• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wobblande husbil

F

F.d. 54801

Guest
Har problem med min Burstner vid omkörning eller när man blir omkörd av lastbilar. Bilen dras i sidled på ett ganska obehagligt sätt.
Rätt snart efter jag köpt bilen så bytade jag till C däck Kleber Transalp 2, vinterdäck. Kan inte dra mig till minnes att jag hade detta problem med dom gamla däcken. Har provat både med normalt och högre luftryck i däcken men det hjälper inte. Är det så att det blir bättre med CP däck typ Michelin Camping eller det är såhär det känns med större husbil 6,95, hade plåtis innan...
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Wobblande husbil

Pröva med att låta göra en hjulinställning. Hade liknande problem med bår bil och de försvann efter att jag fått ställt in framvagnen.
EssoJ
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Wobblande husbil

Min erfarenhet är att det är ganska stor skillnad på c-däck och cp-däck när det gäller sidostabiliteten. Har c-däck (dubbfria vinter) på vintern och Michelin cp-däck på sommaren

/TommyQ
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Wobblande husbil

Har problem med min Burstner vid omkörning eller när man blir omkörd av lastbilar. Bilen dras i sidled på ett ganska obehagligt sätt.
Rätt snart efter jag köpt bilen så bytade jag till C däck Kleber Transalp 2, vinterdäck. Kan inte dra mig till minnes att jag hade detta problem med dom gamla däcken. Har provat både med normalt och högre luftryck i däcken men det hjälper inte. Är det så att det blir bättre med CP däck typ Michelin Camping eller det är såhär det känns med större husbil 6,95, hade plåtis innan...

Hade liknande problem, även om det kanske inte var lika illa som du verkar ha det. Satte dit hjälpluftfjädring i bak och problemet är borta.

Hälsar Kjell
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Wobblande husbil

jag vet inte hur gammal bil du har ell hur många mil den gått men stötdämpare kan vara en bidragande orsak ? lycka till
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Wobblande husbil

Har problem med min Burstner vid omkörning eller när man blir omkörd av lastbilar. Bilen dras i sidled på ett ganska obehagligt sätt...

Prova detta så blir Du av m problemet!
-Däcktryck Fram o Bak (Continental el. Michelins tabeller vs. axeltrycken)
plus
-Spårvidd adapters Fram typ de som Goldschmitt säljer (+3cm per sida)
 
Senast ändrad:
Toppen