• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hejsan.
Efter att ha läst +400 inlägg ang solpaneler ger jag upp och lämnar helt enkelt in bilen i Falkenberg o låter en firma montera in ett paket på 80w.
Detta bör räcka för vårat behov.
Vad dom olika delarna heter vet jag inte o jag tror att, bara det tillför ström till batteriet så struntar jag nog i vad det heter.
Jag har nog bara snurrat till i olika lösningar på tråden om hur man skall/ bör göra för att få el. Troligen finns det flera bra lösningar men till slut blir det behovet o plånboken som får styra och att ström kommer till batterierna.
Återkommer med utvärdering av "min" lösning och priset på installationen.
Ha de kanon!
/Vaktis
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Japp Esbjörn, båda jobbar parallellt & kan även ladda var för sig,
sammankopplade med en Schottky diod 15A/45V.
På så vis kan jag se hur mycket vilken av panelerna tillför vid olika tidpunkter.
Grymt impad över att 40W direkt riktad vid gråmulet väder gav 0,5Ah runt 17.30 idag! :)
"Det är det lilla som gör det som flickan sa" :wink:

För den som inte ser hanteringen av upp&ned montering som ett för stort jobb,
tar ca. 2min upp & något mindre ned, ja då är Sunaimers system förträffligt för investerade pengar!

Dax för en "tupplur" innan festligheterna drar igång här på Ragglanda,
hmmm... Vem vet, kanske guran åker på ikväll med? :wub:

Mvh. Magnus

Stollen, har du kvar på den fasta på taket och den nya så du kan switcha och/eller använda båda?
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hejsan.
Efter att ha läst +400 inlägg ang solpaneler ger jag upp och lämnar helt enkelt in bilen i Falkenberg o låter en firma montera in ett paket på 80w.
Detta bör räcka för vårat behov.
Vad dom olika delarna heter vet jag inte o jag tror att, bara det tillför ström till batteriet så struntar jag nog i vad det heter.
Jag har nog bara snurrat till i olika lösningar på tråden om hur man skall/ bör göra för att få el. Troligen finns det flera bra lösningar men till slut blir det behovet o plånboken som får styra och att ström kommer till batterierna.
Återkommer med utvärdering av "min" lösning och priset på installationen.
Ha de kanon!
/Vaktis

Sådärja.. Solpaneler monterade och klara. 7000:- kostade kalaset att få ett 80wattspaket kpl med mätare. Fullt batteri hela tiden, laddar även lite när det är molnigt.
Skönt o slippa leta efter ström, bara för att ladda batterierna.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

sitter i bilen o löder nya kablar till mina paneler.

Hällregn o stormigt här i Mullsjö där jag är just nu, ändå får jag en ampere ur panelerna :)

Nya kablar o kontakter är inte fel ibland, då de oxiderat med tiden, samt byte från 1,5 till 2,5 kvadrat kabel mellan regulatorer o batteri. Samt att nu löder jag dem istället för vanliga kläm kopplingar.

/Freddy
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Stollen!
God fortsättning på nya året!
Tråden är så lärorik för oss alla så den bör ligga överst på listan (Tänk på plånboken & miljön & någon skrev att elen var inte billig i Spanien)!!
Jo jag vände också kortet med texten mot mej, men andra hållet så funkade det.
Tack "robbanljusta"!
Mvh.










Haloj Esbjörn.

Kör du ut statistiken via SD kort från IVT regulatorn?
Jag satte i ett SD kort idag, men displayen visar fortfarande, no card...
Även fast jag formatera om till FAT16 (enbart FAT)
SD-Kortet med texten mot mig.

Mvh. Magnus
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Flor 10+6 :wink:

Ja vilken underbart lärorik tråd detta blivit.
Många med mig har givit sina intryck, tips & spridit kunskap!

Mycket trevligt och bevisligen HBK's enorma potential och storhet.

Själv är jag efter Sunaimers framgångsrika projekt på nya tankar & idéer, åter-kopplar framöver!

God Fortsättning och med förhoppning om en kanon start på 2012!
Själva blev det nya året i just, husbil! :)
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Bra med trådar av det här slaget. Köpte via tips från en annan tråd. 2 st 90W solpaneler, kabel, regulator, en kompis gjorde fästena åt mig. Köpte limmet "limma o täta från Wurth" Alltsammans gick på ca 8500kr. Bra pris tycker jag, när man får 180W. Satte dessutom dit en omformare på 1000W (Kjell o Kompani). Så laddstolparna på campingplatserna slapp mig i somras. Ändå använde jag 240V till kaffebryggare, vattenkokare, köksmaskin och eltändare till Grillen. Har kompletterart med två st 230 V intag i garderoben, så jag kan flytta en handske som går till säkringspanelen och själv bestämma om uttagen i vagnen får sin försörjning via extern el eller från omformaren, ska även komplettera med en omformare med rak sinusvåg för min elektronik. Bästa investering jag gjort. Fick alltid kanonplatser på campingplatserna då jag inte behövde el. Solceller med mera köpte jag via 24volt.eu

Åke
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har kopplat + på bobatteriet. Det laddar fint. Något förvånad hör jag ett "klick" från Elektroblocket, vilket indikerade att det också laddar startbatteriet - när bobatteriet nått rätt strömstyrka.
Det verkar vara egalt hur man får spänning till batteriet.


Solcellerna på Båda våra Kabe var kopplade Direkt till +/- på bodelsbatteriet och laddade både det och startbatteri fulla. Solcellen var Bara på 50w och räckte bra till vid fricamping, vi står Aldrig på camping när vi är ute.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hmmmm....

Dax för nya "upptåg"... :wub:

Lite kort:
* 550W/24V solpaneler
* 40A MPPT regulator (pga. A-kapaciteten kopplas den inte via EBL, som låt max 14A)
* Kombinerad 12V-Inverter/20A Batteriladdare inkl. nätprioritering via ingångspänning.
( Ganska vanligt inom industrin. 230v/1500W kontinuerligt, 2000W/10min, 2500w/3min, 3000W/~10s. )

Med förhoppning om att 3x samtidig laddning vid nätdrift/230v av:
* EBL blockets laddning
* Inverterns 20A (den vänder alltså till laddning av b-bank vid nätdrift)
* Solceller

Inte ställer till några underligheter... Borde vara "Starkast vinner" vid laddning...
Vilket tordes bli Solceller vid solljus då de levererar 14,7v/+30A via Mppt regulatorn.

Alt. att jag tar bort EBL'ens laddning av bodelen (B-banken) och låter dessa 18A ensamt sköta startbatteriet framöver.

Kommentarer & tips mottages tacksamt! :msn_wink:
Blir väl några byggbilder framöver i vår, när VÄRMEN lyser med sin närvaro!

Tänkt koppling enl:
 

Bilagor

  • Ny El.pdf
    54,5 KB · Visningar: 88
  • Ny El.jpg
    Ny El.jpg
    494,4 KB · Visningar: 43

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Intressant projekt! Har förstått att du har mycket elektroniskt lull-lull som kräver mer ström. Vore kul att se lite mer av det också. Det kanske finns i några trådar som jag inte har sett?
Det jag inte riktigt förstår är varför du tycker att man behöver 550W solceller för att sköta startbatteriet? Själv har jag aldrig upplevt att startbatteriet behöver laddas mer än när man kör.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej hqhusbil

Visst kan jag göra ett reportage framöver, hur just vi har det inkl. "all" teknik"
El-grilltändare, elmarkis, elsängar fram/bak, micro, stereo m. hembio ljud, 2x tv, gitarr förstärkare, mindre PA m.m. med oss mot bodels batteri bank. :msn_wink:

Men först skall jag revidera min el-skiss till att göra så som jag beskriver ovan. Låta EBL 220 enbart råda över startbatteriet framöver!
Alltså 550W solcell + 20A laddning från invertern (när det är "landström" ) blir till bodels b-banken.

EBL'ns 18A enbart till startbatteriet! (inte mot B-del) + en liten dc/dc laddare från B-del till S-batteri.
Detta pga. de gånger bilen står några veckor i rad, då sköter solceller all laddning av båda batteri bankerna!

Detta sköter EBL i vanligt fall, men nu tål den inte mer än 14A genom solcells ingången.
Man kan dock köra in ytterligare regulator /fler ladd-möjligheter på EBL då via extra ladd-ingång 1 & 2.

Men jag gör nog på följande vis, solcell-laddregulator direkt kopplad mot B-bank.

Några länkar till ok grejer:
På You tube* Sterling Inverter S
Specifikations/hemsida.

24volt.eu /Regulatorer + övrig bra info

Mvh. Magnus
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej sm7asl!
Jag tackar för erbjudandet & visst träffas vi någonstans så är jag fortfarande intresserad av dylika kontakter, om inget annat så kan jag kanske hjälpa någon annan!
Jag har fixat kontakten så nu skall allt bara kopplas!
Jag tackar än en gång för erbjudandet!
Mvh. "Ps" & så fick vi upp tråden överst det hjälper alltid någon "Ds"







Jag har och finns i Ängelholm
Göran
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ja, det var ju billigt, Falkenberg är ju inte så långt bort heller, men hur vet man att man får en modern panel, vad jag har sett i denna tråd, så kan det skilja en del mellan olika paneler. Nyare teknik ger bättre effekt, hur vet jag att detta är bra i så fall?
 
F

F.d. 3306

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag vill inte montera solpaneler fast på bilen. Är det någon som har något tips på en så liten panel som möjligt med bra effekt. Det ska vara nån form av stativ också så man kan ställa ut den i solen. Jag har hittat en 80w på clas olsson med stativ. Men jag är alltid lite skeptisk till Clas Olsson vad det gäller kvalitet.

Solpanel.

Någon som testat denna panel eller kan komma med ett tips om en liknande, helst mindre, men i samma prisklass på ett ungefär.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Clas panel är 3 gånger så dyr mot om du köper den i Tyskland.
Dessutom är clas panel Polykristalina mot Vitasolas monokristalina som ger lite mer effekt vid mulet väder.
Ser inte att Clas har något stativ som ingår men det går ju att göra nåt så det passar ditt användande, ev ett gammalt kamerastativ.

Solarpanel Artikel im Vitasola Renew energyGmbH Shop bei eBay!
 
F

F.d. 3306

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nej det ingår inget stativ men man kan köpa till ett för 399. Jag ska kika in på din länk. Svårt det där med olika kristaller, tur att jag gick med i denna eminenta klubb! Har redan fått en hel del tips om diverse saker. Man är ju lite nybörjare på det här med husbil!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Skruva dit ett gångjärn och ett ben (ev. teleskopiskt) i lämplig aluminiumprofil på baksidan! En regulator behöver du också!

Solpanel baksida h.jpg solp 2.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen