• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger carport till husbilen

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Jobbar du på accord?
Kul att se att det häder så mycket varje dag.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Inte mycket gjort idag. Var på dagis på fm. Gubbdagis i Mjölby Tennisklubb. Spelar 1 tim men fm har en förmåga att försvinna. Kommer hem och k.h. bjuder på tunna pannkakor med hemgjord blåbärssylt och vispgrädde. Klart man måste vila lite middag också då.

Satte upp de enda takbjälkar som var färdigmålade och torra, 2 st.


P9290403.JPG


Resten ligger här och kan nog inte hanteras förrän på fredag.
Skall dock sätta upp ytterligare 2 längsreglar för panelen. en längst ner och en direkt under hammarbandet



P9290404.JPG



Så här ser den del av huset ut som innehåller garage med genomgång till huset. Den här öppningen på carporten skall också få panel. Och en dörr. Som synes blir snöskottningen överkomlig från garaget (numera snickeriet) till den kära gamla husbilen.



P9290405.JPG


:mcride:
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Alve, va fint det blir!

Hur har du fäst in takbjälkarna vid huskroppen?

Från ett härligt Västervik! :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Skråskruvar i regeln som de står på och i väggen.

Västerviks hamn på sommaren är verkligen mysig.

Hälsningar

Alve
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Imponerande bygge Alve. Inte minst ytteväggen och hur du konstruerat stolparna med lock för att låsa hammarbandet. Jag blir dock lite fundersam kring din infästning i bärlinan på husväggen. Du har valt att ställa takreglarna på bärlinan och skråskruva i regel och vägg, istället för att använda balkskor. Borde du inte komplettera med vinkeljärn under varje takregel och ner på bärlinan? Bara för att låsa konstruktionen bättre för sidorörelser. I mitt trähus är panel och underliggande spikreglar ganska rörliga.

Krister N
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Håller med krinil.

Fint bygge du gör så sätt dit balkskor för säkerhets skull.
Nu kommer stabiliteten öka när du panelar bakgaveln men tycker ändå du ska sattsa på balkskor.

Tänk på din snälla granne, han kanske ändrar sig när din carport ligger på hans tomt;)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Tack för era synpunkter om balkskor. Jag förstår ert resonemang eftersom det var det första jag också tänkte på. Efter en del resonerande hit o dit, där även min snälla granne deltog, så har jag kommit fram till att balkskor inte tillför någonting. Grannen föreslog skråspikning men eftersom jag för flera år sedan har slutat spika så väljer jag skruv. Skruv av hög kvalitet, inte Biltematypen. Det är när jag summerar hela konstruktionen som jag drar den slutsatsen. Skall berätta mina tankegångar men börjar från slutet:

Regeln som balkarna vilar mot är skruvad med kraftiga skruvar i betryggande mängd. Då jag drar fast en balk, obs, en balk så känner jag direkt i skruvdragaren hur det biter. En kraftig skruv snett ner i väggbalken och tre från sidan i väggen.
Om jag skulle använda en kofot och försöka bryta loss det igen så skulle väggpanelen få ge sig först. En balksko skulle inte ge någon positiv skillnad. OBS! att jag nu pratar om en balk.

Med 10 balkar i sidled som sammanfogas med bärläkt 45 x 70 cm som fästs med 2 skruvar i varje balk med 80cm c/c och vindskivor på vardera sidan plus en bräda som jämnar ut fallet så är jag helt övertygad om att fästet i väggen blir tillräckligt.

Att jag väljer bort balkskor (väggregeln är ändå självskriven) är för att slippa det småpyssel som uppstår vid varje balk.

Belastningen på taket tror jag blir till 99% rakt ner. Den belastning det handlar om kan endast snö åstadkomma. Om snön skulle åstadkomma ett så starkt drag utåt att alla balkar skulle släppa från väggen så är nog min teori den att snön i sig själv långt tidigare åker av.

Det som däremot oroar mig är vad vind kan åstadkomma. Om det blåser rätt in i öppningen så måste det bli väldiga lyftkrafter. Ena kortsidan skall ju täckas helt men det borde vara möjligt att tillfälligt täcka även andra öppningen. Samma åtgärd som man kan se att man vidtar i USA inför väntade cykloner.

Då vi får nästa storm av kategorin "Gudrun" eller "Per" så gäller det att hålla i hatten. OBS! att jag inte skrev "om". Vi får naturligtvis fler sådana stormar och då tvivlar jag på att wirehus och båttäckningar står kvar. Mins att träd slets upp med rötterna.

Jag är tacksam för synpunkterna på hållfasthet och förkastar dem absolut inte. Ville bara berätta om hur det kan komma sig att jag valde bort balkskor. Blir jag övertygad om att det behövs så sätter jag dit både balkskor och vinklar. välkomna tillbaka!!

Hälsningar

Alve
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygger carport till husbilen

Alve - ditt resonement er rett. Som et lite tillegg kan jeg nevne en hangar på en av flyplassene i Finnmark hvor de hadde glemt å stenge porten - bakveggen blåste ut! Den andre hangaren ved siden av denne haddde lukket port og fikk ingen skade. Tror ikke at en presenning vil hindre dette, men husbilen vil dempe trykket på bakveggen om det blåser inn i carporten.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej igen Alve!

Nu gick du allt igång lite! :D Det är bra. Man ska tro på det man gör. Det gör du bevisligen och din övertygelse i svaret gör mig helt lugn.

Men med en dåres envishet hävdar jag att hållfasheten hade ökat med en bärlina i samma dimension som takbalkarna, dvs 195 x 95, (ser det ut att vara) och med reglarna anslutna mot bärlinan med "fyllda" balkskor. Sedan är säkert din lösning tillräcklig för ditt bygge.

Sen gör du det här jobbet så bra och engagerande så du får nog stå ut med mina kommentarer framöver också. :) Jag är en oförbätterlig amatör som tycker att snickrande är förbaskat roligt.

Krister N
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Dina kommentarer är alltid välkomna. Min avsikt med att berätta på forumet i detalj hur jag gör är just att jag räknar med att jag är under uppsikt. Det känns bra att veta att jag får en "se upp" reaktion om jag hittar på nåt tokigt.

Dessutom får jag en ordentlig historik.
Kanske kan inspirera någon också.
:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej alla glada!

Om jag drar i dom här skruvarna, första bärläkten intill väggen och sedan skruvar läkten i balkarna tror jag att lyft- och vridkrafterna är fixade. Är det fortfarande någon som tycker att jag skall gynna balkskomarknaden? Skråskruvar dessutom. Vad säger du Krister?

PA010407.JPG


Det blir ingen annan skyline idag än denna.

PA010408.JPG

Har måttbeställt plåt. 365 långa. Takbalkarna är 360. Kondensskydd skall monteras under plåten. I helgen blir det målning och montering av bärläkten och klurande på hur jag kommer runt utsprången.

Trevlig helg alla!
:mcride::mcride:
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Snyggt Alve! Du ökar dessutom bärkraften och reducerar som sagt risken för lyft- och sidorörelser! Du gör också konstruktionen mer stum i anslutningen till huset. Små rörelser i såna här förband har annars en förmåga att öka genom åren pga utmattning i fästena. Skruv, spik, skruvhål, mm. Det gäller inte bara hur det håller idag, utan också hur det håller i morgon och om 10 år eller mer.

Trevlig helg
Kriser N
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Medan bärläkten, som jag grundat nu, torkar tar jag itu med utsprången. Korrugerad plåt är ett obändigt material som är tillverkat med räta vinklar och som inte medger några justeringar att tala om. Nu är det snart dags att använda Pythagoras förnämliga matematik igen. Jag är medveten om att det är takytan som absolut måste ha räta vinklar.

Den beställda plåten täcker 9 m. Långsidorna är 8,85. Självklart släpper jag då ut bärläkten på kortsidan mot gården så att jag slipper kapa plåten. Borde vara enklast att inte kapa läkten förrän jag lagt alla plåtar. Jag kan väl kapa bärläkten längs sista plåten då och skruva en vindskiva i ändarna på läkten? Något litet vinkelfel borde väl trollas bort då?

Det som absolut inte får ske är att plåtarna måste förskjutas i längsled så att framkanten blir sågtandad.

Här har jag provisoriskt skruvat fast en läkt som skjuter ut utanför plåtytan. Den höjden är ju självskriven som den urtagna plåten skall ligga på.


PA020409.JPG


Tänker sätta dit en regel även på undersidan för att få bestämt var sista takbalken skall sitta.

Öppen för förslag till lösningar på hur jag skall bygga för baksidan över taket t.ex.
:mcride:
 
F

F.d. 8987

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej!
Har du koll på att några av skruvarna drar in i regelvirket i huset så inte alla bara sitter i panelen?
Mvh Torbjörn
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Lägg på alla plåtarna utan att fästa den sista. Markera slutet på sista plåten kapa bärläkten så mycket kortare som tjockleken på vindskivan. Fäst sista plåten. Fäst vindskivan. Sätt en vinklad täckplåt på som passar till första eller andra vågdalen på plåten.
Gjort en enkel teckning som visar hur jag tänkt.
Ove.G
 

Bilagor

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    4,7 KB · Visningar: 380
F

F.d. 7311

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Alve !
Du kan sätta en vinkel på varje sida på takstolen i stället för balkskor det blir bra stöd
dom finns i olika storlekar och ger ett gott stöd i sidled. Både på hammarbandet och vid husväggen.
RET52
icon7.gif
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Fint blir det. Hade du tänkt att fylla på med takstolar längre fram nu?

Blir ett långt garage då.......
 
Toppen