• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto Air Top Diesel demontering?

S

StorDansk

Guest
Hej alla,
en av mina vänner fick nys om mitt förestående hembygge, därför blev jag uppringd här om dagen med ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till.
Han har hemma på gårdsplan en inte så gammal AV-buss (cheva tror jag), som gått ett antal år för Danmarks Radio och TV åt ett filmteam. I den sitter en Webasto med luftburen värme säger han, den funkade när han köpte bussen, du får den om du demonterar den själv, sa han. Han vet inte var den sitter monterad på eller under bilen, eller vilken modell, men det sitter en kontrollpanel på instrumentbrädan, och nånstans längre bak sitter en termostat där du ställer önskad temperatur.
Lyckades hitta en manual från Webasto (776891.pdf heter dokumentet, 60 sidor) ser ut att innehålla det mesta, sprängskissar, felsök och elskeman. inte kan det väl skilja så mycket om det skulle visa sig att värmaren skulle vara bortåt 20år.

Egentligen är min fråga rakt på, vad bör jag tänka på vid demontering?
Finns det nån pump ihop med dieseltankanslutningen?
Går det att bara märka upp och sen fimpa alla tåtar på kontrollpanelen?

Har jag som brukligt glömt att tänka på allt? :cool:
Tacksam för alla tips som kan tänkas dyka upp.

Finn
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Webasto Air Top Diesel demontering?

Dom värmare jag har jobbat med har alltid haft en separat bränslepump,Den måste du leta på. Nån pump har varit inkopplad med ett T-kors på bilens bränsleledning, En annan hade sin ledning till ett pickuprör som satt ner i tanken. TIPS Jag tycker att det är att föredra att montera ett pickuprör ner i tanken(men krångligare) och anpassa längden på det så att nivån på det extra röret ligger ligger några cm över bilens sugrörs nivå för att inte värmaren ska kunna göra slut på allt bränsle i tanken, så att du alltid har bränsle kvar till motorn. Monteringsdetaljer finns på www.autoexperten.se mvh Jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Webasto Air Top Diesel demontering?

Hej igen, förra veckan var jag sedan iväg till Danmark, onsdag och del av torsdagen tillbringades delvis under, tidvis i en gammal (1991) Beauville för att plocka ner dyrgripen.
Det var ju ingen Air Top som rubriken antyder, utan någon typ av Thermo Top, ska montera ner allt från skyddsplattan den satt monterad på och sedan se vad som behövs för att få allt att funka. Webasto är ju väldigt frikostiga med dokumentation, hittade en komplett reparationshandbok på svenska på nätet. Sedan har väl Marinbutikerna säkert reparationssatser enligt Juan Norte, ska ju även finnas hos Autoexperten enl. Jocke.
Största fördelen med att den är en vattenvärmare är att nu kan jag även koppla in den på en varmvattensberedare
Alla delar dokumenterades med kameran för senare komihåg, tidur fanns, termostat (mekanisk, tänker jag byta ut mot någon lämplig elektronisk) styrning av värmefläktpaketet går att fixa mycket enklare än det som satt monterad. Om inte för annat så för att jag ska begripa nåt själv.
Kapaciteten är det säkert inga fel på, den var kopplat till både motorn (6,2 liter) och en kupévärmare av märket Hornkohl und Wolf GmbH & Co (DE) Företaget verkar inte ha en egen hemsida om man söker.
Paketet med fläkt och alla slanger samt termostat satt monterad under bakre passagerarstolarna i en låda byggd av marinplaywood, det krävdes en tigersåg för att få ut den.
Försökte med text och bild om vartannat som Jappe ju är en mästare på, får väl åka till Orust på en mera avancerad utbildning- Nog om det, här kommer bilderna förhoppningsvis i rätt ordning.
 

Bilagor

  • Chevvy.jpg
    Chevvy.jpg
    67,7 KB · Visningar: 1
  • panel.jpg
    panel.jpg
    37,3 KB · Visningar: 0
  • paketet.jpg
    paketet.jpg
    53,6 KB · Visningar: 4
  • fläkten.jpg
    fläkten.jpg
    60,3 KB · Visningar: 1
  • påbacken.jpg
    påbacken.jpg
    99,1 KB · Visningar: 3
  • pump.jpg
    pump.jpg
    59,5 KB · Visningar: 1
  • manualen.jpg
    manualen.jpg
    39,5 KB · Visningar: 2
Toppen