• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Värmare Webasto

Stefan G

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
42345
Medlemskap
2026
Tjena vänner
Enkel fråga, tror jag!
Vilket batteri går en Webastovärmare på?
Start eller bodel?
Hälsningar från Orust

Är den originalmonterad från chassi tillverkaren så går den på bilens startbatteri
om påbyggaren eftermonterat den så lägger man det på bodelen.
lättats är att mäta med en ampere mätare på batteriet vilket som tar ström när Webaston är igång
då vet du

Rapido monterade min Webasto på startbatteriet men den kopplade jag om till bodelsbatteriet.

Tjena igen
Vår bil är en Rimor Swe2. 2016
Den har webaston fsbriksmonterad.
Ligger nog på startbatteriet i så fall.
Tack för engagemanget.
Hörs

Om du har en display som visar batterispänning på bodel och chassi-batterierna:
Med laddaren frånkopplad/utan 230V och motorn avstängd, titta på panelen och starta värmaren.

När värmaren är i startfas (inte i drift) kommer spänningen att sjunka någon tiondels volt, då ser du vilket batteri som är belastat av värmaren.

Tjena vänner
Enkel fråga, tror jag!
Vilket batteri går en Webastovärmare på?
Start eller bodel?
Hälsningar från Orust
Om jag förstår dig väl så menar du att värma din bodel inte motor!
Enkelt svar: jag har kopplat vår webasto på bodelsbatteriet vilket fungerar ypperligt.

OT: motorn har sin egen värmare, tror en ebersprächer…

Tillbaka
Toppen