• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yttre backspegel sönder

F

F.d. 55488

Guest
Fick i fjol vänster backspegel sönderslagen vid möte på smal väg i Slovakien.

Vi ska nu efter vinterförvaring plocka ut bilen. Spegeln ska bytas. Jag söker febrilt efter reservspegel. Inte glas, utan hela spegeln. Hittar enbart elektriskt ställbara. Mig veterligt är min spegel inte inställbar alls.

Finns det någon som har kunskap om var jag kan finna en likadan som den gamla. Det ska vara till Fiat Ducato 250, 2013, 130 hk. Det ska vara den långa modellen med 200 mm. lång arm.

Hälsningar, Fy & Bi:):)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Yttre backspegel sönder

Jag fick byta spegel efter ett möte med en vingelpelle. Förmodligen ett rattfyllo som inte stannade.
Spegeln kostade i Sverige över 4000:-
Här kan du beställa från Tyskland till halva priset.
https://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-Ducato/-Fiat-Ducato-Typ-250-Sofim-2-3-16-V-JTD-/Aussenspiegel-Innenspiegel-Spiegelglaeser-Protektoren/Aussenspiegel-kurzer-Arm:::3_200001_284675_284678.html?XTCsid=cn8ee2mbnlecqfucdsk1kr2g36

Jag skulle bli mycket förvånad om du inte har elektriskt inställbar spegel på en -13 årsmodell.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Yttre backspegel sönder

Tittar man på t.ex. Bildelsbasen.se
så finns det till Ducato 2007-2017 3st olika modeller.

elektriskt ställbar
manuellt ställbar inifrån
och manuellt ställbar
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Yttre backspegel sönder

Jag trodde att man kanske menade elektrisk infällbar (har det på personbilen) men förstår nu att det menas el. inställbar. Ja då är det nog så att det ska vara en elektrisk och inte manuell.

Då blir det säkert lättare att hitta. Tack, Wizard!
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Yttre backspegel sönder

Köpte från Tyskland ny backspegel original till bilen. Företaget heter Augustin Group. Att det var original kan man se på märkningen på undersidan. Allting var exakt lika med den gamla spegeln.

Spegeln kostade 136,13 €. Frakten till dörren, 8,40 €. = 152,55 €.

Blir i svenska kronor ca. 1.500:-. I mitt tycke, billigt!

Skrotfirmor i Sverige begärde mellan 2.200:- och 2.500:- för begagnad dito.

Beträffande monteringen hittade jag på nätet, Ducatoschrauber.de en utförlig monteringsanvisning med tydliga bilder och text (tyska). Suveränt!

Så nu är bilen klar för den årliga kontrollbesiktningen. Billigast får jobbet!

Dessa mina erfarenheter har jag nu redovisat för att kunna hjälpa ev. andra som behöver byta backspegel av någon anledning.

Fy & Bi:):)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Yttre backspegel sönder

Fick spräckt min backspegel på förra husbilen av en närgången mötande skåpbil.

Körde in till en bilglasmästare som klistrade på ett nytt glas över det gamla, helt perfekt, kostade någon 100-lapp.


Tyvärr ingen användbar lösning för Fy & Bi.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Yttre backspegel sönder

Nä Gunnar, här sprack hela höljet, men konstigt nog höll själva spegelglaset. Tack vare det så kunde vi fortsätta vår färd ner till Grekland och Santa Mavra, efter att ha tejpat ihop det hela. Väl nedkomna till campingen fick vi hjälp av vår gemensamme vän Boo som vanligt ställde han upp och tejpade ihop spegeln med silvertejp. Detta höll sedan hela vår tripp tills vi kom hem nån gång i oktober i fjol.

Det var en jädrans smäll när det hände, två speglar som träffar varann i vardera ca. 90 km/tim. Detta hände i Slovakien på en ganska smal väg utan vägren.

Hälsningar, Per o Kristina eller Fy & Bi:):)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Yttre backspegel sönder

Fick spräckt min backspegel på förra husbilen av en närgången mötande skåpbil.

Körde in till en bilglasmästare som klistrade på ett nytt glas över det gamla, helt perfekt, kostade någon 100-lapp.


Tyvärr ingen användbar lösning för Fy & Bi.


Blir tyvärr inte godkänd av en nitisk besiktningsman, om det är den plastspegel som man kan klippa till själv och säljs av ex. Biltema.:rolleyes:

Men riktigt spegelglas kanske funkar?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Yttre backspegel sönder

Riktig spegelglas för ändamålet har samma välvda form och utseende.
Mitt godkändes utan kommentar vid besiktningen. :)
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Yttre backspegel sönder

Jag har bytt vänster spegel efter en färd genom smal o mörk tunnel i Norge. Tack vare tipsen från Fy & Bi fick jag en spegel från Tyskland på mindre än en vecka. Länken ledde till en utmärkt beskrivning, så arbetet tog ca en halvtimme. Verktyg som behövdes var två tunna spårmejslar och bits pz2 och t40. Jag använde skruvdragare , det gick utmärkt.
:spinny::spinny::spinny:
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Yttre backspegel sönder

Har alltid denna med i reserv för tillfälligt rep. om olyckan är framme.
Inte speciellt roligt att inte se bakåt vid filbyten mm.
spegel.png
//Arne B
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Yttre backspegel sönder

Ebay eller Augusti gäller tyvärr är svensken van att betala hutlöst för samma saker som kostar betydligt mindre nästgårds. Gjorde samma sak på Ebay nyligen ca 1300:- för att få hem den till dörren, pris hos generalagenten ca 5500:-
 
Toppen