• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägares snikenhet

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Det här är väl en husbilsklubb och inte en ställplatsklubb? Det som främst förenar oss är att vi åker husbil.
Jag skiter fullständigt i om folk väljer att ta in på camping med sina husbilar eller om dom parkerar enklast möjligt någon annanstans. Om någon väljer att inte använda toaletten i sin bil lägger jag mig heller inte i.

Den här anticampingstämningen som ofta råder här i forumet riskerar att kväva dom som tycker annorlunda. Jag tror det finns många medlemmar som ofta tar in på camping. Ja, kanske t.o.m. bara tar in på campingar.
Vågar f*n göra ett inlägg där man hyllar SCR och tycker dom har bra prisvärda campingar. totaltgalen.gif
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

För min del har jag absolut ingenting emot dem som föredrar campingar. Det jag är emot är att utvecklingen går mot minskad valfrihet genom att ställplatserna blir alltmer campingliknande, snart är det bara underlaget som skiljer. Vi som gillar själva resan och bara vill ha en övernattning med tömning och påfyllning på vägen blir alltmer begränsade genom att utvecklingen går åt motsatt håll där själva ställplatsen tycks vara målet med resan för många istället för tvärtom.
 
Senast ändrad:

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Campingägares snikenhet

Hej
Håller helt med johnssma.
Vi är tre nybörjare, jag, min bror samt hans svåger. Hittentils är resan och vackra fikastälen målet. Övernattningar bestämmer vi framåt kvällen, som nu senast, första natten en liten fin camping, natten där på passade ställplatsen i Ängelholm.
Sedan har Inger och jag planerat att köra hela vintern, vi provade detta i den gamla Hymern och blev helsålda. Vi hittade några riktiga favoriter, Sölvesborg, Karlshamn, Nogesund samt campingen i Älmhult.
Senast i Älmhult var vi 12 HB. Kanske är denna camping ett undantag.
Bertil
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Det här är väl en husbilsklubb och inte en ställplatsklubb? Det som främst förenar oss är att vi åker husbil.
Jag skiter fullständigt i om folk väljer att ta in på camping med sina husbilar eller om dom parkerar enklast möjligt någon annanstans. Om någon väljer att inte använda toaletten i sin bil lägger jag mig heller inte i.

Den här anticampingstämningen som ofta råder här i forumet riskerar att kväva dom som tycker annorlunda. Jag tror det finns många medlemmar som ofta tar in på camping. Ja, kanske t.o.m. bara tar in på campingar.
Vågar f*n göra ett inlägg där man hyllar SCR och tycker dom har bra prisvärda campingar. Visa bilaga 100758

Håller med Roger, den anticampingstämning som vi kan läsa, känna och uppleva här på Forumet är de facto inte helt överensstämmande med vad som händer där ute i verkligheten.

Det finns riktiga härförare här på forumet, som likt Korsriddaren ser som sitt kall att förgöra, i det här fallet campingbranschen och i synnerhet SCR.

Man kallar campingföretagarna/SCR för snikna, gangsters, maffia och jag vet inte vad. Uppmaning till bojkott dyker ofta upp, men hur har man egentigen lyckats i sitt korståg.

En camping som ofta dyker upp i hatkampanjen, det är Kneippbyn på Gotland, som tidigare hade Eva Werkelin som VD och som samtidigt styrelsemedlem i SCR. Här har jag sett synpunkter på produkten och på ledningen som knappast överensstämmer med uppfattningen från de tusentals gäster man har varje sommar.

För en barnfamilj, eller ett par som söker aktiviteter/resort tycker jag inte ens att det är dyrt. Från 275 kr i lågsäsong och från 325 kr i högsäsong för en fin husbilas plats med el på en 5 stjärnig camping.

Själva är vi varken barnfamilj eller söker en resort med massor av aktiviteter och har därför aldrig bott där, men för de som söker en sån semester. Perfekt!

De som uppmanar till bojkott borde följa upp sitt resultat och jag lovar att man kommer att bli besvikna, mycket besvikna. Husbilsturismen är på Kneippbyn, precis som resten av campingbranschen, det marknadssegment som har den starkaste tillväxten.

På SCR´s campingar ökar husbilarna varje dag, sedan 2010 har ökningen varit över 40% och man räknar med nya husbilsrekord den här säsongen och allt talar för det.

Ni som tycker så otroligt illa om campingar har min respekt, men prata inte skit om campingarna, om de som driver sina företag med ansvar för anställda och sina gäster.

Själva tar vi ibland en camping, ibland ställplats, men det som avgör valet är mysfaktorn, säkerhet, tillfället och framför allt vi vill känna oss välkomna och inte riskera folk som tittar snett eller till och med bli bortkörda.

Den berömda friheten är ju inte bara att skita i den egna toaletten, det är också friheten att välja var man stannar för natten.

Fint med husbil och massor av dem står på campingarna, acceptera det och det är deras val!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Tack Los Suecos och Roger 67 för en bra sammanfattning, har faktiskt inget att tillägga mer än att jag självklart accepterar att det finns barn även på campingar.
Har ju själv haft 4 barn, hund och katt och är inte van att det blir alltför tyst runt omkring.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Tyvärr, med den prissättning som presenteras av campingplatserna kan man ju tro att man köper platsen. 350:- är väl i det billigaste segmentet under högsäsong.
Själva bor vi på 360 m2 plus stall och en massa m2 till lägre kostnad. Men det är naturligtvis hos oss det är fel på den ekonomiska kalkylen.:twitcy:

Har faktiskt inget emot campingar, fungerar alldeles utmärkt, men prissättningen för de få m2 man tar i anspråk verka vara mycket väl tilltagna.

För övrigt kör jag ut från de campingar som kräver "Campingkort".
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Hej Decker,
om vi håller oss till fakta (som alla kan ta del av) och inte "generella skrönor", så är det så här enligt "FC-katalogen för 612 st Fristående Campingar i Sverige 2015 utgiven i maj-15"!

De allra flesta av alla dessa FC-campingar tar ut ca 150-200:-/dygn, en del faktiskt inkl el! Det stämmer ju inte alls med ditt påstående ovan, har du någon kommentar till ditt generella påstående om campingar, t.ex att katalogen framför någon form av lögner .... ?

För egen del nyttjar jag helt efter egna behov både campingar, stpl och andra helt fria parkeringar i Sverige. I t.ex Tyskland alltid stpl som alltid ligger bra till med bra priser (0 - oftast ca 110:-/dygn)! Allt utan förutfattade meningar!

Vet faktiskt inte riktigt vad du vill uppnå med ditt inlägg, spec inte betr 360M2, stall och kostnader, var finns relevansen till rubriken (i ödemarken?)?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Lögner????
Siffrorna jag använde kommer från Los Suecos, och då har jag vald den låga tariffen, även om jag är medveten om att det finns campingar utefter västkusten är mångfald dyrare. (500:- och däröver)
Men tycker man att det är OK att betala överpriser så är det helt OK för min del så länge jag kan välja platser med relevant prissättning.:)

Håller med om att de campingplatser som ej är anslutna till SFC har en betydlig mera acceptabel prisbild.
 
Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Campingägares snikenhet

Det finns faktiskt campingar i europa som tar samma speciellt runt storstäderna. Jag fattar inte gnället det är väl fritt för var o en o stanna var den vill. Och är det jag som skall betala så är det väl upp till mig o värdera vad jag får för mina kronor. Jag dissar inga andra för deras val, men blir trött på att många inte verkar respektera att valet av var man vill övernatta är mitt.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Lögner????
Siffrorna jag använde kommer från Los Suecos, och då har jag vald den låga tariffen, även om jag är medveten om att det finns campingar utefter västkusten är mångfald dyrare. (500:- och däröver)
Men tycker man att det är OK att betala överpriser så är det helt OK för min del så länge jag kan välja platser med relevant prissättning.:)

Håller med om att de campingplatser som ej är anslutna till SFC har en betydlig mera acceptabel prisbild.
Ytterligare nya skrönor Decker!
Se här några verkliga och mer normala priser från campingar i vår närhet/hemtrakt på västkusten! Känner inte alls igen mig i dina inlägg, är fö även medlem i CC= Caravan Clu, därför de dubbla priserna nedan = enbart för högsäsong, annars lägre priser än dessa följande;

1) Norrviken, Båstad....... / cc-medl 260:- / övriga 330:- (inkl el)
2) Kärradal, Varberg....... / cc-medl 225:- / övriga 225:- (exkl el)
3) Olovsbo, Falkenberg... / cc-medl 270:- / övriga 270:- (exkl el)
4) Åsleröd, Fjällbacka..... / cc-medl 200:- / övriga 230:- (inkl el)
5) Sollid, Hälleviksstrand / cc-medl 240:- / övriga 240:- (inkl el)

Undantag finns kanske för t.ex midsommarafton ... min dina prispåståenden är inget som jag/vi regelmässigt känner till - har du verkligen egna erfarenheter/kunskaper om vad du ovan ytterligare tillför till dina tidigare påståenden!

Att du erhållit tidigare skrönor från Los Suecos verkar otroligt (fö blir väl inte osakliga och rent felaktiga skrönor bättre om du upprepar dem), Suecos verkar ju alltid veta vad han framför! Mina uppgifter i förra inlägget och även i detta är däremot egna erfarenheter och med ref till fakta!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Visst är man medlem i alla de föreningar som finns och där någon dessutom äger en stor del av landet campingplatser kan man troligen få bättre priser på avgifterna.
Till saken hör att jag är varken medlem, eller tänker att bli medlem, i CC så länge jag är medlem i landets största husbilsklubb och man fortsätter att jobba för priser på ställplatser och campingplatser för husbilar som är rimliga i förhållandet till de faciliter som erbjuds.
För övrigt har jag inga som helst betänkligheter om du anser att de priser som erbjuds är relevanta till erhållen tjänst. Men för den sakens skull behöver jag knappast hålla med om rimligheten även om jag personligen tycker att många priser på campingplatser, framförallt under högsäsong, närmast kan jämföras med ocker.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Att du bara orkar decker ...
Känner du inte motståndet? Mot dina tankar och tveksamma fakta?

Klart som korvspad, var och en bor där det passar.
Det finns många mycket prisvärda campingar.

Kort? Ja om du ska åka i Europa, köp ACSI's CC card med vinterrabatt.
Då bor du för 14-18€ på toppencampingar i stora delar av Europa. Dvs, cirkus 170 kr.
Det är skönt att slippa tömma kemtoan ibland.
Och få duscha med armbågsutrymme.
Och tvätta strumpor/underkläder nån gång.
Det gäller inte bara Europa: Bodde på Jägersbo Camping nu i maj (besökte Forsakafallen i Degerberga på Linderödsåsen):
Pris 150 kr med all service, på en mycket bra camping!
Inget rabattkort! Betalade tom med Swishkort eftersom jag glömt plånboken hemma.

Ingen i Husbilsklubben kan styra/bestämma hur ställ- och campingplatser ska se ut/erbjuda.
(Jo, naturligtvis, komma med bra förslag).
Det som avgör är "Efterfrågan och Tillgång". Den som inte kan erbjuda det kunden efterfrågar ligger illa till.
Tyskland erbjuder fantastiska ställplatser. Och vi har bott på fina campingar i t ex Blekinge, Frankrike och Spanien.
Hur bra och prisvärda som helst!

Om man nu får passa på att tycka: Jag vill ha en central ställplats, dvs nära centrum eller en sevärdhet.
Stå på en forbollsplan/grusplan/gräsplätt i "ottaheiti" är inget för mej.
I torsdags stod vi i Borgholm, okay och tom trevligt, nära gågatan.
Sedan körde vi östra sidan av Öland via Ottenby till Degerhamn. 9 m/s, mitt ute på vischan. Isch.
Ställa ut stolar vid sidan av husbilen? Nej. Men om vindstilla? Kanske en kväll/natt. Men, egentligen inte. Forget it!

Så vi åkte in till Kalmar, till gästhamnen på Kvarnholmen. Underbar stad. Gågata. Kalmar slott. Restaranger. Etc.
Så ska det va'. Tycker jag.

PS. Till dom som anser att en ställplats (rastplats) bara ska erbjuda övernattning, inget annat:
Håller definitivt inte med. Var det inte resan som var målet? Upplevelserna? Byarna? Sevärdheterna?
Sova kan man göra hemma. DS.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Campingplats måste vara det naturliga om man vill stanna några dar. Våra ställplatser har oftast inte den möjligheten, men är däremot anpassade för nattparkering.

Nja, behöver inte ha med antal dagar att göra.
Naturligare? Kan nog vara så ...
Men de gånger vi tagit in på camping har vi för det mesta stannat en dag.
Ner mot Torrevieja längs spanska ostkusten bodde vi hela tiden på campingar, endagsuppehåll.
De var helt enkelt bättre än ställplatserna, och inte mycket dyrare.
(Vi har förstås även stått fler dagar än så ett par gånger).

Kan däremot hålla med om att ställplatserna är "lättare att komma åt", och att de oftast ligger närmare tätorten ifråga, särskilt nere på kontinenten.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Hoppas verkligen att inte alla HBKare resonerar som Bottne42 för då kan ställplatsgruppen sluta jobba för fler ställplatser o tömningsplatser.
Olle.

Olle: Nu får du nog förklara dej, vad är det jag säger som strider mot ställplatsgruppens arbete?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Det jag reagerade på var i ditt ps, jag tycker att en ställplats bör vara en övernattningsplats där man kan tömma sina tankar och fylla vatten.
Olle.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Okay, det är ju din åsikt. Och den har du förstås rätt att ha.
Liksom jag i min PS som du nämner.

Men min åsikt är väl inte så rebellisk så att den försvårar ställplatsgruppens arbete (vilket du antyder)?

Jag tror faktiskt tvärtom; ska ställplatsgruppen arbeta för sina medlemmar måste gruppen naturligtvis få veta medlemmarnas åsikter.
Oavsett vilka.

Och min åsikt är som sagt: En ställplats i Sverige ska följa samma mönster som i Tyskland:

  • Full service, centrumnära (alternativt nära till sevärdhet), ordning och reda, rimliga priser (i SEK cirkus 120-150 kr)

Att skilja från en rastplats eller parkering:

  • En bra rastplats har faciliteter för tömning/fyllning, jfr Trafikverkets dito
  • På en parkering står man någon eller några timmar medan man uträttar ett ärende (eller sover om man så vill och det är nattparkering)

Det är upp till var och en om man vill sova på rastplatser, dygnsparkeringar, ställplatser eller campingar.
Eller hur?

//Bosse
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Varför enbart diskuttera motsatser mellan Campingar, ställplatser, vanliga parkeringar, etc och inte tacksamt utnyttja det totala utbudet? I vår husbilsvärld är vi tacksamma för alla de möjligheter som verklighetens palett erbjuder, kan användas efter var och ens egna behov, lust och ekonomi. Ett stort och varierat utbud kan aldrig vara fel utan borde vara eftersträvansvärt!
Ser inget rimligt för oss husbilister i, att "för principers skull" avstå från stora delar av det faktiska utbud som finns även för oss husbilister.

Vi reser själva inte "bara till övernattningsplatser" utan till platser som har något särskilt att visa upp. Det är då sådant som ger oss mervärden med våra resor än att enbart övernatta, det kan vi isf göra gratis hemma. I dessa sammanhang kanske man skulle göra halt och fundera över - när s.k. ställplatser blir/är dyrare än de flesta campingar, då måste något ha gått mycket snett!

Apropå rubriken; När ställplatser kostar 150:- natten eller mer och erbjuder sämre faciliteter än vad campingar i klassen 150-200:- natten bör man kanske ta sig en funderare? Ställplatser med priser över 200:-/natt kanske är de som förtjänar begreppet "ägarsnikenhet", oavsett vilka som är ägare till platsen ifråga?

PS när vi "bara parkerar", dvs är på genomresa i Sverige så kostar det oftast 0:-/natten! Tar någon betalt, så stiger naturligtvis kraven från oss kunder av naturliga skäl.
 
Toppen