• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ytterluckor, eller hela med ram o myggnät

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Gobetrotter
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 78
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Talento
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej nån mer här som har en Dethleff Globetrotter alkov årsm-92? Jag upptäckte sprickor på 2 av 3 yttertakluckor, när jag skulle ta bort snö. Dom var dåliga innan, men nu måste jag byta. Ska man byta hela med ram eller hur gör man på en gammal bil. Hur täcker man in så länge den står ute, tejp från insidan? Nån som har en Dethleff o vet måtten?
Och var får jag tag i nya till den?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om man skall byta ruta eller hela luckan beror nog lite på om det sitter en lucka specifik för husbilstillverkaren (för det mesta dyr och kan vara svår att få tag på) samt skicket på övriga delar eller om det är en lucka från tillbehörsmarknaden.
Det bästa brukar nog vara att byta ut hela luckan så man får nya hållbara delar samt ny tätning mellan luckram och husbilstak vilket aldrig skadar. Det finns många tillverkare och försäljare av luckor. Du kan gå till en husvagns/husbilsförsäljare så tar han hem till dig, eller köpa från katalog eller internet och då helst från Tyskland, för där är priserna för det mesta lägst. Det finns många storlekar på luckor men det är en del som är lite mer standard än andra ex. 40cmx40cm som är en vanlig storlek på mindre luckor. Om man inte hittar rätt storlek så får man ta närmast större och såga upp hålet i taket. Därefter måste man skära/skrapa bort isoleringen mellan inner och yttertak och montera en träram som förstärkning.
Här har du några som säljer luckor, men det finns fler.

http://www.reimo.com/s/D-tillbehoer/DU-foenster_och_tillbehoer/

http://www.husvagn-svensson.se/

Lämpligast sätt att täta luckorna så länge är nog svårt att hitta på. Går det inte att att lägga en tunn plast över fönstret på utsidan och knyta fast den med ett snöre runt/under fönsterkanten.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 13924

Guest
"Lämpligast sätt att täta luckorna så länge är nog svårt att hitta på. Går det inte att att lägga en tunn plast över fönstret på utsidan och knyta fast den med ett snöre runt/under fönsterkanten.

Lycka till. JANKRO.`"

Tack för tipsen JANKRO. Har funderat på samma som du med plast över takluckan så länge.
 
F

F.d. 13924

Guest
Har fått reda på att det är förti-förti nu, o det blir nog att byta med ram o allt.
Var hittar jag luckor med de måtten, det behöver inte vara orginal, o så billiga som möjligt utan att vara sk-t
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen kopparn, det kan vara svårt att välja lucka. En som är bra och sitter monterad på många nya dyrare bilar är en vid namn MINI-HEKI. Den har bra låsning och ett låst ventilationsläge som man kan använda under färd (om man vill och törs). Det följer även med en rätt snygg innerdel med både utdragbart myggnät och mörkläggningsgardin. Om man vill ha den med eller utan tvångsventilation bestämmer man själv genom att ha den med eller utan gummilist vid rutan. Tänk också på att det är olika beställningsnummer beroende av taktjocklek.
Den går att få från ca. 750:- i Tyskland och mellan 1000:- till 1400:- i Sverige beroende på var man köper den.
Om du bläddrar ner till sidan 7/24 på den här pdf-sidan så har du den på bild.
Om du bläddrar vidare så kommer det fler småluckor även en del med inbyggda fläktar m.m.

http://www.kamafritid.se/pdf/13001.pdf



Här är ett annat ställe i Sverige att köpa från.

http://www.campinglandet.se/butik/view_product.php?ID=1542

Glöm inte att köpa Butyltätmassa till monteringen av luckan/luckorna. Tänk även på att man kan få problem med en del takluckor på insidan av taket om innerramen sticker ner en bit och man har en dörr eller lucka inne i bilen som öppnas under den, och ev. "smeker" intill taket.

Lycka till :) JANKRO.
 
F

F.d. 13924

Guest
Tack för tipsen, miniHeki ser trevlig ut. Vi ska kolla igenom allt.

JANKRO skrev:
Hej igen kopparn, det kan vara svårt att välja lucka. En som är bra och sitter monterad på många nya dyrare bilar är en vid namn MINI-HEKI. Den har bra låsning och ett låst ventilationsläge som man kan använda under färd (om man vill och törs). Det följer även med en rätt snygg innerdel med både utdragbart myggnät och mörkläggningsgardin. Om man vill ha den med eller utan tvångsventilation bestämmer man själv genom att ha den med eller utan gummilist vid rutan. Tänk också på att det är olika beställningsnummer beroende av taktjocklek.
Den går att få från ca. 750:- i Tyskland och mellan 1000:- till 1400:- i Sverige beroende på var man köper den.
Om du bläddrar ner till sidan 7/24 på den här pdf-sidan så har du den på bild.
Om du bläddrar vidare så kommer det fler småluckor även en del med inbyggda fläktar m.m.

http://www.kamafritid.se/pdf/13001.pdf



Här är ett annat ställe i Sverige att köpa från.

http://www.campinglandet.se/butik/view_product.php?ID=1542

Glöm inte att köpa Butyltätmassa till monteringen av luckan/luckorna. Tänk även på att man kan få problem med en del takluckor på insidan av taket om innerramen sticker ner en bit och man har en dörr eller lucka inne i bilen som öppnas under den, och ev. "smeker" intill taket.

Lycka till :) JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nej jag tror inte att det behövs med tanke på täthet, och verkar bara sitta på nya bilar när luckan sitter över förarplatsen på helintegrerade för att ta bort ev. vindbrus. Det är möjligt att det är bra att ha om man vill använda ventilationsläget på luckan under färd.
Jag har en sådan lucka fram över förardelen på min helintegrerade och monterade en spoiler (tyvärr dyr som f..) men om du har luckorna bakåt i bilen så kan du säkert vänta och ev. eftermontera spoilers om du tycker det skulle behövas. Kanske t.o.m. bocka till egna av aluminium eller rostfri plåt.

JANKRO.
 
F

F.d. 13924

Guest
kopparn skrev:
Hur många timmar ska man räkna med att det ska ta att byta ut 3 takluckor med ram på ett ungefär?
En fråga till:
Jo, men om det funkar som det ska o man får bört gammal butyl m.m 1 tmme/lucka, eller?
Som jag fattat det är de skruvade under ifrån, och att man ska lägga tätningen mellan luckan o taket, räcker det?
 
F

F.d. 13924

Guest
Hej har införsffat 3 luckor med ram nu (MINI-Heki, nu återstår bara att få dit dom, så det blir tätt. Köpte dom på campingvaruhuset.se. De var vänliga o snabb leverans var det.
 
Toppen