• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Wifi-antenn

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Hej!
Wifi.se säljer en antenn svart 13 cm i dim 5 cm hög.
Kablarna från antennen kommer ut i sidan, alltså inget rör för tak genomföring.
Hur skall man få genom kablarna 4 st och få det tätt?
Det är ju ändå en utomhusantenn!Wifiantenn.jpg

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej!
Wifi.se säljer en antenn svart 13 cm i dim 5 cm hög.
Kablarna från antennen kommer it i sidan, alltså inget rör för tak genomföring.
Hur skall man få genom kablarna 4 st och få det tätt?
Det är ju ändå en utomhusantenn!Visa bilaga 234112
Antingen använder du befintlig genomföring, exempelvis från solceller, eller så köper du motsvarande antenn med genomgående rörgenomföring. Jag köpte och monterade en sådan.

Udden1

HBK Medlem
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
22692
Medlemskap
2026
Wifi.se säljer en takantenn
5G takantenn för 5G router – 6 kablar – 4 st LTE kablar och 2 Wifi kablar – för husbil / husvagn / båt med utgång under, finns under deras produkter på hemsidan.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi står på "Frostkilen" just nu och på tel så är det under ca 1,5 Mb/sek och med yttre antenn på Wifit ca 20 Mb/sek

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag fick en Router från en bekant som heter Teltonika Extreme som kommer från Wifi.se.
Hittar inget om den på nätet. Kan det vara så att den fått ett eget namn av Wifi.se?
Teltonikas brukar ju heta RUT XXXX

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Elisabeth.n

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25014
Medlemskap
2025
Har en rutx50 med två simkort i och en Poynting MIMO-3-17 .
En kombination som vi är väldigt nöjda med.
En viktig sak är att de fyra kablarna till mobilen i antennen blir rätt kopplade.
Finns en beskrivning på tektoniska sida med frågor och svar.

landetRunt

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2026
Vi har Teltonika RUTX50 med extern Poynting-antenn med element för både mobilnät och WiFi fast monterad inne i bilen, kanske inte får 100-procentig 5G-kapacitet men slapp samtidigt ytterligare genomföring i taket. Hastigheter över 100-150 Mbit krävs sällan, särskilt om man som vi mest kör strömmad media och vanlig Internet-åtkomst..

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Min känsla är att det mest är mobiloperatörernas kapacitet och täckning som avgör om det går fort. Vi har varit på Lofoten senaste veckan och kör med Telenor i en Netgear Nighthawk M1 med dess inbyggda antenn. Får lätt 50-150 Mbit på den trots att det bara är en 4G router. Min iPhone visar 5G nästan vart än vi är.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Har du köpt rätt antenn?? Dom mörka takantennerna finns i två utföranden. Dels med kablarna som går ut på sidan och dels där kabel går inuti röret som går rakt ner genom taket. Titta ordentligt på ritningen som finns för antennerna

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har du köpt rätt antenn?? Dom mörka takantennerna finns i två utföranden. Dels med kablarna som går ut på sidan och dels där kabel går inuti röret som går rakt ner genom taket. Titta ordentligt på ritningen som finns för antennerna
Jag fick en helt ny antenn, men vill inte koppla in den just av den anledningen att kablarna går ut i sidan på antennen.
Funderar på att skippa yttre antenn helt och bara ha antenner inne i bilen. Kanske räcker till det mesta man behöver.

Toppen