• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beräkning av axeltryck

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hej alla glada husbilsvänner.
Vad jag har sett här på forumet så är det många som funderar på det här med vikter och axeltryck på husbilen. Eftersom jag själv också har haft dessa funderingar så har jag klurat lite på någon form av hjälpmedel för att kunna se hur allt det man stoppar in i husbilen påverkar axeltrycken. Resultatet blev ett arbetsblad i Excel där man lägger in vikten på det man lastar och var i husbilen man lastar det. Detta arbetsblad räknar sedan fram aktuella axeltryck och bruttovikt. Jag vill inte påstå att det är exakt på något vis men det är i alla fall ett hjälpmedel så att man får en indikation om resultatet av lastningen. Arbetsbladet är konstruerat i Excel Starter 2010 så jag vet inte om det fungerar i äldre versioner av Excel och jag har tyvärr ingen möjlighet att testa det heller. Är det så att någon är intresserad av detta så delar jag gärna med mig av detta utan några som helst kostnader, skicka bara ett mejl till roland.087391458@telia.com så mejlar jag över arbetsblad och en handledning så Ni vet hur det skall användas. Om någon vill ha det på en CD-skiva så kan jag fixa det också men då vill jag ha betalt för skivan och porto dvs självkostnadspris.

Hälsningar Roland i Roland o Ingegerd
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Beräkning av axeltryck

Som pensionär med gammal husbil, jag måste vara försiktig med alla kostnader.
Men jag tror att denna möjlighet skulle kunna fresta: Caravan Weight control

Hoppas att "uppfinna" ett nästan gratis alternativ.
Börjande åtsikt - den komma en dag.
;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Beräkning av axeltryck

Som pensionär med gammal husbil, jag måste vara försiktig med alla kostnader.
Men jag tror att denna möjlighet skulle kunna fresta: Caravan Weight control

Hoppas att "uppfinna" ett nästan gratis alternativ.
Börjande åtsikt - den komma en dag.
;)
Hej
Kollade på denna ,men den klarar bara 1000 kg/hjul, räcker inte till om man vill väga en bakaxel på 2400kg( 1200/ hjul)

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Beräkning av axeltryck

Jag har köpt denna fast för max 1500kg per hjul ska leta länken och klistra in i detta inlägg strax.

I detta inlägg har jag skrivit lite om den och också angivite länkn till där jag köpte den.
Jag har ännu inte provat den så kan inte svara på hur bra den är.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Beräkning av axeltryck

:msn_thumbup:Strålande! :)
Ett enkelt hjälpmedel för mig när jag planerar mitt hembygge som gör att jag slipper gissa mig fram.

Här är ett första utkast med vikter som jag har gissat mig fram till, den enda vikten som är 100% korrekt är totalvikten i regbeviset på 3500kg.
Bilens utgångsvikt är om mitt minne inte sviker mig ungefär korrekt. resten är gissningar som jag ska ta reda på lite mer exakt vid senare tillfälle.

Skärmklipp viktberäkning 1.JPG
Skärmklipp viktberäkning 2.JPG

Detta är ingen exakt uträkning och det finns säkert en hel del som jag inte tänkt på, att komma upp till 3500 Kg är nog snart gjort!:D
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Beräkning av axeltryck

Hej Jocke.
Jag ser att du har "lyckats" ändra på något i inställningarna som gör att avståndsangivelserna och med dem även procentsatserna döljs. Är det problem så hör av dig så tittar vi på det. roland.087391458@telia.com
Mvh / Roland
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Beräkning av axeltryck

Ja, jag ser det nu. Men det är första gången jag härjar i excel så jag är jag inte förvånad!:D:D

mail kommer.:twitcy:
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Beräkning av axeltryck

Hej alla glada husbilsvänner.
Vad jag har sett här på forumet så är det många som funderar på det här med vikter och axeltryck på husbilen. Eftersom jag själv också har haft dessa funderingar så har jag klurat lite på någon form av hjälpmedel för att kunna se hur allt det man stoppar in i husbilen påverkar axeltrycken. Resultatet blev ett arbetsblad i Excel där man lägger in vikten på det man lastar och var i husbilen man lastar det. Detta arbetsblad räknar sedan fram aktuella axeltryck och bruttovikt. Jag vill inte påstå att det är exakt på något vis men det är i alla fall ett hjälpmedel så att man får en indikation om resultatet av lastningen. Arbetsbladet är konstruerat i Excel Starter 2010 så jag vet inte om det fungerar i äldre versioner av Excel och jag har tyvärr ingen möjlighet att testa det heller. Är det så att någon är intresserad av detta så delar jag gärna med mig av detta utan några som helst kostnader, skicka bara ett mejl till roland.087391458@telia.com så mejlar jag över arbetsblad och en handledning så Ni vet hur det skall användas. Om någon vill ha det på en CD-skiva så kan jag fixa det också men då vill jag ha betalt för skivan och porto dvs självkostnadspris.

Hälsningar Roland i Roland o Ingegerd

Hej igen.

Eftersom det tidigare inte gått att lägga ut filerna direkt på forumet (felaktigt filformat)så har det varit en omväg via min e-post för att få tillgång till detta för den som varit intresserad. Nu har jag fått hjälp av Håkan (HBK Web) med att få filtypen godkänd samtidigt som ett antal medlemmar har fått (och testat) arbetsbladet. Sammantaget så har jag förstått att det verkar fungera på det sätt som jag tänkt mig och inga större problem har dykt upp. Jag lägger därför ut filerna så att den som vill enkelt kan hämta hem dom och använda dom som tänkt.

För den som är intresserad så vill jag säga : När Du laddat hem filerna och sparat dom på lämplig plats i datorn så läs igenom handledningen noggrant innan Du börjar använda arbetsbladet. Du förstår säkert varför när Du läst färdigt.
Jag har en gratisversion av Excel så jag kan inte låsa bladet och därför är det viktigt att Du sparar masterfilen orörd så Du kan kopiera ett nytt arbetsblad om Du skulle misslyckas med något. Du kan även kontakta mig på roland.087391458@gmail.com (Obs. Ny e-postadress) om Du undrar över något eller har synpunkter. Om Du hittar något som inte fungerar tillfredställande så hör gärna av Dig så skall jag försöka rätta till det.Glöm inte att klicka på "Aktivera redigering" innan Du börjar annars kan Du inte arbeta med bladet.

Mvh / Roland

Eftersom jag upptäckte att den gamla e-postadressen stod kvar i "Handledningen" så har jag bytt den filen mot den där e-postadressen är korrekt.

Mvh / Roland
 

Bilagor

  • Arbetsblad viktberäkning husbil master.xlsx
    61,2 KB · Visningar: 293
  • Arbetsblad viktberäkning husbil.xlsx
    61,2 KB · Visningar: 252
  • Handledning för arbetsblad viktberäkning husbil.docx
    22,8 KB · Visningar: 204
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Beräkning av axeltryck

Programet är otroligt enkelt att använda och användarvänligt (detta sagt av mig som är totalt värdelös när det gäller datorer, excel och andra program).
När man börjar använda programmet och simulerar olika lastfall får man en bra förståelse för vad som händer med axeltrycken och totalvikten. Det är ju detta som de flesta av oss inte normalt inser, det vill säga att även om vi kanske håller oss inom totalvikten så finns det ju en stor möjlighet att vi hamnar fel avseende axeltrycket och då speciellt axeltrycket bak.
Detta program som Roland har utvecklat borde vara obligatoriskt i alla husbilar, på samma sätt som det måste finnas lastdiagram för mobilkranar och lastplaner för fartyg.
Detta är ett utmärkt hjälpmedel för att undvika onödiga utgifter för böter, men inte minst för att framföra sin husbil på ett säkert sätt, det vill säga att bilen är lastad inom fordonets specifikation.

Hoppas att fler husbilsvänner i klubben fångar tillfället att få tillgång till ett viktigt hjälpmedel.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Beräkning av axeltryck

Vi har vägt bilen med "lätt semesterpackning" vid Gasklockan i Göteborg. Resultatet blev ganska OK. Vår Weinsberg Imperiale 601 kan lasta ganska mycket.
När vi kompletterat till full semesterpackning får vi fortfarande plats med en vuxen (75 kg) passagerare bak eller 50 kg vin i garaget.
Utmärkt hjälpmedel! Tack Roland och Ingegerd!
 

Bilagor

  • Viktberäkning.JPG
    Viktberäkning.JPG
    128,3 KB · Visningar: 44
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Beräkning av axeltryck

Roland (i Roland & Ingegerd) påpekade att jag nog missat att bilen på bilden är LÅNG - och placerat cyklarna någon meter bakom cykelstället på vår 6 meters bil. Har nu kortat bilen och placerat cyklarna på rätt ställe - 560 cm bakom framaxeln. Då kan jag skippa passageraren i dinetten och stoppa in hela 75 kg vin i garaget innan jag når viktsgränserna. Tror jag väljer vinet.... (uppdaterad bild).
 

Bilagor

  • Viktberäkning.JPG
    Viktberäkning.JPG
    133 KB · Visningar: 53

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Beräkning av axeltryck

Roland (i Roland & Ingegerd) påpekade att jag nog missat att bilen på bilden är LÅNG - och placerat cyklarna någon meter bakom cykelstället på vår 6 meters bil. Har nu kortat bilen och placerat cyklarna på rätt ställe - 560 cm bakom framaxeln. Då kan jag skippa passageraren i dinetten och stoppa in hela 75 kg vin i garaget innan jag når viktsgränserna. Tror jag väljer vinet.... (uppdaterad bild).

Hoppas att vi träffas någon gång så kan jag få smaka på vinet. ;);)
Skämt åsido, det viktiga är att föra ut vikten i rätt kolumn enl. avståndsangivelserna för att det skall bli rätt. Att korta eller förlänga bilden påverkar inget i uträkningarna, det är bara en illustration.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Beräkning av axeltryck

Jo, jag förstod det. Det blev enklare att se var vikten ska hamna när bilen på bilden blivit någotsånär lik vår aktuella bil - slapp springa ut och mäta avstånd till framaxeln hela tiden. Kommer att försöka hitta en planritning på vår bil och sätta in istället.

Vi kanske ses längs vägarna eller på någon träff. Då ska vi bjuda på ett glas vin som tack för hjälpen.:D:D:D

Roland
 
Toppen