• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Visserligen utanför ämnet, men underbart att höra att det är fler än undertecknad som gillar klassisk musik.
Är själv galen i klassisk musik och har senast haft "Dardanus" av Rameau i bilen till o från jobbet.
Är annars allätare av musik utom dansband. Mycket jazz, bebop och funk blir komplement till det klassiska.

Erling
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Tack Jankro missade detta skall ringa och beställa imorgon

Jo du erling visst ligger det utanför ämnet, men det gör det hela mer personligt och ingen är tvingad att läsa något som man inte vill.

När det gäller musik så är jag allätare bara musiken är bra. Vad är då bra musik? Det är musik som spelas av duktiga musiker som kan hantera sina instrument och använda sina röster och som gör musik som är lite mera anvancerad än all denna musik som bara är till för komerciellt syfte.
Fast jag förstår mig inte på dragspel, men beundrar dom som kan hålla reda på alla knapparna.(förlåt jularbo)

Så här såg pojken ut på Halloween spelar virus på en 1/4 violin.
 

Bilagor

  • SDC11652.JPG
    SDC11652.JPG
    1,4 MB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

I kväll har jag jobbat lite med bilen har beställt det som saknas till växellådan Flyweel, oljesticka, kick down,och utgående axel.
Det har varit hopplöst att hitta stålplåt men som tur var hittade jag ett flyweel. Hoppas atty det passar eller att det går att modifiera.
miles mätaren beställde jag idag, på växellådan sitter den en skruv och under den sitter det kuggar för en mekanisk mätare så att få ordning på pulserna skall inte vara några problem.

köket börjar att ta form.
Jag har sett att många hemmabyggare använder träläkte till att göra stomme till skåpen. men efter att tittat på you tube hur fabrikerna bygger så bygger jag likadant som fabrikerna utan läkte.
Den vita plastmattan åvanför köksbänken tycker jag inte om. Det ser billigt och slarvigt ut. Jag skall leta efter någonting bättre. Jag såg som hastigast på brädgården idag att dom hade någon träpanel spom liknade sten i 3d det kanske kan vara något. Kanske det kan vara snyggt med borstat rostfritt istället.
 

Bilagor

  • SDC11678.JPG
    SDC11678.JPG
    1,3 MB · Visningar: 7
  • SDC11671.JPG
    SDC11671.JPG
    964,6 KB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7311

Guest
Sv: bygga inredning

Hej juan.Norte!
Alla dragspel har inte knappar (frugan spelar pianospel) hörs gööör bra för mig ( tack Benny Andersson)
Ret 52:p
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Oj jag som trodde att man spelade pianodragspel med båda händerna:twitcy:
Men i alla fall så har hon hälften av knappar att hålla reda på.
Hur är det med ett dragspel spelar man sol med vänster och fa med höger?
Det finns naturligtvis bra dragspelsmusik. Sedan låter väl dragspel olika Franska högtonade, Finska, Svenska, SydAmerikanska E.t.c ?

Åter till bygget

Har gjort en låda till besticken och försöker få den att passa dom automatiska glidskenorna utan att ta för mycket utrymme. Nu har jag limmat mellanväggar i köks underskåpet och vill inte gå in i husbilen.
Så nu har jag börjat att tillverka den nya instrumentpanelen för dom nya instrumenten. Skall rita upp den i kväll för att fräsa ut den i morgon.det blir bara små ändringar inget större extrajobb. kan ju nämna att jag satte ut den gamle på Ebay och sålde den för en rejäl slant. den gick faktiskt till en husbil en LT 31a Tyskland. Det blev slagsmål av den så man kanske skulle tillverka fler och sälja.
Till sist idag så vill jag ha ett råd till min granne som vill köpa en äldre husbil för att prova på. Han har blivit biten av att se mitt bygge.
Kan denna vara något för hans familj 2 vuxna och 2 barn 10 och 13 år
Autocaravana en Madrid - Segundamano.es - 22075866
 

Bilagor

  • SDC11681.JPG
    SDC11681.JPG
    1,8 MB · Visningar: 9
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har inte hunnit med att göra så mycket med bilen instrumentpanelen fattas bara att lacka några omgångar till och båten är färdig förleverans.

I lördags ville lillpojken 7år att jag skulle titta på honom på skateparken när han skulle åka Skate. Han slängde sig ut för backarna och åte vilt på väggarna. han ville att jag skulle fota honom till en fototävling där han har stora changser att vinna en skate. Han tar sin skate och går upp på den högsta backen och ställer sig på skaten och naturligtvis så tar batteriet slut till kameran.
Så jag ber honom att gå ned därifrån, då slängde han sig ut för backen och i samma veva svimmar han. Han ramlade ned i backen utan att slå sig för illa.
När jag sprang fram till honom så det första som jag gjorde var att kolla pupillrerna och dom ändrade sig till solen. Efter några sekunder så vaknade han till liv och han sa att han villa åka hem. jag bad honom att röra armar och ben viket han gjorde. Jag bar upp honom och lade honom på en bänk medans någon larmade en ambulans. När han kom till sjukhuset så var han helt återställd men trött och hade ett litet blåmärke i pannan och ett skrapsår på höften. Läkaren ville göra en utförligare undersökning av skallen på honom och då hittade dom en liten tumör sokm hade varit orsaken till att han svimmade, nu har dom gjort en magnetresonans och skall operera honom på måndag morgon.
Så husbilsbygget kommer att ligga på is nu tills han blir utskriven ifrån sjukhuset.
Han pratar bara om fotona. Min kamera är en kamera som tar bilden en liten stund efter att man trycker på avtryckaren så det är väldigt svårt att ta en bild. så snälla om någon som kan detta med fotoshop kan få denna skatebild till någontig så är pojken och jag evigt tacksam.
 

Bilagor

  • SDC11696.JPG
    SDC11696.JPG
    1,1 MB · Visningar: 12
  • SDC11700.JPG
    SDC11700.JPG
    1,8 MB · Visningar: 10
  • SDC11690.JPG
    SDC11690.JPG
    1 MB · Visningar: 12
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Tack för alla privata meddelanden med stöd och hjälp.

Pojken blev opererad i Onsdags istället f¤r måndags
Det kom in en liten flicka med en väldigt akut tumör som läkaren opererade med samma goda resultat liksom min grabb. Han har nu vaknat upp efter operationen och kommit till avdelningen efter intensivvården.
Idag så har han piggnat till ordentligt vi spelade ett enkelt spel då han bara har vänster hand fri. I morgon börjar han med sjukgymnastik för att kunna röra på huvudet. Läkaren tror inte att han kommer att få några som helst problem efter detta äventyret i framtiden, det enda som kan ske är att han kan få en sämre balans. Detta hoppas vi verkligen att han inte mister sin fina balas då han åker rullskriskor skate och motocross.
Han kom 1ª i både paråkning och ensamåkning och detta vill han fortsätta med.
Han kommer inte att få gå till skolan i år så det blir mycket jobb med läxorna, så att bygga med bussen kommer att ligga på sparlåga. Kanske lite jobb på helgerna. Vi får se.
 

Bilagor

  • tomas skate.jpg
    tomas skate.jpg
    45,7 KB · Visningar: 15
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Pojken mår nu riktigt bra och väntas hem i denna veckan. Stygnen tar dom i morgon.
På sjukhuset har han det inte tråkigt massa nya kompisar, skola och slöjd där han gör julpynt.
Någon hade skänkt en gammal Hammondorgel till leksalen och den har vi spelat ganska hårt på, ett underbart instrument.

I dag har det kommit massa prylar till växellådan kick down, utgående axel med knut, växelförare, mekanisk axel till hastighetsmätare samt en kolv till retardern.
Vad som saknas är plåten mellan motor och konvertern (Flexiplate) hittade efter mycket problem ett detaljnummer till WV. När jag skulle beställa dessa delar kostade bara en detalj av 5 1200.58€. jag tänkte att för dessa pengarna kan man ha roligare så nu har jag ritat alla delar i Autocad och givit dom till en kompis som har en vatten skärare. Så nu skall vi skära om det gamla kopplingshjulet så att det blir en flexiplate. Sedan kommer jag att lämna bort det för balansering.
Ett annat problem som jag har är att jag inte har oljestickan
Men enligt Allison så skall lådan ha 4-5 gallon olja.

Så min tanke är att fylla 4 gallon och markera låg nivå sedan hälla i en gallon till och markera hög nivå. När detta är gjort så kör jag oljan varm och markerar hög nivå med varm motor och sedan markerar låg varm nivå med lika mycket avstånd som kall. kan det vara rätt tillvägagångs sätt?
 

Bilagor

  • Flex_Plate1.jpg
    Flex_Plate1.jpg
    63,8 KB · Visningar: 1.801
I

Ice-Man

Guest
Sv: bygga inredning

När jag läser om dina lösningar och uppfinningsrikedom så får jag lust att gå ut och starta bussen, släpa ut familjen och köra raka spåret ner till dig i Spanien så vi kunde meka bygga och fixa tillsammans.
Familjen kunde leta upp nån mysig pool att vistas vid på dagarna... O på kvällen tar vi en eller några Piña Colada tillsammans.

Jaha, och vad väntar jag på? Sitta här med -7° ute och med snön yrande kring knutarna... Jo, en liten detalj förresten - jobb=pengar :(

Desperat vädjar jag: Hojta för tusan till om du skulle få reda på något ställe som söker en svensk- och engelsktalande IT-chef. Spanska språket får jag väl ta en crashcourse i, skoltyskan har jag nånstans i bakhuvudet - men det kan jag slänga ut till förmån för lite nya språkkunskaper :)

Hehe, kanske man skulle ta tag i saker och ting o börja fundera på att krasha i säng istället för att sitta här och drömma :)

Det kommer visst en sommar tids nog sägs det, men det känns just nu far, far away!!!.........
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Ice man du är välkommen!

Kan inte bjuda dig på sol vi har det kallt 14-17º spöregn och blåsigt.
Vi byter piñan till en varm god Glögg

Det där med jobb och pengar ingår i vardagen för att man skall kunna ha lite att fantisera och lägta efter. Det är halva nöjet att drömma hela vintern om vad man skall göra när man har pengar och semester.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Nu är pojken hemma och nästam helt återställd, skall tillbaka till sjukhuset den 14:e på revition. Hans fröken kommer hem och hjälper honom med skolarbetet efter skolan tills han kan börja skolan igen.

Maskinen som skär med vatten gick i sönder under arbetet med mitt hjul och reservdelar kommer den 16:e och så länge kan jag inte vänta. Det ser nu omöjligt ut att få den färdig till den 3e Februari. Men det viktigaste är pojkens hälsa.

Jag fick ta till gamla hederliga metoder för att dela på hjulet nämligen borra hål tätt in till varandra och sedan slå med en slägga tills den separerar.
I morgon skall jag se om jag kan spänna fast den i svarven och svarva den jämn

Ni har det kallt, men jag kan glädje er mad att i verksaden i kväll när solen gick ner så var temperaturen nere under 10º och i morse så var det snö på berget radiostationen i Monda Marbella.
 

Bilagor

  • SDC10215.JPG
    SDC10215.JPG
    1,8 MB · Visningar: 7
  • SDC10213.JPG
    SDC10213.JPG
    1,5 MB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Arbetet fortsätter med det gamla svänghjulet.
Har idag varit i kontakt med ett företag i Sevilla som har en laserbrännare på 600w och kan skära ut resten av flexplattan och dessutom kan balansera den. Idag har jag roat mig med att virtualt sett se till att alla delarna passar på 100/mm. Det vill säga att delarna är ritade skalenliga och sätts sammans och då kan man se att alla avstånd stämmer överens. Jag kan alltså beställa en del i Sevilla och tillverka en annan del själv och dom stämmer exakt ihop.
Det var lite jobb att centrera det gamla svänghjulet i svarven. Jag utgick ifrån startkransen och har nu högre tolerans än vad den hade som ny.
Svänghjulet har en gradskiva för kalibrering av tänndning eller dyl. Men en diesel har väl ingen kalibrering på svänghjulet med storboscope?. det finns ite heller ett häl som man kan se graderna. kanske ett universalhjul som passar bensin.
 

Bilagor

  • SDC10218.JPG
    SDC10218.JPG
    1,8 MB · Visningar: 5

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Hej Juan.
Normalt används graderingen på svänghjulet för att ställa in insprutningsvinkeln.
På de flesta (inte elektroniskt styrda) insprutningssytem kan man vrida insprutningspumpen något i dess infästning (ovala hål) för att ändra insprutningsvinkeln.
Då använder man antingen ett kapillärrör som monteras på anslutningen för ettans spridarrör på pumpen. Sedan vrider man SAKTA runt motorn och ser när det precis börjar komma bränsle i röret. Då avläser man insprutningsvinkeln på svänghjulet.
Eller så monterar man en indikatorklocka på pumpen som mäter när insprutningspumpens pumpelement börjar röra sig, och avläser på svänghjulet.
Den första metoden används oftas på radpumpar, och den senare på fördelningspumpar.
Det finns även specialverktyg som man klammar fast på 1:ans spridarrör och som känner när insprutning sker. Då kan man använda stroboskop.
För att rätt kunna ställa in pumpen bör du ha någon slags märkning på svänghjul eller remskiva.
Nu är det några år sedan jag jobbade med större dieselmotorer så det kan finnas nyare grejer jag inte känner till, men de gamla fungerar bra.
(Allt var bättre förr när det var sämre)
:D:D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

När dom justerade insprutningen så använde dom graderingen på en remskiva Troligtvis kamrems skivan. Det finns inget hål till svänghjulet som man kan se denna gradering. För att fästa skruvarna till konvertern så får jag göra ett hål så att jag kan sätta fast skruvarna. I alla fall så har jag markerat Oº så att den kommer i exakt samma position igen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Min nya instrumentpanel blev förstörd i lacken, jag köpte den dyraste och bästa 2 komponentslacken dom hade. men ändå så blev den vit på vissa ställen så det var bara att slipa ner den igen. denna g♪4ngen blev det bättre men inte perfekt. Efter 3e försöket så började faneren att försvinna . Så nu har jag gjort om den i samma material som resten av inredningen.
Kilometer visaren som jag beställde i England kommer inte dom påstår att dom har skickat den, Trackingnummret stämmer inte nu svarar dom inte på mina mail. Nu har jag fått tagpå ett företag i Barcelona som jobbar med VDO och dom lovade att fixa fram ett som var i Km/h med max 120 km.

Flexplattan till växellådan har satt bry i huvudet på mig för att alla avstånd skall stämma. Nu efter 3e försöket så har jag fått ner detaljerna till 2 men måste nu tillverka plattan i 3 dimentioner så nu kommer den att likna en helt vanlig mat tallrik.
Eftersom jag har suttit hemma och jobbat framför datorn en hel del så har jag börjat att rita upp elektroniken till solcellerna för att få ut max effekt även en mulen eller regnig dag.
Den har en skala för full solig dag upp till 1250Watt
En skala för ingen sol mulet eller regn 125Watt
ingående spänningen 50 Volt
ingående ström ström 25 Amp
Nu är det bara att löda ihop solpaneler Usch jag hatar repeterande jobb några tusen celler. Det får bli lite åt gången. Men det är bra betalt jag kommer undan med långt under 1$ per Watt.
 

Bilagor

  • SDC10226.JPG
    SDC10226.JPG
    1,7 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Nu är jag helt nöjd med ritningarna i morgon åker jag till Málaga och får skuret ut en platta med Oxicut. Dom har lämpligt material och en maskin som följer en svart linje på ett papper. Nu har jag ritat ut den med en plotter.
så i morgon blir det att pressa och svarva om dom kan göre det medan jag väntar.
Köket har fått sig en spark nu har jag hyllplan och en låda som suger in sig själv, fungerar riktigt bra.
kastrullerna fick jag av banken efter ett tips av Anita & Jyrki. Förnyade min hemförsäkring och fick dessa kastruller. Här i husbilen kommer dom lämpligast till nytta. Fast det är nog Paellapannan som kommer att användas mest när man är ute.
Nu skall jag lasta min paramotor och flyga lite skall se om jag kan ta mig ner till Cabopino Camping och se hur Jappe och Co har det.
 

Bilagor

  • SDC10231.JPG
    SDC10231.JPG
    2 MB · Visningar: 8
  • SDC10227.JPG
    SDC10227.JPG
    1,8 MB · Visningar: 6
  • SDC10232.JPG
    SDC10232.JPG
    1,2 MB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Idag på morgonen så fick jag skivan utskuren

Med en gång så satte jag den i pressen och efter en stunds pressande och justerande så fick jag den rätta formen. puh detta var jag nervös för.

Nu måste jag ha plana referenser jag veta att man måste börja i rätt ordning. Jag börjar med att borra hålet i mitten och plana sidan så att den kommer rät i svarven.

Tänkte hela hemvägen att jag var dum som inte skar ut 2 st så man kan göra bort sig priser var inte alls högt 24€ med moms.

Måste nu leta upp någon som kan balansera den. Även om den har ett maxvarv på bara 3000rpm
 

Bilagor

  • SDC10234.JPG
    SDC10234.JPG
    1,8 MB · Visningar: 7
  • SDC10235.JPG
    SDC10235.JPG
    1,8 MB · Visningar: 4
  • SDC10236.JPG
    SDC10236.JPG
    1,8 MB · Visningar: 5
  • SDC10237.JPG
    SDC10237.JPG
    1,8 MB · Visningar: 8
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Nu i kväll så ringde ingenjören som skall typgodkänna bilen . Han sade att från och med den 1 februari så går det inte att regestrera ombyggda fordon.
Endast nya och mycket dyrt
Så nu tar jag Semester och kommer att ägna mig nästan helt att färdigställa bussen till besiktning.
Allt hänger på växellådan. kommer den på plats så kan jag lägga golvet och sätta fast säterna med bälten. Spisen måste på plats med gasol. Den behöver inte vara färdig innuti. det får bli o-lackat och utan innertak o.s.v.
Framrutan måste bytas O.s.v.

Nu börjar hjulet att ta form som planerat. Måste hitta någon som kan balansera det. annars så sätter jag i det obalanserat och balanserar det efter besiktningen. Jag har byggt an balanserare för propellrar det går nog att grovbalansera med denna först.
 

Bilagor

  • SDC10240.JPG
    SDC10240.JPG
    1,6 MB · Visningar: 8
Toppen