• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägares snikenhet

R

Rolfevert

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Jag har deltagit i kören som tycker campingägare är snikna. Efter att ha stått ett par nätter på tidigare omnämnd camping i Vikarebyn har vi just nu landat på Malungs camping som är ansluten till SCR. Hur många välskötta platser som helst och mycket välskötta faciliteter till det (enligt vårt tycke) facila priset på 250:- per natt.
Rolf
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Campingägares snikenhet

Det är lugnt husbilarna ökar lavinartat snart står campingägarna med mössan i hand och gör som vi vill.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Dom kanske faktiskt redan gör som en majoritet av oss vill? Ja, om vi med ”oss” menar alla vi svenska husbilister.

I klubben är vi ca 12.000 medlemmar men det är bara ett relativt fåtal som hörs i forumet och ”gör uppror” mot campingarna och campingavgifterna. Om vi tar i så vi spricker så kanske 1000(?) medlemmar deltar i diskussionerna och i någon form även sågar campingarna.
Det lämnar då fortfarande 11.000 medlemmar kvar som sitter tysta i frågan…

Sen läste jag någonstans att det finns drygt 50.000 husbilar i Sverige…Om nu 40.000 av dom rullar på vägarna så skulle det kunna vara så att undantaget ”våra” 1.000 missnöjda medlemmar så kan det finnas 39.000 husbilsägare som faktiskt är nöjda med campingarna och mer än gärna tar in på dem.
Det är ju faktiskt inte direkt glest mellan husbilarna på campingarna. :confused:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Vi håller med att det skall finnas valfrihet SCR campingar är inget för oss, någongång stannar vi på en FC camping i Sverige.

Vi stannar där det passar oss, oftast är det ställplats eller liknande och nästan lika ofta blir det SCR/ FC Camping. Vi kör oftast 2-3 dagar i det fria och sen 1-2 dagar på camping under hela vår semester för det är så vi vill ha det.

Vi tycker dock att SCR borgar för mer kvalité än FC, det finns säkert massor med undantag på det också men så har vi uppfattat det iallafall.

Jag är glad att det finns folk som orkar motarbetar SCR framfart, det är friheten att kunna välja som vi vill ha så ni ska ha en eloge.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Jag skulle vilja säga att "många husbilsåkare" inte är majoriteten av oss. Min gissning är att de flesta stannar en natt & åker sedan vidare. Att veva ut markis & möblera gör nog inte många heller. Sin hygien sköter nog de flesta i HB'n & känner man för att duscha så uppsöker man en camping eller ett ställe som tillhandahåller detta. Väldigt många av oss (kanske rent av merparten) har solcellspaneler & är därför oberoende av el. Resten av oss husbilsägare som vill ha alla bekvämligheter kan väl ta in på en camping. En ställplats är väl menad som en övernattningsplats i första hand. Jag antar att det inte är någon skillnad mot ställplatser i övriga Europa. Att göra svenska ställplatser till någon typ an "minicampingar" förfelar dess syfte.

Bennie

Mina iakttagelser säger att det är precis tvärtom mot vad du skriver. Vid ankomst till en ställplats ansluts genast bilen till el, sedan ut med utemöblerna, ölen och vinet, därefter markisen. Sedan börjar vandringarna till toa, dusch och eventuell diskmöjlighet. Vi hör till de få som inte gör allt detta utan i huvudsak använder bilens faciliteter, men visst, ibland använder vi platsens toa eller dusch. Observera att jag har inte några synpunkter på detta, men jag tycker att beskrivningarna skall vara riktiga!
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

En ställplats är för mig en en jämn hårdgjord yta där man kan stå över natten utan att behöva plocka fram varesej klossar eller annat samt att kunna tömma det man har i tank o toa samt kunna fylla på vatten. Är platsen sedan utrustad med toa dusch och el anser jag man kan likna detta vid en minicamping och är inte ett måste för vårt husbilsåkande.Men smaken är som baken.
Olle.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Mina iakttagelser säger att det är precis tvärtom mot vad du skriver. Vid ankomst till en ställplats ansluts genast bilen till el, sedan ut med utemöblerna, ölen och vinet, därefter markisen. Sedan börjar vandringarna till toa, dusch och eventuell diskmöjlighet. Vi hör till de få som inte gör allt detta utan i huvudsak använder bilens faciliteter, men visst ibland använder vi platsens toa eller dusch. Observera att jag har inte några synpunkter på detta, men jag tycker att beskrivningarna skall vara riktiga!

Mitt uttalande står för hur jag har uppfattat husbilslivet & skriver också att dom som vill ha campingarnas bekvämligheter kan ta in där. Att du sedan är väldigt insatt & uppenbarligen vet hur det fungerar är ett uttalande som får stå för dej. Jag har svårt att tro att merparten av oss husbilsägare utnyttjar campingar i någon större omfattning & därav SCR's idoga arbete att även få in oss i fållan.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Du får nog ge dej ut på en eller annan undersökningsturne' med din husbil, förslag till undersökningsplatser i din närhet är väl Vita Sannars Camping, First Camp Lidköping, Spikens fiskeläge, Sjötorp ställplats, på lite längre avstånd ställplatserna på Öland. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Så du menar att det är dit majoriteten av husbilsägarna beger sig när dom skall ut & åka. Observera att det är det som frågan handlar om. Jag skrev ju "Jag skulle vilja säga att "många husbilsåkare" inte är majoriteten av oss. " Jag skrev också "Min gissning är att de flesta stannar en natt & åker sedan vidare. Att veva ut markis & möblera gör nog inte många heller" & då menar jag dom som bara övernattar i alla fall vad det gäller markisen. Om man skall vifta med pekpinnen så bör man nog vara lite påläst.:wink:

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Campingägares snikenhet

Du får nog ge dej ut på en eller annan undersökningsturne' med din husbil, förslag till undersökningsplatser i din närhet är väl Vita Sannars Camping, First Camp Lidköping, Spikens fiskeläge, Sjötorp ställplats, på lite längre avstånd ställplatserna på Öland. :)

Vita Sannar har jag varit på. Ett av mitt livs hemskaste upplevelser! Vi flydde därifrån några timmar på eftermiddagen när horden ungar på hoppbollen skrek som värst och kvävande grillrök fyllde luften.

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Mina iakttagelser säger att det är precis tvärtom mot vad du skriver. Vid ankomst till en ställplats ansluts genast bilen till el, sedan ut med utemöblerna, ölen och vinet, därefter markisen. Sedan börjar vandringarna till toa, dusch och eventuell diskmöjlighet. Vi hör till de få som inte gör allt detta utan i huvudsak använder bilens faciliteter, men visst, ibland använder vi platsens toa eller dusch. Observera att jag har inte några synpunkter på detta, men jag tycker att beskrivningarna skall vara riktiga!

Ska börja med att tala om att vi hittills aldrig har tagit in på en camping med husbil, däremot är min förutfattade mening av en camping beskriven just som ovan. En ställplats är för mig något helt annat, och jag börjar nu undra om jag överhuvudtaget är med i rätt klubb... :rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Så du menar att det är dit majoriteten av husbilsägarna beger sig när dom skall ut & åka. Observera att det är det som frågan handlar om. Jag skrev ju "Jag skulle vilja säga att "många husbilsåkare" inte är majoriteten av oss. " Jag skrev också "Min gissning är att de flesta stannar en natt & åker sedan vidare. Att veva ut markis & möblera gör nog inte många heller" & då menar jag dom som bara övernattar i alla fall vad det gäller markisen. Om man skall vifta med pekpinnen så bör man nog vara lite påläst.:wink:

Bennie

Påläst är en sak, kanske lite besök i verkligheten ger mera i det här fallet? Men, jag är nog både påläst och ganska erfaren, och har under den tid vi har åkt husbil sett hur utvecklingen gått mot alltmer välutrustade ställplatser där bilarna står anslutna till el även på sommaren och där både möbler, stolar samt markis används i mycket stor utsträckning, även vid korta stopp. Ökningen av husbilar som står på campingplatser ser jag som mycket stor. Inget fel i detta, men andelen rena fricampare har nog minskat kraftigt i förhållande till det totala husbilsbeståndet, medan de som vill ha alla bekvämligheter har ökat. :)
 
Senast ändrad:

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Jag tror att vi alla är olika och har olika behov. Jag har samma fundering om varför folk köper en husbil med dusch och toa for få friheten. Och sedan vill ha dusch och toa på ställplatsen. men jag har sluttat att fundera, och acceptera att någon fortfarande hänger kvar i husvagnslivet. Och att de vill köa för att duscha och gå på toa.
För mig är en bra ställplats et lugnt ställe utan lekplats, och möjlighet for tömning och påfyllning av vatten. Finns där El till ett så tar jag också det om rimlig pris är .
Om el priset är for hög klara jag mig med solceller.
Jag respektera att någon har andra behov. Det är exakt det där gör HBK så bra.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Campingägares snikenhet

Det skal mye til før min fru går til sanitærbygget på en camping! Og el kobler vi oss til om det er inkludert i prisen på plassen og ikke kan velges bort, da kjøres mest mulig på el :D ikke fordi vi trenger det :rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Vita Sannar har jag varit på. Ett av mitt livs hemskaste upplevelser! Vi flydde därifrån några timmar på eftermiddagen när horden ungar på hoppbollen skrek som värst och kvävande grillrök fyllde luften.

Jappe

Jappe, det går ju faktiskt att välja platser långt ifrån servicebyggnad, pool och hoppborg, men du kanske längtade till gemenskapen? :D
 
Toppen