• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

I dag hade jag tänkt mig att rita mekanismen som hissar ned sängen åvanför förarutrymmet. är det någon som vet hur den är konstruerad.
Fälls den rakt ned eller går den snett ned. Har tittat på foton, men den är alltid dold med tyg så man kan inte se. I mitt fall tror jag inte att en standard går att använde därför att den skall sänkas ned 140Cm så att den kommer precis ovanför framstolarna. Hade tänkt mig en typ av billyft som verkstäder använder, fast det blir kanske lite väl komplicerat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: bygga inredning

Den som N+B bruker på Flair senker sengen ca 120 cm.
Sengen henger i 2 gassdempede armer på hver side og svinger ned og frem - ca 20 cm frem. Feste i veggen sitter lavere enn sengens parkering oppe.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Över 100m kabel har det gått åt och ändå fattas det mycket mer.
Satte fast startkransen och startade motorn utan kallstart den startade på tre sekunder. trycket till bromsarna kom sakta men säkert upp till sina 7 kg. Nu hittade jag äntligen bromsljuskontakten.
Jag hade tänkt att flytta bussen så att däcken inte tar skada och blir deformerade av att stå så länge. Men till min häpnad så fanns det inget tryck i handbromssystemet. I två av tre tankar var det tryck. När jag rev bort tryckluftsdörren så tog jag nog bort en slang för mycket. Så nu måste jag lära mig hur dessa bromsar fungerar. Det märkliga är att om jag har tagit bort en slang för mycket så borde det läcka ut någonstans, men det gör det inte. Det verkar ju inte så komplicerat, inget tryck bromsarna ligger på. Handbromsen på släpper man ut trycket och bilen bromsar.
När det gäller växellådan så håller jag på att titta på möjligheterna att sätta dit en annan låda pratade med ett företag i USA som sade att det är inga problem bara det finns plats. Det enda problemet som dom kunde se var att det inte fanns mellanstycke, utan att man får tillverka ett.
Och det ser jaginte som ett problem. Jag har tittat lite på Merceders växellådor 5 stegs det ser ut som om dom skulle passa direkt på motorn utan större modifiering. Fördelen med Merceders är att det fins gott om dom och är billiga.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Hej!
Jag antar att spiralen du ritat under tändningsnyckeln är glödstiftet till kallstarten. Den här elktronikboxen behövs för att min kallstart skall fungera säger experterna på Iveco Sverige. (den fungerar inte ändå)



Visa bilaga 29709




Att den inte fungerar beror naturligtvis på bl.a. på att jag har flyttat pumpen till värmeväxlaren (då jag använder den som motorvärmre).

Antar att glödstiftet är konstruerat så att det själv känner av då spiralen glöder tillräckligt. Då lampan på panelen slocknar skall man starta och då startar antagligen pumpen och sprutar in upphettad diesel till spridarna. Det här är bara en gissning. Ingen har förklarat för mig hur det fungerar. Mitt behov av kallstartsystemet är visserligen inte stort eftersom jag har motorvärmare och sällan är ute i kyligt väder.

Vill ändå veta hur allt fungerar på bilen. Kan du kanske berätta närmare eftersom du sitter mitt i kabelhärvorna.

Om det är något jag inte kan ..........

Hälsningar
Alve

Hej Alve Nu vet jag hur din fungerar

Din Elektronikbox känner av temeraturen, är det kallt så kopplas glödstiftet in och efter några sekunder så öppnas solenoiden för en injektion av diesel som går igenom glödstiftet, Slutligen efter några sekunder när motorn startat slår den av.

Detta under förutsättning att du har den elektronikboxen som har 2 relér

Har du då motorvärmare så kopplas den inte in.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Nu börjar allt elektriskt att fungera, så mycket lättare när man har ett elschema. Det enda som fattas är nu att säkra alla funktioner med säkringar. Helldre några säkringar för mycket än förlite.

Jag hade glömt oljetrycket, men det gick fort att koppla in. Kopplade D+ i serie med en lysdiod till + och med en enda liten puls så laddar generatorn.
Den andra kabeln som kommer ifrån generatorn måste då vara W som skall gå till RPM mätaren. Och den kommer jag att prova i morgon.
SDC10209.JPG
Har satt in lysdioder i instrumentpanelen blå för belysning och starka vita till varningslampor. Det blev över en massa vita starka dioder. I mitt WC på nedanvåningen hemma så finns det inget fönster. Så jag hade tänkt att koppla dessa ljusdioder där kopplade till en liten solcell, så får man lite dagsljuskänsla. Kabeln är lätt att dra i ventilationsröret som går upp till taket.SDC10210.JPG
 
R

ronjo

Guest
Sv: bygga inredning

Exempel på upphängning av främre säng i lite olika positioner.

/JR
 

Bilagor

  • IMG_2022a.jpg
    IMG_2022a.jpg
    37,8 KB · Visningar: 1.755
  • IMG_2023a.jpg
    IMG_2023a.jpg
    35,6 KB · Visningar: 1.752
  • IMG_2024a.jpg
    IMG_2024a.jpg
    32 KB · Visningar: 1.756
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det ser bra ut men hur mycket flyttar den sig i sidled?
Funderar på att använda pneumatiken som blev över ifrån dörren. Alltid kul med automatik. Så här ser det ut där sängen skall vara, den skall gå att fälla ned så lågt som möjligt. Stolarna sjunker ju ner till botten när ingen sitter i dom. Jag räknar med att det blir ett utrymme på Ca 140Cm mellen madrass och tak.
 

Bilagor

  • SDC10211.JPG
    SDC10211.JPG
    1,5 MB · Visningar: 21

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Juan.Norte, du bör nog inte sätta en lysdiod som laddnogslampa. Åtminstone på de första Bosch växelstrmsgeneratorerna som kom hade lampströmmen en viktig funktion, nämnligen att magnetisera rotorn när man slår på tändningen.Lampan fick inte vara mindre än 2w på 12v-generatorerna. I allmänhet tog nog generatorn upp spänning även när lampan var kass pga remanent (kvarvarande) magnetism. Men har den stått stilla länge tid och/eller varit isärtagen fungerar det inte utan hel laddningslampa.
// Göte J
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Tack Göte J det förklarar en och annan detalj som jag har undrat över.
Jag upptäckte att man måste ha en diod i serie till D+.
Tar jag D+ via min testlampa så kommer det backström. Kopplar jag en diod i serie till D+ slår generatorn till.
Kopplar jag enbart en lysdiod som lampa slår inte generatorn till.
Så därför har jag satt ett drenage motstånd 5W 25 Ohm som tar starten.
Jag har inte provat hur generatorn laddar , men när motorn går på tomgång och jag lägger på spänning på D+ kan jag höra att motorn belastas lite vilket innebär att generatorn laddar. D+ behöver inte vara konstant, utan räcker med en puls så behåller den excitationen tills motorn stannar. Jag kommer i alla fall att sätta på en intelligent batteriladdare som kopplas emellan generatorn och batterierna. Kanske kan rekomendera någon.
 
Senast redigerad av en moderator:
R

ronjo

Guest
Sv: bygga inredning

Sängen rör sig c:a 27 cm framåt i nedsänkt läge.
Rörelsen neråt kan jag mäta i morgon om du behöver det måttet också.

Pneumatisk rörelse kan ju vara kul, men se till att den inte kan starta av misstag när du sitter i förarsätet. :(

JR
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Tack det skulle vara interesant med måtten.

Jag får koppla den så att den inte fungerar så länge motorn är igång, sedan säkras den i upphöjt läge.
 
R

ronjo

Guest
Sv: bygga inredning

Sängen rör sig 60 cm ner i bakkant.

I uppfällt läge är den dock inte horisontell utan lutar ner i framänden.

Lutningsvinkeln är samma som fästbalkarnas.

/JR
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

När det gäller sängen så har jag gjort en mekanism i masonit, men jag är inte nöjd med resultatet.
Istället så lutar det åt två linjära guider som hela sängen glider ned på.

Ligger nu i slutskedet med det elektriska. Torkarmotorn hade någon intelligent figur kopplat på 24v över endlägesströmbrytaren och smält ned nylonbiten som slår tav srtömbrytaren. Som tur är att det finns Araldit 2 komponentslim som man kan fylla igen med. Nu verkar det som om även denna fungerar.
SDC10212.JPG
Innerbelysningen har jag helt glömt av så det får bli en magnetkontakt till dörren..
Idag kom det en bussmekaniker till verkstaden som ville ha tillverkat en kvarn. jag passade på att fråga honom om min handbroms som jag inte kan lossa. Han sade att dörrarna till skolbusar blockerar handbromsen när dom öppnas och lovade att ta en titt på det hela på måndag.
Det fungerar så att när man startar så byggs det upp ett tryck i en behållare när den har tryck öppnas en ventil och trycket går vidare till nästa behållare och när det finns tryck i behållare nº2 så skall det bli tryck i sista behållaren som släpper handbromsen. Eftersom jag inte har hittat någon som helst information om detta på nätet så har jag inte kunnat lära mig det.(eller för dum för att förstå det).

SDC10213.JPG
Skolorna börjar på måndag och semestrarna är slut så nu återgår livet till normalt har nu kunnat köpa mer material. Bagageutrymmet börjar nu att ta form med batteriutrymmet. Saknar ett sådant enkelt verktyg som en bra fogsvans som min mamma hade ifrån slutet av 50 talet. Visst finns det massor av maskiner till billiga pengar ,men jag tror fortfarande att det bästa verktygen gjordes för 50 år sedan. Tänker då på stanley hyvel borrsväng och fogsvans, mm
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: bygga inredning

Tjena Joaó
bor själv i portugal/Algarve och mina kottar har heller aldrig sett snö,,Har inga planer ta oss till swe vintertid, för bökigt,, men den ställplatsen med elstolpa i Sierra Nevada láter interessant, fá man frágar vad den ligger?,,Finns lite berg o snö i norra portugal med det är nämre och billigare till Granada trakten
Tack peter
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Hej Juan
Jag vet inte om du känner till att om du använder en magnetkontakt för innerbelysningen måste du tänka på att den klarar bara av någon enstaka ampere.
Magnetkontakterna innehåller en sk Reed-switch och är främst till för små strömmar som signaler till larm od.
Reed-switchen är ett litet glasrör med 2 "tungor" som påverkas av magnetism.
Du kan styra ett relä med en sådan kontakt, men skaffa då ett diodskyddat relä så du inte får gnistbildning mellan kontakterna.
 

Bilagor

  • Reedswitch.jpg
    Reedswitch.jpg
    6,4 KB · Visningar: 1.373
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Jo tack det känner jag väl till, hade nog tänkt mig den gamla hederliga typen av typ större utan vakumrör.
Använder man dessa rör så får man bygga den av tungelemetsrelé med en condensator som tar schocken, som finns i både 24-12 voltsversión.
Dessa är att rekomendera till larm och pulsgivare.

När det gäller Sierra Nevada så har jag alldrig varit där på vintern.
Jag har bara varit där på sommaren och flygit skärm.
Enligt deras hemsida så ligger det nära skidliftarna och byn.
El peñones de San Fransico. Kanske vi ses där? om jag nu blir så färdig med bilen att jag kan åka dit nu i vinter. det står att det kostar 15 euro per dygn el vatten och tömmning av svart och gråvatten ställplatsen är bevakat av väktare,busshållsplats, skidlift (fast inte för nybörjare). Max 90 husbilar.
Área Autocaravanas - Sierra Nevada
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har inte hänt mycket mer i dag golvet helt färdigt i bagaget samt att batteriboxen har stängts in med en liten lucka för batteriservise.
Marinplaywooden har jag underedsbehandlat med j¡ljudisolerande tjðra.


Jag är livrädd för att det skall komma in fukt. Lär bli ett jättejobb att byta golvet i framtiden.
SDC10214.JPG
Mekanismen för den utdragbara kofångaren fungerar perfekt i tre lägen, låsmekanismen är liknande den som man använder till hästboxar en sprint med en fjäder.Tyvärr så blev det kortet svart. Är någon intreserad så får jag ta ett nytt kort med ljus.
 

Bilagor

  • SDC10215.JPG
    SDC10215.JPG
    1,5 MB · Visningar: 4
  • SDC10216.JPG
    SDC10216.JPG
    1,5 MB · Visningar: 2
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Idag fick jag äntligen profilerna till fönstrena,skyndade mig iväg och fick kapat dom så om det blir tid ¤ver i morgon skall jag se om jag kan få satt ihop ett fönster.
Innerbelysningen fungerar nu jag hittadde bara sådana magnetbrytare som wizard visade. så jag gjorde en mjukstart av innerbelysningen med en fördröjning och en mjukdämpning. på detta sätt så kommer det ingen belastning. Helt elektroniskt styrt av en timer och två transistorer. Det kanske finns färdiga enheter att köpa, men det går fortare att sätta ihop en än att leta.
Bussmekaniken kom i kväll och hjälpte mig med handbromsen, han konstaterade ganska fort felet. Det låg i knuten med 4 backventiler. Så han bad mig att anulera den och montera på två backventiler på ett annat ställe. Så nu rullar den, men det fattas en backventil för att lägga på handbromsen. Alla bussar som han jobbar med bygger han om på detta sättet mindre problen sade han.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Så här gjorde jag
Använde bara en RC krets som timer jag behöver inte ha så stabil tid. Jag tog vad jag hade hemma.
En 3055a som förstärkare inget märkvärdigt alls. såg senare att det finns färdiga relé till detta me som sagt det tar längre tid att leta än att plocka ihop några komponenter på ett experiment bord.Fördröjningen är på släckningen också. Slår man på nyckeln så släcks ljuset fortare. satte dit två pot för att justera tiderna 1 tiden det är ljust och pot 2 toningstiden.
Men det skulle vara kul att se hur du löste det.


dimmer.jpg
Detta schema är i 12v version om någon vill bygga.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen