• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

We Deliver 24, köpa delar online

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
För någon dag sedan hade jag inte full koll på bilens vänstra bakhörn och gjorde därför hål i baklyktan, halvägs nere i Moseldalen. Kul grej, första veckan på en 6 månaders resa….. Nåväl, med lite internet verkar det gå att lösa. Det tog någon timme att ta reda på vad våra baklysen heter, på vår Adria Coral SLT 2013 - Jokon 3100. Hittade tyska firman Jokon och mailade dom samt några av deras distributörer. Inga svar, inte ens efter flera dagar.

Ok, då kollar jag efter webshopar, man kan kanske få dom att leverera till någon adress? Då hittade jag wd24.shop i Nederländerna som hade önskad modell. Skickade mail och får svar inom 10 minuter! Att leverera till specifka adresser var dom mycket vana vid, det ingick i formuläret till och med vid köpet på websidan. Kunde bekräfta via ett mail till att dom verkligen hade exakt den modell jag behövde, som dessutom var på rea just nu - 99 euro istf 225. Nu började det kännas bra i magen igen. Kollade med Lenas kompis i Frankrike som vi tänkt besöka om några veckor om dom kunde ta emot paket, inga problem.

Så nu är vårt nya baklyse på väg med nåt som heter GLS, spårbar försändelse så vi kan se vart det är. Och jag behöver inte stå på tyska, franska eller spanska husbilskrotar eller tillbehörsaffärer med min hobby tyska-franska-spanska och svettas. Hade vi inte haft bekanta med adresser hade det löst sig genom att stå still på en camping ett par dagar och skickat paketet dit. Sen får vi se om jag lyckas byta denna själv, men att hitta en verkstad som fixar detta med rätt reservdel i handen tror jag blir enklare.
/Tomas
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det verkar som om många firmor i Nederländerna är mycket serviceinriktade gentemot kund. För några år sedan behövde jag ett drev till en havererad maskin. Jag ringde till en firma i Nederländerna kl 15.30 och beställde drevet och dagen efter kl 9.30 kom en budbil med drevet.
Det tog bara ett par timmar att byta drevet så ett förväntat driftstopp på några dagar blev istället bara några timmar.
 
Toppen