• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ystad

F

F.d. 22375

Guest
Hej husbilsägare!

Visst är det trevligt att ni kan campera vid reningsverket i Ystad! Men vi önskar att ni hjälper oss att hålla vår riggningsplats fri från bilar då vi arrenderar ytan och behöver denna för att kunna rigga segel och brädor och för att kunna ha fri lejd från vår klubbstuga och ner till havet. Vi vet att de flesta förstår och respekterar detta, tyvärr inte alla. Dessutom finns det en risk att ett segel eller bräda blåser upp och skadar eventuella fordon och det vill vi ju inte ska hända.
Vi kommer att sätta upp några skyltar men tyvärr respekterar inte alla dessa eller till och med tar bort dem. Om vi alla hjälps åt så slipper vi titta snett på varandra och vi kan bjuda på lite action på vattnet att beskåda :) trevlig sommar!

Mvh

Ystad Windsurfing Club
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Ystad

Ingen som har en åsikt om att området har halverats,
Trotts vad jag läst att en äldre dam O.s.v!
Någon som vet mer?
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Ystad

För att vara extra tydliga mot alltför närgångna parkerare (inte minst personbilar med badande) kanske ett tydligare markerande av det område som omfattas av arrendet vore bra för alla. Förslagsvis några vitmålade stenar (5 kilos?). Det är lättare för oss "stammisar" att på ett snyggt sätt påtala för engångsgäster det lämpliga i att försöka hålla sig utanför ett tydligt markerat område.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Ystad

"Stammisar"???
Det är väl egentligen ingen plats för långliggare - det är en 24 timmars parkering, dvs fär engångsgäster.

Stamgäster är väl inte liktydigt med långliggare, snarare med besökare (parkerare) som ofta använder sig av de parkeringsregler som gäller där.
Rätta mig gärna om jag har fel!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ystad

"Stammisar"???
Det är väl egentligen ingen plats för långliggare - det är en 24 timmars parkering, dvs fär engångsgäster.

Då kanske vi som kommer från andra orter i Sverige oxå att ha en möjlighet att parkera 1 dygn, som det är nu och på många platser finns inte den möjligheten pga långliggande stammisar även medlemmar i klubben. Väldigt trist att det är så.
Är man väldigt trött efter att bilat långt så är ju risken att man tar en felaktig parkering och sedan spyr dom galla över en.

/Pelle
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ystad

Mer och mer vanligt
Man kan nästan ana sig till vilka det är också...belamrade platser samtidigt som att man känner sig som en inkräktare om man närmar sig nån form av osynlig säkerhetsgräns!
Inga hälsningsfraser eller minsta tecken på hjälpsamhet visas heller!

Ursäkta att jag låter hård, men detta är en trend som jag har sett mer och mer!

Därför har vi börjat mer och mer nyttja de enklare FC-campingarna som ofta bara är marginelt dyrare!
 
F

F.d. 22375

Guest
Sv: Ystad

Hej
Vi har nu satt upp några hemgjorda skyltar som förhoppningsvis räcker. Stenar hade varit ett bättre alternativ men vi provar mad skyltarna och så hoppas vi att det funkar. Är ni nyfikna på Windsurfing, våra prylar, väder och vind eller bara vill snacka lite så bara kom in till oss.

Clas
Ystad Windsurfing Club
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ystad

Vi var på en rundtur i Skåne under Kristihimmelfärdshelgen och som gammal Ystads bo besökte vi vår barndoms stad. När vi kom ner till ställplatsen vid reningsverket så liknade det mest en campingplats. Vi var där bara på besök så vi parkerade HB,n och promenerade ner till stranden för att uppleva gamla minnen. Innan vi parkerade HB,n så kollade vi att vi inte hindrade någon eller var i vägen. Döm om min förvåning för när vi kom tillbaka fick jag världens utskällning av en husbilsägare med en fin gul o blå dekal där bak, medlemsnummer fanns också. När jag förklarade varför vi stod som vi gjorde och att detta är en ställplats och ingen camping. Han och flera andra hade markiser med gavlar och fronter, möbler och en massa andra grejor ute. Stämningen blev otrevlig och att jag skulle inte komma och försöka lära han hur man gjorde på en ställplats. Jag vill lova dig med Knausen (hade kanske varit bättre med namnet) att hade inte min fru varit med och lugnat ner det hela hade du legat raklång på marken för så beter man sig inte. Det är sådana som du och ni som gör att folk tröttnar på oss och vill stänga ställplatserna. Har tyckt reningsverket i Ystad har varit bra innan men nu är det rena Vilda Western, jag säger bara fy skäms!!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ystad

skriv ut nr o namn

Ja, suck. Kanske det hade varit på sin plats men jag tror att den åldrige mannen med Knausen och de två "moppsarna" känner nog igen sig och skäms, för det hade jag gjort.
Så jag väljer att avstå med att publicera namnet. Det var många som hörde och såg vad som hände, även fler från HBK.se
Med hopp om en skön sommar önskar jag er många trevliga dagar med HB,n.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ystad

Jag har haft ett par lediga dagar från jobbet och vi tänkte börja med en långtur ända till reningsverket för första nattparkeringen. Men det var lönlöst att få plats, det stod en hel hoper husbilar med ca 3 - 3,5 meter mellan sig. Riktiga egoister skulle jag vilja påstå som tar upp enormt mycket plats och därmed hindrar andra att få en övernattningsplats. De som vill ha så mycket utrymme kan ju med fördel ta in på camping för där lär det ju vara fyra meter mellan fordonen.
 
Toppen