• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto som klickar högt

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi har en Webasto AirTop 2000 som extravärme i kupe och vi tycker den klickar väl högt när den matar bränsle. Jag har fått veta att den ska klicka något men vi upplever ljudet som störande högt.

Är det någon som har en liknande och som kan dela med sig av erfarenheter vore jag tacksam.

Enligt Webastos hemsida så ska senare modeller vara relativt tysta genom förbättrat montage men jag har ju inte hört de tidigare så jag vet inte hur högt de klickade förut.

Värmaren är ny så det finns garanti men jag vill gärna veta vad man kan förvänta sig.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto som klickar högt

På vår förra bil hade vi också en Webasto 2000 ST. Jag tror en hel del ljud försvinner om den monteras på lämplig plats under fordonet istället för inne i fordonet. Det gör ganska stor skillnad i ljudnivå. Dessutom hade jag planer på att förse den med en extra "låda" för att avskärma ytterligare, men det blev inte gjort innan byte v bil.

Det kanske ligger nåt i att 2000-modellem klickar lite mer - i alla fall upplever vi nog vår Dual Top, som ju är på 6 kw som tystare, trots att den är monterad inne i bilen.

Men kontakta gärna KGK, importören, direkt. De är service-minded och bra!
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Webasto som klickar högt

Är matarpumpen monterad i något material som leder ljud, typ vägg, golv eller liknande?
Prova isf att ta loss den och montera den i nån gummiupphängning.

Visst är det extern matarpump på denna modell?

I så fall är det den som "klickar".

Leta upp var den sitter och ljudisolera eller lägg mer gummi i mellan.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Webasto som klickar högt

Jag hade ne VW med Eberspäsher förut. den hade en egen matarpump monterad fast i ramen på bilen. skruvade loss den och klämde fast den med buntband och gummi emellan. vart tyst sen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Webasto som klickar högt

Är den skruvad fast och det behövs gummimellanlägg så finns det ju bultar med invulkad bussning och invändig gänga sedan i bussningen och dessa är ju "ledade" , det finns ju även med utvändiggänga i båda ändarna .

Jag har M3 eller M4 bussningar i garaget om det behövs .
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Webasto som klickar högt

Tyvärr har inte all dokumentation kommit ännu så jag vet inte var AirTop eller ev. pump sitter men jag får väl lyssna mig fram. Jag var mest fundersam om det kunde vara något fel men det förstår jag nu att det troligen inte är.

Tack alla ni som tipsat och kanske låter jag det hela bero tills det blir dags för service.
 
Toppen