• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Järnhandeln! Bauhaus har ett bra sortiment. Gummi- eller plastknoppar som passar har dom också, tror jag. Gångjärn har dom absolut! :D

Det där med att använda ett gammalt kamerastativben är kanske inte så dumt för då kan man justera vinkeln exakt mot solen för att få maximal effekt! Det gäller bara att passa den eftersom solen flyttar på sig hela tiden. (Visserligen påstår folk att det är jorden som rör sig men det har jag inte märkt!)

Man bör nog vara lite försiktig med framsidan av panelen så att den inte blir skadad. Jag vet inte hur mycket den tål och jag tänker inte ta reda på det heller i varje fall inte på mina paneler! Någon här som vet?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3306

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nu har panelen kommit. dom skickade en 90w fast jag beställt en 80. kalas! Kontakterna ser dock lite mystiska ut. Är det någon annan som har vitasola panel som kan förklara hur man kopplar den till batter eller laddregulator. Klipper man bort kontakterna? Den ena är ju en plus och den andra minus. bifogar bilder.
 

Bilagor

  • DSC_0056.JPG
    DSC_0056.JPG
    707,3 KB · Visningar: 13
  • DSC_0057.JPG
    DSC_0057.JPG
    524,5 KB · Visningar: 13
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nu har panelen kommit. dom skickade en 90w fast jag beställt en 80. kalas! Kontakterna ser dock lite mystiska ut. Är det någon annan som har vitasola panel som kan förklara hur man kopplar den till batter eller laddregulator. Klipper man bort kontakterna? Den ena är ju en plus och den andra minus. bifogar bilder.

Hej å Grattis till Panelen!
Kontakterna är standard på många Paneler och heter MC4, finns att köpa på bl.a. "ELFA",men jag skulle nog klippa av dom när det bara gäller en eller två paneler.

Koppla solcellen till solcellsregulatorn där symbolen för solpanelen är, från regulatorn kopplar du till Bodels batteriet alt. Bilens laddningregulator (EBL), det sistnämda bör du kolla upp så att det finns en ingång för solel på EBL:en.
Tänk på Plus och minus! Du bör koppla Batteriet till Regulatorn först innan du kopplar in panelen på regulatorn! P.g.a. att panelen olastad kan lämna ganska hög spänning!

Hoppas jag inte är allt för otydlig!

Lycka till!
/Malbeck
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Finns många bra montering-tips i tråden om man har orka att läsa från sida 1! ;)

* MC4 är en IP klassad kontakt, om kabeln behövs skarvas för att räcka fram till genomföring in i bilen,
skulle jag hellre förorda att köpa dessa kontakter och koppla samman innan "nedgång" i bilen med förlängning.

* Täck över panelen med tex. en fast-tejpad wellpapp över panelen vid montering,
så lär det inte vara några större risker med tex. kortis etc. Jobba i mörker med pannlampa går ju ifs oxå! :D
Nä det är ingen större fara som sagt & behåll kontakterna om möjligt, el. tejpa sladd vid montering om de klipps.

90W ger i praktiken vid gynnsamma förhållande platt monterat och med MPPT regulator runt 5A/h i batteribank vid zenit...
Allt tillskott är positivt, njut av solpanelen och större frihet gällande el!

Mvh. Magnus
 

Ragnar690SC

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Åke.
Ser att du köpt 2 x 90W panelerna från 24Volt och jag undrar om de verkar OK?. Jag står i begrepp att inv. i liknande.
Undrar även vad du har för bodelsbatteri-kapacite då du kör kaffebryggare mm på 220V med omformare?
Själv tänkte jag byta ut orginal (end. 85Ah) till ett AGM 200Ah.
Bästa Hälsn.
Kenneth Alingsås
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ragnar, jag har köpt dessa och jag tycker det visuellt ser fina ut, jag fick ut 140W här i vårsolen vid tester. Det som är en smula minus är att man måste löda fast kablarna och det är lite pilligt.
 

Ragnar690SC

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej igen Åke.
Ja att löda kan vara lite bökigt men brukar hålla bättre om man löder rätt.
Vad har du för kapacitet på bodelsbatteriet?
Bästa hälsn. Kenneth
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Om man har lite trångt om utrymme på taket, kan två mindre paneler kopplas samman. Här exempel på 2 st 2volt i serie.
Först bilder på montage av fäste mot taket och modulklämma som håller fast panelen.
 

Bilagor

  • DSC01275.JPG
    DSC01275.JPG
    325,7 KB · Visningar: 6
  • DSC01276.JPG
    DSC01276.JPG
    372 KB · Visningar: 8
  • DSC01277.JPG
    DSC01277.JPG
    416,5 KB · Visningar: 9
  • DSC01278.JPG
    DSC01278.JPG
    616,8 KB · Visningar: 12

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Bara ett konstaterande: priset på solcellerna har sjunkit. I dagsläget är regulator plus installationsmaterial dyrare än dom båda solpanelerna på 2*90watt.
Kanske skulle vänta till nästa år, för då blir det väl pengar tillbaka.....:confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Visst har dom gått ner i pris och ligger snart som lovat på under 1$/W.
men kvaliten eller rättare sagt styrkan på dom är inte densamma.

Provade en gammal 90W BP multicrystalline panel som jag har liggande och jämförde den med en billig panel på 150W.
BP panelen ger 90W, men den dubbelt så stora monocrystallinpanelen kan jag omöjligt få ut mer än 80W.
Jag har en känsla av att dom använder samma Wattmätere som används till bilstereo.
Allt som glimmar är inte guld.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det stämmer. Kvalitén varierar. Jag har haft förmånen att kunna testa några olika och märkt skillnaden.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det är lätt att överdimensionera kabel mellan solpanel och regulatorn. Spänningen är betydligt över 12v. Här är det 2 seriekopplade 12v-paneler:
De 2 vänstra är batteriet V resp A. De högra är panelens V resp A

V A V A
12,7 12,8 35,0 5,5
13,1 12,1 34,2 5,4
13,2 12,4 34,4 5,0
13,1 12,3 34,4 5,0
13,2 12,6 34,4 5,2
13,6 12,6 34,9 5,3
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Esbjörn!
Helt rätt!
Om ca: 10 år så får man betalt!
Nä jag tänkte bara lyfta en intressant tråd!
Mvh



Bara ett konstaterande: priset på solcellerna har sjunkit. I dagsläget är regulator plus installationsmaterial dyrare än dom båda solpanelerna på 2*90watt.
Kanske skulle vänta till nästa år, för då blir det väl pengar tillbaka.....:confused:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Stollen!
Var skaffar dessa kontakter som du beskriver?
Tack för dit inlägg!!!!!
Mvh.







Finns många bra montering-tips i tråden om man har orka att läsa från sida 1! ;)

* MC4 är en IP klassad kontakt, om kabeln behövs skarvas för att räcka fram till genomföring in i bilen,
skulle jag hellre förorda att köpa dessa kontakter och koppla samman innan "nedgång" i bilen med förlängning.

* Täck över panelen med tex. en fast-tejpad wellpapp över panelen vid montering,
så lär det inte vara några större risker med tex. kortis etc. Jobba i mörker med pannlampa går ju ifs oxå! :D
Nä det är ingen större fara som sagt & behåll kontakterna om möjligt, el. tejpa sladd vid montering om de klipps.

90W ger i praktiken vid gynnsamma förhållande platt monterat och med MPPT regulator runt 5A/h i batteribank vid zenit...
Allt tillskott är positivt, njut av solpanelen och större frihet gällande el!

Mvh. Magnus
 
Toppen