• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger carport till husbilen

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Torsdagen regnade bort helt. I går satte jag upp de tre sista balkarna och skruvade fast bärläkten längst fram på balkarna. Jag drog ut läkten någon cm utanför balkarna så att jag kunde eliminera de små avvikelser i längd som alltid uppstår mellan balkarna. I dag blir det att slutmåla resten av bärläkten för att sätta dit dem i morgon.

Jag vill gärna ligga lite före i planeringen och har därför börjat grunna på det som jag tycker är största problemet med att få ett tak helt tätt. Anslutningen till väggen. Det är stående panel med en v-fördjupning mellan brädorna. Den åtgärd som man direkt tänker på för att få tätt bakom plåtremsan som skruvas i väggen är att såga upp ett spår där plåtens bakåtvikta fals skjuts in. Det skall jag också göra. Spåret får dock endast vara några mm djupt. Kan inte fräsa så djupt in att jag passerar fördjupningarna. Då har jag nästan sågar av panelen och då hjälper det inte hur ordentligt jag har fäst hela paketet i väggen. Det skulle betyda en påtaglig försvagning.

Jag tänker alltså skära in lite så att jag tätar själva släta delen på panelen och måste alltså komma på vad jag skall använda för att täta i profildjupen.

Tätning mot korrugerade plåten, nedåt alltså, får bli med den profilerade skumgummilisten.

Vet sedan jag pysslat med ett tak av korrugerad plast att det är enorma mängder vatten som rinner längs fasaden och som blåser uppåt i dalarna.

Någon som vet vad man väljer för tätningsteknik??
:mcride:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Har med bra resultat gjort på detta sätt på vårt hus vid tillbygge 1979. Taket lutar bara 90 cm på ca 6 m längd men det funkar.
Idag skulle jag dock välja att limma plåten mot väggen med två limsträngar samt ett fåtal skruv. På detta sätt tätar du täckplåten vid väggpanelens fas.
Lämplig lim skulle kunna vara Fastbond eller liknande. Ovanför den invikta delen av täckplåten tätas lämpligen med silikon för utomhusbruk. Självfallet bör sågsnittet grundmålas med Visir eller annan lämplig grundfärg för att täta fibrerna i träet.
Kom på att du bör lämna ett mellanrum mellan väggen och takplåten när du börjar lägga taket för att ha lite marginal om du får ett vinkelfel vi läggningen.
Ove.g
alve.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Tack för tips. Har faktiskt själv tänkt på att lämna 2 cm vid väggen för justeringsmån. Väggar är ju inte alltid släta. Det är de relativt stora v-profilerna i panelen som jag måste fylla med något. Är det där som du rekommenderar silikon för utomhusbruk?

Fäster silikon bra mot sågat trä? Målat visserligen. Hur fungerar utomhusfog? Vet också att vatten kan ta sig in i överlappningen av panelerna och smita förbi. Kan man pressa in tätning ordentligt. Finns det något material som inte torkar och spricker och släpper?

Hälsningar Alve
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygger carport till husbilen

Personlig foretrekker jeg butylgummi fremfor silikon - sitter bedre og har bra fleksibilitet.
 
F

F.d. 7311

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Alve!
Det finns utomhusfog som ej stelnar och är övermålningsbar funkar bra.
MVH/Ret52
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Bygger carport till husbilen

När jag byggde min carport så använde jag en plåt som var bockad i 90 grader och slät på ena delen och profilerad med samma profil som takplåten på den andra delen, den använde jag vid vägganslutningen. Kom på nu att de heter nog "övergångsplåt".

Piraten
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej
Jag lyckades aldrig täta profildjupen på panelen jag provade silikon mjukfog latex butyl
och alt som finns men det blev aldrig riktigt tätt.
Så jag klädde gavel spetsen med en omgång panel till med en 10mm luftspalt emmellan.
Plåten är ju 200mm upp på vägen sen släppte jag ju ner nya panelen 100 mm över plåten
Det blev kanon så nu i eftertanke kunde man ju gjort detta li kväl från börja
Ha en bra dag
Sonny
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Nu är bärläkten på plats och plötsligt tar jobbet slut i väntan på beställda prylar. Väntar på färg till panelen och väntar på takplåten. Kanske får jag kondensskyddet i morgon och kan nita dit det.

PA100417.JPG

Helt utan jobb är jag dock inte. Här är byggstart på dörren.

PA100418.JPG


:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Målat 2 vindskivor idag och kapat och gjort droppnäsor på 60 st panelbrädor.

Men!! Första räkningen har kommit. Börjar från grunden:

Tidigare färg beräknad mm.: 1.130:-
Papprören: 163:-
Betong: 610:-
Plintjärnen: 600:-
Stående reglarna: 335:-
Lockbräderna: 311:-
Hammarbanden: 360:-
Snedsträvorna 2 st: 91:-
Takbalkarna 1.078:-
Bärläkt och horisontella reglar (del av): 1.036:-
Montageband: 125:-
Träskruv: 331:-
Bärläkt och horisontella reglar (del av): 1.036:-
Lockbräder ytterligare: 340:-
Vindskivor 199:-
Takbalkar ytterligare: 358:-
Panel 58 kvm: 780:-
Tryckt byggtimmer: 197:-

Totalt hittills:8.980:-.

Tillkommer småningom takplåten och ytterligare panelbräder samt färg till dessa.

Tycker det ser hoppfullt ut. Det är fortfarande en bit kvar till wirehus.
:mcride:
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Bygger carport till husbilen

Ett fantastiskt bygge mycket roligt att följa ditt arbete här, tack för att du delar med dej. Vi får väl köra förbi och ta en titt i verkligheten när det är klart. Vi bor ju inte mer än ett stenkast från er.
MVH Gunilla & Rolf :msn_highfive::bye::bye:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Ni är välkomna! Hör av er igen då bygget är klart. Kolla att vi är hemma.

Hälsningar

Alve
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Ursäkta en liten tanke.Såg att du var "arbetslös" i väntan på material. Noterat på senaste fotot att du inte monterat rännkrokar och fotplåt ännu. Tänker du göra det efter att ha lagt plåttaket ? Är mycket enklare att göra det före takplåtjobbet.
Ove.G
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Det är nog bristande rutin. Har dock målat en hel del. Rännkrokar i min tanke skulle sitta på balkarnas ändträ utan invikning under plåten. Tänkte att justeringen av avståndet för hängrännan krävde att plåten var på plats. Fotplåt är ett uttryck som jag inte känner till. Vad är det?

Har brottats med vinkeln för första vindskivan idag och kapat läkten och monterat vindskivan. Bestämde vinkeln med Pythagoras matematik. Försiktig som jag är så kollade jag med min lilla vinkelhake vinkeln mellan nosläkten och uppritade kapningar. Det var inte riktigt exakt. Mycket riktigt, jag hade mätt en kateter frän läktens insida och diagonalen från utsidan. Det räckte för att visa en avvikelse med en liten vinkelhake.

Plåten har nu anlänt till orten. Snälla grannen erbjöd sig att hjälpa mig att lägga upp den på torsdag. I morgon, onsdag, skall den gamle på besiktning. Målning på kvällen. Rapporterar på torsdag kväll.

:mcride:
 

Micke C

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4290
Medlemskap
2021
Sv: Bygger carport till husbilen

Fotplåt - här hittar du en enkel förklaring:
Fribärande läkt ? tak med profilerad plåt - TräGuiden

Med en vertikalt monterad fotbräda och rännkrokar för fotbräda,
http://www.lindab.se/frameset/run_f...asterweb_standard.asp&ExpandID=3000&T=39&L2=1

så får du ett ett enkelt montage av hängrännan. Skruva fast den första/översta kroken, räkna med ett fall 2-3 mm per meter och skruva den sista/nedersta kroken, spänn ett murarsnöre mellan krokarna och skruva dit resten. Med denna typ av krok så slipper man allt krångel med att bocka rännkrokar där både fall och rännhöjd måste bli rätt i bockningen.

Kul att följa dit bygge - lycka till

Micke C
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Tack vare snälla grannen som hjälpte mig med att få upp plåten och dessutom med skruvningen så fixades det hela på bara 3 tim. Det kinkigaste är därför klart nu. Resten är ju av pysselkaraktär.

Så här ser det ut nu:
PA140419.JPG PA140420.JPG

PA140421.JPG

Färgen till panelen skall komma i morgon. Alla bitar faller väl på plats. Måste erkänna att jag har haft stor tur med mått och leveranser.

Har nu jobbat med detta i 24 dagar, 150 tim.

:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Du är duktig och händig du Alve. Bra ser det också ut. Hoppas du får mycket nytta och glädje av ditt bygge och att husbilen slipper snö och annat oväder.
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

I dag har det faktiskt snöat lite grann. Dock inte på den gamle. Har inte hört av mig på ett tag beroende på att det blir små förändringar i bild trots idogt arbete. Gäller alltså: Målning och uppsättning av panel varenda dag. Bilder kommer senare.

Vid lite gloppigt och ygt väder har jag jobbat lite på plankdörren. Här farmsida:
PA200422.JPG

Och baksida (insida):
PA200423.JPG


Eftersom jag aldrig gjort en sådan dörr tidigare så uppstår konstiga funderingar. Tänkte mig att skruva hakgångjärnen så att skruvarna går in i de övre och undre horisontella reglarna. Då jag lägger dem på plats tycker jag dock att gångjärnen hamnar för högt resp. för lågt. Dom ser alltså ut att tappa greppet om dörrmitten. Kan det vara lämpligt att placera dem så att man får en undre, en mittre och en övre yta som är vardera tredjedelar av dörrhöjden?

Väldigt kluriga problem man har!
:mcride:
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Alve!

När jag byggde mina stora garageportar 2250 x 3000mm,
så hade jag ett diagonalstag hela vägen i varje port.

Vad det gäller gångjärnen, så använde jag 3 stycken, två på den övre halvan och 1 på den nedre. 4/4 indelning 2/4 uppe och 1 den sista 4 delen.
Jag la in förstärkningar vid resp. gångjärn, som korsade de diagonala halvt i halvt över hela dörren.

Största belastningen ligger ju överst.

Funkade perfekt, starkt som björnsk..t, som farsan sa!;)

Ha det gott!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Lite för sent för din del Alve. Men det enklaste sättet bygga dörrar med perfekt passform är att sätta upp karmar och överstycke. Sedan skruvar man fast karmens gångjärnsdel ( var noga med lodlinjen). Därefter sätter man fast sidostycket på respektive dörrhalva med dörrens gångjärnsdel. Därefter bygger man dörrarna på plats men man låter övre och undre regel gå hela vägen över båda dörrbladen. Bygg färdigt båda dörrbladen och när du är färdig såga av de båda reglarna som går tvärsöver i mitten. Hej hopp och allt är klart dörrarna på plats passar perfekt utan besvärliga mätningar och annat grubbleri. Naturligtvis målar man under tiden så att ändträ och andra svåra ställen får färg.
Ove.G
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

I det här fallet handlar det inte om portar utan om en enkel plankdörr för gåtrafik. Ingen perfekt passform krävs. Den är t.o.m. 1 dm för kort. Där skall sitta en gummimatta som släpar mot mark, is etc.
:)
 
Toppen