• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ambulansen!

...........Men det är nog bäst för brandfaran att ha ett lodrätt och öppet avgasrör........
Min manual för Truma S3002 gasol, säger Max. 15 grader från den vertikala (genomsnitt) och för takskorsten.
Jag tror inte mindre än 45 grader på sina ställen - i genomsnitt 75 -90 grader enligt det horisontellt.
Fabriksmontering är samma sluttningar som här
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/438609

Om det orsakar problem, så kanske sätta en något större rör (t.ex. Ø 120mm - L 1 m), med munstycken, runt skorstensröret för luftintag till cirkulerande luft i HB.
Princip som en luft-värmeväxlare.
Bara ett tip.
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo en dubbelmantlad skorsten typ som tex Vallas båtvärmare hade säkert kunnat funka.

Dock som sagt lite ont om plats och det är dags att komma vidare med bygget.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Får klura på luckgångjärn till den bakersta skåpluckan, De fjädrade jag annars använder har bara drygd 90 graders vinkel. Här är luckan vinklad redan från start och jag kommer låta den öppnas framåt för att enkelt komma åt när man står utanför bilen bl.a. för att tömma sopen.

Och för att komma åt vettigt inifrån bilen bör nog luckan öppna så mkt som möjligt.

004.JPG



Tar upp slitsar för värmeutsläppen i soff/sängbotten höger sida. Skall ordna låsning av ventilerna så de inte ändrar sig när jag väl är nöjd med varmluftsfördelningen.


007.JPG

008.JPG
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ambulansen!

En liten fråga, var kan man hitta såna där luftspjäll?
Känner en kille som har några ovala lufthål i sin bil där såna luftspjäll kanske skulle fungera. :)

mvh jocke
 

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Var har du fått tag på det ljuddämpande materialet du använder? Det som liknar skyddsskummet i t ex. Pelican-cases. Har sökt sådant material för att bygga egna skyddslådor till bl.a. kamerautrustning.
 

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Där ser man. Man ser inte skogen för träden. Har kollatspecialbutiker. Var iofs ute efter färdigperforerad så det är lättare att skära ut form, men detta är bra nog. Tack!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ambulansen!

Om ni skall ha det där materialet till ljuddämpning, så tänk på att det är av mycket låg densitet, och dämpar nog diskanttoner och brus bättre än ljud på lägre frekvenser, sådant som vi oftast har i bilar.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Helt rätt. Tanken är dämpning av vindljud (sus o brus) som kan uppstå i luftkanalerna. d.v.s. i huvudsak högfrekventa ljud.

De lågfrekventa ljuden från värmaren hoppas jag slippa till stor del genom att värmaren är monterad med tämligen mjuka gummifästen. Funkade bra på min förra bil och den gamla B1L värmaren i den var betydligt sämre ballanserad än denna nya Airtronic B4:an.

Hur detta material är tänkt i högtalarsammanhang vet jag ej. Kanske till basreflexlådor? en tryckkammarhögtalarlåda behöver massvis av tungt material tex Rockwool eller liknande.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ambulansen!

Om man vill dämpa ljud i stommen på bilar skall man använda tung matta som limmas direkt på plåten. Skall man däremot avskärma t.ex. motorljud, bör man ha t.ex. filtmatta med tung asfaltmatta på utsidan, monterar man sådan med asfaltsidan utåt i motorrummet får man en mycket bra ljuddämpning.
 
Senast ändrad:
Toppen