• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Split View funkar bara på iPad Air2, iPad Pro och iPad mini4. Slide Over däremot fungerar på lite äldre versioner som iPad Air och från mini2. Många appar supportar ännu inte split view. Detta och mer om hur man går till väga mer i detalj finns att läsa tex. här: Get to know the iPad's new 'split-view' feature in iOS 9 - CNET
Det borde alltså gå att köra IGO och Google Maps samtidigt på en iPad Air2 eller mini4 om apparna har stöd för Split view.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Så det hänger egentligen på IGO om IGO stöder split screen.
Någon som har iPad air 2 och kan testa om det fungerar. Annars får man kontakta IGO utvecklarna och önska detta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu kan jag i princip noll om ipad men,

min sambo har 2st ipad en gammal=ipad2 å en ny=ipad air.
hon använder på den gamla en app som heter "side by side pro"
kanske kan den va ett hjälpmedel :confused:
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Kan inte låta bli: Har ni det lätt i IOS-världen?
Ser den ena svårigheten efter den andra.
(Ooops, kanske man ska säga: Aja Baja tycka illa om IOS.)
Bara läs i tråden nedan. Split View, mm, vem vet vad?

Plus: Har suttit en stor del av kvällen för att få en bekant med Ipad att gå från Viber till Skype.
Snacka om dåligt användargränssnitt. Apples, inte Viber/Skype!
Vi redde ut det till slut, det var inte Apples funktioner/dialoger visade sig, men innan vi kunde konstatera det ...
Puh.

Hur svårt ska det vara?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Normalt är nog apple ganska lätt att komma överens med utan instruktionsbok, tror det är därför så många icke tekniska personer använder dem såsom akademiker och liknande kanske speglar steve jobs personlighet.
Svårigheten börjar när man vill gå utanför boxen då kommer inlåsningarna och begränsningarna fram och det är lätt att bli frustrerad.
Nu är det väl så att man har det man har och inte lätt att byta när man blivit van och man lägger knappast upp 5000kr för att få en extra funktion?
Samsung galaxy note 8.0 och även vanliga telefoner galaxy s4 osv. har funktionen flera fönster i menyn och har haft det i flera år.
Problemet är att det är ett begränsat antal program som går att använda var begränsningarna sitter har jag inte klart för mej än, men de fungerande kommer upp i en rullgardinsmeny och är lätta att aktivera. Igo är inte ett av dem men google maps kanske det finns en koppling till google?

La in det här eftersom det inte är helt uteslutet att Igo inte kan köras i ett fönster i Ipad om begränsningen sitter i programmet.
 

Bilagor

  • IMG_1153.JPG
    IMG_1153.JPG
    1,2 MB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Plus: Har suttit en stor del av kvällen för att få en bekant med Ipad att gå från Viber till Skype.
Snacka om dåligt användargränssnitt. Apples, inte Viber/Skype!
Vi redde ut det till slut, det var inte Apples funktioner/dialoger visade sig, men innan vi kunde konstatera det ...
Puh.

Hur svårt ska det vara?

Tycker man iOS och iPad är besvärligt beror det mer på användaren än på systemet tycker jag som har använt 5-6 Androider men nu tröttnat på krånglet!

Jag har inga problem med Viber och Skype men allra enklast är videotelefoni med Facetime som inte kräver manuella inställningar överhuvud taget.
Med Siri kan man dessutom väcka enheten och använda rösten för att ringa upp både Facetime och vanliga röstsamtal.

Enklare kan det inte bli!
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Så det hänger egentligen på IGO om IGO stöder split screen.
Någon som har iPad air 2 och kan testa om det fungerar. Annars får man kontakta IGO utvecklarna och önska detta.

Har testat IGO på en iPad Air2 nu och konstaterar att Split View stödet saknas. Kommer förhoppningsvis vid nästa uppdatering.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Helt fantastiskt bra tråd och vilket engagemang från dig Knarrevik.

Funderar på hur ni brukar montera fast era iPads i husbilen på bästa sätt?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Funderar på hur ni brukar montera fast era iPads i husbilen på bästa sätt?

Numera finns en mängd varianter av hållare till iPad.
Jag själv använder en Exomount som placeras lågt i mitten av bilen så att även passageraren kan hänga med på kartan.

pr_tablet.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Japp, det var fina hållare Ram erbjuder, en fast strömförsörjning i hållaren är en sak som står högt på önskelistan om jag ska skaffa en ipad till husbilen (nästan ett krav)
Har Exomount också någon modell med laddsladd inbyggd?

Nästa fråga som jag inte vet om den avhandlats tidigare kommer snart i en egen tråd. :)

Tillägg, hittade svaret på mina funderingar om polariserande solglasögon tillsammans med Ipad och det kommer här och inte i en ny tråd:

[YOUTUBE]78GdcXCM9nk[/YOUTUBE]

Ska jag ha en Ipad så ser det ut som den måste monteras liggande samtidigt som hållarna verkar vilja ha dem stående, undrar hur apparna villa ha det?

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hamnar tyvärr mitt för ventilations utsläppet köra man värme där kan det inte vara så bra för paddan.
icon4.gif
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej,
Har nu installerat POIWier i min padda, har hållit på hela dagen för att få in våra ställplatser enligt den beskrivning som finns. Men det går inte. Klickar på filen ställplatser med bilder okt 2015, då startar copy och filerna dyker upp men när jag trycker på download händer ingenting.
Vad gör jag för fel!!!
Trevlig första advent
Glädjen
 
Toppen