• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM igen

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
Eftersom även jag funderar på att köpa ett par AGM battteri från Biltema har jag ett par frågor.
Har sett att flera kör med dessa och bör haft dem något år. Fungerar de fortfarande för er? Nästa fråga, hur gör man med luftningen som sitter på de gamla batterierna, har dessa batteri den eller skippar man bara den? Behöver inställning på laddaren ändras?

/Lars
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Härligt med alla kunskaper/erfarenheter på batterier här.
Jag har väldigt goda erfarenheter av Optima, men ser sällan att de nämns här på HBK.
Deras förbrukningsbatteri lämnar 925A som startbatteri.
Visst dom är lite dyrare men en batteribank får kosta enligt mej, då detta måste funka i ur o skur, finns annat tjafs man kan spara in på.
Någon som kör med Optima?
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biltema AGM igen

Voltpower (i Torneå) säljer Optima till lite mindre blodiga priser. Jag köpte ett litet sådant batteri i vintras till nödutrustning som måste fungera, till en bärbar vinsch till snöskotern.
Aake
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Är det laddningsmässigt någon signifikant fördel att ha samma typ av batterier i bodel och som startbatteri?

Jag har två agm batterier (exide 90ah) i bodelen, som funkar, men som verkar ha tappat lite i uthållighet efter 6 säsonger, och ett startbatteri som funkar ua - nåt som är märkt "freedom" nånting.
Har en Calira 30/20 som laddare och en stor solcell som laddar direkt på bodelsbatterierna via en mppt regulator från ivt. Caliran laddar även startbatteriet när bodelsbatterierna är fulladdade (startbatteriet verkar laddas (antar att displayens "batt no 1" är antingen startbatteriet, och att "batt no 2" är bodelsbatterierna eller vice versa - tror inte att displayen kan se skillnad på två parallellkopplade bodelsbatterier,,,,?) även via solcellen utan 230v anslutning.... hur det nu kan fungera.."bakvägen?)

Om jag bestämmer mig för att byta ut bodelsbatterierna (mot tex biltemas agm) vinner jag i så fall något, laddningsmässigt sett, på att även byta ut startbatteriet mot ett likvärdigt agmbatteri?

Har nu calirans omkopplare ställd på pb - ej gel - om det har någon betydelse.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

Bakvegen er den samme logikken sommogså cbe benytter - spenningsstyrt sammenkobling av de to batteribankene. Hva som er rett av gel og bly på calira sin lader når det gjelder agm må en finne ut fra calira, det er mange forskjellige strategier for ladere og agm tåler det meste - hva som er mest riktig fra denne laderen har jeg ikke sjekket. cbe påstår bly til agm. schaudt er helt overbevist om at gel er rett - og begge kan ha rett, det erladekurvene som avgjør.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Roland
För över två år sedan var jag i en liknande situation som din, med husbil batterier.

Jag hade 3 batterier - 70 Ah Varta start typ, 70 Ah SMF och 70 Ah AGM.
Det verkade inte längre lika bra som när jag köpte min första AGM batteri för 3 ½ år sedan.

En av anledningarna jag kände väl - dålig laddare med för lite kapacitet.
Jag köpte en smart laddare med 10A 7 steg och jag lovar dig att det fick batterier i god prestation igen.
Så jag köpte en tångamperemeter för att läsa skillnaden mellan batteriernas prestanda genom att ladda ur och ladda.

Då var jag inte längre i tvivel om att AGM batterier var toppen.
Gamla typ av batterier med dålig förmåga att ta emot ström, försenade den genomsnittliga effektiviteten ström och spänning för det goda AGM.

Därefter köpt 3 ytterligare 70 Ah AGM från Biltema - det var en sport att få nästan samma elektriska installationer som hemma.
En mer kraftfull smart laddare 20 A.
Många tester har utförts med tångamperemeter och alla batterier visade lika i både laddning och urladdning.
Laddning under körning ble optimal med kraftiga kablar och DRL varselljus, så generatorn ström och spänning var mycket bättre till fördel för batterierna.

Nu har du Roland solceller som kan ladda speciellt på sommaren och utjämning effektbrist efter många dagar av stillestånd.
Jag kör nästan varje dag på resor, så att solceller är inte mitt behov med en total batterikapacitet på 5 dagars normal förbrukning på ca. 500 watt / h.

Mitt råd till dig Roland är så,
håll AGM-batterier och återuppliva deras goda förmåga att ta emot ström

a) från elnätet med en ny effektiv smart laddare C-teck, Biltema eller liknande
b) körning med en AGM startbatteri, och helst med ytterligare kraftiga kablar samt kanske byta runt på batterierna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Är det laddningsmässigt någon signifikant fördel att ha samma typ av batterier i bodel och som startbatteri?
.......................
Om jag bestämmer mig för att byta ut bodelsbatterierna (mot tex biltemas agm) vinner jag i så fall något, laddningsmässigt sett, på att även byta ut startbatteriet mot ett likvärdigt agmbatteri?
......................

Titta skillnaden i kör laddatid i kombination med andra typ batterier eller endast AGM
för 250 watt/h och 1000 watt/h
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/476824

- och kom ihåg att om batterierna inte laddas bra innan nästa stopp - så går batteriprestanda avsevärt ner.
Därför, snabbladdning alltid och batterierna räcker längre.
Det är batterierna som bestämmer vad som önskas.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Biltema AGM igen

Jag har satt i 2st Biltema AGM batterier i min bil,
Efter lite inställningar och trix med panelen så fungerar allt klockrent, om dom är bra eller ej får tiden utvisa, men dom har trots allt 4års garanti och ca halva priset gentemot husbilsfirman.


Om man inte har panik med att få i batteriet i bilen så kan man köpa helt nya VARTA batterier (AGM) på Ebay från Tyskland för ungefär halva priset mot vad dom kostar här i Sverige. inklusive frakt. !!

Hej Ronny,

Kan du möjligen peka ut på hemsidan, AGM batteriet som Biltema säljer !

batterie 12v 100ah | eBay

Hälsningar
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Biltema AGM igen

Har ett sådant i bakluckan just nu efter dagens lunchshopping :)

(De är gula, går inte att undgå att hitta i Biltema-varuhuset)
 

Bilagor

  • iPhone 4S 017.JPG
    iPhone 4S 017.JPG
    2 MB · Visningar: 11

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Biltema AGM igen

Någon som kör med Optima?

Har haft Optima tidigare men det är länge sedan då det såldes med bilen det satt i, däremot har jag ett Maxxima AGM i den sällananvända hobbybilen sedan tio år. Kan stå med batteriet frånkopplat hela vinterhalvåret, och ändå dra igång en V8 utan tvekan när det är dags att starta upp på vårkanten. Alltid lika imponerande.

EDIT: Men jag gissar att du menar i husbilen? Tror inte det förekommer, där blir de en onödigt dyr lösning då man inte har några utrymmesbegränsningar på samma sätt som för batteriplatsen i en bil utan att man kan använda sig av Biltemas storleksmässigt större och prismässigt billigare AGM-batterier.
 
Senast ändrad:

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Biltema AGM igen

Jag har satt i 2st Biltema AGM batterier i min bil,
Efter lite inställningar och trix med panelen så fungerar allt klockrent, om dom är bra eller ej får tiden utvisa, men dom har trots allt 4års garanti och ca halva priset gentemot husbilsfirman.


Om man inte har panik med att få i batteriet i bilen så kan man köpa helt nya VARTA batterier (AGM) på Ebay från Tyskland för ungefär halva priset mot vad dom kostar här i Sverige. inklusive frakt. !!

Jodå, jag har försökt leta,men inte lyckas hitta dessa VARTA batterier (AGM) för ca halva priset mot vad Biltema tar !

Hälsningar
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Jodå, jag har försökt leta,men inte lyckas hitta dessa VARTA batterier (AGM) för ca halva priset mot vad Biltema tar !

Hälsningar


När jag var ute efter batteri så sökte på "VARTA 80Ah AGM"
(för det var 80Ah som jag var ute efter till min bil)

Jag får upp Priser på runt 1400 SEK


Priset jag fick i "husbils-affären" för samma VARTA batteri var över 3200kr


Jag menar alltså inte halva Biltemas batteripris,
Utan halva priset gentemot att köpa motsvarande Varta batteri här på hemmaplan.


Ber om ursäkt om jag uttryckte mig luddigt tidigare och vilseledde dej...
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Biltema AGM igen

sitter ju som sagt själv i batteri funderingar och laddning.
Funderar på att inom kort inköpa Biltemas AGM batterier och ge det en chans. Verkar vara många här som är nöjda. Dom jag har i dagens läge misstänker jag har gjort sitt.. Tappar fort laddningen när kvällen kommer. Laddar dock snabbt genom solcellerna till 100%.

Dum fråga nr 1:
läste nått om att vid nyköp av AGM batterier så skulle de laddas upp separat med laddare först innan användning och inte laddas medans du kör eller med solcell första gången.. Stämmer det?? (till bodelen alltså)

Dum fråga nr 2:
Har i dag 2 par AGM batterier 95Ah samt en panel för regulatorn.
Blev osäker på om panelen till regulatorn är rätt inställd nu när jag läste i trådarna.
Valen jag har på panelen är:
SEL-sealed battery, GEL-battery samt FLD- flooded battery

Har i dag panelen inställd på SEL-sealed battery. Är det rätt tro??
//jocke//
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Biltema AGM igen

Här finns nog många åsikter... Men jag hade satt laddaren på GEL, och låtit solcellerna ladda batterierna. Att ladda innan känns onödigt eftersom solcellerna laddar dem.
Läste nån stans här på forumet att agm behövde laddas ganska lång tid med 14.4 volt, lika som gel. Men sök lite, så jag inte har fel för mig....
 
F

F.d. 29925

Guest
Biltema

Alla som, liksom jag, inte hittar olje- och luftfilter till husbilen i katalogen bör leta på sidan 586.:)

(faktiskt lägre pris för luftfiltret än hos axel A)
 
Senast redigerad av en moderator:

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Är gel batterier ute, eller funkar dom fortfarande?
Jag har en stor tung sak på 240A tycker den fungerar riktigt bra.
Känner att jag inte riktigt är med i matchen :)
 
Toppen