• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutningskabel 2,5kvmm

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Hur skall vi få ut budskapet att det är 2,5 kvmm som gäller.
Jag känner mej otrygg när min granne har en synbart klenare kabel vid en ställplats eller Camping, i synnerhet vid höst, vinter, vår. Många campingar har i sin välkomst folder regler som gäller hur nära man skall stå till sin granne, mm och i slutet står det att man skall ha en anslutningskabel som är 2,5 kvmm.
Jag vill inte vara Polis men jag kan inte häller säja att det är upp till var och en att använda fel kabel. Indirekt kan jag bli drabbad med att det sker en olycka (brand mm).
Hur kan vi i HBK informera, påverka våra medlemmar, Importörer, Ttllbehörsäljare, Campingar, ställplatsägare, mm?

Jag köper inga flummiga svar och inte en långkörare som Dethleffskvalite hade tåååålamodet att förklara.

Det gäller din och min säkerhet.

INKA
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Om spänningen i till asynkronmotorn blir för låg och belastningen i start för hög så kommer den aldrig upp till strax under synkronvarvtal och ökad ström som följd.
Jag har ärvt en 5.5 kW elmotor från 30-talet av min far. När den startas sker det i två steg, först stjärnkopplad 3-fas utan belastning, sedan triangel för drift. Varvtalet ändras inte, den sänkta inledningsspänningen (230 V) är för att hindra strömrusning.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Och i den stjärn/triangel-omkopplaren sitter det förmodligen tre bimetalltungor som motorströmmen passerar och som slår ifrån om starten tar för lång tid pga för hög belastning i starten.
Jo min farsa hade också en sådan motor som användes både till släphissen för hö och för travershissen på logen.
Jag har fått för mig att en anledning till att man hade den typen av motorstart är att elnätet ute på landsbygden var så dåligt att det inte fungerade med direktstart. Spänningsfallet blev för stort.
//Göte J
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

-------------------------------------------------------------------------

--------
Hej SunCityfam. och tack :).


Så med risk att ni tröttnar fullständigt på mig, ber jag åter :oops: om ursäkt och frågar.

Under mera normala förhållanden och avstånd.
Finns det någon vinst/fördel/större säkerhet, om man i en stolpe med en 4Amp. "propp" ansluter en kanske 6 meters 2,5mm² kabel i stället för en 6 meters 1,5mm² kabel, som redan den har större aria än det egentligen behövs, och också duger bra på andra ställen där det sitter en 10Amp. eller t.o.m. en 13Amp. propp.

Om campingen har snålat med sin markkabel i förhållande till längden, och ev. har för klen kabel i förhållande till vad camparna gemensamt kan ta ut från stolpen och dess proppar.
Hur och varför skulle då min 2,5mm² kabel kunna skynda på utlösningsfaktorn vid problem, när redan en 1,5mm² kabel med råge täcker upp "min" 4Amp. propp, och på vilket ställe fördröjs utlösningsfaktorn.
Campingens långa kanske för klena matarkabel med för högt motstånd/impedans borde väl bara bromsa upp så att campingens matarkabel blir varm eller att huvudproppen till den kabeln får svårare att brista vid jättekortis.

Ja jag vet att det finns kraftigare proppar på många campingar och ännu kraftigare på vintercamping, men då börjar det bli mer avancerat än normal camping.


M. jättestor :p v. h. från jobbig :oops: JANKRO.

(Jag lovar att sluta fråga om kablar nu.)

Välbekomme! Inteligenta frågor har alltid sin plats!

Den evt felströmmen blir alltid högre (pga lägre motstånd) om grövre kabel ingår i kretsen. Dvs säkringen löser snabbare för fel.

Fråga 2 har samma svar, den säkring som sitter i stolpen kan i värsta fall vara för stor. Kontentan då kan bli att ett fel strax före 4A säkringen eller i din sladd/ husbil kommer ingen säkring att lösa ut för. Dock brukar värmen i kablarna till slut smälta nånstans så nära matande säkringen att den går.

MEN säkringens märkström är till för att "orka" mata ordinarie last, och har ganska lite med felströmmens storlek att göra (visst löser en 4A säkring något snabbare än en 10A vid samma "naturliga" fel som brinner ut, men skillnaden är akademisk så länge felströmmen >>10A)

Campingägaren använder oftast en klen säkring som lastreducering för att hålla nere totala strömförbrukningen. Vintercamping måste dimensionera högre pga lastbehovet. Om nätet är byggt/beräknat för sommarcamping och "nån" bara byter till större säkring kan det bli fel.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Och i den stjärn/triangel-omkopplaren sitter det förmodligen tre bimetalltungor som motorströmmen passerar och som slår ifrån om starten tar för lång tid pga för hög belastning i starten.
Jo min farsa hade också en sådan motor som användes både till släphissen för hö och för travershissen på logen.
Jag har fått för mig att en anledning till att man hade den typen av motorstart är att elnätet ute på landsbygden var så dåligt att det inte fungerade med direktstart. Spänningsfallet blev för stort.
//Göte J

Ja/Nej, elmotorer hade förr ganska höga startströmmar av olika anledningar och nätägaren hade ofta krav på max motorstorlek för direktstart utan Y/D omkopplare (finns kanske kvar i allmänna avtalsvillkor?). Samma krav även i tätorten med starkare nät (där även grannarna märkte av stora motorstarter, även om marginalerna var större).
"moderna" motorer har bättre lagring o mindre luftgap mm som ger mindre startström än en gammal motor. Större motorer drivs med elektronik som ger en "steglös" spänningsökning.

Kraven på kortslutningseffekt/spänningsgodhet har lett till "starkare" nät, så evt tungstarter märks inte så mycket.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Allt har ju en orsak, om än lite svår att se ibland. Om CEE uttaget är säkrat 16 A så måste kabeln klara den strömmen eftersom säkringen skyddar kabeln eller vad som helst som sitter efter. Den blåa kontakten är ju godkänd för 16 A och då vi inte alltid vet hur den är säkrad, kör vi med 2.5kvadrat godkänd gummikabel som tål väta och överkörning...
Det värsta som händer är oxid eller förtennade ledare i kontakter(det förbjöds för många är sedan i skarvsladdar o liknande.)Varför? Jo tennet mjuknar efter en tid och glapp uppstår i övergång mellan ledning och kontaktpinne. Där blir det varmt och snart börjar det bli brunt, övergår till rök och snart till brand....
Titta i en vanlig skarvsladd med 0,75 kvadrat som i o försig tål 10A njut av de löjligt små kontaktytorna och låt belsebub få en chans! En CE märkt kabel eller utrustning från china har C och E hopskrivna så att C och E nästa går i varandra ! Detta är inte CE godkännande! Det betyder China Export!! När du köper den billiga elkabeln, kolla CE märkningen... Där börjar många problem för dig och försäkringsbolag samt räddningstjänst..
Förlåt mitt långa inlägg, men tänk logiskt så spar du faktiskt pengar och lidande.
Conny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

En CE märkt kabel eller utrustning från china har C och E hopskrivna så att C och E nästa går i varandra ! Detta är inte CE godkännande! Det betyder China Export!! När du köper den billiga elkabeln, kolla CE märkningen.

Conny
---------------------------------------------------------

Tack Conny, det var jättebra att få vetskap om.

Vilken "tur" de hade att det blev samma bokstavskombination på deras märkning som våran märkning för godkännande :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen