• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM igen

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
Eftersom även jag funderar på att köpa ett par AGM battteri från Biltema har jag ett par frågor.
Har sett att flera kör med dessa och bör haft dem något år. Fungerar de fortfarande för er? Nästa fråga, hur gör man med luftningen som sitter på de gamla batterierna, har dessa batteri den eller skippar man bara den? Behöver inställning på laddaren ändras?

/Lars
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Biltema AGM igen

Kan detta vara användbart? Har en sådan & 12 volt/200w solpanel som fungerar klockrent.

Tracer 2210-RN klarar upp till 260W solpaneler (i 12V) eller 520W ( i 24V). Maximal spänning från solpanelerna 100V.

Specifikationer
Artikelnr 2-8-20100-
Max-ström 20A
Passar 12V solpanel? Ja
Passar 24V solpanel? Ja
Passar 48V solpaneler Nej
Max Solpanel-effekt 12V 260W om batterierna är på 12V
Max-solpaneleffet 24V 260W om batterierna är på 12V, 520W om batterierna är på 24V
Maximal solpanel effekt 48V Nej
Laddningsnivå-visning Avtagbar display med klar text, (display köpes separat ingår ej i priset), regulatorn fungerar även utan display
Uppladdningsvisning Avtagbar display, Visar i klar text pågående laddningsström samt laddad Ah och förbrukat Ah med mera, köpes separat
Inställbar för olika batterityper Justerbar för optimal laddning av våt (syra-) eller torr (GEL/AGM) -batterier
Skydd mot djupurladdning Ja
Egenförbrukning mindre än 10mA (för 24V),mindre än 20mA (för 12V)
Spänningstransformering Ja
MPPT-funktion Ja
Vikt 1,1kg
Mått 169 x 118x 83 / mm
dokument användarmanual (engelska)
Tillverkare EPSolar

Bennie
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Kan detta vara användbart? Har en sådan & 12 volt/200w solpanel som fungerar klockrent.

Tracer 2210-RN klarar upp till 260W ........

Inställbar för olika batterityper Justerbar för optimal laddning av våt (syra-) eller torr (GEL/AGM) -batterier.............

Bennie

Det är just det - hur hög är laddspänningen vid resp. Inställning?
Sen säger Caliras kuntjänst (tillverkaren av laddaren i vår hb) och Awimex att AGM skall laddas som våt, inte som GEL. Detta har debatterats här tidigare i flera trådar med många olika åsikter och debattörer.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Biltema AGM igen

Jo det är som dom säger i bruksanvisningen för Tracer-regulatorn nämns att AGM skall laddas som ett slutet batteri. Som jag tidigare skrivit i tråden så hat Tracer 3 batterilägen öppet, slutet & gel. Har du AGM så väljer du slutet & då bestämmer regulatorn så att laddspänningen alltid är den rätta i det här fallet 14,4 volt. Jag har nu kört anläggningen ett par veckor & har hela tiden kontrollerat värden så att den laddar som den skall. Det är detta som är finessen med MPPT.

Laddningsregulator mppt 20A

Den här köpte jag:Epsolar Tracer 2210RN MPPT Solar Battery Charge Controller 20A Remote Meter MT5 | eBay halva priset mot att löpa den i Sverige.


Bennie
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Ok, 14,4v. Det jag är ute efter är en regulator som kan ge 14,7v, som behövs för toppladdning av mina AGM batterier (enligt leverantören Awimex).
Har en mpptladdare IVT som tyvärr bara ger 14,1v.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Har pratat med Fredrik på Awimex igen. Han säger att laddare som ger 14,4 v vanligen också ger pulser på 14,7 v, men det framgår inte alltid i manualerna. Eftersom mina gamla Agm batterier hållit i mer än 5år så har dom fått tillräcklig laddning från Caliran, mpptregulatorn och generatorn i kombination.
Jag oroade mig tydligen i onödan.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Biltema AGM igen

Hej!
Har under en tid brottats med att mina AGM bodelsbatterier tappar pänningen så snabbt.
Lånade en Smartladdare 15Amp och laddade batterierna i ett dygn.
När laddaren var ikopplad så visade panelen 14,6 V när jag kopplade bort laddaren så sjönk spänningen till 12,6 volt.
Undrar nu om batterierna börjar att ha gjort sitt?

Abris
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Biltema AGM igen

AGM kan väll inte vara ett optimalt bodelsbatteri?, eftersom dom inte är konstruerade för djupurladdningar samt att dom kan vara svårladdade när dom blivit djupurladdade.

När det gäller biltemas batterier så måste ju dessa vara ett bättre alternativ?, klarar otroligt många djupurladdningar 450 - 500 djupurladdningar vid 50 % DOD, det är ju extremt bra.

Underhållsfritt batteri - Biltema
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Hej!
Har under en tid brottats med att mina AGM bodelsbatterier tappar pänningen så snabbt.
Lånade en Smartladdare 15Amp och laddade batterierna i ett dygn.
När laddaren var ikopplad så visade panelen 14,6 V när jag kopplade bort laddaren så sjönk spänningen till 12,6 volt.dom borde klarat mer ( 3x
Undrar nu om batterierna börjar att ha gjort sitt?

Abris

Bytte bil hos Forsbergs för några månader sen, för ca två veckor sen "kroknade" bodelsbatterierna efter knappt två dygn.
Tyckte dom borde klarat mer ( 3x150A).

Fick dom utbytta på garanti förra Torsdagen.
Beställda från Mastervolt som numera enbart levererar GEL batterier, för mycke strul med AGM.

Tydligen monterar Concorde enbart GEL från fabrik numera.
Såg även att Morelo hade GEL batterier i sina bilar på mässan.

Har nu provat o de verkar funka. Hur länge får vi se.

Hade AGM i vår förra bil, funkade klockrent i tre år, vet inte vad man ska tro, men tid ger svar.

Hejs
Claes 105
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Biltema AGM igen

Hej!
Lämnade in batterierna till Biltema som skall testa innan de byter ut dessa om det är fel på batterierna.
I viloläge alltså utan någon inkoppling av något rena poler så låg spänningen på ca 12,6 volt på båda.
Att batterierna tappar spänning fort märker jag om man använder vattenpumpen för dusch och disk, då tar det inte länge förrän de tjuter i voltmätaren och spänningen är under 12 volt.
Man tycker ju att 2 st 95 Ah batterier skall inte sjunka så snabbt.
Vad som också man kanske skall ta i beaktan visar bilens voltmätare rätt??
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Biltema AGM igen

Hej!
Lämnade in batterierna till Biltema som skall testa innan de byter ut dessa om det är fel på batterierna.
I viloläge alltså utan någon inkoppling av något rena poler så låg spänningen på ca 12,6 volt på båda.
Att batterierna tappar spänning fort märker jag om man använder vattenpumpen för dusch och disk, då tar det inte länge förrän de tjuter i voltmätaren och spänningen är under 12 volt.
Man tycker ju att 2 st 95 Ah batterier skall inte sjunka så snabbt.
Vad som också man kanske skall ta i beaktan visar bilens voltmätare rätt??

Vilka batterier och hur gamla är dom?
Bosse.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Har der aldrig været en spænding på under 11,5 volt - kan du garantere det ?
Batterier bør altid vedligeholdes på spændingen - såvidt det er muligt.
En nutidig smartlader har en stand by spænding på ca. 13,6 volt og det er ikke uden en årsag.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Biltema AGM igen

Hej!
Ja spänningen har under användandet av ex vattenpumpen varit under 11,5 volt.
Det är det som är det konstiga varför drar vattenpumpen ur ett friskt batteri på det viset.

Abris
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Biltema AGM igen

Ja det är jag införstådd med.
Batteriet har ju även varit på underhållsladdning vissa perioder via landström.
jag har ju så sent som igår kopplat bort smartladdaren och då visade laddaren före bortkoppling fullt batteri.
När laddaren kopplades bort och 5 sekunder efter visade batteriet 12,4 volt.
Med denna låga ingångsspänning så dyker det fort ner under 12,0 volt.
sedan en annan sak i det hela skall bilens ladare stå på Pb eller Gel?
Finns tydligen olika åsikter om detta.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Biltema AGM igen

Jag har också 2st 95ah AGM från Biltema som är 2år 5mån och de har kroknat så bränslecellen som startar vid 12.3v startar flera ggr om dagen.
Batterier har aldrig varit under 11,5v och har alltid laddats och underhållsladdats.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Abris 52.
Reaktionen er ganske normal for et AGM batteri som har gået sønder'.
Batteriet vil kun tage imod få ampere og fortæller laderen -" behøver ikke mere jeg har fået 2-3 ampere" - via volten.
Batteriet kan vær sulfateret eller lignende, så meget så det vil ikke absorbere mere strøm.
Derfor fra 14,5 volt stand-by på 13,6 volt og på få minutter til 11,5 volt ved svagt forbrug.
Du kan forsøge at afsulfater flere gange, men det er svært hvis først et AGM batteri er meget sulfateret.

Håkan
Jeg kan forestille mig at du har ikke haft vedligeholdelses uafbrudt i vinterperioden.
Selv om AGM har lille selvafladning kan der være grænser for hvor lang tid at AGM klarer det uden vedligeholdelse - lidt fra min erindring ;)

Hvis batterier ikke får ordentlig genopladning til 14,4 volt eller mere om vinteren, så er der igen en årsag til fremskredet nedbrydning.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Et tip.
Ved etappekørsel så undgå at stoppe for væsentlig forbrug af batterierne før batterispændingen har været oppe på ~14,5 volt.
De færreste kan vide om det er tilfældet, med mindre de har et synligt voltmeter på instrumentbrædtet.
 
Toppen