Sv: Bygger carport till husbilen
Medan bärläkten, som jag grundat nu, torkar tar jag itu med utsprången. Korrugerad plåt är ett obändigt material som är tillverkat med räta vinklar och som inte medger några justeringar att tala om. Nu är det snart dags att använda Pythagoras förnämliga matematik igen. Jag är medveten om att det är takytan som absolut måste ha räta vinklar.
Den beställda plåten täcker 9 m. Långsidorna är 8,85. Självklart släpper jag då ut bärläkten på kortsidan mot gården så att jag slipper kapa plåten. Borde vara enklast att inte kapa läkten förrän jag lagt alla plåtar. Jag kan väl kapa bärläkten längs sista plåten då och skruva en vindskiva i ändarna på läkten? Något litet vinkelfel borde väl trollas bort då?
Det som absolut inte får ske är att plåtarna måste förskjutas i längsled så att framkanten blir sågtandad.
Här har jag provisoriskt skruvat fast en läkt som skjuter ut utanför plåtytan. Den höjden är ju självskriven som den urtagna plåten skall ligga på.
Tänker sätta dit en regel även på undersidan för att få bestämt var sista takbalken skall sitta.
Öppen för förslag till lösningar på hur jag skall bygga för baksidan över taket t.ex.