• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Xenon i extraljus

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Hade ett par xenon H7 liggande och hade vägarna förbi Biltema. Dom sålde extraljus med H7 fattning för 199kr. Blev inte som jag sagt att ja inte ville ha extraljus men nu blev det så ändå. Har ju som sagt inte haft dom i mina halvljus fast alla inte trott på det.
Nu sitter dom där och eftersom jag åker mycket på små upplandsvägar så kan ja bara säga att nu är det helvetes bra ljus på helljus. Har även xenon 55w på ordinarie helljus alla med 6000k.
Har gjort så att dom kommer enkelt att demonteras till sommaren.
Bilden är tagen med bil på parkeringsljus.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Visningar: 16
Senast ändrad:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Xenon i extraljus

Jeg trodde at når det anvendes xenon lys, skal det være automatisk regulering av strålkasteren avhengig av belastning i bilen. Hvordan får man det til med ekstralys ?
 

Tore Håvak

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Norge
HBK-Nr
7364
Medlemskap
2023
Sv: Xenon i extraljus

Nu blev jag nyfiken. Har samme husbil og felles tanke. Kan jeg spørre hvor denne lyktbøylen til tak er kjøpt.
Hadde tenkt og ta kontakt med Trux AB for å høre med dem om dem spesial lagde en bøyle til min husbil.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Xenon i extraljus

Nu blev jag nyfiken. Har samme husbil og felles tanke. Kan jeg spørre hvor denne lyktbøylen til tak er kjøpt.
Hadde tenkt og ta kontakt med Trux AB for å høre med dem om dem spesial lagde en bøyle til min husbil.
Jag har köpt och monterat mina här:
DSM - Design by Scandinavian Metal AB - frontbåge, belysningsbåge, sidestep, extrabelysning, tillbehör mm i rostfritt stål.
De monterar bågarna i Nödinge norr om Göteborg, eller skickar hem om man så önskar för själv montage.
Det finns inte fästen för varje husbilsmärke utan de måste tillverka nya eller modifiera andra befintliga så att de passar.
Just till våran bil användes Concorde Liners fästen som låg närmast och behövde inte ändras så värst mycket.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Xenon i extraljus

En fördel med Xenon lampor i fjärrljus borde väl också vara för att sätter man i starkare lampor i vissa fjärrljus så kan det bli för varmt inuti så något smälter.
Med Xenon blir det ju inte så varmt.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Xenon i extraljus

Och man behöver inte rikta extraljusen så långt bort som det går, i husbilar iaf. Våra riktades efter orginal helljusens räckvid så slipper man blända mötande.

Våra är riktade så här:
Vänster extraljus riktad mot höger vägren/dike.
De två mittersta är riktade mot körbanan.
Höger extraljus riktad mot vänster vägren/dike.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Xenon i extraljus

Men hur lång tid tar det för Xenon att komma upp i full styrka. Oftast är väl helljuset inte på speciellt länge innan man måste "blända av".
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Xenon i extraljus

Det är bara när dom är kalla som dom tar lite tid men bländar du av för möte och sen bländar du upp igen så är det full fart.
Håkan har ju Ledextraljusrampen som tänds med 100% effekt med en gång så det är inga problem för honom.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Xenon i extraljus

Det var någon här igår och frågade om priset, vilket inlägg jag inte hittar nu.
Men jag betalade 15.000.- för materialet och sedan tillkommer arbetskostnaden.
Tilläggas bör att jag fick mina Hella ljus till kraftigt rabbaterad pris, de had någon typ av drive på dem då. Annars kostar de väl ca 4000.- + moms styck.
Men hör med DSM så får ni raka besked.
 
Toppen