• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Han har tydligen en rejäl mängd elektroniskt lösvirke hemma. Det är bra att veta. Såna prylar kan ju så lätt postas.

Sen det här med tiden att bygga kontra köpa. Han skrev naturligtvis fel. Menade att det är roligare att bygga än att köpa.

Imponerad jag med!
:mcride:
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: bygga inredning

Juan, vilket program använder du för att få ett så proffsigt schema?

Har provat CadSoft's Eagle men tycker att det är lite bökigt att använda - kanske för att jag "tränar" för sällan...

/Lasse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Elektronik är mitt jobb jag är elektronik ingenjör. Och jobbar med med utsändning av B.l.a Radio och TV. Och det kan bli en del konstruktioner.
Om det är intresse kan jag stoppa in lite foton på radiosambans sidan.

Vilket program jag använder?
Det finns flera elektroniska designprogram alla är lika dåliga, hade jag kunnat programera så...
Normalt så använder jag faktiskt Corel draw jag har lagt in dom vanligaste komponenteri biblioteket. Har jobat med corel sedan Corel 1.0 så det har blivit en vana.
Just detta schema var gjort med APEXUS ganska jobbigt program,men det är väl för att jag inte kan det så bra.

Ett annat program PCB design kan man simulera kretsarna och lägga på en virtual spänning så räknar datorn ut om någon ström är för hög.Lägger ma på en signal så tycker jag att programmet spelar ur.
Den tar också hänsyn till pic program, men det kan jag inte programera.

Jag har en dålig och en god nyhet.

Dåliga: Det flög in en fågel i verkstaden och gömde sig i bussen och när den skulle flyga ut så flög den rakt in i framrutan så att den gick i sönder och måste bytas. Stackaren bröt nacken och dog etfer ett tag. Jag får trösta mig med att nu behöver jag inte reparera dom två stenskotten som fanns.

Den goda nyheten är att jag nu har beställt en helt ny Allison växellåda i USA och skall passa direkt på motorn. Eftersom den är hel elektronisk ville jag inte ens titta på den,men efter att ha pratat med Allison i Sevilla
en Norrman faktisk. dom sade att Allison lådorna är självständiga och kopplas inte till motorn CPU. Den har hallgivare på converten och på utgående axel samt en belastningsgivare. Svårt att förklara här kommer en video YouTube - Allison Transmission
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Herre gud kan du allt???????????


Nää jag är ung har mycket kvar att lära mig.
När jag kommer hem till folk ibland som har problem med antennen eller TVn så säger många "jag är en ren idiot på det tekniska jag vågar inte röra".
Då svarar jag samma sak med mig fast med papper (egen företagare)

Många säger då men det är jag bra på.
Man kan det man är intereserad av och lär det man vill.
Jag kan Ohms lag men vet ej när Gustav Wasa levde.

Kunde inte ens stava till VASA!
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Hej Juan.
Här är en variant på fördröjd innerbelysning. Den är för 4 dörrar/kontakter (DS1-4) varav förardörrens kontakt är dubbel.
Det är 3 lampor, en allmänbelysning, och 2 läslampor.
MS 3-poliga switch växlar mellan fördröjning, på och av.
Denna krets ger ingen mjukstart, utan ger nästan distinkt av/på.
Vill du ha funktionsbeskrivning på kretsen så får du säga till.
Snyggt jobb du gör. Jag är imponerad.
 

Bilagor

  • Fördröjningskrets.jpg
    Fördröjningskrets.jpg
    371,3 KB · Visningar: 4
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

SDC10265.JPG
Så här ser framrutan ut efter fågelkrocken syns dåligt mitt i blixten.
Naturligtvis mitt i förarens sikt går ej att besiktiga.
Jag trodde efter att ha läst ett inlägg då någon skrev att dom hade batalat 35.000sek för en framruta. Att rutan skulle vara väldigt dyr.
Efter att pratat med Carglass så blev jag mycket lungnare dom sade att dom dyraste rutorna kostade 400€ och jag förklarade att den var 2x2 meter stor. han tillade att dom dyraste ligger på ca 400€. även bussmekanikern som har hjälpt mig med bromsarna trodde inte att den kostade mera.Bara att hoppas att det stämmer.
SDC10268.JPG

Dom andra fönstren blir mycket bra jag är nöjd med profilerna jag komer i detalj beskriva hur tillverkningen av dom går till.
6 m profil 18€ plus glas och gummilister det kan inte bli billigare.

Jag har idag gjort mallen för väggen till sovrummet i masonit
Först så satte jag en skiva masonit mot väggen och kopierade kurvan
i grova drag sågade. Upprepade med lite finare drag. Till sist tog jag en tushpenna och lade den emot väggen och findrog mot masoniten. Som jag till sist slipade med sandpappersmaskinen tills den passade perfekt.
Jag vet inte om det är rätt metod men det gick bra för mig.

Innertaket var jag och innhandlade igår på Bauhaus i Málaga
PVC matta 8 meter långt och 2 meter brett naturligtvis är taket 202 brett. Det får nog bli en list på 10mm på var sida.
Sitter och fuderar på hur jag skall lyckas med att limma fast det i taket
utan att leta upp 50personer som står med armarna upp tills limmet torkar. Det blir nog att tillverka massor med T stöttor som böjer sig efter takets form. Mitt tak är lite halvrut och inte platt.
Plåten till svartvatten tanken är uppklippt och borrad så nu är det bara att svetsa ihop delarna. Det skall bli skönt att få fast tanken sedan kan jag börja att lägga golvet med vatten buren värme.
Måste bara tillverka en liten behållare så att jag kan använda motorn värme att värma vattnet till golvet när man kör. Problemet är att motorns vatten är för varmt för golvet. Så jag måste ha en behållare med en serpentin som värmer upp vattnet som skall cirkulera. Och en termostat som reglerar temperaturen på vattnet. Behållaren måste ha 2 serpentiner en för motorns vatten och en för dieselvärmarens vatten. men båda serpentinerna värmer vattnet för circulationen i golvet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har nu tillverkat svartvattentanken och fått den på plats, så nu kan jag lägga golvet. Det skall bli skönt att kunna gå utan att falla ner mellan profilerna. den rymmer nästan 100 kg hoppas att det räcker
Nu fattas det bara dushplattan som jag säkert kommer att tillverka i inox.

Växellådan Jag beställde en i USA som jag fick ett bra pris på, ville dom inte skicka utanför dom 48 staterna. För mycket problem och pappersjobb sade dom. Men det gick bra att hämta den på plats. Så då tog jag kontakt med en transport firma som skulle hämta den och fylla i alla tull pappren och skicka den till tullen i Malaga där jag skulle hämta den.
Transportfirman frågade mig efter vikt och storlek och ev tillverkningsnummer.
Jag ringde då upp växellådsfirman och frågade först vad den vägde och sedan storleken och fick direkt svar. men när jag frågade om tillverkningsnummer så blev det tyst en lång stund och sedan fick jag till svar att dom inga lådor hade.

Nu har jag fått tag på ett annat företag som skickar mig en på måndag eller tisdag vi får se.
Kommer inte att jobba mer idag skall ta barnen med på konsert Bony M uppträder idag på castillot i Fuengirola (30 år för sent) men det skall bli kul att se dem. Hoppas att det blir lika bra som sist när Smokie uppträdde i våras.
 

Bilagor

  • SDC10277.JPG
    SDC10277.JPG
    1,7 MB · Visningar: 7
  • SDC10278.JPG
    SDC10278.JPG
    1,8 MB · Visningar: 7
  • SDC10276.JPG
    SDC10276.JPG
    1,8 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det var riktigt roligt att se Bony M. Liz som nu hunnit med att fylla 63 år sjöng som om hon var 23. Förutom sina egna sånger sjöng dom lite Bob Marley och Dylan. Vi hade hoppats på att dom skulle sjunga El Lute som gömde sig här uppe i bergen ifrån polisen på 60 talet. Och till slut blev det lite av el Lute fast texten var ändrad till Mandela. Det kanske berodde på att texten var missvisande. Eluetero Sánches Rodríguez åkte först fast efter att ha stulit 2 höns sedan var han med om ett rån på en juvelbutik där en vakt blev dödad. Han blev dömd till livstid och inte oskyldigt dömd till döden som sången säger. Han blev känd för hans flera rymmningar. han är sedan 80-talet i frihet.Han har dessutom skrivit några böcker. 2006 dömdes han för misshandel.
Idag på morgonen har jag gjort nivåmätare till svart och gråvattentankarna. Det blev en enkel nivå som bara talar om att den snart är full 3/4 då skall en lampa tändas. Jag tog en rostfri svetstråd som jag satte fast i en bit nylon och går ned i tanken 1/3 ner när vattnet får kontakt med svetstråden så tänds lampan och man har god tid att tömma tanken. jag tror att detta räcker.
Ni som har erfarenhet av golvvärme vad skall man använda för slang finn det någon oval variant? det enda jag har hittat är en 18mm rund som är svår att böja. Annars kanske kopparrör skulle fungera.
SDC10279.JPG
Dåligt foto skall byta det om jag kan ta ett bättre.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Det finns en typ av slang som man använder till luftrenare od på bilar. Ofta sitter det sådan slang mellan förvärmningen på grenröret och luftrenaren.
Även Eberspächer och Webasto anvender den typen av slang.
Den är täckt med aluminiumfolie, tål värme och är lätt böjbar. Dessutom håller den formen skapligt när man "plattar till den.
Brukar finnas i metervara hos biltillbehörsfirmor.
Lycka till.
/Jerry
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Låter intressant den skall avge värme, men är aluminiumfoilet en god idé till detta. Den kanske isolerar istället.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Låter intressant den skall avge värme, men är aluminiumfoilet en god idé till detta. Den kanske isolerar istället.
Du vill väl att att så mycket värme som möjligt stannar i slangen för att komma till nytta vid utblåsningsmunstyckena?
Annars kan du göra ett litet utsläpp av varmluft i ena änden på golvet och ett returutsläpp till värmaren en bit därifrån. Då får du ju också ventilation i golvet som förhindrar kondens od.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Då förstår jag vilken slang du menar.
Nej jag vill ha golvvärme det är inte luft det är vatten som skall värma golvet. När husbilen är igång så används motorns varma vatten till värme. och när den står stilla sä värmer en dieselvärmare vattnet . Titta på bilden i inlägg 208.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: bygga inredning

Hva med å nytte alurør - sammen med en aluplate som varmespreder. Alu leder varme bedre enn de fleste andre metaller. Det kan bli behov for en reguleringsventil og egen sirkulasjonspumpe for at ikke gulvet skal bli for varmt :D
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Hej Juan!

Hur har dina funderingar gått då det gäller motortemperaturen? Du tänker ju, liksom jag gjorde med värmeväxlaren, utöka "kylaren" ordentligt.

Hälsningar

Alve
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Finns färdiga 22mm golvskivor som är bärande med frästa spår i. I spåren trycker man i plastslang och vill man utöka värmespridningen så finns det plåtar som trycks i spåren först innan slangen monteras.
Lite tungt kanske men du får ett bärande golv direkt. Fast du bör nog isolera undersidan om den är utsatt för kyla underifrån.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Alve Hej Juan!

Hur har dina funderingar gått då det gäller motortemperaturen? Du tänker ju, liksom jag gjorde med värmeväxlaren, utöka "kylaren" ordentligt.

Hälsningar


Alve


F◘rstår inte vad du menar med utöka kylaren ordentligt?

Jag hade tänkt att det kylarvattnet som innan gick igenom elementen i bussen skall värma det vattnet som skall cirkulera i golvet med hjälp av en serpentin för att kunna hålla en lägre temperatur. Står bilen stilla så värmer jag med en dieselvärmare. Detta innebär att jag måste tillverka en behållare med dubbla serpentiner ett för dieselvärmaren och en annan för motorns vatten. Detta är inget som jag kommer att lägga pengar och tid på just nu , men jag måste förbereda instalationen innan jag lägger golvet. F¤r att slippa riva upp golvet den dag jag installerar golvvärmen.
Troligtvis kommer detta att styras med termostater för att hölla en lämplig temperatur på golvet.
Just nu så kommer jag bara att instalera det som är nödvändigt för att kunna registreringsbesiktiga den. Och att den blir körklar till februari då jag skall på paramotor tävling i Sevilla.
Govet består av en tunn galvad plåt som har 40mm rockwoll och överst 18mm marinplaywood. Jag hade tänkt att lägga en lämplig plastslang under playwooden, men det lutar nu åt 10mm kopparrör som är cromat på utsidan. den går att böja bra med en billig rörböj.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen