• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kolla på Tyska ebay. Klicka på nedanstående så kan du läsa vidare. Priset är ju rätt så vitt jag förstår.
Hälsningar Bror



Fensterheber elektrisch Fiat Punto Bravo Brava Ducato </IMG>

Fensterheber elektrisch Fiat Punto Bravo Brava Ducato

Mitgliedsname tuningprofis( Bewertungspunktestand von 190844
iconShootRed_25x25.gif
</IMG>)
iconTrsMini.gif
</IMG>

99.7% Stückzahl: 2






--
EUR 39,95


bin_15x54.gif
</IMG>
EUR 15,90


2T 11Std
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lördag igen. det händer inte mycket i veckorna tyvärr.
Känns inte som så viktiga saker som återstår men det är som att stoppa huvudet i sanden. Snart är det dags att ut o fara så det är bara att sätta fart.

Motorn som skall in sitter nu monterad på ett motorstativ för demontering och kontroll. Hur långt detta går vet jag inte just nu men tror inte att jag behöver ta bort topp mm. Motorn gick mycket fint vid demonteringen från donatorbilen. Dock tror jag att det kan vara bra att lämna in spridare mm för kontroll och ev. justering. Allt skall ju dessutom göras rent och kanske också målas. Kamrem, vattenpump ,koppling mm skall bytas ut. Alla motorfästen har köpts nytt tillsammans med div slangar. Intercooler från Citroen CX Turbo2 att montera framför kylaren och för detta behövs en del modifiering. Tror också att växellådan skall öppnas för koll av slitage, lager och lagerspel. Vet inte heller om detta med att ändra utväxling på femte växeln på så här gammal bil. Någon synpunkt på detta???
Idag har jag jobbat med dörrklädseln och listat ut hur högtalare kan monteras utan att man måste klippa upp hela dörrens insida. Fattas nu bara själva klädseln som jag tror blir svartaktig galon med något diskret mönster. Klurar på om det skulle passa med någon infällning av trä i klädseln för att liva upp den lite och kanske ta bort känslan av att åka i ett arbetsfordon.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Trevlig Helg
 

Bilagor

  • 2 april   2010 001.jpg
    2 april 2010 001.jpg
    446,9 KB · Visningar: 14
  • 2 april   2010 004.jpg
    2 april 2010 004.jpg
    495,5 KB · Visningar: 9
  • 2 april   2010 005.jpg
    2 april 2010 005.jpg
    567,2 KB · Visningar: 10

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

For iväg ganska tidigt för att köpa galon i Veddesta och hittade ett svart inte helt slätt galontyg som jag köpte tillsammans med stoppning att ha mellan masoniten och galonet.

Hem igen i garaget och klippte till och limmade detta mellanlägg för att sedan klippa till galonet. Galonet är lite trickigt att limma och samtidigt spänna för att slippa veck mm i hörnen. Tyvärr använde jag inga hanskar så mina händer var ordentligt ludna av allt lim och trådar.
Har ju funderat på att försöka få på någon typ av list och funderar vidare på detta. Tror att det kommer att se kymigt ut utan någon passande dekoration. Höger sida är färdigklädd så nu återstår det ev list och montering av högtalarna. Jobbar vidare med vänster sida i morgon.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 3 april   2010 001.jpg
    3 april 2010 001.jpg
    328,7 KB · Visningar: 11

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

För att få lite liv i klädseln gjorde jag så här: Limmade galonen (som var av töjbar typ) mot stoppningen och limmade lakansväv på andra sidan av stoppningen. Därefter sydde jag på maskin en enkelsöm som gjorde att det blev födjupade linjer som mönster i galonen. Limningarna gjorde jag på uttänkta ställen så att jag inte skulle sy i dem. Blev ett hyfsat resultat. Men som vanligt är det ju så att man skulle behöva göra 3-4 sidor för att träna och få ett PERFEKT resultat.

Hälsningar Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Är inte riktigt nöjd med utseendet på mina nya dörrsidor. Funderat lite på inlägg i trä eller metall men hittar inget som faller i smaken. Inte heller tycker jag att högtalarna passar in utan hittat ett annat par med tre element och som tål mera uteffekt och finns på Swedol till överkomligt pris.
På dessa gamla bilar så sitter ju klädselsidorna med någon sorts plastclips som förstör galonet när dessa skall demonteras. Eftersom jag jobbar med bilar på dagarna så kom jag på att Volvo v70 har ett bra system för detta. En plastpropp trycks in i ett 8 mm hål och i detta så sätts ett återanvändbart clips in. Använder nu detta till min klädsel som jag kommer att montera trots inte nöjd och skall fundera vidare på hur en bra sida skall se ut. Har ju mallarna kvar. Kanske kan man också använda perforerad masonite som stomme för att spara lite vikt. Dels är den tunnare och hålad så att två sidor performerat material väger som en massiv masonite. Tål att tänka på.....
Idag har det varit ett fasligt blåsväder och då ville jag uppleva hur det var att vara i bilen och lyssna till vindens tjut. Lutade mig fem minuter……………. Nej jag somnade inte – bara njöt och for ut i världen en stund tänkande på tider som komma skall.
Fick också idag prylar från Net1 som jag skaffat genom TeknikLasse och funderar på placeringen av densamma. Beställde också utvändig antenn för bättre mottagning. Har ingen erfarenhet av detta så det skall bli spännande att uppleva dess funktion. Annars så finns ju TeknikLasse tillhands med goda råd och tips.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 7 april   2010 001   A.jpg
    7 april 2010 001 A.jpg
    714,3 KB · Visningar: 24
  • 7 april   2010 004   B.jpg
    7 april 2010 004 B.jpg
    535,5 KB · Visningar: 22

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Varför inte slopa jättehögtalarna och montera ett par 5 tums 2-vägs så högt som möjligt i stället, du får mycket bättre ljud där det behövs, d.v.s. nära dina öron?! Om du sedan tycker att du behöver mera bas kan du komplettera med ett par större nästan varsomhelst i bilen för det ändamålet.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kommer nu att skrota de nytillverkade dörrsidorna och göra nya. Har hittat andra högtalare som inte är så blaffiga och som dessutom tål mera effekt. Surt detta men så är det.
Hämtade ut försändelsen från Net1 och packade upp. Undrar hur detta skall fungera. Tur att det är med en cd som kanske kan förklara allt. Till detta kom det en riktigt manlig éxtern antenn. Går inte av för hackor den inte. Vete kattan var jag skall placera denna.

Veckoslutet viks för flygmaskinen i Tierp. Åker dit tidigt i morgon och skall försöka starta upp efter vinterns stillestånd. Batteriet har inte varit ifrånkopplat så det skall bli skoj att se om det finns startström. Efter start up-en skall jag tvätta av hela maskinen för att på söndag flyga ner det till en hyrd hangar i Västerås. Skönt att få maskinen under tak igen. Hade tänkt att åka husbilen till Tierp för att sova över på flygfältet ;)men ids inte ställa på den just nu så det blir SAAB fram o tillbaka. Går ju bra det också.
Tillönskar alla en trevlig helg.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Herre min skapare vilken feeling att åter sitta bakom alla klockor och spakar. Känns som igår. Kanske detta med att flyga är detsamma som med att kunna cykla. Flygning till Västerås i morgon. Allför blåsigt idag när man inte flugit på ett tag. Kallas vist rattrost.....
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig Helg
Hälsningar Bror

Bilderna föreställer 1. motorerna på tomgång
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Herre min skapare vilken feeling att åter sitta bakom alla klockor och spakar. Känns som igår. Kanske detta med att flyga är detsamma som med att kunna cykla. Flygning till Västerås i morgon. Allför blåsigt idag när man inte flugit på ett tag. Kallas vist rattrost.....
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig Helg
Hälsningar Bror

Bilderna föreställer
1. motorerna på tomgång
2. indikerar ca 1500 varv
3. Gårdagens öppnande av Net1 och dess antenn
 

Bilagor

  • 9 april   2010 003   A.jpg
    9 april 2010 003 A.jpg
    753,1 KB · Visningar: 18
  • 9 april   2010 006   B.jpg
    9 april 2010 006 B.jpg
    523,5 KB · Visningar: 22
  • 9 april   2010 001   C.jpg
    9 april 2010 001 C.jpg
    464,2 KB · Visningar: 19
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, viken fin kärra du har. Hur prioriterar du flyget kontra husbilen? Finns det hybrider? Eller vill du se vägrenen?
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, viken fin kärra du har. Hur prioriterar du flyget kontra husbilen? Finns det hybrider? Eller vill du se vägrenen?
Leffe


Hej Leffe och tack.
Ja detta med att prioritera har ju egentligen inte varit aktuellt föränn nu då husbilen är användbar och det kommer nog att bli en och annan konflikt. Lösningen kan ju vara att åka husbil till flygfältet i Västerås och där ta flygmaskinen...... Beror väl kanske också på avsikten med resan. Flygplanet är ju oändligt mycket snabbare än en gammal Peugeot husbil men är då också väderberoende och hotellbehövande. En hybrid vore ju perfekt då kunde man ju få det bästa av det mesta men nu är det som det är.
Kommer troligen på sikt att sälja flygmaskinen och ett antal gamla bilar som jag inte hinner använda tillsammans med två motorcyklar så kvar blir nog en gammelbil och husbilen till sist.
Har flugit sedan 1979 i flera världsdelar och upplevt fantastiska äventyr och vill ju inte ha dessa ogjorda men allt falnar ju med åren och det är kanske inte lika roligt att fara omkring överallt idag som det har varit. Dessutom skapar EU en otrolig massa mer eller mindre bra nya bestämmelser för både ägandet av flygplan som användandet av detsamma.
Där kan man lätt säga att det var bättre förr då vi enbart var beroende av svenska luftfartsverket - som idag inte har någon praktisk funktion - utan allt styrs från EASA som myndigheten heter idag. Tyvärr!!!!!!!!
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Bror!

Du kan det mesta. Du kan också ställa till det. Förstår du inte att du orsakar svår abstinens hos en gammal flygare. Har avstått länge nu. Måste nog limma ihop en modell åtminstone snart nu då elmotortekniken har kommit igång. Men så är det ju det där med en husbil under renovering.

Hur delar du in dygnet? Sova hinner du väl aldrig med?

Med dig på forumet blir det aldrig tråkigt!

Ha de bra. Flyg lågt och sakta.

Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God Morgon Alve,
ber om ursäkt om jag väcker gamla saker till livs. Detta med flyga är som att åka cykel. Har man en gång kunnat det så påt igen. Bra ide är ju också ett modellflygplan som också väcker gamla minnen.
Detta med tid är ju också ibland ett litet problem för man hinner inte allt-fråga min fru- så det gäller ju att prioritera det som är mest viktigt för stunden. Sover gör jag mellan 24 - 06 och då blir det många vakna timmar om man inte sitter framför tv'n för då kan filmen lätt gå av om man säger.
Nu har vi en skön arbetsvecka framför oss sedan blir det en veckas ledighet och Metropolen Murjek för påskfirande med barn o barnbarn Skall bli härligt.
Ha det så gott
Hälsningar Bror
 
Toppen