• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägares snikenhet

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

När jag ser önskemålen från många husbilsåkare om vilka faciliteter en ställplats bör ha, så får jag intrycket att det är allt som en camping har utom lekplats, hoppborg, och möjligen butik. Det efterfrågas ju toa, dusch, elanslutning, stort utrymme för markis och möbler m.m? :wideeyed:

...... ja, men gratis! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Hej herr Alfa Montreal
Där kan jag hålla med dig! Vi har ett par bekantas bekanta som gärna bosätter sig där ett gäng dar! Snålrövar;), kan gott tänka mig att det är fler som gärna står där på den solkiga asfalten i flera dagar bara för att tjäna ett par hundringar!
Fast som tillfällig rastplats fyller det sin funktion, sen kan man förstå reaktioner när camping/ställplatsägare ser detta snikeri! Det är skillnad om folk väljer att fricampa pga. just frihetskänslan vid någon avsides skogssjö eller liknande!

Nää, det skall va gött å leva:D

Det är för mej helt otroligt att man kan tänk sig att tillbringa flera semesterdagar på pakeringsplatsen till ett varuhus, hela Öland är ju fullt av härliga ställpatser där man verkligen kan njuta, men inte helt gratis förstås? :wink:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Jag tänkte precis i samma banor när jag startade tråden. Inte kan väl 14 gratisplatser som används sporadiskt gräva något större hål i Kronocamping Saxnäs kassa. Nej, det är som det brukar, den som har mycket vill ha mer & helst alltihop.

Bennie

90 dagar (3 månader) x14 är 1260 övernattningar, inte helt föraktligt för en företagare! :wink:
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Bor precis bredvid ställplatsen och från nu och 2-3 månader framåt, är det ofta 20-30 husbilar o även en del husvagnar som står där över natten, och vissa står där flera dagar även om det inte är tillåtet. Med andra ord, vid den här årstiden är oftast alla platser upptagna och då ställer sig folk helt sonika på de vanliga parkeringsplatserna eller bredvid på gräset istället för att åka vidare eller ta in på camping, så jag har full förståelse för att campingägarna inte gillar det.
På dagtid brukar det för övrigt bara vara ett par stycken, så det är nog inte så att dom stannar för att handla på köpstaden.
Har själv husbil o har svårt att förstå varför folk vill stå på den där asfalts-plätten, när det finns så många andra vackra platser på Öland :)

Om folk väljer att ställa sig på andra platser än på en camping betyder väl det att de inte anser campingarna tillräckligt prisvärda, eller hur. Antingen är priset för högt eller kvalitén för dålig. Campingarna får väl se till att bli tillräckligt attraktiva istället för att kritisera andra alternativ.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Campingägares snikenhet

Eftersom Köpstaden är företagare s gör dom inte det för skojs skull. Dom har säkert upptäckt att detta påverkar försäljningen positivt.

Själva gillar vi Öland och stannar även vi och handlar i köpstaden. Åker dock oftast vidare och övernattar på en favoritplats vid Alvaret. Efter det åker vi oftast till en ställplats vid någon gästhamn.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

När jag ser önskemålen från många husbilsåkare om vilka faciliteter en ställplats bör ha, så får jag intrycket att det är allt som en camping har utom lekplats, hoppborg, och möjligen butik. Det efterfrågas ju toa, dusch, elanslutning, stort utrymme för markis och möbler m.m? :wideeyed:

Har inga synpunkter på SCR eller andra Campingägare. De som driver ett företag (camping) vill så klart tjäna pengar på sin verksamhet. Jag tycker i detta perspektiv inte det är så konstigt att vissa klagar på gratis platser för husbilar. Vi kommer ALDRIG, komma ifrån att vissa erbjuder gratis platser och att då en närliggande campingägare klagar. Kan också förstå att handlare erbjuder dessa platser de vill och att folk skall handla, så de kan tjäna pengar.

Tror vi så länge vi lever få leva med detta problem. På gott och ont.

Jo då! Dom kommer också att lära sig när dom så småningom upptäcker att dom tappar nattgäster.
Dessutom anser jag inte att dom skall gnälla över konkurrens.
Rolf
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Egentligen kanske detta inlägg är i gränstrakterna vad tråden handlar om, men jag kan inte låta bli att beskriva en tråkig erfarenhet.

För ca en vecka sedan tog vi in på en camping i Vimmerby. Överfulla soptunnor, så gott som alla toaletter saknade toalettrullar, skitigt överallt, oklippta gräsmattor, toaletter som luktade skunk, bilar som gasade på kvällen och en massa mer eller mindre löst folk som drog omkring. Visserligen var priset något reducerat eftersom säsongen började dagen efteråt, men rätteligen borde vi ha fått betalt för att bo där. Nu är jag ingen erfaren husbilsanvändare men med den campingens kvalitét måste alla ställplatser te sig som Edens lustgård.

Vimmerby stad kan jag däremot varmt rekommendera för besök!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Jag behöver bara en enkel parkeringsplats för natten. Allt jag behöver finns med i husbilen.
Tycker jag att platsen inte passar mig, så kör jag vidare. Vid behov finns F-campingar till rimliga priser
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Det är för mej helt otroligt att man kan tänk sig att tillbringa flera semesterdagar på pakeringsplatsen till ett varuhus, hela Öland är ju fullt av härliga ställpatser där man verkligen kan njuta, men inte helt gratis förstås? :wink:

Hela Öland fullkomligt kryllar av fina platser att parkera över natten på och det bästa av allt är att merparten är helt gratis!

//Tommy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Campingägares snikenhet

Det är ju lite kul att privata näringsidkare (Köpstaden) vill erbjuda gratis parkering. Det är ju fri prissättning. Det är ju ganska genomskinligt att man gör det för att man hoppas på högre försäljning. Finns på flera ställen.

Ännu roligare är att ställplatser som oftast har bra service och läge, är billigare än campingar. Har man inte barn med sig är det oftast ett bättre alternativ.

Prisutvecklingen på campingplatser börjar bli jobbig. Närmar sig hotellpriser trots att man har rummet med sig.

Hotellen ger ju kraftiga rabatter på sommaren.

Comfort Hotel Malmö3,5 stjärnor
Carlsgatan 10, Malmo, 211 20, Sverige, ‏‎0859 366 503‎
ord 1 478 SEK nu 549 SEK
för 1 natt
inklusive skatter och avgifter


Men man ska ju inte klaga på priser. Det är ju fri prissättning. Det är ju bara att åka vidare. Men om campingplatserna kan sätta priser fritt ska dom inte klaga på gratis alternativ. För alternativet är ju prisreglering..
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Tyckte till tidigare om campingägares snikenhet. Som jag skrev fick vi betala 440:- för en natt på Orsa Camping som var fulltecknad i midsommar.
Vi drog vidare och och fann en camping 7 km före Rättvik som drivs av en ideel förening. Vikaregården.
210:- med alla faciliteter. Kanonutsikt över Siljan o.s.v.
Här tycker jag definitivt inte man kan tala om Snikna campingägare!
Rolf
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Vi blandar hej vilt mellan Ställplats och f-campingarna (som oftast har riktigt humana priser)
Sen är det faktiskt riktigt trivsamt och lätt att kolla i F-Campingarnas katalog när man planerar sina äventyr. Där finns fina beskrivningar om Campingarna och även Ställplatser samt de för våran del smidiga kordinaterna för den smidiga inmatningen skull.

Platsen i Färjestaden som denna tråd startade med fyller också en fin funktion som just en tillfällig viloplats och ett bra ställe att bunkra på!

Sen är inget fel eller rätt så länge man inte retar folk....;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Hur är beläggningen på campingen som den stackars campingägaren som ojar sig över några parkeringsplatser för husbilar vid ett köpcenter har?

Det tråkiga med SCR är i mitt tycke att de försöker tvinga in oss husbilister på deras campingar utan att göra så mycket åt de önskemål som många av oss har. Jag tänker då på kravet på medlemskort i SCR, in- och utcheckning, ofta speciella tider när man får göra detta, servicefaciliteter av allehanda slag som vi vare sig vill ha eller behöver eller kanske inte ens kommer att nyttja även om de finns.

Men vad gör SCR när campingen är fullbelagd? Kräver de att jag skall avbryta min semester och åka tillbaka hem? Eller är det kanske tillåtet att stå på en parkering i sådant fall? Skulle inte tro det. Hur ställer sig SCR till det faktum att de flesta campingarna är stängda större delen av året? Skall det vara förbud mot husbilsturism dessa årstider?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

90 dagar (3 månader) x14 är 1260 övernattningar, inte helt föraktligt för en företagare! :wink:

Nä, men det är inte 90 x 532 = 47880 övernattningar som i Saxnäs fall heller. Men som vanligt försöker man även lägga beslag på den sista gnuttan också. Metoden verkar vara att går det inte med moroten (en tvivelaktig sådan) så tar man till piskan.

Ett förslag är att alla som ojar sig över fricamping & gratisplatser skall föregå med gott exempel & hålla sig på campingar med sin husbil:D

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Var på en "Värmlandsrunda" (fiske) under c:a en vecka utan att behöva anlita en enda campingplats.:)

Nu påstås det även att laxen har börjat visa sig från den goda sidan vid Forshaga så det är nog läge att ta en funderare till innan Norgeresan.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Hur gick din runda? Värmland är ju inte så långt bort för mej- Skulle vara kul att göra ett försök.

Bennie
 
Toppen