• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webastovärmare

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Webastovärmare, för å nackdelar nödvändigt eller....kostar en del,såg att priset ligger runt 19000kr kan det va värt de pengarna?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Webastovärmare

Pär! 36 watt vid tolv volt ger en förbrukning av 3A om jag använder Ohms lag rätt. .................

Har jag räknat rätt eller är jag ute och cyklar här?

Förvirrad Jappe

Hej, Jappe.
Du använder formeln rätt, men det är inte ohms lag.
Det är effektformeln du använder.
Gubben ohm fastslog att spänningsfallet över ett motstånd är resistansen multiplicerat med strömmen. Dvs U = I * R
ds
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Webastovärmare

Ja, Hundvakten, jag hade det på känn, men det är över 50 år sedan jag läste om detta i skolan. Huromhelst så är denna formel mycket användbar när man ska räkna ut hur många elslukande prylar man vill stoppa in i husbilen.

Effekten (w) dividerad med spänningen (V) = strömåtgången (A). Kan man uttrycka det så?
Det här förhållandet kan man säkert beskriva med någon formel, men då måste man känna till förkortningarna för dom ingående storheterna och då blir jag förvirrad i onödan.

Lättförvirrad Jappe
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Webastovärmare

Ja, Hundvakten, jag hade det på känn, men det är över 50 år sedan jag läste om detta i skolan................ Lättförvirrad Jappe

Det är lungt...Jappe
Effektformeln P = U * I i sin enklaste form när det gäller likström. Du vet sådan ström där elektronerna hela tiden far åt samma håll i ledningen.
P = effekten i Watt
U = spänningen i Volt
I = strömmen i Amperé

När det gäller växelström (Alternate Current) så måste man även ta med cosinus för Fi i formeln. Ström där elektrongrabbarna hela tiden åker fram o tillbaka. Oftast femtio gånger i sekunden. Å då blir det genast mer spännande.
Cosinus för Fi är fasförskjutningsvinkeln mellan strömmem o spänningen hos lasten.
Skall jag lägga av här - annars går det att krångla till det ordentligt.
Mvh
Dag
 
F

F.d. 29827

Guest
Sv: Webastovärmare

Angående värme och varmt vatten i husbilen
Vi har en Webasto Dual Top 100 bodelsvärmare som gör varm luft och varm vatten.Vi har varit 24 dagar på resa nu oktober-november till Europa. Inget bekymmer med el och gasol,endast" litet "diesel i tanken.Webaston luktfri.
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Webastovärmare

Hade en flaskomkopplare från en husvagn som jag hade för avsikt att flytta över när vi bytte vagn men fick då rådet att avstå med motiveringen att "i stället för en tom tub får du två halvtomma," och därmed lät jag mig nöja. Kör numera med Webasto.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Webastovärmare

Vi har Webasto Thermo Plus som både värmer motorn och efter ett tag startar kupéfläkten för att även ge värme till bodelen. Eftersom Webaston går på startbatteriet så är vi vintertid mycket försiktiga med användningen. Kör i princip enbart Webaston för att förvärma motorn och så snabbt som möjligt få upp motortemperaturen för att på så sätt spara både motor och göra en insats för miljön.
Ca 20 minuter med Webaston märks tydligt på startbatteriets laddningstillstånd. När det är kallt eller vi vet att det blir en kall natt eller morgon så är vi t.ex. försiktiga med att använda ljudanläggningen (Pioneer F910 BT) på kvällen, eftersom den också går på startbatteriet. Vill helst att startbatteriet, när det är kallt, ska ha full kapacitet på morgonen när vi startar Webaston.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
Toppen