• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

webasto/dieselvärmare

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Jag undrar om det finns någon Hbk:are som har kunskap i webastotekniken?

Jag har funderat på att få monterat in en värmare av webastotyp under hösten, men jag vill att den även ska värma kylvattnet till motorn! Finns det någon sådan eller skall det monteras en konventionell dieselvärmare istället (typ Bosch), hur är det med priser med montering o.s.v?

Mvh
Pilot
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: webasto/dieselvärmare

[

Man kanske kommer i från problemet om man monterar en värmare med lägre effekt, exempelvis Webasto Thermo Top evo 4kw. Kan man sedan gå in i datorn och ställa ner effekten ytterligare så borde ju problemet vara löst.

/Kenneth
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

Möjligen, men jag har tidigare haft värmare med effekter runt 4-5 kw och problemet kvarstod. De skall ju reglera ner sig själva men totala vattenmängden verkar så liten så även med lägre effekt blir vattnet för varmt. Värmarna verkar också inställda på att gå ganska max. Sänker man termostatet stänger den helt enkelt av till skillnad mot luftburna, trots att det finns lägre effektsteg att ta till.

Har provat nu i 3 olika bilar - och då har jag dessutom utökat konvektorerna med många meter i alla - de har ju nästan inga i dubbelgolven.

Angående Webasto Dual Top - någon som haft problem? Läser man på engelska och tyska forum verkar det vara en hel del strul. Strul med dieselvärmare är också min erfarenhet, både från båt och husbil så därför, såsom vintercampare, måste jag fixa en backup lösning.

Anders
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

Ursäkta Mig! Men På Kabe 2009 har Du Webasto diesel värmare som standard! varför montera en till? Org. sitter till vänster under framskärmens front del.

Hej. Jag har inte Kabe men jag har en fiat med orginalmonterad värmare. Denna har jag kopplat om så att den kan gå konstant (ström från bodelsbatteri). har strypt värmen till motorn och kör mer varmvatten till värmeväxlaren i bodelen, genom att starta cirkulationspumpen bodelen blir det varmt och skönt. Motorn blir också varm fast det tar lite längre tid nu.

// stig
 

junuau

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
19885
Medlemskap
2025
Sv: webasto/dieselvärmare

Hej Bjarne

Har satt in Webastu top C. Denna tömmer ett rejält batterierpaket på 2 timmar och då har den ju ingen funktion vid fricamping. Bor i min bil på heltid.
Din 9kware hur länge klarar du dej utan stödladdning?

Hälsningar Jonas
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: webasto/dieselvärmare

Hej Bjarne

Har satt in Webastu top C. Denna tömmer ett rejält batterierpaket på 2 timmar och då har den ju ingen funktion vid fricamping. Bor i min bil på heltid.
Din 9kware hur länge klarar du dej utan stödladdning?

Hälsningar Jonas

Tömmer du batterierna på 2 timmars körning med Webasto så är de batterierna helt slut och behöver bytas.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: webasto/dieselvärmare

Tömmer du batterierna på 2 timmars körning med Webasto så är de batterierna helt slut och behöver bytas.

Imstämmer,
Satt själv in en sån i min lilla slit o slängbil (Chev.AveoDiesel-12)
Startar den 30min. innan färd den kalla årstiden flera ggr. om dan för småturer inom stan.
Jag får säga att jag är mycket impad av den låga elförbrukningen, har aldrig haft nåt strömproblem, och då drar nog kupefläkten minst lika mycket till.
Webasto top c ska enligt tillverkaren dra 48W :)

Webasto Thermo Top C Diesel - Webastocenter
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: webasto/dieselvärmare

Ja du JAndersB, glöm inte vikten i slutändan om man vill hålla sig under 3,5 t av principskäl. Vatternburet "kostar" viktmässigt även om det är väldigt skönt att ha, så resonerade vi inför vår beställning av HB:n. Luftburet funkar alldeles utmärkt för oss i vår "lilla" skapelse som inte åker skidor på vintrarna.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

Ja du JAndersB, glöm inte vikten i slutändan om man vill hålla sig under 3,5 t av principskäl. Vatternburet "kostar" viktmässigt även om det är väldigt skönt att ha, så resonerade vi inför vår beställning av HB:n. Luftburet funkar alldeles utmärkt för oss i vår "lilla" skapelse som inte åker skidor på vintrarna.

?? Vad föranledde denna kommentar? Min senaste kommentar var från 2013.

Anders
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

Öppnar ingen ny tråd hoppas det går bra???

I vår bil kommer det in en Webasto dieselvärmare med motorvärmare.
Min fråga kopplar man elen till alla batterier eller bara till bilens startbatteri?
Den drar en hel del batteri om man ska stå mycket utan uppkopplad el 230V.Som vi oftast gör.
Vad har ni för erfarenhet ?
 
Toppen