• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

X-tra batteri i bodelen på Hobby 670 GFLC

F

F.d. 5671

Guest
Funderar på att montera ett x-tra batteri i bodelen på min Hobby 670 GFLC -2007.
Tycker att orginal Gel batteriet som sitter under passagerarstolen inte funkar något vidare, tar slut väldigt snabbt enbart med lite belysning på. Har dock inte hittat nån bra plats att montera ett ev extra batteri på. Nån som vet något lämpligt ställe ?

Undar även om någon har erfarenheter om vad Ducato med 3,0 motorn och alkov skall förbruka. Tycker att min bil känns väldigt törstig med 1,5 lit/ mil och uppåt.

Har tidigare haft det gamla chassit med 2,8 JTD motorn på 128 hk och tyckte att den gick mycket snålare !
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: X-tra batteri i bodelen på Hobby 670 GFLC

"årsmodel -07" verkar väl ung för att batteriet ska börja bli trött,
men mitt råd är att du testar batteriets kondition.
Kanske börjar batteriet bli trött, lite väl tidigt men mest troligt.

Passa även på att kolla generatorns laddningsspänning, den
kanske ligger för låg för batteritypen och behöver "skruvas upp".

Lycka till!
 
F

F.d. 5671

Guest
Sv: X-tra batteri i bodelen på Hobby 670 GFLC

Ok, tackar för tipset. Problemet är bara att batteriet tar slut snabbt även om det är laddat med 230 volts laddaren !
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: X-tra batteri i bodelen på Hobby 670 GFLC

Hej! Har du kollat upp att batteriet är ok? Vårat batteri av samma typ var bara 9 månader gammalt när vi märkte att vi fick liknande problem som du har, bodelsbatteriet drog till och med ur strömmen ur startbatteriet så bilen blev trögstartad ibland. Vi åkte till generatorservice i Uppsala där man mycket snabbt fann att det var cellbrott i bodelsbatteriet. Vi fick ett nytt batteri på garantin. Nu är allt ok igen.
Kolla även polskorna och även kablarnas anslutningar på polskorna. :msn_dontknow::msn_dontknow:

Bästa hälsningar
Claes och Carina
 
F

F.d. 5671

Guest
Sv: X-tra batteri i bodelen på Hobby 670 GFLC

Får nog testa att mäta upp batteriet då, i övrigt ser allt fräscht ut :) Husbilen har bara rullat 650 mil, så då ska det väl i och försig se bra ut:)
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: X-tra batteri i bodelen på Hobby 670 GFLC

Hej.
Har Du ett gammalt batteri kan Du inte bara sätta dit ett nytt extra batteri,båda batterierna skall vara lika gamla,samma typ och lika stora.annars blir det problem.Ett batteri blir överladdat och det andra underladdat.
Mvh Jan-E
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: X-tra batteri i bodelen på Hobby 670 GFLC

När det gäller bränsleförbrukningen kolla luftmassemätaren .

Kolla på din panel om du kan se hur många amp du förbrukar , har du LEDlampor i bodelen ? Jag bytte alla i min bil och innan med alla halogenlampor tända så förbrukade jag 8,7 amp och efter bytet till LED 1,1 amp .
 
Toppen