• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM igen

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
Eftersom även jag funderar på att köpa ett par AGM battteri från Biltema har jag ett par frågor.
Har sett att flera kör med dessa och bör haft dem något år. Fungerar de fortfarande för er? Nästa fråga, hur gör man med luftningen som sitter på de gamla batterierna, har dessa batteri den eller skippar man bara den? Behöver inställning på laddaren ändras?

/Lars
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Biltema

Ibland går det att söka delar till bilen på BILTEMA med dess registreringsnummer.
Då får man en lista med exvis oljefilter och luftfilter.
Jag fann exvis oljeplug och kopparpackning till oljepluggen där.
Det är vanligt att oljepluggens insexhål, eller yttre sexkant är sönderdragna på beg bilar.

de
Roy
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: Biltema AGM igen

AGM är ett märke,bland många andra som har bodelsbatterier och startbatterier, dessa batterier har helt olika egenskaper alltså bodel eller start, ett startbatteri behöver MYCKET ström i början, ett Bodelsbatteri ska "smörja" under en längre tid, dom är uppbyggda på olika sätt, googla så lär ni.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Har idag i Fiat-delen (under förarstolen) syra/bly 95 Ah 800 CCA med laddregulator inbyggd i generatorn samt i Bodelen (under golvet i lastdelen) troligen samma men med separat laddare CB-516 med omkopplare Pb/Gel.
Vid körning laddas båda via generatorn men vid 230V-drift laddas bodelen med ca 13,5V medan bildelen laddas med ca 12,8V (troligen en diod emellan).

1. Om jag byter bodelsbatteriet till AGM skall jag då slå om omkopplaren till Gel?
Detta borde vid 230V-drift ge 13,8-14,3V resp. 13,1-13,6V till bildelen.
Hur klarar generatorn de 2 olika batterierna vid körning?
Får då AGM-batteriet för låg laddning?
2. Om jag även byter bilbatteriet till AGM så får även detta för låg laddning om jag tänkt rätt?
3. Bäst att byta till samma syra/bly som befintligt för båda batterierna?

Vad rekommenderar ni mig som kan det här?

//Eric
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

Det er et problem med bilens generator, men AGM har en noe mindre indre motstand enn åpne startbatterier. Ladning under kjøring blir ikke optimal før en gjør mye av det Bredo har gjort med sin gamle bil, men den bilen er nå optimalisert for kjøring nesten hver dag. Den bilen har AGM alle steder, men satt opp som en stor batteribank. En som planlegger å stå flere dager i ro bør ha mulighet til å skille ut startbatteriet.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Det finns nog olika åsikter om vad laddaren ska stå på,
Jag kör med Agm och laddaren står på Gel,
Hittills så har det fungerat exemplariskt..

Men jag vet inte om det var rätt val innan batterierna börjar bli sämre.. ( å knappt då)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Det er et problem med bilens generator, men AGM har en noe mindre indre motstand enn åpne startbatterier. Ladning under kjøring blir ikke optimal før en gjør mye av det Bredo har gjort med sin gamle bil, men den bilen er nå optimalisert for kjøring nesten hver dag. Den bilen har AGM alle steder, men satt opp som en stor batteribank. En som planlegger å stå flere dager i ro bør ha mulighet til å skille ut startbatteriet.

Tack Knut, för erkännandet av principen.
Men jag har en kraftig avbrytar mellan bodels batterier och startbatteri.

Så startbatteriet behöver inte tas med i bodelens strömförsörjning.

Dessutom 3 x inbyggd varning för spänning under 11,5 volt i två inverterare samt voltmeter - riklig varning för låg spänning.

Jag har en stor fördel genom att tappa ström från startbatteriet, 33% extra ström.
Alla batterier bidrar tillsamman (280Ah) en lätt och snabb start, även om spänningen är under 11,5 volt.

PS. Uppdelning i batteribanker är inte bra vid höga belastningar*.
En liten bank kan tappas t.ex. med 200% förbruk, av det som en stor bank tappas med 100%.

* Det nominella (C20) siffra är ca. 50 watt/100Ah batteri.
Länk: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/522029
För teknisk? - Fråga vidare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Vårt startbatteri var dött idag - 2,8 v. Misstänkte först att den nyinstallerade invertern från AEG var boven.
Bytte det 10 år gamla startbatteriet mot ett nytt Agm 95Ah från Biltema (exakt samma mått som det gamla batteriet).
Kontrollmätning med amperemätare mot invertern visade dock ingen läckström enligt min el-kunnige släkting, så det kanske var slumpen att det gamla batteriet gav upp i samma veva som invertern byttes ut.
Har nu AGM överallt, dock lite olika ålder och storlek. 2 st 5 år gamla EXIDE 90 Ah i bodelen och ett nytt AGM 95Ah som startbatteri.
Ska bli spännande att se hur laddningen fungerar framöver (har 175w solpanel med mppt regulator som laddar direkt på bodelsbatterierna - och som laddar startbatteriet efter att bodelsbatterierna är fulladdade "bakvägen" via Calira laddaren)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Grattis Roland.
Du har nu tagit ett stort steg för att få bättre och snabbare laddning.
Din äldsta AGM-batterier bör ha en genoplivnig, efter att ha levt med ett bakåt batteri.
En smart laddare med 7-8 steg kan hjälpa en hel del med 3-5 laddningscykler och avsulfatering.

Några fler hinder för optimal laddning kan vara:

1) långa kablar i liten kvadrat från startbatteri till EBL och EBL till bodelsbatterier.
Försök med starkt urladdade batterier i starten av bilmotorn, mäta spänningsskillnaden, volt, av startbatteriet och bodel batterier.
Det bör inte vara mer än 0,2 volt.

Om större spänningsfall kan monteras parallella kraftiga kablar, med strömbrytare eller extra skiljare relä direkt mellan alla batterier.

2) minska strömförbrukningen under körning, för annat än laddning.
t.ex. installera DRL - varselljus eller
ström till kylskåpet från motorstart - kan aktiveras t.ex. 15 minuter senare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Avsulfatering bör väl inte göras på ett AGM-Batteri.
Det är väl då spänningen höjs till 16volt i slutskedet av laddfasen.
Rätta mig om jag har fel.
Arne.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Ja och nej - Arne.
AGM behöver sällan avsulfatering, men om AGM-batterier har försummats i mer än ett halvt år, en avsulfatering dra en hel del.
Min enskilda AGM från Harald N. kom till liv(~1år försummat) från ~ 70% till ~ 98% efter 5 cyklinger.
Just lovvärd för Biltemas AGM.

Min avsulfatering, som den första i en cykel,kan inte registrera över 14 volt och tar bara några sekunder - omöjligt att skada på något sätt över 14 volt.
Genom avsulfatering, skickas en begränsad spänning och ström, med en mycket hög frekvens, som motsvarar den frekvens, t.ex. en kvartskristall - svarar på.
Den kan förstöra kristall sulfatet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Har nu fått gjort en mätning av mina lite trötta (inne på 6e säsongen) bodelsbatterier hos Awimex. Dom hade ungefär en dryg tredjedel av sin ursprungliga kapacitet kvar. Med tanke på att jag nu ska köra cpap på nätterna behövs uppryckning.
Bestämde mig för att byta till 2 st Banner Running Bull Agm 92Ah.
Fick deras mässrabatt, så priset blev ok i mitt tycke - 2650 kr/st.
Lite dyrare än Biltemas 95Ah agm som jag nyligen köpte som startbatteri, men nu fick jag montering och utbyte av gamla glappande kopplingar med för 5488 kr totalt.

Har nu bara nya agm batterier både som start och som bodelsbatterier.

Laddaren ska vara ställd på bly (flussig) enligt Fredrik på Awimex.
Ska nu bara kolla att IVTs mppt regulator också är inställd på bly - om den har olika val.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Har nu kollat i manualerna för den inbyggda laddaren Calira 30/20 och solcellsregulatorn från Ivt.
Om jag förstod Awimex rätt (Fredrik) behöver mina nya Agmbatterier 14,7V för att bli fulladdade.
Caliran ger max 14,4V och Ivt solcellsregulatorn verkar ge max 14,1V.
Nu undrar jag hur det funkar:?
När jag kör och bilen laddar via generatorn - styrs då laddningen via Caliran, eller laddar generatorn direkt? I så fall - vilken laddström ger generatorn (Renault dci120 2005).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Hej Roland.
Vad du har för spänning från generatorn till bodelsbatterierna beror mycket på vad det sitter för kablar där i mellan.
Generatorn laddar direkt till bodelsbatterierna.
Du måste mäta på bodelsbatterierna när motorn är igång.
Arne.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

Nå skal jeg være petig!

Kabelens dimmensjon styr hvor mye en klarer å trykke gjennom (Amper) ved det spenningsfall som oppstår ved motstanden i kabelen. Noe som forstyrrer er kylskåpet på 12V, det får sin strøm via samme kabel fra bilbatteri til EBL. Dette spenningsfall setter i praksis maks-spenningen til bobatteri. Den totale motstanden i kabelen regulerer hvor lang tid det tar før en oppnår maks ladning som er mulig med den spenning som er tilgjengelig.

Ett enkelt regnestykke viser hvorfor en med normal kabling aldri får toppladet bobatteri under kjøring. Om kabelen mellom bilbatteri og ebl er 4m 6 kvadrat så gir kylskåpet et spenningsfall på 0,1V - er generatoren satt opp for 13,8V så blir maks spenning tilgjengelig 13,7V. En løsning kan være av typen Ctek Dual med Smartpass, hvor smartpass slipper direkte gjennom strøm så lenge bobatteriet kan ta i mot mer enn DC-DC laderen kan gi. Deretter tar DC-DC over og lader til fullt batteri. Skal en gjøre denne innstalasjonen 100% optimal så krever det mye omtanke og arbeid.

En total kabellengde på 10 m 6 kvadrat får ved 100 A et spenningsfall på nesten 3 Volt, selv ved 35 kvadrat er spenningsfallet 0,5V ved 100A.

Skal en i en bil topplade et AGM batteri under kjøringså trenger en ikke bare korte kabler mellom generator, bilbatteri og bobatteri - men og en oppjustert regulator til over 14V - eller en booster lader.

Ser disse begrensningene meget godt i min bil med LiFeYPO4 batteri på 400Ah, batteripakken kunne jeg hurtiglade med 2000A uten at den tar skade. Det hjelper lite at det sitter en 180A generator når kablingen gir så stort spenningsfall at ved 11,5V så klarer den å lade med 80A. Selv med nesten fullt batteri blir iikke ladespenningen over 14V - skulle gjerne vært oppe på 14,4 til 14,8 volt for maks kapasitet. Men 380Ah som kan benyttes er heller ikke galt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Toppen