• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ja jag vet att det var länge sen. Faktiskt inte varit i garaget på flera veckor förutom i går kväll. Mest bara tänka, mäta och tänka igen och det är svårt att fånga på bild.

Skall idag skaffa div. Gångjärn till högersoffan så får vi se vad det kan bli ikväll.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Skaffade en del gångjärn men inser att jag behöver ytterligare några innan jag slutgiltigt kan bestämma soffornas mått.

Pusslade istället vidare på köksbänken på högersidan.

I botten av skåpen skall Ebensprakaren sitta.

Kom på att jag glömt reservera plats för avloppslangen från diskhon till gråvattendunken i höger soffa. Måste ju vara fall på denna. Tror det blir att karva ur ett spår i väggen. Alternativet är att korta draglådorna men det känns trist.



242.JPG



243.JPG
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ambulansen!

Om du tar ur i väggen kan du få problem med frysning, korta istället lådan och se till att varm luft kommer fram till alla vattenledningar. :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo jag är medveten om att det blir en försämring i isolering just i det spår avloppslangens skulle gå. Kanske 20 mm mot övriga 40 mm. (Vad kan ytterdia på avloppslang vara?):confused:

Nu är det ju bara avloppslangen som behöver fall och denna är ju normalt tom på vatten, det är ju bara när man häller något i vasken som det rinner vatten genom denna.

Det finns visserligen risk att man bygger på is på slangens insida. Men denna is bör smälta varje gång man häller ut lite varmare vatten (potatiskoket tex) och även det "kalla" vattnet normalt varmare än tex hemma. Vattendunkarna kommer placeras i höger soffa och jag skall där ha ställbart utblås från luftvärmaren. Dels för att vattnet inte skall frysa, dels för att det är skönt med en säng som är varm o slippa kondens under madrassen.

Färskvattenslangen från dunk, via pump, till utkastaren kan jag dra valfri, varm, väg.

Har planer på elektrisk golvvärme, även den i så fall i stuvfacken i sofforna. Denna golvvärme skall bl.a. kunna hålla varmgrader i bilen när den står parkerad hemma och jag inte vill tömma tankar m.m. om bilen skall användas snart igen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Jag har också kommit i ett läge att jag inte vet riktigt hur jag ska gå vidare, man vill ju så gärna att allt blir perfekt och funderar hela tiden på hur man ska göra.
Det är väldigt enkelt att ta ut plats bara för de rören du behöver eftersom det är cellplast om jag fattat rätt i väggarna. Har skurit mycket cellplast med värmetråd och med en lödkolv och en rörstump på några centimeter kan man lätt skära ett spår i isoleringen. Tror det är enklast att göra detta så länge det finns åtminstonde någon centimeter kvar av isoleringen på en begränsad sträcka. Man måste tänka på att ev. problem kan uppstå ev. någon enstaka gång och väga detta mot utrymmet.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Skall jag få bra fall på avloppet måste jag korta av de flesta av lådorna på höger sida. Ett alternativ jag skall fundera över är om det går att lägga slangen i ovankant på någon av lådorna och då bara behöva ta ur litet i ovankant på en eller ett par lådor. Nackdelen med det är att fallet på denna sträcka, ca 70cm blir i det närmaste 0. Frågan är om inte det riskerar att skapa större problem med stopp p.g.a. partiklar och slam samlas där?

Perfekt dag att krypa in i garaget. Hade tänkt att åka till Haninge Classic & sportscar med Pontiacen men det engagemanget är inställt och lika bra det med tanke på vädret. +5grader, regn och blåst.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Ambulansen!

Jösses vilket fall. :D
Risk bilen tippar om inte det där fallet ska räcka. ;)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Helgen väder har främjat arbetet i garaget.

Främst köksbänken som rivits och återmonterats efter justering. Värmarens åtkomst och ventilationsluftsintag i "sockeln"

Vridigt och vänt på frågan hur soffornas expantion till säng skall göras och just nu lutar det åt att kör som jag tänkte från allra första början. Vissa tankar går på nåt sätt "varvet runt".


002.JPG



003.JPG


Grannens grabb Eskil kom och höll sällskap.


001.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Som tidigare nämnts så har många ideer snurrat hela varvet runt och slutligen landat på samma ställe i tankebanorna som då, vid köksbordet 1999-2000.

Soff-sängkonstruktionen tex har haft flera olika lösningar i skallen under åren men nu känns originalet trots allt värt att prova.

Gör ritningarna i fullskala direkt på istället för A4. Enklare och exaktare.

Antar att det kan vara knepigt att förstå utifrån dessa, men fortsättning följer med fler bilder varefter. Och skiter det sig helt får man väl mörka;)


001.JPG


002.JPG


003.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tog Motorhysteriska riksförbundets uppmaning på allvar att göra Nationaldagen till motorhistoriska dagen.

Samling i Hågelbyparken, Botkyrka, och mål vid MC Collection museet i Sollentuna.

Tyvärr hade man inte utsett nån gemensam väg dit, tex med en karta. Många åkte Essingeleden men vi, tillsammans med en del andra passade på att åka genom stan för att visa upp oss.

Trevligt vid Edsbacka med härlig blandning fordon och tillfälle att se MC Collection. Snyggt museum där design spelar minst lika stor roll som teknik. På en MC är ju inget dolt, förutom dagens plastraketer förstås.

Dottern och jag, samt frugan som tog kortet, tog vad vi hade för att få till en 70 tals outfit som passar till bilen:)

Pontus och Hedvig 70 style.jpg
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Studentutspring och gräsklipp sen sist.

Idag några timmar i garaget dock.

Fortsätter med höger soffa. Avdelaren mellan stuvfacken klar och uppfällbar lucka över yttre (vattendunkar m.m.) snart klar. Skall sätta ett stöd av aluminiumplattjärn (?heter det så?) under för att avlasta gångjärnen när tunga rumpor sätter sig. Får även skaffa fler gångjärn, inte så mkt för styrkans skull som för att hålla de lätt skeva skivorna på plats.


014.JPG


015.JPG


016.JPG


017.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tack, tar det som uppmuntran, men det är tur att inte allt syns på bilderna:oops:

Jämför gärna med bror min som är båtbyggare/möbelsnickare och då ser mitt amatörsnickeri rätt taffligt ut om man tittar nära.

Å andra sidan är jag mer funktionalist än dekoratör. Det skall funka och vara lättskött i första hand. :wink:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Förurom fönsterputs på huset, vissa fönster lite jobbiga med stege och gångplank, så jobbas det vidare i garaget. Idag tillochmed med öppna garageportar!

Höger soffa har nu fått sina båda luckor, kvar är den uppfällbara delen som skall fylla ut mitten mellan sofforna när det är dags att knoppa. Väntar dock med det till vänstra soffan färdig.


002.JPG


003.JPG


004.JPG


005.JPG

Kör med typ kökslucke gångjärn med fjäder på den inre luckan så håls den uppe i öppet läge. (under denna lucka skall bäddmadrassen förvaras under färd.)
 
Toppen