade och åt på Färjestadens köpcenter. Husbilen parkerade vi på den vanliga kundparkeringen, tillsammans med vanliga pb1 och II.

Ställplatsparkeringen fick jag en känsla var för de som hade för avsikt att stanna längre. Stolar, bord och jag tror t.o.m. utrullade markiser.

100 kr/dygn för en ställplats på Öland mitt i högsäsong kan väl inte anses dyrt.

TommyD
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

2 Km bort från shoppingcentrat ligger Saxnäs golfklubb faktiskt granne med kronocampingen :) De har 24 elplatser för husbil till en kostnad på 150 kr med el oavsett om man spelar golf eller inte. Då ingår också tillgång till klubbhusets duschar o toaletter. Ställplats Husvagn/Husbil

Men det är ju ännu dyrare..
Hur snikna är inte dom då..... :twitcy:

(Meddelandet är ironiskt skämtsamt menat) :wink:

/Ronny
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Campingägares snikenhet

Vad jag vet finns det ingen gratis mark i världen. All mark har ägare, beroende på var marken finns ju dyrare. Så har man en bit mark på Öland är det rimligt att man försöker tjäna några kronor på den. Alltså kostnad för ställplats eller parkering. Att parkera utanför varuhus medan man handlar brukar inte vara något problem. Jag sällar mig till dem som betalar det man måste, om man måste. För det mesta måste man inte, dvs man har valmöjlighet att dra dit där det är något billigare. Att kalla dem giriga som tar betalt för att vi brukar deras mark är lite magstarkt. Varför, jo för att vi är snåla själva. Och det är i sin ordning. Var och en får göra det man anser sig ha råd till. Jag känner mig inte girig för att jag försöker bo billigt, utan en aning sparsam, samtidigt som jag inser att andra måste ha betalt. vänligen annar:):):)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Campingägares snikenhet

Det är mysigt att tillbringa fritiden med husbil. Bostaden är med, välfyllt kylskåp, egen dusch och toalett. Bekymmersfritt. Nej det finns ett ständigt återkommande bekymmer som förstör lite av nöjet.

Var skall vi övernatta? Var tömma kassetten och avloppsvatten och fylla färskvatten?

Då vi passerar genom Danmark stannar vi ofta på campingen i Sorö. Tyvärr för långt från vägen men man har perfekta platser för husbilen några steg från receptionen/butiken. Inga trädgårdsliknande tomter utan en ruta med egen elstolpe. Nära till vatten och avlopp. Man kan faktiskt köpa en flaska vin i butiken 50 m från bilen.

Antalet husbilar i Sverige ökar mot ren katastrof om man inte löser problemet med nattparkering. Tänk om varje campingplats som ligger inom synhåll från vägen hade hade några rutor avsedda för husbilar. Tror att vi skulle acceptera c:a 150:-/natt inkl. 10A el, tömning och fyllning.

Personligen tycker jag att det är skönt att få starta dagens äventyr med fulla batterier och full vattentank resp. tomma avfallstankar. Slippa leta efter tömningsplats etc. Att kunna köpa en flaska vin i campingbutiken kan vi ju glömma i Sverige eftersom vi har överförmyndare.

:mcride:
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

vilket j,,,la tjafs om campingpriserna en camping med anställd personal måste oxå betala löner och arbetsgivaravgifter. el. vatten, och div, andra avgifter.
sluta gnäll var glad att de skapar arbeten åt våra ungdomar.sen får ni parkera var ni vill. PS. har själv husbil som jag åker runt med och husvagn på stående
på campingen.
 
Toppen