• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Waeco PerfectView CAM20C1

I

Ice-Man

Guest
Jag har en Waeco PerfectView CAM20C1 som jag tänkt att koppla in. Jag har även en 7" TFT-monitor med dubbla videoingångar som jag tänkt att köra ihop med denna.
Kameran skall ha 12V samt den udda spänningen 9,6V för styrning av motorluckan. Någon som har nått bra tips om hur jag skall lösa det här? PIN-out schema har jag, men hur fixar jag lättast 9,6V???

Kanske någon har en Waeco RV-AMP/4 liggande (box som fixar 9,6V o allt annat som behövs)? Jag lyckas inte hitta någon på nätet...
Eller kanske någon har en gammal CRT (tjock)-monitor med 5 polig din som kan tänkas passa? Eftersom jag skall bygga in monitorn så spelar det ingen roll om den är tjock eller platt :)

Tacksam för alla tips, antingen här eller i PM/Mail.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Waeco PerfectView CAM20C1

Har för länge sedan använt mig av spänningsregulator i liknande fall.
Det jag minns är att inspänningen 12-14 volt skall in på ena benet, jord på mittbenet och ut kommer i detta fall 9 volt på tredje benet. Dom finns för olika utspänningar.

Någon som vet?..rätta mig om jag har fel.

ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa

Sök artikelnr 73-000-50
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Waeco PerfectView CAM20C1

Använd LM317T istället, då bestämmer du utspänningen (1,2- 37v)med en spänningsdelare till styrpinnen. Kolla i Elfa-katalogen där står hur du dimensionerar. Glöm för alldel inte av att sätta dit avkopplingskondingar, så nära LM317 som möjligt, annars riskerar du få självsvängande anordning !
// Göte j
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Waeco PerfectView CAM20C1

Tackar för tipsen! Ja, det ser väl ut att bli LM317T eller LM350T, den enda skillnaden jag kan se på de båda är hur mycket ström de klarar.
När det gäller avkopplingskondingar så finns det ett schema på sidan 6 i detta datablad: http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/81-90/90/90060/90060_specs_LM350T_en.pdf någon som har lust att hjälpa till med beräkning av R2 respektive C1 vid en inspänning på 12V (respektive 24V) och en önskad utspänning på 9,6V.
D1 och D2 verkar bara behövas vid utgångsspänningar högre än 25V, så de kan jag väl hoppa över.

Någon som vet hur motorluckan funkar? Antar att den öppnad när man skickar på 9,6V, men hur går då stängningen till om man stänger både 12V och 9,6V samtidigt? Eller den stänger mha 12V? Funderar på om jag behöver separat brytare för 9,6V respektive 12V.

Om någon har en Waeco kopplingsbox eller en Waecomonitor (CRT eller TFT) så hojta gärna till - det hade ju gjort saker och ting lite enklare :)

Stort tack på förhand från en som allt för länge sedan pysslade med elektronik (och beräkningar) på den nivån - man glömmer hyffsat snabbt :-/
 
Senast redigerad av en moderator:

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Waeco PerfectView CAM20C1

Läser detta gamla inlägg då jag söker någon som har anslutningsschema för waecos din kontakt 6 polig, jag har en lös kamera med en rca ingång och en 12 nätpropp som jag ska in med på monitorns ingång två. Hittar inget schema. Vet någon om vad stiften ger ut eller in. ?
Hälsningar
Carl-Axel Fridolf (263)
 
Toppen