• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutningskabel 2,5kvmm

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Hur skall vi få ut budskapet att det är 2,5 kvmm som gäller.
Jag känner mej otrygg när min granne har en synbart klenare kabel vid en ställplats eller Camping, i synnerhet vid höst, vinter, vår. Många campingar har i sin välkomst folder regler som gäller hur nära man skall stå till sin granne, mm och i slutet står det att man skall ha en anslutningskabel som är 2,5 kvmm.
Jag vill inte vara Polis men jag kan inte häller säja att det är upp till var och en att använda fel kabel. Indirekt kan jag bli drabbad med att det sker en olycka (brand mm).
Hur kan vi i HBK informera, påverka våra medlemmar, Importörer, Ttllbehörsäljare, Campingar, ställplatsägare, mm?

Jag köper inga flummiga svar och inte en långkörare som Dethleffskvalite hade tåååålamodet att förklara.

Det gäller din och min säkerhet.

INKA
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Till hemmabruk gälder ju i bestämmelsarna:

6 Ampère = 1,0 kvadrat

10 Ampère = 1,5 kvadrat

16 Ampère = 2,5 kvadrat

Orsaken till campingbestämmelsarna har landat
på 2,5 kvadrat,måste väl vara att man vil ta det
säkra för det osäkra,då dom flesta utav oss,inte
har en aning om det här.En annan sak,är väl att
det här gjelder endast i Norge ock Sverige,eller.....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Egentligen förstår jag inte varför det uppstår en stor diskussion runt det här. Trumavärmarna drar max ca 2Kw på el, Alde drar upp till 3Kw, sedan tillkommer laddning, kylskåp m.m. Det borde väl vara självklart att ha en kabel dimensionerad för det? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Till hemmabruk gälder ju i bestämmelsarna:

6 Ampère = 1,0 kvadrat

10 Ampère = 1,5 kvadrat

16 Ampère = 2,5 kvadrat

Orsaken till campingbestämmelsarna har landat
på 2,5 kvadrat,måste väl vara att man vil ta det
säkra för det osäkra,då dom flesta utav oss,inte
har en aning om det här.En annan sak,är väl att
det här gjelder endast i Norge ock Sverige,eller.....

Återigen, och nu sista gången från mig.

I det här fallet har det inte så mycket med belastningsströmmen att göra utan det handlar om UTLÖSNINGVILLKORET. Jag skulle uppskatta om skribenter i tråden är lite insatt i ämnet innan det skrivs inlägg som både innehåller direkta fel samt gör HBK:are mer förvillade.

/Håkan
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Då var diskussionen om anslutningskabel i gång igen. Tyvärr så märker man att många som skriver inlägg inte riktigt förstått "pudelns kärna".

Glöm det här med att "jag har bara en belastning på 6 A och behöver inte grövre kabel". Det viktiga är personskyddet, d.v.s. att säkringen löser ut tillräckligt snabbt. För detta krävs det 2,5 mm på en campingplats. Utlösningsvillkoret har också att göra med förimpedansen och den kan säkert vara ganska stor på en camping med långa ledningar.

/Håkan
------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Håkan, detta är inget mothugg utan bara rent intresse av att förstå :).

En rätt vanlig komb. är kanske......

Att det från campingens matning till stolpen kanske ligger 100m. 4mm² eller mer, rätt högt säkrat.

Stolpen är säkrad med 6Amp. och har jordfelsbrytare.

Man har en 10meters 2,5mm² kabel från stolpen till bilen.

I bilen finns 10Amp. huvudsäkring till båda ledarna och en jodfelsbrytare.

Inne i bilen är 7meter kablar till värmare m.m.draget med 1,5mm² kabel.
-----------
Om man byter ut kabeln mellan bilen och stolpen till 10meter 1,5mm² i stället.
Vad är det då som händer med utlösningsfaktorn och i vilken del av systemet blir den sämre eller trögare.
Om det är spänningsfall i systmet så brukar ju ibland strömmen öka, vilket borde göra att "proppen" går lättare.
I stora fabriker med massor av långa kabelstegar i taken, tror jag inte det kompenserades med grövre kablar än vad själva maskinerna krävde mellan boxen och maskinen vid inkopplng.

Som sagt, inget mothugg, bara vetgirig, och använder själv ibland 2,5mm², även med bara en förbrukning på 2Amp. till kylskåp och laddare för att slippa adapterstumpar i ändana :).

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Jämför El med vatten.
Om du har en 50mm slang och ska fylla en 10 liters hink, går det på några sekunder. Har du en 4mm tar det en evighet, såvida du inte klämmer till med ett helsikestryck, då finns stor risk att 4mm slangen spricker. Samma med el, med den skillnaden att den brinner av. Principen är densamma, vare sig vattnet eller elen får plats. Köp rätt grejer så håller det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Jämför El med vatten.
Om du har en 50mm slang och ska fylla en 10 liters hink, går det på några sekunder. Har du en 4mm tar det en evighet, såvida du inte klämmer till med ett helsikestryck, då finns stor risk att 4mm slangen spricker. Samma med el, med den skillnaden att den brinner av. Principen är densamma, vare sig vattnet eller elen får plats. Köp rätt grejer så håller det.
------------------------------------------------------------------------
Ja det stämmer men i det här fallet så ha vi redan en slang som med god råge kan hantera vattenflödet, men en övertrycksventil som det kommer att bli fördröjd öppning på om vi inte använder en ännu grövre överdim. slang, av någon anledning, som jag funderar över.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

------------------------------------------------------------------------
Ja det stämmer men i det här fallet så ha vi redan en slang som med god råge kan hantera vattenflödet, men en övertrycksventil som det kommer att bli fördröjd öppning på av någon anledning, som jag funderar över.

M.v.h. JANKRO.

Det kanske har gått en propp.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Håkan, detta är inget mothugg utan bara rent intresse av att förstå :).

En rätt vanlig komb. är kanske......

Att det från campingens matning till stolpen kanske ligger 100m. 4mm² eller mer, rätt högt säkrat.

Stolpen är säkrad med 6Amp. och har jordfelsbrytare.

Man har en 10meters 2,5mm² kabel från stolpen till bilen.

I bilen finns 10Amp. huvudsäkring till båda ledarna och en jodfelsbrytare.

Inne i bilen är 7meter kablar till värmare m.m.draget med 1,5mm² kabel.
-----------
Om man byter ut kabeln mellan bilen och stolpen till 10meter 1,5mm² i stället.
Vad är det då som händer med utlösningsfaktorn och i vilken del av systemet blir den sämre eller trögare.

M.v.h. JANKRO.

Ja Håkan,var snäll förklara det här med utløsningfaktorn,för om man har en belastning innuti bilen på 6 Ampère,som du säger vi inte skal hensyntaga,men använder en 1,5 kvadrat kabel,vad är det som händer då på grund utav at man inte har använt 2,5 kvadrat? Forstår inte det här,ock aldrig man hör det händer nåt !!!Jag förmår inte fatta detta.:confused:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Pålle,

Vi är väl upp till 15.000 pers som härjar här i forumet.
Om bara en bråkdel av oss är lika intresserade som jag själv av att verkligen förstå varför vissa saker nödvändigtvis är på ett visst sätt och hur det fungerar så blir det långa trådar.:p

Ibland går det säkert till överdrift men att bara få ett svar som ”att så är det bara” går liksom inte in i våra hjärnor. Det handlar inte om att ifrågasätta andras kompetens utan mest om att man vill dra egna slutsatser och lägga egna mentala pussel istället för att bara tugga i sig och bara acceptera att svaret är ”5”.

Ibland blir det kanske extremt och det tar tid att få ihop alla pusselbitar men försök att stå ut med oss envisingar.:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Utlösningfaktorn handlar väl enkelt uttryckt om att om du får en kortslutning inne i husbilen så får inte resistansen (egentligen impedansen) i kabeln begränsa strömmen så att säkringen går inom en viss tid (millisekunder.
Men sen är du Jankro inne på ett specialfall när en klenare kabel kan orsaka att säkringen går lättare. Nämnligen om man startar en enfasmotor (med kondensator) med för klen eller för lång kabel. Under startskedet drar en sådan motor flerdubbelt mer ström än i driftsläge. Den klena kabel begränsar visserligen startströmmen men det blir under längre tid så att säkringen riskerar att gå!
// Göte J
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Ja Håkan,var snäll förklara det här med utløsningfaktorn,för om man har en belastning innuti bilen på 6 Ampère,som du säger vi inte skal hensyntaga,men använder en 1,5 kvadrat kabel,vad är det som händer då på grund utav at man inte har använt 2,5 kvadrat? Forstår inte det här,ock aldrig man hör det händer nåt !!!Jag förmår inte fatta detta.:confused:

Bra att det är flera som vill förstå varför man ska använda tillräcklig area och inte bara säga att det fungerar bra ändå.

Om någon utsatt del blir spänningsförande vill vi ju att säkringen ska lösa ut tillräckligt snabbt, tiden ska vara max 0,4 sekunder. Om säkringen inte löser ut tillräckligt snabbt är det fara för livet. För att en vanlig 10A säkring ska lösa ut på den här korta tiden krävs en ström på ca 80 ampere.

Om din krets har för hög impedans (impedans är enkelt förklarat växelströmsmotståndet) så kommer strömmen att begränsas. Med andra ord, har du en lång förlängningskabel med för liten area på ledarna så kommer inte strömmen att bli tillräcklig hög för att snabbt kunna lösa ut säkringen innan det finns fara för person eller egendom.
Strömmen en människa tål är låg. Läste i ett inlägg att någon skrev 3 ampere, detta är helt fel. En frisk människa tål 0,03 A i max 5 sekunder.

Sedan finns det ytterligare en faktor och det är förimpedansen, d.v.s. impedansen i ledningarna från transformator fram till uttaget du använder. Den kan vi som användare inte påverka utan det är den som bygger nätet som dimensionerar den. Men om du använder en kabel som är max 25 meter och är på minst 2,5 mm area som kommer säkringen att lösa ut tillräckligt snabbt.

Tror det var Jankro som undrade om man kan använda en 10 meters kabel på 1,5 mm area. Jag har inte tid att räkna på det nu men principen att om du har en kortare kabel så kan man gå ner i area är ju helt riktig.

/Håkan
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

,,,,. Läste i ett inlägg att någon skrev 3 ampere, detta är helt fel. En frisk människa tål 0,03 A i max 5 sekunder.

S....

/Håkan

Var otydlig om 3 A.

Det beror på vilka vägar strömmen gå i kroppen, mellan fingrar eller hand-armbåge ex vis ger "lokala" skador, passage av hjärta sämst. Tiden spelar in, variationerna stora beroende på hud osv och inte minst vilken väg strömmen går genom kroppen.

0,03A är farorna uppenbara för kramp, hjärtflimmer osv, 3A är man definitvt grillad. Ville inte gå in på detaljer, men vi pratar om 6, 10, 16A säkringar (Som brinner av om de utsätts för betydligt högre ström en tid)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Bra att det är flera som vill förstå varför man ska använda tillräcklig area och inte bara säga att det fungerar bra ändå.

Tror det var Jankro som undrade om man kan använda en 10 meters kabel på 1,5 mm area. Jag har inte tid att räkna på det nu men principen att om du har en kortare kabel så kan man gå ner i area är ju helt riktig.

/Håkan

Takk Håkan.Nu förstår man! En fråga:Jag menar at man vid en viss
kabel-längd kan använda 13 Amp.säkring på 10 kvadrat kabel.
Är det rätt,ock i så fall varför?
 
Toppen