• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Hej på er.

Jag har äntligen kommit igång med vårat nya projekt och tänkte dela med mig av lite bilder på vad vi har gett oss in på.
Det vi ska försöka få till är en sprinter som ska fungera som en husbil för två större och två mindre personer.

Nu kanske ni tänker: "Den där måste ha slagit i huvudet rejält" fyra personer i en liten van, men faktum är att denna bil är nästan 1,5 meter längre än den VW buss som vi cruisat runt med i 2 säsonger och den nya ytan kommer att ge oss ett kök, en toalett och en garderob, "om gud vill och redskapen håller" :D

Planeringen har pågått länge nu och vi har haft många idéer på hur vi vill ha det, både bättre och sämre idéer men nu tror vi/jag att vi kan ha bestämt oss, tror jag. Nåja, nu har jag gått in i "byggmode" och då kan det ändras saker lite då och då när ännu bättre idéer uppdagas.

Här är en skiss på hur vi har tänkt oss det hela, den stämmer inte riktigt men ger en hyfsad bild av hur det ska se ut.
651-sprinter1.jpg


Utgångsläget.
IMG_7031.JPG

Plyfaskivan som ligger på golvet åker ut och ersätts av en isolerad takskiva från ett lastbilsskåp. återvunnen och gratis :)
IMG_7036.JPG
IMG_7046.JPG

Lite arbete med väggskivor och golv.
IMG_7047.JPG
IMG_7054.JPG
IMG_7055.JPG

Mvh Jocke
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vad är den isolerad takskiva från lastbilsskåpet gjord i för material?
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Kul tråd!
Svärsonen har en likadan som nu är crossbuss med boutrymme, och den ska byggas om till mer husbilsliknande inredning! Kan säkert få några bra tips här! (Och vice versa!)
 
F

F.d. 3167

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Skall bli intressant att följa, lägg ut mycket bilder.
:yes::yes::yes:
/Göte
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Stopp och gör om!
Längre fram kanske ni vill sticka iväg tidig vår eller sen höst,
då KAN det vara bra med isolation mellan innerväggar och karossplåt!
Dessutom så blir det "lugnare framfart" med "resonansdämpare"!

"Yttre el" bör ha speciell 3-polig kontakt som följs av 2 10A huvud-
, säkringar (1 för varje pol) och "jordfelsbrytare". Varje 230-förbrukare
får egen 6A säkring. Det här måste ni ta hjälp av behörig elektriker!

Många campingar erbjuder bara 10A och kan bli väldigt otrevliga och
kräva böter om man "dödat" deras 10A. DÅ kan det vara bra att kunna
visa att "mina 10A" är hela. Din har "åldersdött".

Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Hans och tack för omtanken. Bilen kommer att isoleras på ett eller annat vis, både för ljud och värme men jag har inte bestämt mig riktigt för hur jag ska göra.

Golvskivan jag använder mig av isolerar, de används även som väggar och tak på kyltransportbilar men jag har ingen koll på vilket isolervärde de har.

mvh jocke
 
F

F.d. 3167

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vilken längd är det på din sprinter? Har du tänkt använda gasol eller diesel för uppvärmning och spis? Går själv i tankarna att bygga om en "gammal" sprinter (-02), men den har dom stora tonade glaspartierna på sidorna så jag vet inte om den är lämplig. Den har visserligen ac både fram och bak.
Lycka till.
/Göte
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Totallängden på bilen är ca 6,6 meter, skåplängden är om jag minns rätt ca 4,1-4,2 meter.

Uppvärminingen är ett öppet kapitel, golvärme har varit på tapeten men som det ser ut nu så blir det inte det.
Diesel eller gasol är inte heller bestämt, där har jag pratat lite med Trollis02 om hans lösning med att använda den värmare som sitter monterad original.

Det är faktiskt många saker som inte är bestämt,,, men det löser sig. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Arbetet fortsätter med den bakre lastväggen.
Jag låter bilderna tala.:)
IMG_7068.JPGIMG_7069.JPG
IMG_7070.JPGIMG_7071.JPG

Jag vill även tipsa om Rolands arbetsblad för excel:msn_thumbup:
Du finner det här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/437479
Det är ett enkelt och bra verktyg för att få lite kontroll på axelvikterna redan på planeringsstadiet. Detta arbetsblad kommer tex att bestämma om jag kan montera bodelsbatterierna under passagerarstolen (som jag vill) eller om jag måste placera dem längst bak i bilen (där jag vill ha andra saker)
Roland ordnade även så att jag fick ett arbetsblad med en sprinter.:)

Image 2 ROLANDS ARBETSBLAD.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Intressant material de där lastbilsskåpsskivorna. Dina ser ut att komma från ett skrotat skåp. Finns det sånt material att köpa nytt?

Håller med tidigare inlägg om att tänka på isoleringen redan nu.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Japp, Jag tog reda på ett skåp från en lätt lastbil som hade ramlat omkull.
Jag tror att många karosspåbyggare köper det härifrån: Dalalaminat men du kan kanske hitta det hos någon påbyggare på närmare håll.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Häftigt.
Har en -02:a som "snart" är färdig för sommarens strapatser.
är bara ett uppehåll på månad kanske innan jag kan låta andra jobba vidare åt mig, då jag opererats.

Har bussen extra platser bak redan? annars är det något som kan sätta käppar av stor sort i hjulen. Att utöka antalet platser har blivit väldigt svårt om man inte har originalprylar för det.

Har som sagt snart inrett vår sprinter färdigt, men med den stress som varit så tror jag tyvärr att jag tagit några genvägar och inte tänkt igenom saken så hårt som jag skulle. Isoleringen är riktigt viktig att tänka på bland annat. Lär bli att riva det mesta för mig i ett senare skede, men det får jag helt enkelt ta. Vad jag sett är sprayad skum vettigast, då man får in det i balkarna också. Lär gå att dra flexrör för åtminstone 12v-elkablar i det också tycker jag.

Jag har inte satt någon bakre vägg på vårt bygge, lite för att det itne riktigt ryms, jag gillar fönstren bak, och sen framförallt för att en sådan vägg väl måste lasttryckas? Så den inte kommer dragandes genom bilen. (rätta mig gärna om jag har fel alltså)
Kommer sätta upp ett draperi för insynen och även försöka göra något åt springorna under färd. En del kvar att lösa som sagt.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tror inte det där med lastväggen och provning är något problem. Hade en kompis som byggde om en gammal buss till racebuss med plats för bil där bak.
När han registrerade om den fick han själv skriva ett intyg på att väggen tålde för de antal kg han hade i lastvikt, tror det var ca 2000Kg.

Jag som sett själva bygget kan undra... väggen var hopspikad ungefär som mellanvägen hemma mellan sovrummen:confused:

En bil där bak skall så klart vara surrad men undrar hur många kg i form av verktyg m.m. som stod löst där bak.

Däremot har jag förstått att det kan vara svårt med Pb 2 registrering om lastutrymmet är för stort (Pb 2 är ju ett fordon i första hand inrättat för personbefodran till skillnad från Lb som i första hand är inrättad för lastbefodran).

Det har sagts mig att man antagit nån slags princip att om lastutrymmet går ända upp i tak blir det Lb registrering. Då klarar sig alla vanliga husbilar med garage som Pb2.
Om detta bara är praxis eller regel vet jag inte.

En vägg bak som mest förbättrar isoleringen samt att man har all teknik där som tex värmare, laddare m.m. borde inte klassas som lastutrymme, tycker i alla fall jag.:(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Om jeg husker rett så er det krav på et volum sammen med vegg helt til tak før en kan få lastbilsreg på en bil med bostadsinredning. en får huske at skatten er mindre på bilen lastbilsreggad :wink: selv om den har strengere krav til kjørkort.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej på er.

Stolarna bak kan bli lite bekymmersamt.
jag har haft kontakt med transportstyrelsen om det och de hänvisade mig till bilprovningen.
Dialogen med bilprovningen har jag inte haft än.


Ett alternativ är att gå den här vägen. Bilderna är tagna i en Renault färdtjänstbuss. Det var så här vi hade i våran tidigare VW T4.
IMG_7084.JPGIMG_7082.JPG

En firma (granne till mitt jobb) håller på med fordonsinredning.
Jag har pratat lite löst med dem om en lösning och när de regbesiktigar så måste de visa upp ett intyg på att det är de som monterat grejerna för de har krocktestat sin konstruktion. Men som sagt, jag har bara pratat lite löst med dem, men de skulle kunna göra jobbet åt mig.
Det skulle nog kunna kosta en del slantar om jag måste köpa stolar och få dem att montera skenor i golvet men måste det ske så måste det.

Reimo har också en del lösningar och då handlar det om 15-20000Kr
Givetvis kommer jag försöka lösa det på billigaste möjliga lagliga vis :D

Lastvägg har jag också pratat med dem om, de sa att provtryckning med intyg inte är ett krav längre och jag citerar hans ord "du kan bygga den i papp om du vill" Jag avstår nog från att bygga den i papp.
Detta öppnar upp för en annan väg att gå och ni har har redan berört det området.
Hypotetiskt skulle jag kunna regbesiktiga om min bil med lastvägg och 2 extra passagerare, jag tror inte jag kommer undan bekymret med stolarna men skatten borde ligga kvar på samma nivå som nu, om jag regbesiktigar den som pb1 eller pb2 vet jag inte hur det blir med skatten och om jag skulle gissa så kommer den knappast att minska.

För ca 8-10 år sedan byggde jag en servicebil till mitt rallyåkande, då var reglerna att lastutrymmet skulle vara 1,7 meter långt i golvnivå. Lastväggen fick dock lutas bakåt och jag har för mig att den fick lutas 15 grader (kanske 20) eller så skulle volymen på lastutrymmet överstiga volymen i passagerarutrymmet.
Hur de ligger till i dagsläget vet jag inte men några kugghjul har startat i hjärnkontoret.
Rent hypotetiskt så skulle ju sängarna kunna vara i lastutrymmet bakom lastväggen med en dörr in till dem från passagerarutrymmet.
Min fru som står över allt annat har dock sagt åt mig: Det får inte bli så att du måste bygga om hela bilen när den ska besiktigas. Undrar vad hon menar, hon kanske syftar på våran förra husbil.:D

Sorebeard, krya på dig och tack till er alla. Ni är mitt bollplank.:)

Ps Säg inget till min fru om jag (hypotetiskt) skulle råka bygga en lastbil.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Bra att veta om lastväggen inför nästa ombygge... skvallra bara inte om att jag planerar flera för min fru... ;)

Vår bil hade plats för 5 passagerare när vi köpte den, och min ursprungliga plan var att jonglera om till det inför nästa besiktning... Men jag vete fåglarna om det var så skoj att byta framsoffan mot en enkelstol, och jobbet vi nu gör när en av bakstolarna får ge plats åt köket. Hmm, måste hitta min sladd till kameran så jag kan börja uppdatera i min egen tråd inser jag. :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag har börjat med nästa vägg, mest för att se hur det kommer att bli och få en känsla för om det blir bra eller inte, om mina teorier och idéer håller.
IMG_7087.JPGIMG_7092.JPG

Jag har lite funderingar på om toalettutrymmet kommer att räcka till?
Det kommer att bli 680*950 millimeter, Tror ni det räcker?
Jag fick en känsla av att det blir lite trångt, men jag kan nog leva med det.
Jag lyssnar gärna på era synpunkter.
IMG_7088.JPGIMG_7094.JPG


Jag har lånat vågar också, blir nog till att väga bilen i morgon om de klarar bilens vikt.
Plyfaskivan som jag tog bort från lastutrymmet vägde 39Kg och det ska bli intressant att se vad den nya skivan väger mot den gamla.
Kommer jag gå back eller få tillgodo? vi får se i morgon,, nja senare idag ser jag:):)
IMG_7095.JPG

http://dl.dropbox.com/u/63794425/IMG_7091.JPG
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag fick lite gjort idag,, med betoning på lite.:twitcy:

Den översta delen av original mellanvägg har varit en sak som jag inte lyckats hitta motivation till att ta bort, den satt fast med stålpopnit, trist arbetsställning, slö borr,,, säkert 10-12 nitar, anledningarna har varit många och roligare saker har prioriterats, denna lilla bit mellanvägg har gnagt ett tag nu.

En bandslipmaskin och 5 minuters arbetsinsats var det som krävdes!:oops:
krängare +sprintshift 031.jpgIMG_7104.JPG

Äntligen borta!
IMG_7107.JPG

Dagen fortsatte med vägning.
VF:442 HF:489
VB:421 HB:465
Detta ger mig:
Framaxel:931Kg
Bakaxel:886Kg
Detta ger en vikt på totalt på 1817Kg som den står idag.

Jag måste tillägga lite fakta så ni förstår att detta inte ska jämföras med tjänstevikten rakt av.
Bränsletanken är tom.
Förare saknas. vad brukar man säga 75Kg ööööh :oops:
Plyfaskivan på golvet i skåpet är borta 39 Kg
Original mellanvägg är borttagen ca 20-25 kg kanske

Reservhjul, domkraft varningstriangel sitter på plats.
krängare +sprintshift 034.jpgkrängare +sprintshift 035.jpg

Den nya golvskivan blev 9Kg lättare än den gamla av plyfa.:msn_thumbup:

http://dl.dropbox.com/u/63794425/krängare +sprintshift 033.jpg
http://dl.dropbox.com/u/63794425/IMG_7106.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vilken längd är det på din sprinter? Har du tänkt använda gasol eller diesel för uppvärmning och spis? Går själv i tankarna att bygga om en "gammal" sprinter (-02), men den har dom stora tonade glaspartierna på sidorna så jag vet inte om den är lämplig. Den har visserligen ac både fram och bak.
Lycka till.
/Göte

Jag tänkte lite på dina glasrutor, i våran förra hb hade vi glasrutor runt om med den mörkaste solfilm jag fick tag på överallt där man får och det är två saker som jag inte riktigt gillade.
1. kallras, inget stort problem men det finns där.
2. Solsken på morgonkvisten när man vaknar = Bastu, inget stort problem det heller men någon (läs jag) fick stiga upp och ordna lite korsdrag för att lösa det hela.

Du skriver att det är "stora tonade glaspartier" och då undrar jag om det är original glasrutor eller om du har en bil med isolerglas?
Tanken slog mig när jag kom på att det är inte omöjligt att du köpt dig en fd buss/taxi/färdtjänst och de är ibland utrustade med isolerglas, och skulle det vara fallet så skulle du nog slippa de (relativt små) bekymren som jag hade, men de väger nog en del.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen