• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutningskabel 2,5kvmm

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Hur skall vi få ut budskapet att det är 2,5 kvmm som gäller.
Jag känner mej otrygg när min granne har en synbart klenare kabel vid en ställplats eller Camping, i synnerhet vid höst, vinter, vår. Många campingar har i sin välkomst folder regler som gäller hur nära man skall stå till sin granne, mm och i slutet står det att man skall ha en anslutningskabel som är 2,5 kvmm.
Jag vill inte vara Polis men jag kan inte häller säja att det är upp till var och en att använda fel kabel. Indirekt kan jag bli drabbad med att det sker en olycka (brand mm).
Hur kan vi i HBK informera, påverka våra medlemmar, Importörer, Ttllbehörsäljare, Campingar, ställplatsägare, mm?

Jag köper inga flummiga svar och inte en långkörare som Dethleffskvalite hade tåååålamodet att förklara.

Det gäller din och min säkerhet.

INKA
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Jämför El med vatten.
Om du har en 50mm slang och ska fylla en 10 liters hink, går det på några sekunder. Har du en 4mm tar det en evighet, såvida du inte klämmer till med ett helsikestryck, då finns stor risk att 4mm slangen spricker. Samma med el, med den skillnaden att den brinner av. Principen är densamma, vare sig vattnet eller elen får plats. Köp rätt grejer så håller det.

En bra liknelse, men den gäller främst spänningsfallet (med sina bekymmer, inkl överhettade motorer som inte orkar snurra igång).

Det andra problemet som 2,5mm2 gåtan handlar om är utlösningsvilkoret, dvs att säkringen inte går vid fel.

Slutsatsen är bäst!
Köp rätt grejer så håller det.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Takk Håkan.Nu förstår man! En fråga:Jag menar at man vid en viss
kabel-längd kan använda 13 Amp.säkring på 10 kvadrat kabel.
Är det rätt,ock i så fall varför?

Nu tror jag inte du släpar runt med en 10mm2 kabel, den får du, oftast säkra med 13A säkring om du får tag på en sån, om längden är rimlig. (10mm2 används ibland att mata fram till elmätarn eller i större anläggningar.)

Svaret går egentligen inte att ange då förimpedansen hela vägen till matande säkring måste vara känd. Vi campare vet ju normalt inte den, och sällan campingägaren heller. Men max 25m 2,5mm2 funkar oftast.

Hemma står ibland förimpedansen på elräkningen eller kan besvaras av nätägaren.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Håkan, detta är inget mothugg utan bara rent intresse av att förstå :).

En rätt vanlig komb. är kanske......

Att det från campingens matning till stolpen kanske ligger 100m. 4mm² eller mer, rätt högt säkrat.

Stolpen är säkrad med 6Amp. och har jordfelsbrytare.

Man har en 10meters 2,5mm² kabel från stolpen till bilen.

I bilen finns 10Amp. huvudsäkring till båda ledarna och en jodfelsbrytare.

Inne i bilen är 7meter kablar till värmare m.m.draget med 1,5mm² kabel.
-----------
Om man byter ut kabeln mellan bilen och stolpen till 10meter 1,5mm² i stället.
Vad är det då som händer med utlösningsfaktorn och i vilken del av systemet blir den sämre eller trögare.

Om det är spänningsfall i systmet så brukar ju ibland strömmen öka, vilket borde göra att "proppen" går lättare.
I stora fabriker med massor av långa kabelstegar i taken, tror jag inte det kompenserades med grövre kablar än vad själva maskinerna krävde mellan boxen och maskinen vid inkopplng.

Som sagt, inget mothugg, bara vetgirig, och använder själv ibland 2,5mm², även med bara en förbrukning på 2Amp. till kylskåp och laddare för att slippa adapterstumpar i ändana :).

M.v.h. JANKRO.

Svaren finns delvis redan, men jag tycker frågorna var intressanta:
A) Impedansen i kretsen ökar. Om du dubbelviker en spik i vägguttaget i husbilen (tro mig, testa ej :) )kommer strömmen i spiken att vara lägre med 1,5mm2 än 2,5mm2, och det tar längre tid innan säkringen löser.
Eller, ett fel på kabeln "i början" KAN innebära att säkringen löser, men inte om det sker "längre bort". Dvs säkringen "når kortare" och kanske inte hela vägen fram i brödrosten.

B) Spänningsfallet ökar också, för ex vis ett element minskar då strömmen, men en motor kanske inte orkar snurra igång och den drar då startström en längre tid, vilket oftast gör att en säkring löser (och i värsta fall löser den inte, utan motorn blir varmare o varmare..). Elektroniska lådor har olika sätt att regera på.

C) Jodå!
Elinstallatören har kontrollerat konstruktören's beräkningar med hänsyn till "utetemperatur", kabeltyp, uppvärmning från andra kablar på stegen (dvs hur de ligger relativt varandra, det kan variera efter längden), ev nedsmutsning bland annat. Han fastställer sedan kabelarea och max säkring för att uppfylla spänningsfall's- och utlösningsvilkor både vid start och drift av motorn eller vad det är för maskin.
Samma sak gäller din bostad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

34 inlägg och mer än 2.200 visningar, trots att ämnet tidigare ältats "i det oändliga".

Man upphör aldrig att förvånas!!!
-------------------------------------------------------------------------
Varför skall man inte kunna ställa frågan varför, om man är nyfiken och vetgirig, och ännu inte fått svar :).
När nya regler eller anvisningar kommer enbart här uppe norr, och dessutom hittils bara inom campingvärlden (tror jag) och går utanför allt som tidigare har varit inom normen.
Det är väl fullt klart att man undrar tycker jag.
Jag vill också påpeka att jag ju i mina tidigare frågor inte alls ifrågasätter kabelarian eller ältar ämnet för att jag tycker det är dumt, jag använder ju själv ofta en 2,5mm² kabel (visserligen mest för att slippa otäta adaptersnuttar i ändarna) även där kravet inte finns.......
Utan jag vill helt enkelt bara veta vad det är för nytta/vinst med att använda en 2,5mm² sladd av "normallängd" när det kanske sitter 4Amp. säkring i stolpen.
Samtidigt som en del stackare som ev. helt ovetande bara använder en 1,5mm² kabel, riskerar att bli bedömd som en ansvarslös idiot av andra pålästa campare.

M. mycket v.h. JANKRO
-----------------------------------------------

Svaren finns delvis redan, men jag tycker frågorna var intressanta:
A) Impedansen i kretsen ökar. Om du dubbelviker en spik i vägguttaget i husbilen (tro mig, testa ej :) )kommer strömmen i spiken att vara lägre med 1,5mm2 än 2,5mm2, och det tar längre tid innan säkringen löser.
Eller, ett fel på kabeln "i början" KAN innebära att säkringen löser, men inte om det sker "längre bort". Dvs säkringen "når kortare" och kanske inte hela vägen fram i brödrosten.
B) Spänningsfallet ökar också, för ex vis ett element minskar då strömmen, men en motor kanske inte orkar snurra igång och den drar då startström en längre tid, vilket oftast gör att en säkring löser (och i värsta fall löser den inte, utan motorn blir varmare o varmare..). Elektroniska lådor har olika sätt att regera på.
C) Jodå!
Elinstallatören har kontrollerat konstruktören's beräkningar med hänsyn till "utetemperatur", kabeltyp, uppvärmning från andra kablar på stegen (dvs hur de ligger relativt varandra, det kan variera efter längden), ev nedsmutsning bland annat. Han fastställer sedan kabelarea och max säkring för att uppfylla spänningsfall's- och utlösningsvilkor både vid start och drift av motorn eller vad det är för maskin.
Samma sak gäller din bostad.
--------
Hej SunCityfam. och tack :).
Jo jag vet att på en tillräckligt lång kabel kan man tvinna samman fas och nolla och använda den som värmekabel utan att proppen ryker, och som även Göte J påpekar, att blir kabeln för lång eller rättare sagt för klen i förhållande till längden, och då bromsar strömrusningen så kan proppen fördröjas ett tag innan den ryker....

(Jag har visst någon gammal begränsad behörighet som sitter i en pärm, men jag har mest sysslat med mekaniken och delvis elektroniken till 98%, så jag blir lite vilse när spänningen ökar, och blir då tråkigt fundersam när inte kablar och reläer är instängda i ett plåtskåp.)

.... Det är ju därför det finns någon (oskriven?) regel att det inte skall säljas längre skarvkablar än 20 meter, även om så sker, och ju längre kabeln är ju grövre behöver den då ju också vara.
Man kan väl då också ifrågasätta campingar som placerar stolpar längre bort än så från campingrutan, och då tvingar fram grövre kablar till ovetande campare.

Så med risk att ni tröttnar fullständigt på mig, ber jag åter :oops: om ursäkt och frågar.

Under mera normala förhållanden och avstånd.
Finns det någon vinst/fördel/större säkerhet, om man i en stolpe med en 4Amp. "propp" ansluter en kanske 6 meters 2,5mm² kabel i stället för en 6 meters 1,5mm² kabel, som redan den har större aria än det egentligen behövs, och också duger bra på andra ställen där det sitter en 10Amp. eller t.o.m. en 13Amp. propp.

Om campingen har snålat med sin markkabel i förhållande till längden, och ev. har för klen kabel i förhållande till vad camparna gemensamt kan ta ut från stolpen och dess proppar.
Hur och varför skulle då min 2,5mm² kabel kunna skynda på utlösningsfaktorn vid problem, när redan en 1,5mm² kabel med råge täcker upp "min" 4Amp. propp, och på vilket ställe fördröjs utlösningsfaktorn.
Campingens långa kanske för klena matarkabel med för högt motstånd/impedans borde väl bara bromsa upp så att campingens matarkabel blir varm eller att huvudproppen till den kabeln får svårare att brista vid jättekortis.

Ja jag vet att det finns kraftigare proppar på många campingar och ännu kraftigare på vintercamping, men då börjar det bli mer avancerat än normal camping.


M. jättestor :p v. h. från jobbig :oops: JANKRO.

(Jag lovar att sluta fråga om kablar nu.)
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

-------------------------------------------------------------------------
Varför skall man inte kunna ställa frågan varför, om man är nyfiken och vetgirig, och ännu inte fått svar :).

Så med risk att ni tröttnar fullständigt på mig, ber jag åter :oops: om ursäkt
M. jättestor :p v. h. från jobbig :oops: JANKRO.

(Jag lovar att sluta fråga om kablar nu.)

Tycker det är bra att veta!Bra JANKRO :yes:
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

På 60-70 talet då vi åkte omkring med husvagn skaffa vi 2,5 kabel eftersom bilar och husvagnar ideligen körde över kablar för att komma till en fin plats.Då var det inga inrutade platser och elstolparna stod huller om buller!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Det finns ett antal faktorer som påverkar utförande och dimension:
1. Mekanisk hållfasthet
Med en kabel av rätt typ och area, tål den mekanisk påverkan som överkörning etc bättre
2. Elektrisk kontakt
Med rätt sorts kontakdon och minsta möjliga antal kontakter minskar risken för varmgång. CEE uttag är myndighetskrav
3. Kortslutningssäkerhet
Uppstår en kortslutning i husbilen skall säkringen lösa ut snabbt, det sammanlagda motståndet avgör. Myndighetskrav på minst 2,5 mm2.
4. Överbelastningsskydd
Om man överbelastar anslutningen skall kabeln inte överbelastas. Dock är det så att en 1,5 mm2 anslutningskabel kan säkras med 16A utan risk för överbelastning

Förstår att det upplevs förvirrande för en icke elkunnig när man försöker förstå. Därför är sammanfattningen för att ha kunna göra rätt:
1. Följ myndighetskraven 2,5 mm2 och CEE don
2. Följ rekomendationen om max 25 m kabel

/Thomas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

-------------------------------------------------------------------------
Varför skall man inte kunna ställa frågan varför, om man är nyfiken och vetgirig, och ännu inte fått svar :).
När nya regler eller anvisningar kommer enbart här uppe norr, och dessutom hittils bara inom campingvärlden (tror jag) och går utanför allt som tidigare har varit inom normen.

Svar (både korrekta, felaktiga och sådana som är svårbegripliga för gemene man) har givits åtskilliga gånger i tidigare trådar. (Vill inte påminna om att man kan använda sök-funktionen här på sajten, då ett sådant påpekande skulle kunna uppfattas som ett påhopp.)

Reglerna var inte ens helt nya för 20 år sedan - och inte heller då gällde de enbart "här uppe i norr". I Elsäkerhetsverkets starkströmsföreskrifter, ELSÄK-FS 1994:7, som numera är uppdaterade/ersatta, angavs nämligen hur anslutningskabeln skall vara utformad. Dessa föreskrifter var i huvudsak baserade på internationella publikationer från International Electrotechnical Commission och på harmoniseringsdokument från European Committe for Electrotechnical Standardization.

(Likartade krav fanns även i tidigare föreskrifter, men dessa har jag ej tillgängliga. Dock skriver man så här i förordet till 1994:7: ... utgörs i stort sett av tidigare meddelade föreskrifter, som har uppdaterats med avseende på hänvisningar etc.)

Påståendet om att reglerna enbart gäller campingvärlden är helt korrekt, eftersom det är endast i campingvärlden som det förekommer anslutningskablar till husvagnar och husbilar.

I ELSÄK-FS 1994:7 fanns dock likartade föreskrifter när det gällde anslutning av landström till fritidsbåtar.
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

När en asynkronmotor (den vanligaste typen av elmotor) matas med lägre spänning så ökar strömmen. Därför är de ofta utrustade med ett s.k. motorskydd som bryter om strömen blir för hög. Men detta är ett specialfall. Om ett elelement matas med lägre spänning så sjunker strömmen.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

När en asynkronmotor (den vanligaste typen av elmotor) matas med lägre spänning så ökar strömmen.
Jag antar att detta är en följd av att ström och spänning fasförskjuts i en krets där induktion eller kapacitans börjar dominera. I vart fall lär motorns avgivna effekt minska. Ohms lag i sin grundläggande form gäller bara för rent resistiva kretsar, så snart spänningen varierar i en krets med spolar och/eller kondensatorer blir det rejält mycket krångligare.

I den här tråden (har inte lusläst) har ingen nämnt att det är viktigt att linda av kabeln helt från ev. kabeltrumma. Risken för överhettning av kabeln som blir kvar på den ökar påtagligt. Om det beror på effektförlust på liten och innesluten volym (många meter kabel tätt intill varann) eller på att upprullad kabel skapar induktion är jag okunnig om.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Till Erik Edlund.
En asynkronmotor fungerar genom att det roterande magnetfältet inducerar en ström i rotorn som i sin tur ger ett magnetfält som orsakar ett vridmoment och blir större ju längre från synkrona varvtalet som rotorn snurrar. Dvs störst i starten. Men om rotorn kommer upp i synkront varvtal du slutar det induceras ström i rotorn. Därför ligger rotorn alltid på ett varvtal under nätets. För en 2-polig tex 2800 r/m, fast ett 50 hz-nät ger 3000 r/m i synkronvarvtal.
Om spänningen i till asynkronmotorn blir för låg och belastningen i start för hög så kommer den aldrig upp till strax under synkronvarvtal och ökad ström som följd.
Sen om man skulle försöka tvinga rotorn att snurra fortare än synkronvarvtal då har man plötsligt fått en generator, för då matar man ut energi på nätet.
// Göte J
 
Toppen